Η μάχη των υβριδικών: Συγκρίνουμε το Toyota Yaris με το Honda Jazz


Οι Ιάπωνες έχουν κάνει τη δική τους επανάσταση στην Αυτοκινητοβιομηχανία. Η Honda και η Toyota δημιούργησαν τα καινούργια Jazz και Yaris, αντίστοιχα, εφαρμόζοντας σε αυτά την πιο πρόσφατη τεχνολογία υβριδικής διάταξης κινητήρα κόντρα στην αμιγή ηλετροκίνηση.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 21/5/2021

Ιστορικά, στους Ιάπωνες  οφείλουμε την εξάπλωση των μικρών σε διαστάσεις αυτοκινήτων σε ευρεία κλίμακα. Ήταν ο τρόπος τους για να «χωρέσουν» στην παγκόσμια αγορά του κλάδου και να διατηρηθούν σε αυτήν.

Το ίδιο ισχύει και για την τεχνολογική εξέλιξη της Αυτοκινητοβιομηχανίας, περίπου την τελευταία εικοσιπενταετία, αναφορικά με τα «υβριδικά», όπως έχει επικρατήσει να τα ονομάζουμε, που είναι απότοκο της ίδιας φιλοσοφίας των Ιαπώνων να «αλλάξουν τον κόσμο» - τουλάχιστον τον αυτοκίνητο κόσμο.

Με την Toyota να υιοθετεί, να εφαρμόζει, να επιμένει και τελικά να καθιερώνει στο σύνολο των κατασκευαστών αυτοκινήτου την υβριδική διάταξη κινητήρα, τα δεδομένα είχαν δρομολογηθεί σε μια νέα ατραπό. Η Honda ακολούθησε λίγο αργότερα, αναπτύσσοντας τη δική τεχνολογική δίοδο.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 είχαν θέσει τις βάσεις για κάτι νέο σε ό,τι αφορά στους κινητήρες και στην προσπάθεια για τη μείωση των εκπεμπόμενων από αυτούς ρύπων και διοξειδίου του άνθρακα. Σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα αργότερα, ο εξηλεκτρισμός των αυτοκινήτων είναι η «νέα κανονικότητα», με την ηλεκτροκίνηση να προαλείφεται ως η διάδοχη κατάσταση.

Περί ύφους

Τα καινούργια Honda Jazz και Toyota Yaris είναι ό,τι πιο σύγχρονο έχουν δημιουργήσει οι δύο ιαπωνικές εταιρείες στη supermini κατηγορία και πάντα τα συγκρίναμε μεταξύ τους. Πλέον, έρχονται διαφορετικά σε ό,τι αφορά στη σχεδίαση και στη μορφή του αμαξώματός τους, αλλά δεν θα μπορούσαν να είναι πιο τυπικά δείγματα της ιστορικής διαδρομής τους.

Το Jazz παραμένει με τη monovolume υπόστασή του, το Yaris με εκείνην τη σιλουέτα που έχει «το σώμα τού δρομέα κατά τη στάση της εκκίνησης στην αφετηρία», όπως ήταν η περιγραφή για εκείνο το πρώτης γενιάς μοντέλο.

Μόνο που με το πέρασμα των ετών, η αισθητική και των δύο διαφοροποιήθηκε για να εναρμονίζεται  κάθε φορά με την επικρατούσα τάση. Βάζοντάς τα το ένα δίπλα στο άλλο, καταλαβαίνεις ότι η ιαπωνική κουλτούρα είναι αυτή που ορίζει το αποτέλεσμα αλλά και τη διαφορετική προσέγγιση.

Και αντιλαμβάνεσαι ότι το Honda δεν έχει αλλάξει σημαντικά σε σχέση με το παρελθόν, ως προς τη γενικότερη αισθητική του. Αντιθέτως, το Yaris έχει μεταβληθεί σε σημαντικότερο βαθμό σε αυτόν τον τομέα, σε σχέση με πριν.

Ευτυχώς, στην Toyota αποφάσισαν να προσδώσουν κάποια σπορτίβ στοιχεία στα μοντέλα της και αυτό είχε θετικό αντίκτυπο και στο νέο supermini της. Το Yaris είναι περισσότερο αδρό αισθητικά από πριν.

Επίσης, το γεγονός ότι έχει χρησιμοποιηθεί η πλατφόρμα TNGA στην εκδοχή της GA-B (δηλαδή αυτή που προορίζεται για τα μοντέλα της στις μικρές κατηγορίες) το κάνει ενδιαφέρον και σε ό,τι αφορά στην οδηγική συμπεριφορά του.

Αναφορικά με το καινούργιο Jazz, και αυτό έχει βασιστεί στην πλατφόρμα της Honda, η οποία προορίζεται για τα νέα, εξηλεκτρισμένα μοντέλα της. Το σημαντικό για τους ανθρώπους της εταιρείας ήταν να διατηρήσουν όσο το δυνατόν χαμηλότερα το κέντρο βάρους του οχήματος και να αυξήσουν τη δυσκαμψία του πλαισίου σε σχέση με πριν.

Σύμφωνα με τη Honda, αυτή είναι κατά 13% καλύτερη. Συγκριτικά με την προηγούμενη γενιά, το αμάξωμα του νέου μοντέλου είναι κατά 1,6 cm μεγαλύτερο σε μήκος, κατά ένα εκατοστό χαμηλότερο σε ύψος, ενώ το μεταξόνιό του είναι κατά 1,3 cm μικρότερο σε μήκος.

Αντιπαραβολή

Συγκρίνοντας τις διαστάσεις τους, το Jazz είναι μεγαλύτερο σε μήκος και ύψος από το Yaris, αλλά μικρότερο σε πλάτος. Επιπλέον, το μεταξόνιο του Honda είναι κατά 1,3 cm μικρότερο. Όμως, η φιλοσοφία κατασκευής του το κάνει ουσιαστικά πιο ευρύχωρο για τους επιβάτες του σε σχέση με ό,τι ισχύει για το Yaris.

Στο Honda  έχεις προφανώς την αίσθηση πως βρίσκεσαι εντός ενός οχήματος που ανήκει σε μεγαλύτερη κατηγορία. Αντιθέτως, στοToyota, καταλαβαίνεις αμέσως ότι έχεις να κάνεις με ένα supermini.

Ο εσωτερικός διαθέσιμος χώρος είναι καλός για τους εμπρός επιβαίνοντες, όμως οι πίσω μεταφέρονται με λιγότερη άνεση. Επίσης, το μήκος στο καινούργιο μοντέλο της εταιρείας έχει διατηρηθεί οριακά κάτω από τα τέσσερα μέτρα, κάνοντάς το τυπικό της κατηγορίας του.

Η αισθητική του νέου Yaris αντικατοπτρίζει με τον καλύτερο τρόπο τη μεταστροφή της Toyota προς πιο ενδιαφέροντα οχήματα, τόσο για τον «τυπικό αγοραστή» όσο και για τον οδηγό. Τουναντίον, το καινούργιο Jazz δείχνει πιο «συμβατικό», καθώς στη Honda έκριναν ότι δεν θα ήταν ταιριαστή στον χαρακτήρα του μια πιο αδρή σχεδίαση.

Για τον λόγο αυτόν, προσπάθησαν να διαμορφώσουν το αμάξωμά του με τρόπο που να προσφέρει και την καλύτερη δυνατή περιμετρική ορατότητα. Οι δύο λεπτές κολόνες, που ενσωματώνουν τριγωνικό κρύσταλλο στο πλάι, είναι χαρακτηριστικές.

Σε ό,τι αφορά στην ποιότητα κατασκευής, είναι καλή για τα δεδομένα της κατηγορίας και στα δύο οχήματα. Τόσο τα υλικά όσο και η συναρμογή τους κρίνονται θετικά, ενώ η εικόνα στο εσωτερικό και των δύο οχημάτων είναι σύγχρονη. Στο Jazz, η βελτίωση είναι πιο αισθητή σε σχέση με ό,τι ίσχυε στο προηγούμενο μοντέλο, ενώ πλέον υπάρχει περισσότερο χρώμα εντός, για όσους αποζητούν κάτι τέτοιο.

Υβριδικώς

Για το νέο Jazz, στη Honda υιοθέτησαν την υβριδική διάταξη κινητήρα, την οποία ονομάζουν με τη  χαρακτηριστική κωδική ονομασία «e:HEV». Αποτελείται από τον ατμοσφαιρικό τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.5 i-VTEC και δύο ηλεκτροκινητήρες.

Φυσικά, όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, ο εσωτερικής καύσης λειτουργεί σε θερμοδυναμικό κύκλο Atkinson και έχει θερμοδυναμική απόδοση 40,5% (ποσοστό αρκετά υψηλό για βενζινοκινητήρα). Η μέγιστη ισχύς του είναι 98 PS και η μέγιστη ροπή του 131 Nm. Σε αυτόν  είναι προσαρμοσμένοι δύο ηλεκτροκινητήρες.

