Νέα, αυστηρότερα πρωτόκολλά ασφαλείας από το Euro NCAP


Ο ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΠΡΟΧΩΡΑ ΣΕ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΜΟΝΤΕΛΩΝ, ΣΥΝΕΚΤΙΜΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΠΙΟ ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΕΣ ΤΙΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗΣ.

  • 20/5/2020

Βαδίζοντας προς τη σωστή κατεύθυνση, κάθε δύο χρόνια το Euro NCAP προχωράει σε μία σειρά βελτιώσεων στα πρωτόκολλα ασφαλείας που ακολουθεί. Με αυτό τον τρόπο όχι μόνο αξιολογεί καλύτερα τη συνολική ασφάλεια που προσφέρει ένα σύγχρονο αυτοκίνητο αλλά ωθεί και τους κατασκευαστές να συμμορφώνονται σχετικά, κατασκευάζοντας ολοένα και πιο ολοκληρωμένα οχήματα.

Για φέτος, ο Ευρωπαϊκός αυτός οργανισμός παρουσιάζει ένα πακέτο αλλαγών που χαρακτηρίζεται ως το μεγαλύτερο της τελευταίας δεκαετίας. Οι διαφοροποιήσεις στο νέο τρόπο αξιολόγησης δεν περιορίζονται μόνο σε θέματα παθητικής ασφάλειας αλλά αφορούν και ζητήματα ενεργητικής, λαμβάνοντας υπόψη τα σύγχρονα συστήματα που σιγά σιγά εμφανίζονται στο προσκήνιο.

Η πρώτη μεγάλη αλλαγή έχει να κάνει με τη διαδικασία Mobile Progressive Deformable Barrier (MPDB), η οποία έρχεται να αντικαταστήσει μία παρόμοια μετωπική δοκιμή που γινόταν επί 23 συναπτά έτη. Στο νέο αυτό σενάριο μετωπικής σύγκρουσης το όχημα της δοκιμής προσκρούει με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα σε αντίθετα κινούμενη, παραμορφώσιμη, μπάρα που κινείται με αντίστοιχη ταχύτητα. Η μετωπική αλληλοκάλυψη είναι της τάξης του 50%. Πλέον, πέρα από την ασφάλεια των επιβατών, η δοκιμή αυτή αξιολογεί και τον τρόπο που συμπεριφέρεται το μπροστινό μέρος της δομής των αυτοκινήτων, σε ένα πιο ρεαλιστικό σενάριο. Σε αυτή προσθέστε και τη χρήση του νέου, πιο εξελιγμένου ανδρεικέλου «THOR» που δίνει περισσότερες πληροφορίες για τη συμπεριφορά του σώματος ενός άνδρα επιβάτη.

Μετά από τις μετωπικές συγκρούσεις, οι πλευρικές αποτελούν τη δεύτερη υψηλότερη αιτία σοβαρών τραυματισμών και θανάτων. Το Euro NCAP θα δυσκολέψει αυτή τη δοκιμή, αυξάνοντας τη σφοδρότητα της πρόσκρουσης, ενώ παράλληλα υιοθετεί μία νέα μέτρηση για την κίνηση των σωμάτων εντός του εσωτερικού του αυτοκινήτου. Στόχος είναι να αναδειχτεί η σημασία της πλευρικής στήριξης των καθισμάτων, καθώς και νέα συστήματα όπως οι κεντρικοί αερόσακοι.

Με δεδομένο ότι τα ατυχήματα μπορούν μεν να περιοριστούν, όχι όμως και να εξαλειφθούν, πόντους πλέον από το Euro NCAP θα κερδίζουν όσα αυτοκίνητα διαθέτουν αυτόματα συστήματα ενημέρωσης των αρχών, σε περίπτωση τροχαίου. Ειδικά όταν υπάρχει σοβαρός τραυματισμός, είναι σημαντικό η πληροφορία να φτάνει όσο το δυνατό πιο γρήγορα και με μεγαλύτερη ακρίβεια, στις υπηρεσίες που θα τρέξουν να συνδράμουν.

Προτού συμβεί το μοιραίο, με επιπλέον πόντους θα βαθμολογούνται πλέον τα οχήματα που ενσωματώνουν συστήματα παρακολούθησης της κατάστασης του οδηγού. Αντίστοιχα, θα αξιολογείται περαιτέρω η χρήση συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας που επιτρέπουν την αυτόματη πέδηση του οχήματος. Κάνοντας μία μικρή ιστορική αναδρομή, το 2014, ξεκίνησαν να λαμβάνονται υπόψη από τον οργανισμό τέτοια συστήματα, που φρέναραν το αυτοκίνητο ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο σύγκρουσης με ένα άλλο όχημα. Το 2016 στην όλη εξίσωση εντάχθηκε η ανίχνευση πεζών και το 2018 ποδηλάτων. Πλέον, με τις νεότερες προσθήκες λαμβάνεται υπόψη ο έλεγχος σε ξαφνική αλλαγή κατεύθυνσης, καθώς και ο έλεγχος πεζών κατά την κίνηση προς τα πίσω.   

Με αυτούς τους κύριους πυλώνες αλλά και με αρκετές ακόμα μικροαλλαγές, το Euro NCAP ανεβάζει ακόμα πιο ψηλά τον πήχη των 5 αστέρων. Όσο για τα πρώτα αποτελέσματα, καλώς εχόντων των πραγμάτων θα τα δούμε με το τέλος του καλοκαιριού, αφού η όλη κρίση με την πανδημία του Κορωνοϊού επηρέασε αρνητικά τη διαδικασία των δοκιμών.