Euro 7: Το Ευρωκοινοβούλιο συμφωνεί σε χαλάρωση και αρχίζει νέες επαφές


Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ της χαλάρωσης του Euro 7 και πλέον ξεκινά συνομιλίες με το Συμβούλιο και την Κομισιόν για να προκύψει συμφωνία.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 9/11/2023

Άλλο ένα «επεισόδιο» στο σίριαλ με το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7/VII εκτυλίχθηκε την Πέμπτη (9/11). Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιβεβαίωσε τη θέση του για αναθεώρηση των κανόνων που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Νοέμβριο του 2022 και πλέον αρχίζει νέος κύκλος επαφών, αρχικά με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και στη συνέχεια με την Επιτροπή, για να προκύψει συμφωνία.

Υπενθυμίζεται ότι η αρχική θέση του Ευρωκοινοβουλίου ήταν η χρονική μετατόπιση για το 2030 (επιβατικά οχήματα και van) και το 2031 (για βαρέα και λεωφορεία) των αυστηρότερων προδιαγραφών εκπομπών ρύπων, την ώρα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήθελε την εφαρμογή τους από την 1η Ιουλίου 2025 και 1η Ιουλίου 2027, αντίστοιχα. Από την άλλη πλευρά, η πρόσφατη θέση του Συμβουλίου είναι να μην αλλάξουν οι υπάρχουσες συνθήκες δοκιμής και τα όρια εκπομπών που ορίζονται από το υπάρχον πρότυπο Euro 6 για τα ιδιωτικά επιβατικά οχήματα και τα van (οχήματα M1 και N1, αντίστοιχα).

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου έχει ως εξής:

Το Κοινοβούλιο έτοιμο να ξεκινήσει συνομιλίες με το Συμβούλιο σχετικά με νέους κανόνες για τη μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων από επιβατικά αυτοκίνητα, ημιφορτηγά, λεωφορεία και φορτηγά.

Την Πέμπτη, το Κοινοβούλιο ενέκρινε τη διαπραγματευτική του θέση σχετικά με την αναθεώρηση των κανόνων της ΕΕ για την έγκριση τύπου και την ρύθμιση της αγοράς μηχανοκίνητων οχημάτων (Euro 7) με 329 ψήφους υπέρ, 230 κατά και 41 αποχές. Ο νέος κανονισμός θα επικαιροποιήσει τα ισχύοντα όρια για τις εκπομπές καυσαερίων (όπως οξείδια του αζώτου, σωματίδια, μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία), θεσπίζοντας ταυτόχρονα νέα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τα ελαστικά και τα φρένα και για την αύξηση της μακροβιότητας των μπαταριών.

Οι ευρωβουλευτές συμφωνούν με τα επίπεδα που προτείνει η Επιτροπή για τις εκπομπές ρύπων για τα επιβατικά αυτοκίνητα και προτείνουν κανόνες για τον διαχωρισμό των εκπομπών από ελαφρά επαγγελματικά οχήματα σε τρεις κατηγορίες με βάση το βάρος του οχήματος. Προτείνουν επίσης αυστηρότερα όρια για τις εκπομπές καυσαερίων από λεωφορεία και τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, όσον αφορά μετρήσεις σε εργαστηριακές συνθήκες αλλά και σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης.

Το Κοινοβούλιο επιθυμεί επίσης να εναρμονιστούν οι μεθοδολογίες υπολογισμού, αλλά και τα όρια για τις εκπομπές σωματιδίων πέδησης και τους ρυθμούς φθοράς των ελαστικών στην ΕΕ με τα διεθνή πρότυπα που αναπτύσσονται επί του παρόντος από την Οικονομική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη.

Ο εισηγητής Alexandr Vondra (Συντηρητικοί, Τσεχία) δήλωσε: «Πετύχαμε την επίτευξη ισορροπίας μεταξύ των περιβαλλοντικών στόχων και των ζωτικών συμφερόντων των κατασκευαστών. Θα ήταν αντιπαραγωγικό να εφαρμοστούν περιβαλλοντικές πολιτικές που βλάπτουν τόσο τη βιομηχανία της Ευρώπης όσο και τους πολίτες της. Μέσω του συμβιβασμού αυτού, εξυπηρετούμε τα συμφέροντα όλων των εμπλεκομένων μερών και αποφεύγουμε ακραίες θέσεις».

«Χαιρετίζει» ο ACEA, αλλά...

Από την πλευρά του, ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτων «χαιρετίζει» την εξέλιξη που προέκυψε από την ψηφοφορία του Ευρωκοινοβουλίου, αλλά καλεί τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να αφήσουν το ρεαλισμό να επικρατήσει, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ACEA έχει ως εξής:

Ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αναγνωρίζει ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε σήμερα για μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση για το Euro 7, σε σύγκριση με αυτό που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρυσι. Ωστόσο, το Euro 7 εξακολουθεί να έρχεται με βαρύ τίμημα και σε μια πολύ κρίσιμη καμπή του μετασχηματισμού του κλάδου.

«Το γεγονός παραμένει ότι το Euro 7 αντιπροσωπεύει μια σημαντική επένδυση για τους κατασκευαστές οχημάτων, πέρα από τις τεράστιες προσπάθειές τους για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα», δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής του ACEA, Sigrid de Vries. «Έρχεται επίσης σε ένα εξαιρετικά προκλητικό γεωπολιτικό και οικονομικό πλαίσιο, που χαρακτηρίζεται από τις αυξανόμενες τιμές της ενέργειας, τις ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, τις πληθωριστικές πιέσεις και την υστέρηση της καταναλωτικής ζήτησης. Η Ευρώπη χρειάζεται ένα αναλογικό Euro 7 που εξισορροπεί τις περιβαλλοντικές ανησυχίες και τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα».

«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για τη δέσμευση της βιομηχανίας για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η αυτοκινητοβιομηχανία έχει ήδη διαθέσει εκτεταμένους πόρους στα πιο πρόσφατα πρότυπα ρύπων του ευρώ, Euro 6/VI», εξήγησε ο de Vries. «Αυτές οι επενδύσεις απέδωσαν, καθώς οι εκπομπές καυσαερίων είναι ελάχιστα μετρήσιμες σήμερα».

Ο ACEA πιστεύει ότι είναι λογικό να αντιμετωπίζονται οι εκπομπές σωματιδίων από τα φρένα και τα ελαστικά με το Euro 7, καθώς αυτές αφορούν επίσης τα ηλεκτρικά οχήματα και θα είναι η κύρια πηγή εκπομπών ρύπων στο δρόμο στο μέλλον. Ωστόσο, καθώς οι μέθοδοι δοκιμής για τις εκπομπές μη καυσαερίων είναι εντελώς νέες και μη δοκιμασμένες, πρέπει να διασφαλιστεί η τεχνική σκοπιμότητα αυτών των νέων στόχων.

Ο ACEA καλεί τους φορείς χάραξης πολιτικής να διασφαλίσουν ότι ο ρεαλισμός θα επικρατήσει κατά τη διάρκεια των τριμερών διαπραγματεύσεων και να μην αφήσουν ένα δυσανάλογο Euro 7 να εκτροχιάσει την πρόοδο που έχει ήδη σημειωθεί από τους κατασκευαστές.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ανατροπή: Η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να «ευνουχίσει» το πρότυπο Euro 7

Euro 7: Οι κατασκευαστές βλέπουν αύξηση στο μέσο κόστος παραγωγής ενός αυτοκινήτου κατά 2.000 ευρώ

«Φόρος Άνθρακα» και στα καύσιμα: Νέες επιβαρύνσεις στα αυτοκίνητα που ρυπαίνουν