Ο πρώτος, ο οποίος δίνει κίνηση στους τροχούς, αποδίδει μέγιστη ισχύ 109 PS και έχει μέγιστη ροπή 253 Nm. Ο δεύτερος αποδίδει 95 PS και λειτουργεί ως γεννήτρια για να φορτίζει τις μπαταρίες ιόντων λιθίου που βρίσκονται στο αυτοκίνητο, αλλά και να τροφοδοτεί με ενέργεια τον πρώτο (κινητήριο). Η συνολική συνδυαζόμενη μέγιστη ισχύς του συστήματος είναι 109 PS.

Εξ ορισμού, το Jazz κινείται ως ηλεκτροκίνητο στην πλειονότητα των περιπτώσεων κίνησης (δηλαδή, εντός πόλης ή και περιαστικά). Ο θερμικός κινητήρας είναι άμεσα συνδεδεμένος με τον ηλεκτροκινητήρα-γεννήτρια, ο οποίος, με τη σειρά του, δίνει ενέργεια στον πρώτο ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους τροχούς. Ουσιαστικά, ο βενζινοκινητήρας ενεργοποιείται για να παράγει ενέργεια και δίνει κίνηση στους τροχούς μόνο σε περίπτωση πολύ έντονης επιτάχυνσης ή όταν το όχημα κινείται με ταχύτητα μεταξύ 80-120 km/h ή και μεγαλύτερη.

Η μετάδοση της κίνησης από τον 1.5 i-VTEC κατευθείαν στους τροχούς γίνεται μέσω ενεργοποίησης του συμπλέκτη (ο οποίος παραμένει ανοιχτός στις υπόλοιπες συνθήκες κίνησης). Επίσης, αν και αναφέρεται στην ονομασία του, το αυτοκίνητο δεν έχει κιβώτιο ταχυτήτων τύπου CVT. Ουσιαστικά είναι μίας σχέσης, με τον δεύτερο ηλεκτροκινητήρα να αναλαμβάνει αυτόν τον ρόλο.

Τη διαχείριση και τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος αναλαμβάνει η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα. Υπάρχουν τρεις διαθέσιμες επιλογές για τον οδηγό: EV Mode (κίνηση ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο), Hybrid Mode (ο θερμικός ενεργοποιείται για να παράγει ενέργεια) και Engine Drive (ο βενζινοκινητήρας δίνει απευθείας κίνηση στους τροχούς). Στην πράξη, η εναλλαγή μεταξύ των προγραμμάτων λειτουργίας είναι άμεση και ανεπαίσθητη από τον οδηγό και τους επιβάτες.

Στο καινούργιο Yaris Hybrid  έχει τοποθετηθεί το τέταρτης γενιάς υβριδικό σύστημα, όπως το ονομάζουν στην Toyota. Βασικό χαρακτηριστικό του είναι η μεγαλύτερη απόδοσή του και οι μικρότερες διαστάσεις του, άρα και το βάρος του, σε σχέση με πριν. Σύμφωνα με την εταιρεία, και η συστοιχία των μπαταριών ιόντων λιθίου είναι μικρότερη σε διαστάσεις και ζυγίζουν 12 kg λιγότερο, καθώς πλέον αποτελούνται από 48 κελιά έναντι 120 προηγουμένως. Οι μπαταρίες έχουν ονομαστική 177,6 V και χωρητικότητα 4,3 Ah.

Η υβριδική διάταξη αποτελείται από τον τρικύλινδρο κινητήρα χωρητικότητας 1,5 λίτρου που, επίσης, λειτουργεί σε θερμοδυναμικό κύκλο Atkinson με θερμοδυναμική απόδοση 40% και δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν για να δίνει κίνηση στους τροχούς και έναν να λειτουργεί ως γεννήτρια.

Αναλυτικότερα, ο θερμικός κινητήρας έχει μέγιστη ισχύ 91 PS και μέγιστη ροπή 120 Nm. Ο ηλεκτροκινητήρας που δίνει κίνηση στους τροχούς έχει μέγιστη ισχύ 80 PS και μέγιστη ροπή 141 Nm, ενώ η μέγιστη συνδυαστική ισχύς του συστήματος φτάνει στους 116 PS. Ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια για να φορτίζει τις μπαταρίες, αλλά και να δίνει την απαραίτητη ενέργεια στον κινητήριο.

