Το νέο πρότυπο εκπομπών CO2 της ΕΕ, Euro 7, που θα τεθεί σε ισχύ σε λιγότερο από δύο χρόνια, δεν περιορίζεται πλέον μόνο στους ρύπους των εξατμίσεων. Για πρώτη φορά, οι αρχές βάζουν στο μικροσκόπιο και τις εκπομπές από τη φθορά φρένων και των ελαστικών τα οποία έως τώρα έμεναν εκτός ρυθμιστικού πλαισίου.
Οι επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει ότι η σκόνη από τα φρένα είναι ιδιαίτερα τοξική, γεμάτη μεταλλικά σωματίδια και μικροΐνες που μπορούν να εισέλθουν στον οργανισμό μέσω της αναπνοής. Αυτό σημαίνει πως ακόμα και τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία παρουσιάζονται ως «μηδενικών ρύπων», θα πρέπει πλέον να αποδείξουν ότι είναι «καθαρά» και σε αυτό τον τομέα. Κατασκευαστές όπως η Stellantis και το VW Group ήδη παρουσιάζουν διάφορες λύσεις, αποδεικνύοντας πως η μετάβαση στο μέλλον δεν είναι τόσο απλή όσο πιστεύαμε.
Stellantis: ο μαγνήτης που παγιδεύει τη σκόνη
Η Stellantis εργάζεται πάνω σε μια πατέντα που συνδυάζει επιστροφή στα φρένα τυμπάνου (ταμπούρα) με μαγνητικό μηχανισμό.
Η λογική είναι απλή: τα περισσότερα σωματίδια που παράγονται από τη φθορά είναι σιδηρούχα. Ένας μαγνήτης θα μπορούσε να τα συγκρατεί πριν διαχυθούν στην ατμόσφαιρα. Η συγκεκριμένη πρόταση έχει ενδιαφέρον, αλλά και προκλήσεις. Στα δισκόφρενα, που λειτουργούν σε ανοιχτό χώρο, η συλλογή των σωματιδίων είναι σαφώς πιο δύσκολη. Για αυτό και η πρόταση περιλαμβάνει ακόμα και ειδική μαγνητική επίστρωση πάνω στον δίσκο. Ωστόσο, η συντήρηση του συστήματος και η συγκέντρωση της σκόνης σε ένα σημείο δημιουργούν νέα ερωτήματα για κόστος και πρακτικότητα.
VW Group: To παράδειγμα των ID.3, ID.4 και Audi Q4 e-tron
Το VW Group έχει ήδη ακολουθήσει μια διαφορετική προσέγγιση στα ηλεκτρικά του. Από τα ID.3 και ID.4, μέχρι το Audi Q4 e-tron και το CUPRA Born καθώς και όλα τα μοντέλα που μοιράζονται τη κοινή πλατφόρμα, η λύση είναι πιο παραδοσιακή: επιστροφή στα ταμπούρα για τον πίσω άξονα.
Η επιλογή αυτή, που θυμίζει παλαιότερη τεχνολογία, αποδείχθηκε ιδανική για τα ηλεκτρικά. Ο λόγος είναι ότι τα ταμπούρα, σε αντίθεση με τους ανοιχτούς δίσκους, συγκρατούν καλύτερα τα σωματίδια στο εσωτερικό τους.
Σε συνδυασμό με το φρενάρισμα μέσω ανάκτησης ενέργειας (regenerative braking), η θερμοκρασία που αναπτύσσουν τα φρένα (ήταν και ένας από τους κύριους λόγους που τα ταμπούρα υστερούσαν σημαντικά έναντι των δισκόφρενων) μειώνεται αισθητά, η φθορά μειώνεται επίσης, ενώ τα σωματίδια δεν απελευθερώνονται τόσο εύκολα στο περιβάλλον.
Η στρατηγική αυτή δίνει στο VW Group ένα σαφές προβάδισμα στην προσαρμογή στη Euro 7, αφού η τεχνολογία είναι ήδη ενσωματωμένη σε μοντέλα μαζικής παραγωγής και όχι απλώς σε πειραματικά πρωτότυπα.
Η ευρύτερη τάση: από τα φίλτρα μέχρι τα μαγνητικά πεδία
Η Brembo από τη μεριά της έχει παρουσιάσει δικούς της μηχανισμούς με ειδικά φίλτρα που συγκρατούν τη σκόνη των δισκόφρενων, ενώ άλλες εταιρείες επενδύουν σε πιο ανθεκτικά υλικά τριβής, με λιγότερα τοξικά στοιχεία.
Η πληθώρα ηλεκτρικών οχημάτων που μπαίνουν τώρα στην αγορά θα πρέπει να ενσωματώσει τέτοιες λύσεις, όχι μόνο για να συμμορφωθεί με τη νομοθεσία, αλλά και για να διατηρήσει το «πράσινο» προφίλ που αποτελεί βασικό επιχείρημα πώλησης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Euro 7: Το Ευρωκοινοβούλιο συμφωνεί σε χαλάρωση και αρχίζει νέες επαφές
Η Mercedes φέρνει την επανάσταση στα φρένα - Τα βγάζει από τους τροχούς