Χρόνια πολλά, Ferrari 250 GTO!


Πριν από 60 χρόνια παρουσιάστηκε το αυτοκίνητο το οποίο θα γινόταν το μυθικότερο στην Ιστορία της αυτοκίνησης. Η Ferrari 250 GTO.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 2/4/2022

Η Ferrari 250 GTO έχει ξεπεράσει τα πάντα αναφορικά με ό,τι ισχύει στην Αυτοκίνηση. Είναι το πιο γνωστό ιστορικό όχημα και αποτελεί το τετράτροχο «Ιερό Δισκοπότηρο» των συλλεκτών σε όλο τον κόσμο.

Δημιουργήθηκε για να συμμετέχει η Scuderia Ferrari στην κατηγορία Group 3 Grand Touring του Πρωταθλήματος Αγώνων Αντοχής και κατασκευάστηκε μεταξύ του 1962 και 1964. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ιταλικής εταιρείας, σε αυτό το χρονικό δημιουργήθηκαν συνολικά μόλις 36 οχήματα.

Tα 33 από αυτά ολοκληρώθηκαν το 1962 και το 1963 και προσδιορίζονται με τον χαρακτηρισμό «Serie I» ενώ τα υπόλοιπα τρία ως το 1964 με τον χαρακτηρισμό «Serie II». Ουσιαστικά, κανένα από αυτά δεν είναι ίδιο με κάποιο άλλο, κάτι που τα κάνει πραγματικά μοναδικά.

Η εξέλιξη και η σχεδίαση της 250 GTO ξεκίνησε το 1961 υπό την επίβλεψη του Giotto Bizzarrini. Ως βάση για τη δημιουργία της χρησιμοποιήθηκε το σασί της 250 GT Berlinetta SWB του 1959 το οποίο προσαρμόστηκε κατάλληλα για αγωνιστική χρήση. Ο Bizzarrini σχεδίασε ένα αμάξωμα πιο αεροδυναμικό (από αυτό της 250 GT Berlinetta SWB) αλλά δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει το έργο του.

Εκείνη τη χρονιά ήταν ένας από τους ανθρώπους που έδιωξε ο Enzo Ferrari από την εταιρεία του και ο «Commendatore» απευθύνθηκε στον φίλο του Sergio Scaglietti για να ολοκληρώσει το σχήμα της. Ο Scaglietti συμφώνησε να το πράξει αλλά ανέθεσε την εργασία στον νεαρό (τότε) Mauro Forghieri. Αν και η μορφή του αμαξώματος της 250 GTO πιστώνεται συνήθως στον Bizzarrini, την τελική επίβλεψη γι’ αυτό είχε ο Forghieri.

Οι μηχανικοί της Ferrari δημιούργησαν δύο πρωτότυπα (το 1961) και άρχισαν τις δοκιμές εξέλιξης. Ο κινητήρας που χρησιμοποιήθηκε ήταν ο «Tipo 168/62 Colombo», ο τρίλιτρος V12 τον οποίο είχε η 250 Testa Rossa. Ήταν αλουμινένιος, διέθετε καρμπυρατέρ «38DNC Weber» και απέδιδε 300 PS/7.500 rpm και μέγιστη ροπή 294 Nm/5.500 rpm.

Η Ferrari 250 GTO παρουσιάστηκε επίσημα στις 24 Φεβρουαρίου 1962, κατά τη διάρκεια επίσημης εκδήλωσης. Αρχικά, αναφερόταν με την κωδική ονομασία «Comp. 62» που είχε κατά τη διάρκεια της εξέλιξής της. Ο χαρακτηρισμός «GTO» («Gran Turismo Omologato») χρησιμοποιήθηκε από Βρετανούς δημοσιογράφους του αυτοκινητικού Τύπου και τελικά υιοθετήθηκε από τη Ferrari, προσδιορίζοντας το θρυλικότερο όχημα στην ιστορία.

Εφέτος, συμπληρώνονται 60 χρόνια από τότε που η Ferrari 250 GTO εμφανίστηκε για πρώτη φορά. Η πορεία της στους αγώνες αντοχής τις χρονιές 1962, 1963 και 1964 ήταν εκπληκτική και δημιούργησε τον μύθο του οχήματος το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως η «Σημαντικότερη Ferrari όλων των Εποχών».

Στα χρόνια που ακολούθησαν έκτοτε, η αξία της έχει εκτοξευθεί δυσθεώρητα. Σήμερα, είναι το ακριβότερο και πιο επιθυμητό αυτοκίνητο στον κόσμο μεταξύ των συλλεκτών και αποτελεί αντικείμενο επένδυσης. Το 2018, έγινε γνωστό ότι η 250 GTO με τον αριθμό πλαισίου «4153 GT», η οποία κατασκευάστηκε το 1963, άλλαξε ιδιοκτήτη έναντι του ποσού των 70 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ωστόσο, υπάρχουν φήμες (που φυσικά δεν μπορούν να επιβεβαιωθούν) ότι η Ferrari 250 GTO αποτελεί αντικείμενο αγοράς για ακόμα περισσότερα χρήματα σε συνομιλίες και συμφωνίες μεταξύ ιδιωτών και όχι στη διαδικασία δημόσιας δημοπρασίας.