Πρακτικά, το νέο Yaris Hybrid εκκινεί με τον ηλεκτροκινητήρα και παραμένει με αυτόν για όσο χρόνο επαρκεί η ενέργεια ή όσο το εφαρμοζόμενο από τον οδηγό φορτίο είναι χαμηλό. Το σύστημα έχει επιλογές EV Mode και Eco, όπου το αυτοκίνητο μπορεί να κινείται με τη μέγιστη δυνατή οικονομία καυσίμου, όταν ενεργοποιείται ο θερμικός κινητήρας.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
TOYOTA YARIS HYBRID 116PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 10

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 9

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 9

ΣΥΝΟΛΟ87

Ποιο είναι καλύτερο;

Το Honda Jazz έχει βελτιωθεί σε σημαντικότερο βαθμό συγκριτικά με την προηγούμενη γενιά του. Δεν είναι μόνον η ποιότητα υλικών και κατασκευής, είναι και η ποιότητα κύλισης η οποία προκαλεί θετικά σχόλια. Στον δρόμο, ως επιβάτης ευχαριστιέσαι το σχετικά χαμηλό επίπεδο θορύβου.

Ως οδηγός, έχεις να κάνεις με ένα άνετο όχημα στο οποίο η ανάρτηση απορροφά σε ικανοποιητικό βαθμό τις όποιες ταλαντώσεις. Στις στροφές, καταλαβαίνεις το αυξημένο βάρος του και διαπιστώνεις ότι παίρνει λίγο μεγαλύτερες κλίσεις σε σχέση με το Toyota. Τέλος, το επίπεδο θορύβου κύλισης είναι χαμηλότερο, συγκριτικά.

Το νέο Yaris Hybrid δημιουργήθηκε με σκοπό να είναι ακόμη πιο οικονομικό σε κατανάλωση καυσίμου, αλλά οι άνθρωποι της εταιρείας δεν επαναπαύτηκαν στις δάφνες τους σε αυτόν τον τομέα. 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
HONDA JAZZ e:HEV 1.5 i-MMD 109 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 9

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 7

ΣΥΝΟΛΟ84

Έπειτα από μία εικοσαετία καταλάβαν ότι ένα supermini χρειάζεται να προκαλεί και οδηγική ευχαρίστηση, πέραν της οικονομίας και της σχεδίασης. Αυτό το Yaris χαίρεσαι να το οδηγείς και κάποιες φορές πιάνεις τον εαυτό σου να το πιέζεις περισσότερο απ’ όσο ταιριάζει στον χαρακτήρα της έκδοσης. Αφήνεις, προς στιγμήν, το «κυνήγι» της οικονομίας καυσίμου για να στρίψεις με την ταχύτητα που έχεις ήδη αποκτήσει κατά την κίνηση.

Το Yaris Hybrid θα ανταποκριθεί χωρίς πρόβλημα και θα σε κάνει να συνειδητοποιήσεις ότι το πλαίσιό του είναι καλύτερο από ποτέ. Ναι, υστερεί σε ευρυχωρία σε σχέση με το νέο Jazz.

Όμως, έχει αντίστοιχα καλή ποιότητα κατασκευής, προσφέρει υψηλό επίπεδο ασφάλειας (όπως και το Honda), είναι πιο οικονομικό σε κατανάλωση καυσίμου και χρειάζονται λιγότερα χρήματα για την απόκτησή του. Αυτά, σε συνδυασμό με την εξαετή εργοστασιακή εγγύηση για το αυτοκίνητο και την έως και ενδεκαετή εγγύηση για την μπαταρία, κάνουν το νέο Yaris Hybrid να διακρίνεται ως προς το  καινούργιο  Hondae:HEV.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ TOYOTA YARIS HYBRID 116PS 2020   TIMH €17.170   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.490, Yβριδικό Σύστημα, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 116  ΡΟΠΗ Nm/rpm

ΜΕΤΑΔΟΣΗ CVT, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,7 sec, τελική 175 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 3,7 L/100km, 85 g/km

TOYOTA YARIS HYBRID 116PS 2020

ΥΠΕΡ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΣΧΕΔΙΑΣΗ

ΚΑΤΑ ΣΦΙΚΤΗ ΠΙΣΩ ΑΝΑΡΤΗΣΗ, ΑΥΞΗΜΕΝΟΣ ΘΟΡΥΒΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΙΝΗΤΗΡΑ

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ HONDA JAZZ e:HEV 1.5 i-MMD 109 PS 2021   TIMH €21.700   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.490, Ατμοσφαιρικός, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 109  ΡΟΠΗ Nm/rpm

ΜΕΤΑΔΟΣΗ CVT, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,4 sec, τελική 175 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,2 L/100km, 100 g/km

HONDA JAZZ e:HEV 1.5 i-MMD 109 PS 2021

ΥΠΕΡ ΕΜΦΑΝΙΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΚΑΤΑ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΤΙΜΗ