Έρευνα-σοκ παρουσιάζει την πραγματική διάρκεια ζωής των μπαταριών στα EV


Μελέτες εξειδικευμένων εταιρειών παρουσιάζουν την πτώση της αποτελεσματικότητας των μπαταριών σε μια σειρά από ηλεκτρικά μοντέλα με την πάροδο του χρόνου.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 29/11/2022

Είναι γνωστό ότι οι επαναφορτιζόμενες μπαταρίες των ηλεκτρικών συσκευών δεν ζουν για πάντα. Το πρώτο παράδειγμα που μπορεί, κανείς, να σκεφτεί είναι τα κινητά τηλέφωνα. Μετά από πολλούς μήνες, η απόδοση της μπαταρίας πέφτει. Η ανάγκη φόρτισής της γίνεται όλο και πιο συχνή, μέχρι να φτάσουμε στο σημείο που «αδειάζει» σε ελάχιστο χρόνο και ουσιαστικά καθίσταται άχρηστη.

Τι συμβαίνει, όμως, με τις μπαταρίες των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων; Πόσες φορτίσεις «αντέχουν» και για πόσα χρόνια η απόδοσή τους είναι σε καλό επίπεδο, ώστε να εξασφαλίζουν επαρκή αυτονομία - αν όχι το εύρος μετακινήσεων που «υπόσχεται» ο κατασκευαστής όταν το μοντέλο είναι καινούριο;

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Autocar, η Silver Power Systems (SPS), ειδική στην ανάλυση απόδοσης μπαταριών χρησιμοποιώντας λογισμικό που παρακολουθεί και αναλύει τα δεδομένα και την κατάσταση της μπαταρίας, υποστηρίζει ότι έχει παρατηρήσει μεγάλες διακυμάνσεις στην απόδοση των μπαταριών των EV, ειδικά στους εταιρικούς στόλους (fleet).

«Ακόμα και εντός ενός, μόνο, στόλου, οι διακυμάνσεις στην υγεία των μπαταριών μπορεί να αγγίζουν και το 10%», τόνισε ο Pete Bishop, ιδρυτής και επικεφαλής τεχνολογίας της SPS και πρόσθεσε: «Λαμβάνοντας υπόψη ότι στις περισσότερες εμπορικές εφαρμογές, το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας θεωρείται ως το τέλος της διάρκειας ζωής σε λειτουργικούς όρους, η μείωση κατά 10% αντιπροσωπεύει τη μισή διάρκεια ζωής ενός οχήματος».

Ωστόσο, ο ορισμός του τι σημαίνει «τέλος ζωής» μιας μπαταρίας εξαρτάται από τον τρόπο χρήσης του οχήματος, όπως εξήγησε ο Liam Mifsud, διευθυντής προγράμματος στην SPS: «Κάποιος που χειρίζεται ένα εξειδικευμένο όχημα πιθανότατα θα το κρατήσει για περισσότερο και δεν θα θεωρήσει το 80% ως τέλος της ζωής. Επιπλέον, αν δεν διανύει μεγάλες αποστάσεις, ένας ιδιοκτήτης ιδιωτικού οχήματος μπορεί επίσης να είναι ευχαριστημένος με αυτή τη χωρητικότητα. Ωστόσο, έχουμε παρατηρήσει ότι όταν μια μπαταρία φτάσει στο 70%, τότε η απόδοσή της πέφτει πιο γρήγορα».

Τα ευρήματα της SPS απηχούν εκείνα της Geotab, ενός παρόχου τηλεματικής. Μετρά επίσης την κατάσταση της υγείας των μπαταριών των οχημάτων, αλλά προχωρά περαιτέρω, δημοσιεύοντας τα ευρήματά της στο διαδικτυακό εργαλείο Electric Vehicle Battery Degradation. Τα δεδομένα της Geotab βασίζονται σε 6.300 ηλεκτρικά οχήματα εταιρικού στόλου και ιδιωτών, που αφορούν 24 μάρκες και μοντέλα.

Σύμφωνα με τη Geotab, ο μέσος όρος υποβάθμισης της μπαταρίας σε χρονικό διάστημα 6,5 ετών είναι 13,5%. Μεταξύ αυτών που καταγράφονται από το εργαλείο είναι τρία μοντέλα BMW i3 διαφορετικών ετών, με το παλαιότερο, του 2017, να καταγράφει ποσοστό 16% υποβάθμισης της μπαταρίας μετά από κάτι λιγότερο από τρία χρόνια.

Εν τω μεταξύ, παραδείγματα που αφορούν το Nissan Leaf του 2014 δείχνουν υποβάθμιση 23% μετά από σχεδόν έξι χρόνια. Μετά από 4,5 χρόνια, οι μπαταρίες σε αυτοκίνητα Tesla Model S του 2015 που δειγματοληπτούσε η Geotab είχαν υποβαθμιστεί κατά 10%.

Το Autocar συνέκρινε τα αποτελέσματα της Geotab με τα ίδια μοντέλα που διαφημίζονται από ιδιώτες πωλητές. Ένα Nissan Leaf του 2012 με σχεδόν 164.000 km, είχε, πλέον, μόνο 8 μπάρες από τις 12 που εμφανίζονται στην οθόνη αυτονομίας του, σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη του. Πράγμα που σημαίνει ότι η μπαταρία του είχε υποβαθμιστεί κατά περίπου 30%. Ως αποτέλεσμα, είπε, το αυτοκίνητο είχε μια πραγματική αυτονομία οδήγησης 80 km. Μία BMW i3 του 2015 με 53.100 km στο οδόμετρο είχε μπαταρία υποβαθμισμένη κατά 19%. Ο ιδιοκτήτης της ισχυρίστηκε ότι με πλήρη φόρτιση και σε λειτουργία Eco Pro, το αυτοκίνητο είχε αυτονομία σχεδόν 137 km το καλοκαίρι. Επιπλέον, ένα Tesla Model S του 2014 με 113.000 km παρουσίαζε αυτονομία 435 km όταν ήταν πλήρως φορτισμένο, έναντι 451 km όταν ήταν καινούργιο.

Ένας οργανισμός που θα μπορούσε να έχει μια σαφή εικόνα της κλίμακας της υποβάθμισης της μπαταρίας είναι η Recovas. Πρόκειται ένα σχήμα που περιλαμβάνει εταιρείες όπως η EMR (εταιρεία ανακύκλωσης οχημάτων), κατασκευαστές αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένης της BMW, το Πανεπιστήμιο του Warwick και το Κέντρο Βιομηχανοποίησης Μπαταριών του Ηνωμένου Βασιλείου.

Η Recovas αναπτύσσει μια αλυσίδα εφοδιασμού στο τέλος του κύκλου ζωής προϊόντων, για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων. Ως μέρος αυτής της διαδικασίας, η EMR διασώζει μπαταρίες EV στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος της EMR, Roger Morton, δήλωσε ότι είναι νωρίς για την εξαγωγή συμπερασμάτων.

«Οι μπαταρίες EV διαρκούν πολύ περισσότερο από όσο περίμενε κανείς», τόνισε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον του σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα: «Αν και οι μπαταρίες υποβαθμίζονται με την πάροδο του χρόνου, από τη στιγμή που θα βρεθούν σε χέρια τρίτου ιδιοκτήτη, η αυτονομία είναι ασήμαντο πρόβλημα. Τα αυτοκίνητα αποτελούν δεύτερα ή τρίτα οχήματα για μικρά ταξίδια, και σε κάθε περίπτωση είναι πολύ φθηνότερα από ένα καινούργιο».

Μάλιστα, εμφανίστηκε αισιόδοξος για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης. «Βλέπω τα EV να έχουν διάρκεια ζωής όσο και τα θερμικά αυτοκίνητα, ίσως και περισσότερο, γιατί είναι απλούστερα. Θα είναι το 2045, πολύ καιρό μετά τη διακοπή των πωλήσεων των οχημάτων ICE, προτού αρχίσουμε να βλέπουμε ηλεκτρικά οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωής τους, με σοβαρά εξαντλημένες μπαταρίες σε μεγάλες ποσότητες».

Πηγή: Autocar