Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Sport


H Φόρμουλα της πρακτικότητας!

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ, HONDA
  • 30/8/2014

Έναν χρόνο πριν από την επάνοδό της στον λαμπερό κόσμο της F1, η Honda βάζει για μια ακόμα φορά τα δυνατά της και μας εκπλήσσει με ένα σούπερ δυναμικό/πρακτικό αυτοκίνητο.

Μπορεί η εποχή να θέλει crossover, premium, μοδάτα αυτοκίνητα. Μπορεί όλοι να κοιτάμε σε downsizing με τούρμπο, με ακριβά υλικά, με αντιληπτή ποιότητα. Και μετά υπάρχει και η Honda. Μια εταιρεία που από ιδρύσεώς της διαθέτει ένα από τα κορυφαία τιμ μηχανικών και μια εμμονή στο πώς πρέπει να γίνονται τα πράγματα.

Όποτε μπήκε στη Formula 1 έρχονταν τα πάνω κάτω, κάθε φορά που είχε ένα καινούργιο αυτοκίνητο, είτε αυτό ήταν ατμοσφαιρικό, είτε υβριδικό, είτε... fuel cells, όλοι πέφταμε με τα μούτρα στο διάβασμα για να μάθουμε κάτι παραπάνω.

Αυτή είναι η μέγιστη συνεισφορά στην αυτοκινητική κουλτούρα: η διαρκής επιστροφή στα θρανία. Τούτη τη φορά –κι ενώ παρακολουθούμε σαν... χαμαιλέοντες με το ένα μάτι το τώρα και με το άλλο το αύριο της φίρμας (βλέπε Formula 1, WTCC)–, ήρθε στην Ελλάδα... έτσι ξαφνικά, το νέο Civic Tourer, ένα αυτοκίνητο πέρα από προσδοκίες εμπορικές, μακριά από τα φώτα των crossover που λέγαμε στην αρχή, για να δείξει και να διδάξει πώς μπορεί ένα μικρομεσαίο αυτοκίνητο να αντικαταστήσει ένα μεσαίο, ένα πολυμορφικό, ένα σπορ κι ένα... υβριδικό –λόγω οικονομίας– με τον συνολικό χαρακτήρα πρακτικότητας, δυναμικής εμφάνισης, σπορ συμπεριφοράς και άριστου περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Και όλα αυτά –για μια ακόμη φορά– με τεχνολογία ασφαλείας για σεμινάριο.

Space όνομα και πράγμα

Αν η έννοια της διαστημικής αίσθησης και της χωροταξικής υπερεπάρκειας περνά μέσα από την ίδια αγγλοσαξονική λέξη (Space), το Civic Tourer καλύπτεται απόλυτα με τούτη τη μονολεκτική του περιγραφή.

Διατηρώντας αναλλοίωτο τον σχεδιαστικό καμβά του πεντάθυρου Civic μέχρι τη μεσαία κολόνα, με πινελιές ανανέωσης όμως που έτυχε να τις δεχθεί και το hatchback μοντέλο, το ιαπωνικό station wagon επιμηκύνεται κατά 235 χλστ. προς τα πίσω και γίνεται φουτουριστικό εμπρός, στο πλάι, πίσω, από πάνω, από κοντά, από μακριά... Όποια κι αν είναι η οπτική γωνία που το βλέπει κανείς, είναι σίγουρο ότι όλο και κάτι νέο θα ανακαλύπτει. Με ακμές, καμπύλες, με αναλογίες που προκαλούν, με ένα χαμηλό, σπορ προφίλ, μεγάλους θόλους, σφηνοειδές εμπρός μέρος, και πίσω κρύσταλλα αλλά και χούφτες θυρών βγαλμένα από κουπέ, τούτο το σκαρί διαφοροποιείται δραματικά από οποιοδήποτε station wagon έχουμε δει τελευταίως. Κάποιοι μάλιστα μπορεί να το βρουν πολύ προκλητικό, άλλοι να βρουν στο πίσω μέρος ένα... Subaru Legacy Outback, αλλά... this is Honda. Κρατάμε στα υπόψη ότι ενώ αγγίζει τα 4,53 μέτρα δεν δείχνει ογκώδες, λόγω του σφηνοειδούς του σχήματος.

