«Καμπανάκι» από ΟΟΣΑ για Ελλάδα – Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φέρνουν αυξήσεις στα διόδια


Τα έσοδα του Δημοσίου από την φορολογία των καυσίμων, τα τέλη ταξινόμησης και τα διόδια αγγίζουν το 4% του ΑΕΠ και είναι ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

  • 12/1/2023

Παρουσιάστηκε η τελευταία ειδική έκθεση του ΟΟΣΑ για την Ελλάδα και μεταξύ άλλων αναφέρει πως η μεγάλη αύξηση της χρήσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ενδέχεται να φέρει σημαντική μείωση των εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο, μέσω της φορολογίας στα καύσιμα, τα τέλη ταξινόμησης και τα διόδια.

Αυτές οι πηγές εσόδων αντιστοιχούν σχεδόν στο 4% του ΑΕΠ και είναι το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά τη Σλοβενία. Όπως αναφέρει και το ρεπορτάζ του powergame.gr, το Δημόσιο, για να μπορέσει να διατηρήσει μέχρι το 2050 το σημερινό επίπεδο των κρατικών εσόδων, πρέπει να αυξήσει τις τιμές των διοδίων.

Με βάση τα μοντέλα κυκλοφορίας του οργανισμού και του International Transport Forum (ITF), για να διατηρηθούν τα έσοδα στο 4% του ΑΕΠ πρέπει από το 2025 να επιβάλλεται μια πρόσθετη χρέωση στα διόδια, που θα ξεκινήσει από τα 0,003 ευρώ ανά χιλιόμετρο και θα φτάσει τα 0,021 ευρώ ανά χιλιόμετρο το 2050.

Σήμερα η χρέωση σε όσους κινούνται στους οδικούς άξονες με διόδια προσεγγίζει τα 0,06 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Αυτές οι επιβαρύνσεις στα διόδια θα έρθουν να καλύψουν τη μείωση (που θα προσεγγίζει το 20%) που προβλέπεται πως θα έχει το Ελληνικό Δημόσιο λόγω της «πράσινης» μετάβασης στις μεταφορές.

Η μείωση εσόδων λόγω της αύξησης στη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι σημαντικότερη στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες του ΟΟΣΑ, επειδή τα συμβατικά καύσιμα κίνησης επιβαρύνονται με πολύ μεγάλους φόρους. Η χώρα μας διαθέτει σήμερα τον παλαιότερο στόλο οχημάτων στην ΕΕ, με 8 στα 10 να είναι ηλικίας άνω των 10 ετών, ενώ καταγράφονται πολύ χαμηλοί ρυθμοί ανανέωσης.

Η κυβέρνηση μέσω πρωτοβουλιών όπως το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» που ξεκίνησε πριν από μερικές μέρες, και του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» επιχειρεί την ανανέωση του στόλου οχημάτων. Αντίστοιχα προγράμματα ζητούν και οι ιδιοκτήτες φορτηγών, καθώς η χώρα μας είναι πρωταθλήτρια παλαιότητας και στα βαριά οχήματα.

«Μια σταθερή βάση φορολογικών εσόδων σε ένα σύστημα μεταφορών που θα εξαρτάται λιγότερο από τα συμβατικά αυτοκίνητα μπορεί να επιτευχθεί με μετατόπιση από επιβαρύνσεις που συνδέονται με τα καύσιμα σε επιβαρύνσεις που συνδέονται με την απόσταση (σ.σ.: που διανύει ο κάτοχος του αυτοκινήτου)», επισημαίνει ο ΟΟΣΑ.

Προσθέτει δε πως «το μοντέλο του ITF δείχνει πως η Ελλάδα μπορεί να διατηρήσει τα φορολογικά έσοδα, ενώ παράλληλα αλλάζει το σύστημα μεταφορών με χρέωση περίπου 0,003 ευρώ ανά χιλιόμετρο το 2025, που θα αυξηθεί σταδιακά στα 0,021 ευρώ το 2050. Τα έσοδα που θα αντληθούν θα αντιστοιχούν σε περίπου 86 ευρώ ανά ενήλικα κάτοικο ετησίως κατά μέσο όρο και θα ισοσταθμίζουν τη μείωση εσόδων από τέλη και φόρους που συνδέονται με τις οδικές μεταφορές».

Πηγή: powergame.gr