Μετρό Θεσσαλονίκης: Πότε θα δοθεί στο κοινό - Τα σχέδια για επέκταση


Περισσότερο από 18 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών, η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει το δικό της Μετρό πριν τα τέλη του έτους.

  • 20/5/2024

Τον ερχόμενο Νοέμβριο θα ξεκινήσει η λειτουργία της κύριας γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπως έκανε γνωστό ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Μαζί με την ανακοίνωση του χρονικού πλαισίου της ολοκλήρωσης της αρχικής φάσης του έργου, ο πρωθυπουργός παρουσίασε και τη μελέτη για την επέκτασή του, στην οποία, όπως τόνισε, δίνεται έμφαση στην κάλυψη της Βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης, ώστε «να βγει, επιτέλους, η συγκεκριμένη περιοχή από την απομόνωση δεκαετιών».

«Σε έξι μήνες από τώρα θα μπορέσουμε να παραδώσουμε στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, αλλά και στους επισκέπτες το πιο σύγχρονο, κατά πάσα πιθανότητα, σίγουρα το πιο όμορφο μετρό οποιαδήποτε ευρωπαϊκής πόλης. Και το λέω αυτό σε μία πόλη η οποία έχει δοκιμαστεί πολύ από προσδοκίες οι οποίες διαψεύστηκαν στο παρελθόν. Το Μετρό Θεσσαλονίκης, επιτέλους γίνεται πράξη», επισήμανε ο πρωθυπουργός, κατά την ομιλία του στην εκδήλωση για την παρουσίαση της Μελέτης Επέκτασης του Μετρό, που έγινε στο Καραπάντσειο Πολιτιστικό Κέντρο Αμπελοκήπων.

Η Μελέτη αυτή προβλέπει μέχρι το 2040 την κατασκευή δύο γραμμών μετρό, συνολικού μήκους 48 χιλιομέτρων με 44 σταθμούς, που θα καλύπτουν όλο το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης και τη γύρω ζώνη και θα εξυπηρετούν καθημερινά 678.000 επιβάτες.

Η πρώτη, βασική γραμμή - Οι επεκτάσεις

Όπως επιβεβαίωσε εκ νέου ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης θα ολοκληρωθεί «χωρίς αμφιβολία» τον Νοέμβριο του 2024, ενώ η λειτουργία της επέκτασης προς Καλαμαριά θα ακολουθήσει το 2025.

Προβλέπεται επίσης επέκταση της γραμμής προς Σταυρούπολη και προς τα νοσοκομεία Παπαγεωργίου και 424 επί της περιφερειακής οδού, με προοπτική να φτάσει τελικά στο αεροδρόμιο (υπόγεια και όχι με υπέργειο μέσο, όπως είχε κατά καιρούς ακουστεί) και μέχρι την περιοχή Τσαΐρια στην Περαία, όπου εδρεύει το ThessINTEC.

Η δεύτερη γραμμή

Η νέα, δεύτερη γραμμή που οριοθετείται συγκεκριμένα από τη μελέτη, προτείνεται να έχει δύο κλάδους και θα είναι η πρώτη που αφορά τον Άνω Εύοσμο. Θα φτάνει δε μέχρι τη Χαριλάου και την Πυλαία, ενώ προβλέπεται και επέκταση προς το ΚΤΕΛ «Μακεδονία» και το Κορδελιό.

Όπως γνωστοποίησε ο κ. Ταχιάος, για να μπορέσει να επεκταθεί το Μετρό, θα χρειαστεί ενδεχομένως να κατασκευαστεί δεύτερος σταθμός δίπλα σε εκείνον που ήδη υπάρχει στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (ΝΣΣ). «Ο πρώτος σταθμός που θα συναντάει (η δεύτερη γραμμή) θα είναι στους Αμπελόκηπους, ο δεύτερος στη Μενεμένη, μετά θα πηγαίνει στην πλατεία του Ευόσμου, θα αγγίζει την περιφερειακή και θα φτάνει στον 'Ανω Εύοσμο και φυσικά έχουμε και το αμαξοστάσιό μας δίπλα σε αυτή την γραμμή. Ο δεύτερος κλάδος αυτής της επέκτασης θα πάει στο ΚΤΕΛ «Μακεδονία», στην οδό Επτανήσου και από εκεί στο Κορδελιό, για να καλύψουμε και μια περιοχή η οποία έχει πολύ μεγάλη ανάγκη για μετακινήσεις. Αυτή είναι η γραμμή 2 του μετρό», ξεκαθάρισε ο κ. Ταχιάος.

Η ένταξη της Τσιμισκή

Ο υφυπουργός επισήμανε ακόμα πως θα δημιουργηθεί μια νέα (υπόγεια, χωρίς να σκαφτεί ο δρόμος) όδευση προς Τσιμισκή, με -πιθανώς- μια στάση στην Αριστοτέλους, κατόπιν διαβούλευσης με τις αρχαιολογικές υπηρεσίες. Πριν φτάσει στη ΧΑΝΘ, η νέα αυτή όδευση θα διασταυρώνεται με τη βασική γραμμή στο ύψος του ΑΠΘ και από εκεί θα ακολουθεί υπογείως τη διαδρομή Αγίου Δημητρίου, Τούμπα, Χαριλάου, Ανωτέρα Σχολή Πολέμου, Πατριαρχικά Πυλαίας.

Αναλυτικά το χρονικό υλοποίησης της μελέτης

- Α' Φάση: Δημιουργία του πρώτου κλάδου της δεύτερης γραμμής του Μετρό, η οποία από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (ΝΣΣ) θα κατευθύνεται προς Ανω Εύοσμο και ΚΤΕΛ «Μακεδονία» - Κορδελιό. Πρόκειται για τμήμα μήκους 10,75 χλμ, συμπεριλαμβανομένων των αναμονών προς Χαριλάου - Πυλαία, με οκτώ σταθμούς και εκτίμηση για εξυπηρέτηση 107.000 επιβατών ημερησίως.

- Β' Φάση: Επέκταση της βασικής γραμμής, που με αφετηρία τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (ΝΣΣ) θα φτάνει στα νοσοκομεία επί της περιφερειακής οδού (σ.σ. ακολουθώντας ενδιαμέσως τη διαδρομή Νεάπολη, Τερψιθέα, Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία). Η επέκταση αυτή, μήκους 7,29 χλμ, με έξι σταθμούς, προβλέπεται να εξυπηρετεί περίπου 98.000 επιβάτες την ημέρα.

- Γ' Φάση: Κατασκευή του δεύτερου μέρους της νέας (δεύτερης) γραμμής, που θα φτάνει από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό στην ευρύτερη περιοχή της Πυλαίας, μεταφέροντας περίπου 146.000 επιβάτες την ημέρα.

- Δ' Φάση: Επέκταση προς το αεροδρόμιο, μήκους 8,72 χλμ, συμπεριλαμβανομένων των αναμονών προς Θέρμη, με πέντε σταθμούς, η οποία αναμένεται να εξυπηρετεί περί τους 41.000 επιβάτες ημερησίως.

Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστο Σταϊκούρα, ο στόχος είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου μετρό με δύο γραμμές, συνολικού μήκους, μαζί με τις υπό ολοκλήρωση υποδομές, περίπου 48 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνει συνολικά 44 σταθμούς και το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί 678 χιλιάδες επιβάτες ημερησίως, με σημαντικά χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αξιοσημείωτα δημοσιονομικά οφέλη και οικονομική εξοικονόμηση για τους πολίτες στο οδικό δίκτυο και τα δημόσια έργα.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Μετρό Θεσσαλονίκης: Αλλάζουν οι 4μηνες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Ελ. Βενιζέλου

Οι προτεραιότητες του νέου Υπουργού Μεταφορών - Μετρό Θεσσαλονίκης, οδικά έργα και νέα λεωφορεία

Μετρό Θεσσαλονίκης: Δείτε τον πρώτο συρμό να κινείται αυτόματα, χωρίς την παρέμβαση του χειριστή (video)