Οδηγούμε στην Ισπανία το νέο Lexus NX


Το καινούργιο Lexus NX είναι ένα καλοκατασκευσμένο και πολυτελές όχημα το οποίο δημιουργήθηκε για να ανταγωνιστεί τα αντίστοιχα μοντέλα της κατηγορίας του. Σίγουρα έχει πολλά στοιχεία που να μπορεί να σταθεί πλάι σε αυτά, όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε οδηγώντάς το.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΊΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 7/10/2021

Κατά τη διάρκεια της επίσημης παρουσίασης του καινούργιου NX είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε τόσο την έκδοση 450h Plus όσο και την 350h. Το ΝΧ 450h Plus έχει την ικανότητα να σε εντυπωσιάζει όχι απλώς με τη σχεδίασή του αλλά και με την τεχνολογική αρτιότητά του.

Το γεγονός ότι στον βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων του μοντέλου περιλαμβάνεται η τρίτη γενιά του συστήματος «Lexus Safety System Plus» είναι μια πολύ καλή βάση στην οποία «χτίζεται» το επίπεδο εξοπλισμού και για τη συγκεκριμένη έκδοση. 

Το ΝΧ 450h Plus, μεταξύ άλλων, διαθέτει και το σύστημα «Safe Assist Exit» το οποίο εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο παγκοσμίως και το οποίο διατηρεί κλειστές τις πλαϊνές πόρτες στην περίπτωση που ένας επιβάτης επιχειρήσει να εξέλθει του οχήματος ενώ πλησιάζει για να προσπεράσει κάποιο άλλο όχημα ή ποδηλάτης ή μοτοσυκλετιστής. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται ότι δεν θα συμβεί κάποιο ατύχημα είτε στον επιβάτη είτε στον διερχόμενο δικυκλιστή.

Το σύστημα λειτουργεί πολύ σωστά όπως είχαμε τη δυνατότητα να διαπιστώσουμε δοκιμάζοντάς το σε πραγματικές συνθήκες. Οι πλαϊνές θύρες τού οχήματος ανοίγουν απλώς με το άγγιγμα του χεριού στις εξωτερικές χειρολαβές, ενώ στο εσωτερικό ο επιβάτης πρέπει να πιέσει έναν ηλεκτρομηχανικό διακόπτη για να ανοίξει την πόρτα.

Το ΝΧ 450h Plus που οδηγήσαμε ήταν η εξοπλιστική έκδοση «F Sport» στην οποία παραμετροποιούνται τα δεδομένα λειτουργίας των αμορτισέρ της ανάρτησης, του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου αυτόματου κιβωτίου CVT και του τιμονιού. Στην επιλογή «Sport», η αίσθηση της ανάρτησης και του τιμονιού γίνεται πιο σφιχτή, ενώ το κιβώτιο αλλάζει λίγο πιο γρήγορα τις σχέσεις. Μάλιστα, υπάρχουν μοχλοδιακόπτες στο τιμόνι μέσω των οποίων ο οδηγός δύναται να αλλάζει «σχέσεις», καθώς υπάρχουν οκτώ προκαθορισμένοι λόγοι μετάδοσης.

Στο εσωτερικό του, το ΝΧ 450h Plus δείχνει ταυτόχρονα πολυτελές και σχετικά νεανικό. Η σχεδίαση του ταμπλώ είναι «πολυποίκιλη», με αρκετές γραμμές να εκτείνονται ή να εμπλέκονται. Ο διαθέσιμος χώρος για τους επιβάτες κρίνεται ικανοποιητικός και τα καθίσματα είναι σχετικά σφιχτά.

Στον δρόμο, το αυτοκίνητο είναι ήσυχο. Η κίνηση εντός πόλης είναι μια εύκολη διαδικασία, τόσο χάρη στη λειτουργία του ως ηλεκτρικό όσο και με τη συνδρομή των συστημάτων που διευκολύνουν τον οδηγό. Όταν χρειαστεί να τεθεί σε λειτουργία ο θερμικός κινητήρας, αυτό γίνεται ομαλά και σχεδόν ανεπαίσθητα.

Σε ό,τι αφορά στην αυτονομία του ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο, στην πράξη κινηθήκαμε για μια απόσταση περίπου 40 km, με πλήρως φορτισμένες τις μπαταρίες. Η διαδρομή περιελάμβανε τόσο τμήμα εντός πόλης, με κανονική ροή εκείνη την ώρα όπως και ορεινό δρόμο, στον οποίο κινούμασταν με μικρή ταχύτητα λόγω της πληθώρας των ποδηλατών που έκαναν τη βόλτα τους ή την προπόνησή τους. Σε κάθε περίπτωση, το ΝΧ 450h Plus σού δίνει την αίσθηση ενός καλοκατασκευασμένου και πολυτελούς οχήματος.

Με το NX 350h κινηθήκαμε κυρίως σε αυτοκινητόδρομο όπου διαπιστώσαμε ότι οι παράγοντες της άνεσης και της ποιότητας κύλισης είναι σε υψηλό επίπεδο. Άλλωστε, αυτοί είναι σημαντικοί σε ένα τέτοιο όχημα. Το αυτοκίνητο επιταχύνει σχετικά γρήγορα, τόσο από στάση όσο και εν κινήσει και διατηρεί εύκολα την ταχύτητά του. 

Τι είναι το νέο NX;

Το καινούργιο Lexus NX δεν επενδύει μόνο στον τομέα της πολυτέλειας, στην κατηγορία του. Είναι το πρώτο Plug-in Hybrid μοντέλο τής ιαπωνικής εταιρείας και ένας πρωτοπόρος για τα δεδομένα αυτής.Στη χώρα μας, έχουν ξεκινήσει ήδη οι παραγγελίες του με την τιμή του να αρχίζει από τα 51.900 ευρώ για το NX 350h.

Οι Ιάπωνες δεν έχουν ιδιαίτερη συμπάθεια στις Plug-in Hybrid εκδόσεις των μοντέλων τους. Επειδή έχουν εξελίξει σε σημαντικό βαθμό τα συστήματα υβριδικής διάταξης κινητήρα και εφαρμόζουν τη συγκεκριμένη τεχνολογία σχεδόν σε όλα τα μοντέλα τους, κρίνουν ότι δεν είναι απαραίτητες. 

Ωστόσο, δεν θα μπορούσαν να αγνοήσουν τη μόδα των PHEV οχημάτων. Άλλωστε, για να μπορούν να διαθέτουν τα οχήματά τους και στη Γηραιά ήπειρο, ήταν απαραίτητο να δημιουργήσουν τέτοιες εκδόσεις ώστε να πληρούν τα αυστηρότερα όρια προστασίας του περιβάλλοντος που έχει θέσει η Κομισιόν.

Συνεπώς, τα στελέχη της Lexus έλαβαν υπόψη τη συγκεκριμένη πραγματικότητα όταν αποφάσισαν τη δημιουργία του νέου, δεύτερης γενιάς, NX. Το καινούργιο μοντέλο βασίζεται στην πλατφόρμα «TNGA» («Toyota New Global Architecture» και συγκεκριμένα στην εκδοχή της «GA-K», δηλαδή αυτή που προορίζεται για τα crossover και SUV μοντέλα της εταιρείας στη μεσαία κατηγορία.

Οι διαστάσεις τού αμαξώματος είναι: 4.660 mm μήκος, 1.865 πλάτος και 1.660 mm ύψος. Σε σύγκριση με πριν, το νέο NX είναι μεγαλύτερο κατά 20 mm, το πλάτος του ευρύτερο επίσης κατά 20 mm και το ύψος του κατά 5 mm. Αναφορικά με το μεταξόνιό του, τώρα φτάνει τα 2.690 mm, δηλαδή είναι κατά 30 mm μακρύτερο. Τέλος, το εμπρός μετατρόχιο είναι κατά 35 mm πιο ευρύ και το πίσω κατά 55 mm. 

Η συγκεκριμένη πλατφόρμα επέτρεψε και τη δημιουργία Plug-in Hybrid έκδοσης (έχει χρησιμοποιηθεί ήδη στο Toyota RAV4) και η ύπαρξη του νέου 450h Plus μαρτυρά ακριβώς αυτό. Είναι η κορυφαία έκδοχή του καινούργιου μοντέλου και αποδίδει μέγιστη συνδυαζόμενη ισχύ 309 PS. Το υβριδικής διάταξης σύστημα που διαθέτει αποτελείται από τον τετρακύλινδο ατμοσφαιρικό κινητήρα χωρητικότητας 2,5 λίτρων και δύο ηλεκτροκινητήρες. Ο εμπρός, έχει μέγιστη ισχύ 182 PS και μέγιστη ροπή 270 Nm και ο πίσω μέγιστη ισχύ 54 PS και μέγιστη ροπή 121 Nm. 

Ο θερμικός κινητήρας είναι σημαντικά υποτετράγωνος (ΔιάμετροςxΔιαδρομή: 87,5x103,4), φυσικά λειτουργεί σε κύκλο «Atkinson» και έχει υψηλή σχέση συμπίεσης για βενζινοκινητήρα (14,0:1). Διαθέτει το «διπλό» σύστημα ψεκασμού καυσίμου «D-4S» (έμμεσος και άμεσος ψεκασμός) και σύστημα μεταβλητού χρονισμού όλων των βαλβίδων. Η μέγιστη ισχύς του φτάνει τους 185 PS/6.000 rpm και η μέγιστη ροπή του 227 Nm/3.200-3.700 rpm.

Η συστοιχία μπαταριών (ιόντων λιθίου) αποτελείται από 96 στοιχεία, έχει ενεργειακή χωρητικότητα 18,1 kWh και όταν είναι πλήρως φορτισμένη μπορεί να κινήσει το NX 450h Plus ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο σε μια θεωρητική απόσταση μεταξύ 69-76 km (κατά «WLTP»), αναλόγως του επιπλέον εξοπλισμού (άρα και βάρους) που διαθέτει το όχημα και των κλιματολογικών συνθηκών. Όταν το όχημα κινείται εντός πόλης, η θεωρητική απόσταση  είναι μεγαλύτερη και φτάνει τα 89-98 km (κατά «WLTP»).

Σύμφωνα με όσα ανακοινώνει η ιαπωνική εταιρεία, το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας κατά την επιβράδυνση έχει βελτιωθεί σε σχέση με πριν και είναι έως και 30% πιο αποδοτικό συγκριτικά με αυτό που υπάρχει στα υπόλοιπα άμεσα ανταγωνιστικά μοντέλα του καινούργιου NX. Όπως έγινε γνωστό, οι μπαταρίες φορτίζουν σε δυόμιση ώρες σε παροχή 230 V/32 A και με καλώδιο φορτιστή 6,6 kW.

Βεβαίως, το καινούργιο Lexus NX 450h Plus είναι σχετικά βαρύ. Βάσει των στοιχείων που ανακοινώνει η εταιρεία ζυγίζει 2.065 kg συμπεριλαμβανομένων οδηγού και υγρών (ή αλλιώς 1.990 kg χωρίς αυτά). Σε ό,τι αφορά στις επιδόσεις του, επιταχύνεται από τα 0-100 km/h σε 6,3 sec και η τελική ταχύτητά του φτάνει τα 200 km. H μέση τυποποιημένη κατανάλωσή του είναι μόλις 0,9 l/100 km και η μέση τυποποιημένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα 20 g/km (τιμές κατά «WLTP)».

Η ύπαρξη του δεύτερου ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα κάνει το νέο Lexus NX να είναι τετρακίνητο όταν το απαιτήσουν οι συνθήκες. Μάλιστα, όταν το αυτοκίνητο ξεκινά, την κίνηση δίνει αυτός για όσο διάστημα το φορτίο που ασκεί ο οδηγός στο δεξί πεντάλ είναι χαμηλό. Η λειτουργία του υβριδικού συστήματος, όπως και του αυτόματου κιβωτίου συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης («e-CVT»), γίνεται από την κεντρική ηλεκτρονική μονάδα. 

Hybrid system drive 

Το καινούργιο Lexus NX 450h Plus διαθέτει τέσσερις διαφορετικές λειτουργίες στο υβριδικό σύστημά του τις οποίες δύναται να επιλέξει ο οδηγό. Εξ’ ορισμού εκκινεί ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο, όπως γράψαμε ήδη (EV Mode).

Η δεύτερη είναι η Auto EV/HV, όπου το σύστημα εναλλάσσει τη λειτουργία του μεταξύ της αμιγούς ηλεκτρικής και της υβριδικής, η τρίτη είναι η HV («Hybrid Vehicle») όπου παραμένει σταθερό το ποσοστό ενέργειας που υπάρχει στις μπαταρίες και η τέταρτη είναι η χρήση μόνο του θερμικού κινητήρα για όσο διάστημα χρειαστεί να φορτίσουν μερικώς οι μπαταρίες.

Εκτός αυτών, υπάρχει και το σύστημα «Drive Mode Select» το οποίο διαθέτει τρία προγράμματα για τον τρόπο απόδοσης της ισχύος: «Eco», «Normal» και «Sport». Αναφορικά με το τελευταίο, στην εξοπλιστική έκδοση «F Sport» τού νέου Lexus NX η επιλογή «Sport» αντικαθίσταται από τις «Sport S» και «Sport S Plus».

Στην εν λόγω εξοπλιστική έκδοση, η ανάρτηση διαθέτει μεταβαλλόμενης σκληρότητας αμορτισέρ («Adaptive Variable Suspension») για να δίνει πιο σπορ αίσθηση στον οδηγό. Επίσης, (στην «F Sport») υπάρχει και η επιλογή «Custom» όπου αυτός μπορεί να ορίσει το πρόγραμμα λειτουργίας για την ανάρτηση, το σύστημα ESP και την απόδοση του κλιματισμού.

