Έρχεται το «διαβατήριο μπαταρίας» στα ηλεκτρικά - Τι περιλαμβάνει, πότε εφαρμόζεται


Η Ευρωπαϊκή Ένωση δίνει μεγάλη βάση στις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και προσθέτει νέες «υποχρεώσεις» για τα EV.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 19/1/2024

Τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης υπόκεινται σε πρότυπα εκπομπών ρύπων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα ηλεκτρικά, βέβαια, δεν έχουν αντίστοιχους περιορισμούς, ωστόσο η μπαταρία τους βρίσκεται στο «στόχαστρο».

Η ΕΕ ζητά χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα σε όλη τη διαδικασία παραγωγής τους, χρήση όσο το δυνατόν λιγότερων «επικίνδυνων» υλικών στην κατασκευή τους και έλεγχο των πηγών από τις οποίες προέρχονται τα συστατικά τους. Επιπλέον, μετά το τέλος της ζωής τους, στοχεύει στην ύπαρξη διαδικασιών συγκέντρωσής τους, επαναχρησιμοποίησης ή/και ανακύκλωσής τους.

Στο πλαίσιο αυτό έχει τεθεί σε εφαρμογή ο νέος Κανονισμός Μπαταριών, βάσει του οποίου, σύμφωνα με δημοσίευμα του Autocar, από τον Φεβρουάριο του 2027 τα EV που θα πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να διαθέτουν το επονομαζόμενο «διαβατήριο μπαταρίας». Πρόκειται για ψηφιακά έγγραφα, τα οποία θα «συνδέονται» με τον αριθμό πλαισίου κάθε οχήματος, ενώ μέσω QR Code θα είναι δυνατό το ψηφιακό τους σκανάρισμα από τις κατάλληλες συσκευές.

Τι θα περιλαμβάνουν; Αναλυτικές πληροφορίες για τις πηγές και τη φύση των πρώτων υλών που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή της μπαταρίας, μαζί με λεπτομέρειες για τον τρόπο κατασκευής, της ενεργειακής χωρητικότητάς της αλλά και της τρέχουσας κατάστασής της.

Με αυτό τον τρόπο, ο κατασκευαστής της μπαταρίας θα πρέπει να παρέχει πληροφορίες για τις εκπομπές άνθρακα που προέκυψαν στη διαδικασία παραγωγής, αλλά και να χρησιμοποιεί όλο και μεγαλύτερες ποσότητες ανακυκλωμένων υλικών.

Η ΕΕ θέλει να ρίξει περισσότερο φως στην εφοδιαστική αλυσίδα κατασκευής των μπαταριών. «Πολλοί κατασκευαστές δεν γνωρίζουν την αλυσίδα εφοδιασμού τους, ενώ συχνά οι προμηθευτές αλλάζουν έως 3 και 4 φορές μέσα σε ένα χρόνο, με στόχο το χαμηλότερο κόστος», τόνισε η Ellen Carey, επικεφαλής εξωτερικών υποθέσεων της Circulor. Πρόκειται για εταιρεία που ειδικεύεται στη διαφάνεια των εφοδιαστικών αλυσίδων και παράλληλα συμμετέχει στη δημιουργία των νέων διαβατηρίων μπαταρίας.

Η Carey επεσήμανε στο βρετανικό μέσο ότι το κόστος απόκτησης των διαβατηρίων θα κυμαίνεται μεταξύ 7€ και 13€ ανά μπαταρία. Το διαβατήριο που προτείνει η εταιρεία της αποκαλύπτει τις πηγές προέλευσης υλικών όπως το κοβάλτιο, ο γραφίτης, το λίθιο και το νικέλιο, μέσω πληροφοριών που λαμβάνει από βιομηχανικά δεδομένα. Στη συνέχεια δημιουργεί ψηφιακό αντίγραφο της πληροφορίας, το οποίο «συνδέει» με τον αριθμό πλαισίου και το QR code που προαναφέρθηκε.

Για λόγους προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας, πρόσβαση σε όλο το εύρος των πληροφοριών του διαβατηρίου μπαταρίας θα έχουν μόνο οι κατασκευαστές. Ωστόσο, σύμφωνα με την Carey, ένας αγοραστής αυτοκινήτου θα μπορεί να δει κάποιες γενικές πληροφορίες και, ασφαλώς, τη χωρητικότητά της αλλά και την κατάσταση στην οποία βρίσκεται.

Τέλος, δεν αποκλείεται να υπάρξουν και διαβατήρια μπαταριών που θα έχουν πληροφορίες μόνο για το τι συμβαίνει στην μπαταρία από τη στιγμή που ολοκληρώνεται η κατασκευή της. Αυτού του είδους τα διαβατήρια θα είναι περισσότερο χρήσιμα για όσους ενδιαφέρονται για αγορά μεταχειρισμένης μπαταρίας.

Έτσι κι αλλιώς οι πληροφορίες θα πρέπει να είναι διαθέσιμες στις ρυθμιστικές αρχές, τους αντιπροσώπους αλλά και τους καταναλωτές, ενώ το ποιες ακριβώς θα είναι αυτές, θα καθοριστεί το επόμενο διάστημα μέσω του project Battery Pass Consortium, στο οποίο συμμετέχουν μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Audi και η BMW, αλλά και εταιρείες τεχνολογίας σαν την Circulor.

Πηγή: Autocar

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αλλάζουν όλα στα ηλεκτρικά! Η πρώτη 3D μπαταρία φορτίζει σε 3 λεπτά και δεν παίρνει φωτιά!

Γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να έχουν μπαταρία 12 Volt

Συστήματα μπαταριών για EV: Πολλές οι επιλογές, διαφορετικά τα πλεονεκτήματα