Η δεύτερη νεότητα της ξεχωριστής Alfa Romeo SZ


Οι άνθρωποι του τμήματος FCA Classiche άρχισαν να ανασκευάζουν και να συντηρήσουν αυτή την Alfa Romeo SZ η οποία ήταν ένα από τα πρωτότυπα τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για την εξέλιξη του μοντέλου.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 1/4/2022

Η Alfa Romeo SZ παρουσιάστηκε τον Μάρτιο του 1989 και ήταν ένα από τα πιο πολυσυζητημένα οχήματα της Έκθεσης Αυτοκινήτου της Γενεύης αλλά και όλης της χρονιάς, τότε.

Για τη δημιουργία της, τα στελέχη της Alfa Romeo συνεργάστηκαν με τον σχεδιαστικό και κατασκευαστικό οίκο Zagato. Αν και από μια τέτοια σύμπραξη αναμένεις ένα ξεχωριστό και όμορφο όχημα, η SZ (ονομασία από τα αρχικά των λέξεων Sprint Zagato), μόνο τέτοιο δεν ήταν. Γι' αυτό και της προσδόθηκε το προσωνύμιο «Il Mostro», δηλαδή «το τέρας». 

Μάλιστα, είναι χαρακτηριστική η στάση που τήρησαν οι δύο εταιρείες μετά την παρουσίασή της. Κάθε μία αρνούνταν ότι ήταν δική της η σχεδίαση και έδειχνε την άλλη ως υπεύθυνη γι’ αυτή. Πάντως, η αλήθεια είναι τη μορφή τής SZ την όρισε ο κ. Robert Opron, ο Γάλλος σχεδιαστής που ήταν επικεφαλής στο «Centro Stile» της FIAT (στην οποία άνηκε τότε η Alfa Romeo), και την κατασκευή της ανέλαβε η καροσερία Zagato.

Η συγκεκριμένη Alfa Romeo SZ είναι ένα από τα πρωτότυπα που χρησιμοποιήθηκαν για την εξέλιξη του μοντέλου, τόσο στην πίστα του Balocco όσο και στον δρόμο. Μάλιστα είναι αυτό που απεικονίζεται στις πρώτες επίσημες φωτογραφίες που δόθηκαν τότε στη δημοσιότητα. 

Ως πρωτότυπο, έχει κάποιες διαφορές στο αμάξωμα και στο ταμπλό, σε σχέση με μοντέλο παραγωγής. Το όχημα υπήρχε στις εγκαταστάσεις της Alfa Romeo και οι άνθρωποι του τμήματος FCA Classiche αποφάσισαν να το συντηρήσουν. Όπως έγινε γνωστό, αποσυναρμολογήθηκε κάθε τμήμα του και με μεγάλη προσοχή επανήλθε στην αρχική του κατάσταση.

Θυμίζουμε ότι SZ η βασίστηκε στο πάτωμα της Alfa Romeo 75 και είχε κινητήρα V6 τρίλιτρο κινητήρα ο οποίος απέδιδε 210 PS. Το αρχικό επιχειρηματικό πλάνο προέβλεπε την παραγωγή 1.000 μονάδων κάτι που επετεύχθη (σύμφωνα με τα στοιχεία κατασκευάστηκαν 1.036 οχήματα) και η διαδικασία σταμάτησε το 1991.

Εκτός από την SZ, υπήρξε και η RZ, δηλαδή και η cabrio εκδοχή της. Η ονομασία της προήλθε από τα αρχικά των λέξεων Roadster Zagato και κατασκευάστηκε μόλις σε συνολικά 284 μονάδες, από τις 350 που είχαν προγραμματιστεί. 

Παρακάτω μπορούμε να δούμε ένα βίντεο από τις εγκαταστάσεις του τμήματος FCA Classiche, τη δουλειά που κάνουν όσοι εργάζονται σε αυτό αλλά και μερικά από τα πιο σημαντικά και ιστορικά μοντέλα της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας.