Monterey Car Week: Τα 11 «διαμάντια» που βγαίνουν στο σφυρί και τινάζουν τη μπάνκα


Χορός εκατομμυρίων αναμένεται για ακόμα μία χρονιά στις δημοπρασίες του Monterey Car Week. Τα σπάνια μοντέλα που αναζητούν νέο -και πλούσιο- κάτοχο.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ
  • 11/8/2023

Το Monterey Car Week είναι μία από τις πιο σημαντικές εκδηλώσεις της χρονιάς. Θα έλεγε κανείς ότι είναι η εβδομάδα... μόδας των petrolheads, αφού εκατοντάδες αυτοκίνητα κάνουν «πασαρέλα» στις ακτές της Καλιφόρνια κάθε Αύγουστο, κατά τη διάρκεια του event.

Όσοι παρακολουθούν την εβδομάδα αυτοκινήτου κάθε χρόνο γνωρίζουν ότι ένα από τα σημαντικότερα δρώμενα που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκειά της είναι οι εκθαμβωτικές δημοπρασίες «διαμαντιών» της αυτοκίνησης από διάφορες εποχές και δεκαετίες.

Μερικοί από τους πιο διάσημους οίκους δημοπρασιών καταφτάνουν στο Monterey με μία πληθώρα από εμβληματικά, σπάνια, πανάκριβα και σίγουρα ιδιαίτερα αυτοκίνητα, με το κοινό να έχει την ευκαιρία να τα θαυμάσει από κοντά καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας.

Κολοσσοί του κόσμου των δημοπρασιών, όπως οι Gooding & Co, Bonhams, RM Sotheby's, Broad Arrow και Mecum, φέρνουν στην Καλιφόρνια μερικά από τα πιο εντυπωσιακά δημιουργήματα κατασκευαστών όπως η Ferrari, η Bugatti, η Jaguar κ.α..

Έτσι και φέτος, όπως και κάθε άλλη χρονιά, τα μοντέλα που θα βγουν στο «σφυρί» στο Monterey Car Week αναμένεται να είναι πολλά, με μερικά από αυτά να αγγίζουν και τα 100 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, δεν αποκλείεται το σύνολο των εσόδων να ξεπεράσει τα 470 εκατ. ευρώ που συγκεντρώθηκε στην περσινή έκδοση του event. Πάμε να δούμε τα αυτοκίνητα που αναμένεται να τινάξουν τη... φετινή μπάνκα στον αέρα!

1933 Bugatti Type 55 Roadster (8.000.000 – 9.000.000 δολ)

Η συγκεκριμένη Bugatti Type 55 Roadster ανήκε κάποτε στον διάσημο σχεδιαστή μόδας, Ralph Lauren, και κρύβει μια ενδιαφέρουσα ιστορία, αφού είναι κομμάτι της αγωνιστικής κληρονομιάς της Bugatti.

Σύμφωνα με την Gooding & Company, τον οίκο που φέρνει αυτό το μοντέλο στο Monterey, η εν λόγω Type 55 συμμετείχε στην ανάβαση Bouzarea στην Αλγερία το 1935, στην οποία μάλιστα κατάφερε να τερματίσει πρώτη. Φέρει έναν 8κύλινδρο σε σειρά κινητήρα, ο οποίος παράγει 130 ίππους.

1962 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta (9.000.000 – 11.000.000 δολ)

Η Gooding & Company, μεταξύ άλλων, φέρνει ακόμα ένα πολύ ιδιαίτερο μοντέλο στο Monterey. Πρόκειται για μια Ferrari 250 GT SWB Berlinetta, η οποία δεν έχει αποκατασταθεί ποτέ στη μακρόχρονη ζωή της, όμως φαίνεται ότι πραγματικά οι 4 προηγούμενοι ιδιοκτήτες της ήταν πολύ προσεκτικοί.

Με 53.053 km στο οδόμετρο και μόλις μερικές ατέλειες που μαρτυρούν ότι δεν αποτελεί ένα όχημα του «κουτιού,» η Berlinetta είναι ένα παράδειγμα εξαιρετικής μηχανικής κι ακόμα πιο εντυπωσιακής συντήρησης, ή μάλλον αυτοσυντήρησης. Φέρει έναν κινητήρα V12 χωρητικότητας 3,0 L, ο οποίος φυσικά είναι ο αυθεντικός.

1960 Ferrari 250 GT SWB California Spider by Scaglietti (9.500.000 – 11.500.000 δολ)

Σε αντίθεση με την προηγούμενη Ferrari 250, η συγκεκριμένη είναι πλήρως συντηρημένη, με τις διαδικασίες να ολοκληρώνονται το 2016. Πρόκειται για το σασί με τον αριθμό 1883 GT, με τον αυθεντικό κινητήρα, το σύστημα μετάδοσης και τον πίσω άξονα να έχουν διατηρηθεί.

Η αγγελία του οίκου RM Sotheby's που διαχειρίζεται τη δημοπρασία του οχήματος αναφέρει ότι είναι το δεύτερο από τα 56 παραδείγματα της SWB που κατασκευάστηκαν για το έτος 1960. Αν θέλει κανείς να κάνει τα πράγματα ακόμα πιο ενδιαφέροντα, προσθέτοντας ακόμα μια δόση σπανιότητας στο μοντέλο, είναι το ένα εκ των μόλις 18 California Spider που κατασκευάστηκαν με ακάλυπτα φωτιστικά σώματα.

1957 Jaguar XKSS (12.000.000 – 14.000.000 δολ)

Κάνουμε ένα μικρό διάλειμμα από τις Ferrari, οι οποίες ομολογουμένως είναι αρκετές σε αυτή τη λίστα, για να περάσουμε σε ένα υπερσπάνιο μοντέλο που «φωνάζει» Μ. Βρετανία. Ο λόγος για μια εκ των μόλις 16 Jaguar XKSS που κατασκευάστηκαν, η οποία μάλιστα είναι ένα από τα πιο «καλοσυντηρημένα και αυθεντικά» μοντέλα, σύμφωνα με την RM Sotheby's.

Πράγματι, η XKSS έχει διατηρήσει τον αυθεντικό της εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα, το κιβώτιο ταχυτήτων, τον πίσω άξονα και το αμάξωμα να έχουν διατηρηθεί στην «καρδιά» του οχήματος. Αυτό οφείλεται στην καλή συντήρηση που έκαναν οι πρώτοι αγοραστές της, στα πρώτα χρόνια ζωής της. Η αγγελία δεν αναφέρει ότι το όχημα έχει περάσει από πλήρη κι εξονυχιστική συντήρηση, όμως αναγράφεται ότι έχουν γίνει κάποιες μικροδιορθώσεις κι επισκευές στη βαφή του αμαξώματος και τα υφάσματα της καμπίνας.  

1964 Ferrari 250 LM (18.000.000 – 20.000.000 δολ)

Αν εκπλήσσεστε με την ηχηρή παρουσία του οίκου RM Sotheby's και της Ferrari, μάλλον δε θα έπρεπε, αφού είναι τα δύο 'must' όταν παρακολουθεί κανείς το Monterey Car Week. Ακόμα μία Ferrari 250 LM κάνει την είσοδό της στη λίστα με τις πιο ενδιαφέρουσες και ακριβές δημοπρασίες της φετινής έκδοσης, κι όχι αδίκως.

Πρόκειται για το σασί με τον αριθμό 6053, που σημαίνει ότι η συγκεκριμένη 250 LM αγωνίστηκε στο Le Mans του 1968 ενάντια στις Ford GT40, ενώ τώρα διατηρεί ακόμη τον κινητήρα που χρησιμοποιήθηκε για εκείνο τον αγώνα. Είναι μία από τις 32 που κατασκευάστηκαν, και παρόλο που αποτελεί ένα ξεκάθαρα αγωνιστικό αυτοκίνητο, δεν έχει εμπλακεί ποτέ σε μεγάλο ατύχημα. Βέβαια, η Ferrari Classiche συντήρησε το μοντέλο, ολοκληρώνοντας τις διαδικασίες το 2021.

1967 Ferrari 412P Berlinetta (40.000.000 δολ)

Η Ferrari 412P είναι ένα από τα εμβληματικά αγωνιστικά αυτοκίνητα που έγραψε ιστορία τη δεκαετία του '60. Έκανε ντεμπούτο το 1967, με στόχο να συμμετάσχει σε αγώνες αντοχής, έχοντας σχεδιασμό από την Pininfarina. Κάτω από το καπό, θα βρει κανείς έναν κινητήρα V12 χωρητικότητας 4,0 L και απόδοσης 420 PS, που ήταν αρκετά υψηλή για τα δεδομένα της εποχής, ακόμα και για αγωνιστικό όχημα.

Η συγκεκριμένη 412 Berlinetta όμως, έχει μεγάλη εμπειρία στα αγωνιστικά, αφού έτρεξε στις 24 ώρες του Le Mans το 1967 και στον 6ωρο αγώνα του Brands Hatch την ίδια χρονιά, βοηθώντας την Ferrari να εξασφαλίσει το πρωτάθλημα των κατασκευαστών, πριν την αγοράσει ο Βρετανός οδηγός αγώνων, David Piper. Τώρα, μετά από μία συντήρηση που διήρκησε 9 χρόνια, όπως αναφέρει η Bonhams Cars στην αγγελία, διατίθεται προς πώληση στο Monterey.

2001 Ferrari 550 Maranello Prodrive (8.000.000 – 9.500.000 δολ)

Μιλώντας για μεγάλη αγωνιστική κληρονομιά, είναι αρκετά τα ονόματα που έρχονται στο μυαλό. Συνδυάστε όμως τη Ferrari, την Prodrive και τον Colin McRae και θα πάρετε αυτό το εξαιρετικό παράδειγμα αυτοκινητιστικής δημιουργίας, ονόματι Ferrari 550 Maranello.

Με την συγκεκριμένη Ferrari αγωνίστηκε ο McRae στις 24 ώρες του Le Mans το 2004, εξασφαλίζοντας το βάθρο. Μάλιστα, ο οίκος RM Sotheby's, ο οποίος φέρνει το μοντέλο στην Καλιφόρνια, αναφέρει ότι έχει συμμετέχει άλλες 4 φορές στον εβληματικό αγώνα, κάνοντάς την την ανεξάρτητη Ferrari με κινητήρα V12 με τις περισσότερες συμμετοχές. Είναι επίσης μία από τις 10 550 Maranello Prodrive που ήταν ενεργές εκείνη την περίοδο, κι έχει στο όνομά της 5 νίκες και αρκετές εμφανίσεις στο βάθρο.

1973 Aston Martin V8 "The Living Daylights" (1.400.000 – 1.800.000 δολ)

Είναι γνωστό ότι η Aston Martin είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις ταινίες του James Bond, αφού ο πράκτορας 007 πάντα προτιμούσε τα μοντέλα της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας για τις... καθημερινές του μετακινήσεις, κι όχι μόνο. Αυτή η Aston Martin V8 είναι μια από τις 4 που χρησιμοποιήθηκαν στην ταινία The Living Daylights του 1987, με τον Timothy Dalton στον ρόλο του James Bond.

Φέρει έναν κινητήρα V8, πέδιλα του σκι στα πλαϊνά της μέρη κι έναν προωθητή φωτιάς, και πράγματι είναι μια από τις πιο cool προσθήκες που μπορεί να κάνει κανείς στη συλλογή του. Στην πρότερη κατάστασή της ήταν βαμμένη σε χρωματισμό Tudor Green, ενώ αργότερα ντύθηκε στον χρωματισμό Cumberland Grey. Ο οίκος RM Sotheby's φέρνει κι αυτό το «διαμάντι» όχι μόνο της αυτοκίνησης, αλλά και του κινηματογράφου, στο Monterey Car Week.

1954 Ferrari 500 Mondial Spider Series Pinin Farina (1.200.000 – 1.600.000 δολ)

Η αλήθεια είναι ότι δε θα λέγαμε εύκολα ότι αυτή η Ferrari 500 Mondial Spider επέζησε από τον τυφώνα που τη «χτύπησε» πριν περίπου 20 χρόνια. Αυτό που την κάνει να ξεχωρίζει είναι η αγωνιστική της ταυτότητα, όντας είναι η δεύτερη από τις 13 μονάδες του μοντέλου που κατασκευάστηκαν.

Οδηγήθηκε από τον Franco Cortese, τον οδηγό που πήρε την πρώτη νίκη της Ferrari στο Grand Prix Ρώμης του 1947, με μία 125 S. Με την εν λόγω 500 Mondial Spider, πήρε την τέταρτη θέση στην κατηγορία του στο Mille Miglia του '54. Προσφέρεται από την RM Sotheby'sκι αναμένεται να κάνει πάταγο στη δημοπρασία της. 

1997 Subaru Impreza 22B-STI Prototype Chassis no. GC8-061819 (450.000 – 550.000 δολ)

Ακόμα ένα αυτοκίνητο που σχετίζεται με τον θρύλο των ράλλι, Colin McRae κατευθύνεται προς τις αίθουσες δημοπρασιών του Monterey Car Week με τη βοήθεια της Bonhams Cars. Πρόκειται για ένα εμβληματικό μοντέλο που κατασκευάστηκε για λίγους και καλούς, το οποίο δεν είναι άλλο από το Subaru Impreza 22B-STI.

Από τα πέντε μόλις πρωτότυπα που κατασκευάστηκαν, το ένα κατέληξε στα χέρια του Colin McRae, ένα άλλο στη συλλογή του συνοδηγού του, Nicky Grist, με αυτό να δωρίζεται από την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία στον διευθυντή του τμήματος έρευνας και εξέλιξης της Prodrive, David Lapworth. Φέρει έναν τετρακύλινδρο boxer κινητήρα χωρητικότητας 2,2 L, παράγοντας 276 ίππους και 363 Nm ροπής.

Michael Schumacher’s F2001b Chassis No. 215

Το τελευταίο μέρος της λίστας με τις πιο ακριβές και ιδιαίτερες δημοπρασίες που θα λάβουν χώρα στο Monterey Car Week την ερχόμενη εβδομάδα αφορά ένα πραγματικά μοναδικό όχημα, το οποίο δεν προορίζεται για τον δρόμο.

Πρόκειται για το μονοθέσιο του Michael Schumacher από το 2022, με το οποίο κέρδισε το Αυστραλιανό Grand Prix εκείνη τη χρονιά. Πιο συγκεκριμένα, είναι το σασί 215 της Ferrari F2001b, το οποίο είναι ένα από τα λίγα που δεν έχουν τερματίσει εκτός βάθρου στην αγωνιστική τους καριέρα.

Όντας μέρος της ιδιωτικής και υπερπολυτελούς δημοπρασίας της RM Sotheby's, 'Sealed', δεν έχει γίνει εκτίμηση τιμής από τους διοργανωτές, όμως αναμένεται να αγγίξει πολλά εκατ. δολάρια. Συγκρίνοντας με παλαιότερα μονοθέσια του 7κις παγκόσμιου πρωταθλητή, η F2003-GA πωλήθηκε έναντι 14,9 εκατ. δολαρίων το περασμένο έτος, ενώ το 2017, η F2001 του Γερμανού «έπιασε» τα 7,5 εκατ. δολάρια, αντίστοιχα.