Πάντως, παρότι είναι το χαμηλότερο και πιο συμπαγές wagon στην κατηγορία, ο χώρος αποσκευών είναι ένας από τους άσους στο μανίκι του Tourer. Πρώτον έχει ένα από τα πιο χαμηλά κατώφλια, γεγονός που διευκολύνει τη φορτοεκφόρτωση. Δεύτερον έχει τεράστιο άνοιγμα. Τρίτον, με κανονικό σχήμα, άριστα, ανθεκτικά υλικά, με 624 λίτρα και ακόμη 177 λίτρα κάτω από το δάπεδο (!), το Civic Tourer ανακηρύσσεται ένα από τα πιο πρακτικά αυτοκίνητα της κατηγορίας του. Προσθέστε σε αυτό και τα Magic Seats, την καινοτόμο αναδίπλωση των καθισμάτων, και έχετε έναν χώρο που ξεπερνά τα 1,65 κυβικά μέτρα.

Τι θα θέλαμε στα χωροταξικά; Μεγαλύτερο χώρο για τα γόνατα των πίσω επιβατών, ίσως με μια πιο αβανταδόρικη ρύθμιση των Magic Seats πάνω σε ράγες. Κι αφού κάναμε την υπέρβασή μας και αναφερθήκαμε πρώτα στους χώρους, ας επιστρέψουμε στη θέση οδήγησης, στην οποία για μία ακόμη φορά μάς υποδέχεται το πιλοτήριο του... Star Trek.

Η γνωστή «γέφυρα» που αγκαλιάζει τον οδηγό, τα τρισδιάστατης λογικής ψηφιακά/αναλογικά όργανα, ο ιδιαίτερα κοντός επιλογέας ταχυτήτων και η πληθώρα χώρων για μικροαντικείμενα, υλοποιημένα όλα με καλής ποιότητας αλλά σκληρά πλαστικά. Το αυτοκίνητο δοκιμής μας είναι στην έκδοση Sport και αν ανατρέξετε στον πίνακα δοκιμών, θα σας πιάσει... ίλιγγος από την πληθώρα ευκολιών και συστημάτων. Αυτό στην πράξη μεταφράζεται σε περισσότερους διακόπτες, οι οποίοι είναι στριμωγμένοι στη βάση της κεντρικής κονσόλας, αριστερά από την κολόνα του τιμονιού, πάνω στο μικρής διαμέτρου σπορτίφ τιμόνι...

Η εργονομία είναι λίγο... ιδιαίτερη, καθώς χρειάζεται χρόνος εξοικείωσης από το να βρεις τον δείκτη κατανάλωσης μέχρι να αλλάξεις ραδιοφωνική συχνότητα. Επίσης η οπτικοποίηση τόσων συστημάτων ασφαλείας έχει γίνει με την ιαπωνική αισθητική, κάτι που μπορεί να ξενίσει κάποιον που έχει συνηθίσει σε premium γραφικές απεικονίσεις. Αυτά με το περιβάλλον.Όσο για τους διακόπτες που αναφέραμε, ένας εξ αυτών θα τραβήξει σίγουρα την προσοχή και είναι μια παγκόσμια πρωτιά: το Adaptive Damper System (ADS), για το οποίο καλό είναι να δείτε τη γωνιά Tech Talk της δοκιμής. Εν ολίγοις το αυτοκίνητο είναι εξοπλισμένο με ενεργό σύστημα ρύθμισης της σκληρότητας των πίσω αμορτισέρ.

Κατά τα λοιπά, οι μηχανικοί της Honda θέλησαν να προσδώσουν χαρακτηριστικά σπορ οδήγησης σε ένα αυτοκίνητο που εύκολα μπορεί να έχει μόνο έναν οδηγό ή ολόκληρη την οικογένεια μαζί με τη μισή οικοσκευή. Στις απλές εκδόσεις έχουμε ένα σφικτό πλαίσιο, με φιλοσοφία αναρτήσεων πανομοιότυπη με του 5θυρου Civic αλλά με τροποποιημένη πίσω αντιστρεπτική, πιο σφιχτά ελατήρια και αμορτισέρ, διαφορετικά silent blocks.

Όσο για την καρδιά του αυτοκινήτου, τον diesel κινητήρα των 1,6 λίτρων, συνοπτικά να υπενθυμίσουμε την υποτετράγωνη λογική της υλοποίησης, την τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας, αντλία πίεσης στα 1.800 bar, μπεκ 8 οπών και χρήση κραμάτων αλουμινίου για επίτευξη μικρού βάρους και μειωμένων μηχανικών τριβών. Ο πιο ελαφρύς κινητήρας της κατηγορίας λοιπόν αποδίδει 120 ίππους και 300 Nm ροπής, ενώ είναι αξιοπρόσεκτα οικονομικός και εξαιρετικά αθόρυβος όπως κατέδειξαν και τα μετρητικά μας όργανα.

Wagon-Lit

Τα πρώτα μέτρα οδήγησης αποκαλύπτουν μερικά σημαντικά πράγματα. Το πρώτο είναι η ψηλή θέση οδήγησης, η οποία είναι απαίτηση στις έρευνες αγοράς αλλά εμάς μας βρίσκει αντίθετους αφού μιλάμε για Honda. Στα πιο ουσιώδη, στεκόμαστε στην αναβαθμισμένη κατευθυντικότητα του αυτοκινήτου με τη νέα κρεμαγέρα αλλά και στην αίσθηση στιβαρότητας, απόρροια των βελτιώσεων στον τρόπο που «πατάει» το αυτοκίνητο στον δρόμο αλλά και στις ενισχύσεις στη δομή του αμαξώματος λόγω επιμήκυνσης. Το επόμενο που αντιλαμβάνεται κανείς είναι η άνεση που αποκομίζουν οι επιβάτες. Στο πρόγραμμα Comfort το αυτοκίνητο... Golfίζει, τόσο σε επίπεδο ησυχίας όσο και στην ευγένεια με την οποία διαχειρίζεται πρόσωπα και πράγματα. Το πιο σημαντικό πάντως στοιχείο για τον εγωιστή είναι ότι η οδική συμπεριφορά ρέπει στο σπορ, χωρίς να θυμίζει σε κάτι έναν κουβαλητή. Στο πρόγραμμα Dynamic οι αναρτήσεις έχουν γρήγορη επαναφορά, το τιμόνι αν και δεν παραμετροποιείται είναι πάντα ακριβές, και οι γραμμές που επιλέγει να κινηθεί ο ανήσυχος οδηγός διατηρούνται μέχρι κεραίας ακόμη και όταν δεν εμπλέκεται η πλειάδα ηλεκτρονικών βοηθημάτων. Αν κάτι άρχισε να λείπει είναι λίγη σπιρτάδα παραπάνω, κυρίως επειδή το αυτοκίνητο δοκιμής με τα τόσα καλούδια είναι σχεδόν 100 κιλά βαρύτερο από τo πεντάθυρο Civic. Γεγονός είναι πάντως ότι άνευ πίεσης (ποιος με τέτοιο αυτοκίνητο θα κινηθεί 10/10;) μπορεί κανείς να δει πέριξ των 6,5 λίτρων για κάθε 100 χλμ., τιμή αν μη τι άλλο... έντιμη.

Για ακόμα μια φορά η Honda μάς έδειξε τον τρόπο να συμπεριληφθούν πολλά διαφορετικά πράγματα σε ένα αντισυμβατικό σχήμα. Τεχνολογία, design, πρακτικότητα, ποιότητα και αξιοπιστία ανταγωνίζονται ποιο στοιχείο θα είναι εκείνο που θα μας κερδίσει. Μας κέρδισαν όλα. Με την εξαίρεση όσων θεμάτων μάς έκαναν να γκρινιάξουμε, ψηφίζουμε Civic Tourer και μάλιστα στη σπορ –αν και ακριβότερη στα 25.520 ευρώ με απόσυρση– έκδοση με την τόση τεχνολογία κι ας πληρώνει τέλη κυκλοφορίας (κάτι που η βασική έκδοση με τα 99 γραμ./χλμ. CO2 καταφέρνει να γλιτώσει). Αλλωστε ό,τι κάνουμε το κάνουμε για την οικογένεια, έτσι δεν είναι;

TECH TALK

Adaptive Damper System (ADS)

Είναι η πρώτη φορά που ένα σύστημα πίσω προσαρμοζόμενων αποσβεστήρων παρουσιάζεται σε αυτοκίνητο παραγωγής και έχει εξελιχθεί σε συνεργασία με τη Sachs με σκοπό την επίτευξη βέλτιστης ευστάθειας και άνεσης σε ποικίλες συνθήκες οδήγησης και φορτίου. Κατ’ αρχάς υπολογίζεται η κίνηση του αμαξώματος από ηλεκτρονική μονάδα με ενσωματωμένο αισθητήρα επιτάχυνσης 3 αξόνων (Yaw, Roll, Pitch). Σε συνδυασμό με επιπλέον δεδομένα που υπάρχουν διαθέσιμα για τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου (ταχύτητα, στροφές κινητήρας κ.ά.) υπολογίζεται η επιθυμητή δύναμη απόσβεσης, κι έτσι η μονάδα του συστήματος ρυθμίζει αναλόγως τις βαλβίδες ελέγχου ροής λαδιού των αμορτισέρ διαρκώς και σε πραγματικό χρόνο. Η ύπαρξη τριών προγραμμάτων, comfort, normal & dynamic (άνετη, κανονική και σπορ), δίνει ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο θα λειτουργεί η ρύθμιση σκληρότητας των αμορτισέρ και όχι προκαθορισμένες, σταθερές τιμές. Ετσι το Civic Tourer, σύμφωνα με τις επισημάνσεις των μηχανικών της Honda, προσφέρει άνεση σε μακρινά ταξίδια στον αυτοκινητόδρομο, ενώ μπορεί να παραμένει σταθερό σε συνθήκες οδήγησης υψηλών επιδόσεων.

ADAS

Μία ακόμα ευπρόσδεκτη προσθήκη είναι η δυνατότητα ενσωμάτωσης κορυφαίων τεχνολογιών ασφάλειας με την ονομασία Advanced Driving Assist Systems (Προηγμένα Συστήματα Υποστήριξης Οδήγησης) της Honda. Αυτά τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας που βασίζονται στη φιλοσοφία Safety for Everyone συνδυάζουν αισθητήρες, κάμερες, λέιζερ μικρής εμβέλειας και τεχνολογίες ραντάρ και παρέχουν υψηλά πρότυπα ασφάλειας. Συνοπτικά το νέο Tourer μπορεί να ενσωματώσει συστήματα όπως τα City-Brake Active System, Forward Collision Warning, High Beam Support System, Lane Departure Warning, Traffic Sign Recognition System, Blind Spot Information, Cross Traffic Monitor, Adaptive Cruise Control, Collision Mitigation Braking System. Αν οι αγγλοσαξονικοί όροι είναι δυσνόητοι, μπορείτε να δείτε ένα εξαιρετικό βίντεο στο κανάλι Honda Greece του YouTube με τίτλο «Νέο Honda Civic Tourer 2014 - Advanced Driving Assistant Systems».

ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ ΤΙΜΟΚΑΤΑΛΟΓΟ ΤΗΣ HONDA