"Πρέπει να ανησυχούμε με τον γηρασμένο στόλο οχημάτων στην Ε.Ε."


Η νέα επικεφαλής του ACEA ανέδειξε με μήνυμά της τον ρόλο της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ευρωπαϊκή οικονομία και έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τις διαρκώς αυξανόμενες τιμές, το περιορισμένο δίκτυο φορτιστών αλλά και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ, ACEA
  • 2/10/2022

Έχοντας συμπληρώσει έναν μήνα στη θέση της γενικής διευθύντριας της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) η κα. Sigrid de Vries δημοσίευσε μήνυμα μέσα από το οποίο τονίζει τον σημαντικό ρόλο της βιομηχανίας του αυτοκινήτου στην Ευρώπη αλλά και τους στόχους που πρέπει να επιτευχθούν για την επόμενη μέρα.

Η νέα γενική διευθύντρια της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA), κα. Sigrid de Vries.
Η νέα γενική διευθύντρια της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA), κα. Sigrid de Vries.

Αρχικά η κα. de Vries αναφέρθηκε σε ποσά και συγκεκριμένα στα 79,5 δις ευρώ του εμπορικού πλεονάσματος του κλάδου που σημειώθηκε για το 2021 ενώ έκανε λόγο και για τα 375 δις ευρώ της φορολογίας που εισπράττονται από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις.

Από τα ποσά δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα 59 δις ευρώ που επενδύονται στην Έρευνα και την Ανάπτυξη και τα οποία είναι περισσότερα από κάθε άλλον κλάδο, αποτελώντας το 1/3 των συνολικών δαπανών που γίνονται.

Ειδικά το τελευταίο ποσό, όπως ανέφερε, είναι αυτό που οδηγεί την Ευρώπη στη μετάβαση προς την κινητικότητα μηδενικών ρύπων και τα χρήματα φαίνεται ότι... πιάνουν τόπο αφού το μερίδιο αγοράς των EVs σχεδόν διπλασιάστηκε το 2021, αγγίζοντας στο 10%.

Παράλληλα τόνισε πως από τη μεριά της η αυτοκινητοβιομηχανία συνεχίζει προσηλωμένη πάνω στο πλάνο για την πράσινη κινητικότητα και αυτό που πρέπει να γίνει είναι να υπάρξει ανάλογη δραστηριότητα και στο κομμάτι των υποδομών, με διεύρυνση του δικτύου των φορτιστών.

Σημαντική είναι επίσης η διασφάλιση την εύρυθμης λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας και η επάρκεια σε πρώτες ύλες, ώστε να μην υπάρχουν “πισωγυρίσματα” στην παραγωγή. Σε αυτό το σημείο έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου τονίζοντας πως η παραγωγή δέχθηκε ένα δυνατό χτύπημα το 2021 με πτώση 8% λόγω των προβλημάτων στον εφοδιασμό.

Αυτή η εξέλιξη είχε ως αποτέλεσμα την πτώση των πωλήσεων σε 9.7 εκατ. μονάδες (3.3 εκατ. λιγότερες από τα προ-Covid επίπεδα) αφού η προσφορά δεν μπορούσε να ακολουθήσει τη ζήτηση. Σε αυτό το σημείο αναφέρθηκε και στην ανησυχητική τάση της αύξησης της μέσης ηλικίας των οχημάτων στην Ε.Ε. που για τα επιβατικά και τα vans είναι τα 12 έτη, για τα φορτηγά τα 14 έτη και για τα λεωφορεία τα 12,8 έτη.

Σημειώνουμε ότι τα δεδομένα για την “ταλαιπωρημένη” οικονομικά Ελλάδα είναι πιο ανησυχητικά αφού τα επιβατικά έχουν μ.ο. ηλικίας τα 16,6 έτη, τα φορτηγά τα 21,4 έτη, τα vans τα 20,2 έτη και τα λεωφορεία τα 19 έτη. Στις δύο τελευταίες κατηγορίες είμαστε οι... αρνητικοί πρωταθλητές ενώ την αντίστοιχη “πρωτιά” για τα επιβατικά οχήματα την έχουν Ρουμανία και Λιθουανία (17 έτη).

Παράλληλα αναφέρθηκε και στις διαρκώς αυξανόμενες τιμές των νέων αυτοκινήτων τονίζοντας ότι αν η Ευρώπη θέλει να κυκλοφορούν στους δρόμους της καθαρότερα και ασφαλέστερα οχήματα θα πρέπει αυτά να γίνουν πιο προσιτά σε όλους τους πολίτες.

Στο μήνυμά της δεν έλειψαν οι αναφορές στο κομμάτι της οδικής ασφάλειας και στις επενδύσεις που γίνονται από τον κλάδο ώστε να υπάρξει μια πιο ασφαλή μετακίνηση για όλους. Συγκεκριμένα τόνισε ότι η Ευρώπη αναδεικνύεται παγκόσμιος ηγέτης σε αυτόν τον τομέα πετυχαίνοντας ετήσια μείωση των θανάτων από τροχαία μεγαλύτερη του 17%.