Η υπερβολική τεχνολογία των συστημάτων infotainment κάνει τα αυτοκίνητα επικίνδυνα;


Έχει τύχει σε όλους μας. Αποσπάσαμε στιγμιαία την προσοχή μας κοιτάζοντας το κινητό μας τηλέφωνο ή ψάχναμε κάτι στα μενού της οθόνης αφής στο σύστημα πλοήγησης του αυτοκινήτου μας όταν θα έπρεπε να κοιτούσαμε τον δρόμο. Πόσο επικίνδυνη μπορεί να είναι η νέα τεχνολογία που ενσωματώνεται στα συστήματα infotainment;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 26/1/2022

Τα σύγχρονα συστήματα ψυχαγωγίας στα αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο προηγμένα και εφοδιάζονται με περισσότερες δυνατότητες και τεχνολογία. Οι κατασκευαστές γεμίζουν τα αυτοκίνητα με μεγάλες και υψηλής ευκρίνειας οθόνες απαντώντας στις απαιτήσεις της εποχής.

Συστήματα πλοήγησης, συνδεσιμότητα με κινητές συσκευές και smartphones, ακόμα και αναπαραγωγή βίντεο είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά που βλέπουμε στα σύγχρονα συστήματα infotainment. Όλα αυτά καταλήγουν να γεμίζουν τις οθόνες με πολλά και πολλές φορές δύσχρηστα υπομενού, αναγκάζοντας τον οδηγό να χρειάζεται πολύ χρόνο για να τα χειριστεί.

Οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας λένε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία διευκολύνει την απόσπαση της προσοχής μας, στριμώχνοντας όλο και πιο περίπλοκη τεχνολογία στα αυτοκίνητά μας, η οποία υπερφορτώνει τον εγκέφαλό μας με δυνατότητες πληροφοριών και ψυχαγωγίας, ακριβώς όταν πρέπει να συγκεντρωθούμε στο να οδηγούμε με ασφάλεια.

Η Canadian  Automobile Association, η οποία σχεδιάζει να ξεκινήσει μια εκστρατεία προειδοποιώντας τους οδηγούς για την απόσπαση της προσοχής κατά την οδήγηση. Ανεξάρτητες δοκιμές έχουν δείξει ότι ακόμη και δραστηριότητες όπως το φαγητό και η συζήτηση μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή των οδηγών αρκετά ώστε να βλάψουν την ικανότητά τους να αναγνωρίζουν και να ανταποκρίνονται σε επικίνδυνες καταστάσεις. Ωστόσο, η CAA ανησυχεί ιδιαίτερα για τις συνέπειες της τοποθέτησης εντός των αυτοκινήτων όλο και πιο εξελιγμένων συστημάτων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, ένα ζήτημα που ήρθε στο προσκήνιο τον Δεκέμβριο του 2021 όταν η Tesla συμφώνησε να σταματήσει τους οδηγούς και τους επιβάτες να παίζουν βιντεοπαιχνίδια στο ταμπλό των αυτοκινήτων της.

Η 20ετής μεταμόρφωση του Infotainment

Ο τρόπος που αλληλεπιδρούμε με τα αυτοκίνητα μας σήμερα σε σχέση με τα αυτοκίνητα πριν από 20 χρόνια έχει αλλάξει κατά πολύ. Τα μοντέλα της προηγούμενης εικοσαετίας δεν διέθεταν οθόνη αφής ή σύστημα πλοήγησης, παρά μόνο ένα CD player και μερικά μικρά κουμπιά. Ο κλιματισμός ήταν χειροκίνητος και συνήθως ρυθμιζόταν από τρία περιστροφικά μπουτόν.

Αντίθετα πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα αν και διαθέτουν περιστροφικούς διακόπτες και κουμπιά (τα οποία είναι συνήθως πολύ μικρά και τοποθετημένα πολύ χαμηλά) για το σύστημα κλιματισμού, ο κανόνας είναι στα περισσότερα μοντέλα να κρύβουν τις αντίστοιχες λειτουργίες μέσα στην οθόνη αφής. Ήδη πολλά είναι τα χαρακτηριστικά που κρύβονται μέσα στα πολυάριθμα μενού στην οθόνη αφής, όπως συμβαίνει με σχεδόν οτιδήποτε έχει κατασκευαστεί τα τελευταία χρόνια.

Μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Γιούτα και το Ίδρυμα ΑΑΑ για την Ασφάλεια της Κυκλοφορίας διαπίστωσε ότι η λειτουργία των συστημάτων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας στα σύγχρονα αυτοκίνητα απαιτούσε από τον οδηγό ότι κάποιες λειτουργίες θα μπορούσαν να διαρκέσουν περισσότερα από 48  δευτερόλεπτα.

Η αλήθεια ότι τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν γίνει ασφαλέστερα με πολλούς τρόπους. Τα πολλά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού όπως η υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, το προσαρμοζόμενο cruise control, η αναγνώριση ορίων ταχύτητας και το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης έχουν πολύ σημαντικό ρόλο. Όμως, ενώ πρέπει να εμβαθύνετε στα μενού για να αποκτήσετε πρόσβαση σε ορισμένες λειτουργίες, η χρήση της οθόνης αφής είναι ο μεγαλύτερος λόγος απόσπασης της προσοχής του οδηγού.

Οι εταιρείες φυσικά δεν το κάνουν αυτό από δική τους θέληση. Ακολουθούν την τάση της εποχής και τις απαιτήσεις των πελατών, οι οποίοι όλο και περισσότερο θέλουν την τεχνολογία που έχουν στο smartphone τους και στα αυτοκίνητά τους.

Η BMW για παράδειγμα, όπως και η Mazda αντιστέκονται στην υιοθέτηση οθονών αφής και έχουν μέχρι στιγμής συνδυάσει την οθόνη στο κέντρο του ταμπλό με έναν πιο παραδοσιακό περιστροφικό διακόπτη, όπως το χειριστήριο iDrive. Η Audi από την άλλη, φαίνεται να γυρίζει την πλάτη της στον ίδιας φιλοσοφίας περιστροφικό διακόπτη MMΙ που κυκλοφόρησε περίπου την ίδια περίοδο και να ασπάζεται την τάση των touch screen.

Είναι δύσκολο να προβλέψουμε που βρίσκεται το μέλλον των οθονών, αν και η Mercedes με την εντυπωσιακή Hyperscreen στην ηλεκτρική της ναυαρχίδα EQS επενδύει σε μία ενιαία τεράστια επιφάνεια αφής με απεριόριστες λειτουργίες.