VW: Το παρασκήνιο της απομάκρυνσης του Diess και η αποζημίωση-μαμούθ


Η καθυστέρηση σε σημαντικά projects αλλά και η κόντρα με τις πανίσχυρες ενώσεις εργαζομένων, έφερε την απομάκρυνση του CEO του ομίλου VAG. Τι ποσό αναμένεται να λάβει ως αποζημίωση;

  • 25/7/2022

Όσο πιο ψηλά βρίσκεσαι, τόσο πιο απότομο είναι, συχνά, το πέσιμο. Και στην περίπτωση του Herbert Diess, του (πρώην, πλέον), CEO του ομίλου Volkswagen, η πτώση ήταν κάθετη… και ταχύτατη.

Κι όμως, όταν το 2015 ερχόταν από την BMW μετά… Βαϊων και κλάδων αλλά και όταν άρχισε να δείχνει τα πρώτα του θετικά δείγματα, τίποτα δεν προμήνυε αυτό που θα ακολουθούσε. Τίποτα, τουλάχιστον μέχρι τις τελευταίες εβδομάδες.

Σαφώς στην 7ετή «διακυβέρνηση» του ομίλου VAG, υπήρξαν και δύσκολες στιγμές, κυρίως με την επιμονή του για εξυπηρέτηση των «συμφερόντων» των μετόχων και την - αναπόφευκτη – σύγκρουση με τις ισχυρές ενώσεις των εργαζομένων της VW, όταν ζητούσε την απόλυση 30.000 υπαλλήλων!

Όμως, η στήριξη που λάμβανε από τις οικογένειες της Porsche και Piech, κατόχων του 34,1% μετοχών της εταιρίας, παρέμενε ακλόνητη, όπως και η θέση του. Έστω και αν αρκετοί μπορούσαν να φανταστούν ότι κάτι τέτοιο δε θα μπορούσε να συνεχιστεί για καιρό.

Ο Diess έκανε και καλά. Αναμφισβήτητα. «Άλλαξε σημαντικά τη Volkswagen - προς το καλύτερο. Αλλά η επικοινωνία του ήταν άθλια. Ήταν αδιόρθωτος», ανέφερε χαρακτηριστικά μία «πηγή» στο Reuters, ζητώντας να μην κατονομαστεί. Και το τελευταίο διάστημα ήταν περιθωριοποιημένος.

Το όραμά του για στροφή της εταιρίας στην ηλεκτροκίνηση αλλά και το στρατηγικό του πλάνο, θεωρητικά, ήταν στα υπέρ του. Ωστόσο η καθυστέρηση στην υλοποίηση σημαντικών projects, όπως η ανάπτυξη του software CARIAD για την ηλεκτροκίνηση που επηρέασε και την παραγωγή των οχημάτων, ήταν ένα βασικό «αγκάθι». Όπως, ασφαλώς και η κόντρα του με τα συνδικάτα τα οποία κατέχουν τις μισές θέσεις του 20μελούς εποπτικού συμβουλίου της εταιρίας!

Τον περασμένο Μάιο, το εποπτικό συμβούλιο απαίτησε την επιτάχυνση υλοποίησης του προγράμματος CARIAD. Οι πρώτες φωνές αμφισβήτησης είχαν κάνει την εμφάνισή τους. Τα νούμερα, άλλωστε, δεν ήταν με το μέρος του. Η μετοχή της Volkswagen υποχωρεί φέτος κατά 28%, ενώ την προηγούμενη τετραετία δεν παρουσίασε (σχεδόν καμία) αύξηση.

Οι εξελίξεις, το τελευταίο 10ήμερο, έμοιαζαν μη αναστρέψιμες. Ιδίως από τη στιγμή που το όνομα του αντικαταστάτη του, Oliver Blume, άρχισε να… κάνει την εμφάνισή του σε όσους συμμετείχαν στις επαφές σε κορυφαίο επίπεδο.

Στις 20 Ιουλίου ελήφθη η απόφαση αποπομπής του από ανώτατη (8μελή) επιτροπή του εποπτικού συμβουλίου, αποτελούμενη από εκπροσώπους των οικογενειών Porsche και Piech, αξιωματούχους από το τοπικό κρατίδιο της Κάτω Σαξωνίας και εκπροσώπους των εργαζομένων.

Μία ημέρα αργότερα, το έμαθε ο ίδιος και μάλιστα χωρίς καλά-καλά να συνέλθει από το τζετ-λαγκ που του προκάλεσε η πτήση επιστροφής από την Chattanooga του Tennessee. Ταξίδι-επίσκεψη σε εργοστάσιο παραγωγής SUV της εταιρίας σε μια αγορά (ΗΠΑ) όπου οι προσδοκίες ήταν μεγαλύτερες.

Ο Diess έλαβε 24ωρη διορία να απαντήσει και, αφού συμβουλεύτηκε τους νομικούς του συμβούλους, συναίνεσε στην αποχώρησή του 3 χρόνια πριν ολοκληρωθεί το συμβόλαιό του. Λίγο αργότερα, το απόγευμα της Παρασκευής (22/7), το 20μελές εποπτικό συμβούλιο επικύρωνε την απόφαση απομάκρυνσής του.

Ο διάδοχός του, Oliver Blume, αναλαμβάνει τα καθήκοντά του την 1η Σεπτεμβρίου, διατηρώντας παράλληλα την ηγεσία της Porsche. Και αν για πολλούς αυτή η διπλή του ιδιότητα «μπορεί να κάνει χειρότερη μια ήδη κακή κατάσταση διαχείρισης», όπως αναφέρει ο αναλυτής Daniel Roeska της Bernstein Research, για τον Diess, πλέον δεν θα αποτελεί καμία παρηγοριά.

Ισως τον παρηγορήσουν τα έως 30 εκατ. € που μπορεί να λάβει ως αποζημίωση (ανάλογα με τα μελλοντικά έσοδα της Volkswagen και την τιμή της μετοχής της), μιας και αναμένεται να πληρωθεί για την πλήρη διάρκεια του συμβολαίου του που έληγε τον Οκτώβριο του 2025!