Το Λονδίνο «σφίγγει τον κλοιό» στα οχήματα με ΜΕΚ και προκαλεί αντιδράσεις


Ο Δήμαρχος του Λονδίνου, Sadiq Khan, ανακοίνωσε την επέκταση της Ζώνης Χαμηλών Εκπομπών Ρύπων (ULEZ), ενώ αποκάλυψε τα σχέδιά του για εφαρμογή ακόμα πιο αυστηρής πολιτικής.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ
  • 28/11/2022

Ο Sadiq Khan ανέλαβε Δήμαρχος της πόλης του Λονδίνου το 2016, και έκτοτε έχει παρουσιάσει και εφαρμόσει μία σειρά μέτρων για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα, τόσο μέσα στο κέντρο του Λονδίνου, όσο και στα περίχωρα.

Η επονομαζόμενη ULEZ (Ultra Low Emission Zone) επιβλήθηκε για πρώτη φορά το 2017, και στην αρχή περιλάμβανε αποκλειστικά το κέντρο της πόλης. Οι οδηγοί των οχημάτων που δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις, και οι εκπομπές ρύπων τους ξεπερνούσαν το επιτρεπτό όριο, όφειλαν να πληρώνουν 12,5 λίρες Αγγλίας, κάθε μέρα που κινούνταν μέσα στην ενδεδειγμένη περιοχή. Το 2019, η ζώνη αυτή διευρύνθηκε, περιλαμβάνοντας, αυτή τη φορά, και την περιοχή γύρω από το κέντρο. Το ποσό δεν αυξήθηκε, όμως οι πολίτες που επηρεάστηκαν ήταν ακόμα περισσότεροι.

Τώρα, ο Sadiq Khan ανακοίνωσε την επέκταση της ULEZ σε όλη την πόλη του Λονδίνου (Greater London), η οποία περιλαμβάνει και τα περίχωρα, μέχρι και το αεροδρόμιο του Heathrow. Το μέτρο θα εφαρμοστεί τον ερχόμενο Αύγουστο, κι έτσι όλοι οι Λονδρέζοι των οποίων τα οχήματα δε συμμορφώνονται με τους περιορισμούς, θα απαιτείται να καταβάλουν το ανάλογο ποσό.

Παρόλη την αναστάτωση που επέφεραν οι ανακοινώσεις του Khan, το μέτρο έχει προσφέρει ήδη μία μεγάλη «ανάσα» στην πόλη, με την ποιότητα του αέρα να βελτιώνεται κατά 44% στο κέντρο, και κατά 20% στα περίχωρα της πόλης.

Ποια οχήματα επηρεάζονται;

Σύμφωνα με προβλέψεις της αρμόδιας υπηρεσίας, περίπου 160.000 αυτοκίνητα και 42.000 van θα κληθούν να καταβάλουν τον ημερήσιο φόρο, όταν επιβεβαιωθεί η επέκταση της ζώνης. Από αυτήν εξαιρούνται όσα ντιζελοκίνητα οχήματα έχουν καταχωρηθεί από το 2016 και έπειτα, ενώ για τα βενζινοκίνητα, ο περιορισμός ξεκινά από το 2006.

Το πρόστιμο για όσους σε συμμορφώνονται με το νέο κανονισμό αυξήθηκε από τις 160 στις 180 λίρες Αγγλίας, ενώ το μέτρο θα βρίσκεται σε ισχύ όλο το χρόνο, με εξαίρεση τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά.

Το Λονδίνο γίνεται... Σιγκαπούρη

Σύμφωνα με όσα είπε ο Δήμαρχος του Λονδίνου στην Telegraph, έχει στα σχέδιά του την κατάργηση της ULEZ, και αντικατάστασή της από ένα σύστημα τιμολόγησης των ενεργειών και των κινήσεων των οδηγών μέσα στο Λονδίνο, παρόμοιο με αυτό στους δρόμους της Σιγκαπούρης. Πρόκειται για ένα «έξυπνο» σύστημα χρεώσεων που θα χρησιμοποιεί κάμερες, αισθητήρες και άλλα μέσα ανίχνευσης πινακίδων, προκειμένου να εξασφαλίζεται η αξιοκρατική χρέωση των πολιτών.

Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια ωρών αιχμής, το κόστος εισόδου στο κέντρο της πόλης θα είναι αυξημένο, ενώ οι πιο απομακρυσμένες περιοχές θα έχουν σταθερά μικρότερη χρέωση. Όμως, αυτή η... «στροφή» δεν είναι ακόμα εφικτή, όπως επεσήμανε ο Δήμαρχος, καθώς η απαραίτητη τεχνολογία δεν έχει εξελιχθεί ακόμα αρκετά, ώστε να εφαρμοστεί με επιτυχία ένα τέτοιο σύστημα. Ο Khan δεν έδωσε περεταίρω πληροφορίες σχετικά με το χρονικό πλαίσιο, δηλαδή το πότε θα μπορούσε να τεθεί σε ισχύ η εν λόγω λειτουργία.

Τι ισχύει για την Ελλάδα

Όσον αφορά την Ελλάδα, έχουν υπάρξει κατά καιρούς σκέψεις για την εφαρμογή διαφόρων μέτρων που περιλαμβάνουν την τοποθέτηση διοδίων στο κέντρο της Αθήνας, όμως αυτό απαιτεί εκτεταμένη έρευνα και αξιόπιστες μελέτες, προκειμένου να εξασφαλιστεί η σωστή λειτουργία του μέτρου χωρίς να επέρχεται αφόρητη επιβάρυνση των πολιτών.

Η τωρινή κατάσταση και λειτουργία των ΜΜΜ δε θα μπορούσε να υποστηρίξει μία τέτοια δράση «διάσωσης» του περιβάλλοντος και μείωσης των εκπομπών αερίων, και θα δημιουργούσε περεταίρω προβλήματα, δυσκολεύοντας τη ζωή των πολιτών, και τελικά, μη επιτυγχάνοντας τον στόχο.