Πως λειτουργεί η ευφυής γεννήτρια ελεύθερων εμβόλων


Η ηλεκτροκίνηση δίνει την ευκαιρία στους μηχανικούς να εφαρμόσουν στην πράξη νέες ιδέες για την ευρύτερη προστασία του περιβάλλοντος. Μάλιστα, κάποιες από αυτές συμπεριλαμβάνουν και τους κινητήρες εσωτερικής καύσης!

  • ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΛΟΥΠΑΚΗ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 10/7/2021
Η ηλεκτροκίνηση επελαύνει, αλλά η μηχανή εσωτερικής καύσης βρίσκει τρόπο να δίνει το παρών –τη φορά αυτή με τη μορφή μιας ιδιόμορφης γεννήτριας που υπόσχεται να μειώσει την ανάγκη για μεγάλες μπαταρίες.
 
Η είδηση έρχεται από το Ηνωμένο Βασίλειο: η εταιρεία Libertine έλαβε χρηματοδότηση τριών εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να εξελίξει τον πρωτότυπο κινητήρα-γεννήτρια, μία νέα είδους μηχανή εσωτερικής καύσης χωρίς στροφαλοφόρο και εκκεντροφόρους άξονες, που μπορεί να διαμορφωθεί σε «μπλοκ» παρόμοιο σε όγκο και διαστάσεις με αυτόν των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων.
 
Πρόκειται για κινητήρα, με «ελεύθερα», ομοαξονικά και κινούμενα με αντίθετη φορά έμβολα, που ανά δύο μοιράζονται έναν κοινό θάλαμο καύσης και κατά την παλινδρομική τους κίνηση δεν παράγουν ροπή, αλλά κινούν άξονες εξοπλισμένους με μαγνήτες για την απευθείας παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος.
 
 
Κατά συνέπεια, έχουμε να κάνουμε με ένα «range extender», δηλαδή με μια γεννήτρια που χρησιμοποιείται για την αύξηση της αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων μέσω της τροφοδοσίας με το παραγόμενο ρεύμα των μπαταριών ή/και του ηλεκτροκινητήρα.
 
Η Libertine συνεργάζεται, επί του παρόντος, με τη γερμανική Mahle, καθώς αξιοποιώντας την τεχνολογία προθάλαμου καύσης της δεύτερης, οι εταιρείες θα μπορούσαν να αναπτύξουν από κοινού έναν πολυκύλινδρο κινητήρα ελεύθερου εμβόλου, ικανό να ξεκινά και να λειτουργεί αποκλειστικά με ανανεώσιμα καύσιμα (αλκοόλες) –και, κατά συνέπεια, με μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα.
 
Σύμφωνα με μια δημοσίευση του 2018 στο International Journal of Engine Research, οι δίχρονοι κινητήρες ελεύθερου εμβόλου θα μπορούσαν να συνδυάσουν την υψηλή θερμική απόδοση των κινητήρων ντήζελ, με χαμηλές εκπομπές αιθάλης και οξειδίων του αζώτου (NOx) - ένας συνδυασμός που θα μπορούσε να έχει κάποια προοπτική ως καθαρότερη επιλογή σε σχέση με άλλα range extenders.
 
 
Συνεπώς, ο υπό εξέλιξη κινητήρας της Libertine ενδέχεται να αποτελέσει μια καλή απάντηση στο δίλημμα του εξηλεκτρισμού των φορτηγών: Να τοποθετήσει κανείς σε αυτά μεγάλες μπαταρίες που θα χρειαστούν μία ή δύο φορές τον χρόνο ή μικρότερες, οι οποίες θα είναι επαρκείς για την καθημερινή κίνηση του αυτοκινήτου και, όταν προκύψει η ανάγκη κάποιας μεγαλύτερης διαδρομής, θα αξιοποιούν μία γεννήτρια σαν αυτήν την οποία περιγράψαμε;
 
Προφανώς, είναι ακόμα πολύ νωρίς να πει κανείς αν η ιδέα της Libertine συνιστά το μέλλον της αυτονομίας των ηλεκτρικών φορτηγών. Ωστόσο, αν η εταιρεία καταφέρει να διατηρήσει το κόστος του κινητήρα της σε χαμηλά επίπεδα, θα μπορούσε να αλλάξει τα δεδομένα στον τομέα αυτόν.