Οι υπόλοιπες εκδόσεις

Εκτός από την κορυφαία έκδοσή του, το καινούργιο μοντέλο της Lexus διατίθεται και στην ΝΧ 250 (σημ.: άσπρου χρώματος όχημα), η οποία έχει μόνο τον θερμικό κινητήρα των 2,5 λίτρων που αποδίδει 199 PS, και στην NX 350, με τον υπερτροφοδοτούμενο 2,4 λίτρων μέγιστης ισχύος 279 PS. Αυτές είναι τετρακίνητες και προορίζονται κυρίως για τις αγορές αυτοκινήτου της Ρωσίας και των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης.

Στις υπόλοιπες χώρες της Γηραιάς Ηπείρου, πέραν της NX 450h Plus θα είναι διαθέσιμη και η (υβριδική) NX 350h, τόσο σε δικίνητη όσο και σε τετρακίνητη εκδοχή. Στην πρώτη, η μέγιστη συνδυαστική ισχύς του υβριδικού συστήματος φτάνει τους 243 PS. Αυτό αποτελείται από τον 2,5 κινητήρα ο οποίος εδώ αποδίδει 190 PS/6.000 rpm και μέγιστη ροπή 239 Nm/4.300-4.500 rpm, καθώς και από τον ηλεκτροκινητήρα μέγιστης ισχύος 182 PS και μέγιστης ροπής 270 Nm.

Σύμφωνα με τη Lexus, η μέση τυποποιημένη κατανάλωση είναι 5,6 l/100 km και η μέση τυποποιημένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα 127 g/km. Σε ό,τι αφορά στις επιδόσεις του, για το 0-100 km/h χρειάζεται 8,7 sec και η τελική του φτάνει τα 200 km/h. 

Η τετρακίνητη έκδοση του NX 350h («E-Four») δεν διαφοροποιείται αναφορικά με τη μέγιστη συνδυαστική ισχύ (244 PS), ούτε με την καθ’ αυτή απόδοση του θερμικού κινητήρα και του εμπρός ηλεκτροκινητήρα. Ωστόσο, διαθέτει και τον δεύτερο ηλεκτροκινητήρα στο πίσω μέρος του οχήματος ο οποίος έχει μέγιστη ισχύ 54 PS και μέγιστη ροπή 121 PS. Για το 0-100 km/h επιταχύνεται σε 7,7 sec και η τελική ταχύτητα παραμένει στα 200 km/h.  Η μέση τυποποιημένη κατανάλωση είναι 5,9 l/100 km και η μέση τυποποιημένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα 133 g/km.

H σχεδίαση

Το καινούργιο NX είναι σχεδιασμένο βάσει της φιλοσοφίας «L-Finesse» που έχουν υιοθετήσει στη Lexus. Εν προκειμένω, την προσδιορίζουν με τον χαρακτηρισμό «Λειτουργική ομορφιά» και έχουν προσπαθήσει ώστε το αποτέλεσμα να φανερώνει αμέσως την ταυτότητα της εταιρείας και την πολυτελή και τεχνολογικά προηγμένη υπόσταση του οχήματος.

Τα χαρακτηριστικά φώτα εμπρός και πίσω, όπως και οι έντονες ακμές στο αμάξωμα, δίνουν μια ιδιαίτερη ταυτότητα στο νέο μοντέλο. Το αμάξωμα του νέου μοντέλου δεν διαμορφώθηκε μόνο για να προκαλεί εντύπωση και να έχει ξεχωριστή εμφάνιση αλλά και για να έχει σχετικά χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας, ο οποίος είναι 0,34.

Η μεγάλη σημασία που έχει για τους ανθρώπους της εταιρείας το νέο NX φαίνεται και στο γεγονός ότι είναι το πρώτο μοντέλο τους στο οποίο το εσωτερικό του έχει σχεδιαστεί και διαμορφωθεί βάσει της τεχνοτροπίας που οι Ιάπωνες ονομάζουν «Tazuna».

Κεντρική ιδέα αυτής είναι η φράση «χέρια στο τιμόνι, μάτια στον δρόμο», κάτι που σημαίνει ότι το ταμπλό και ο χειρισμός των επιμέρους λειτουργιών έχουν μελετηθεί διεξοδικά και υλοποιηθεί με τρόπο που να απαιτούνται οι ελάχιστες δυνατές κινήσεις των χεριών και των ματιών για να πραγματοποιηθούν και να μην αποσπάται η προσοχή του οδηγού.

Η πλειονότητα των επιμέρους λειτουργιών γίνεται μέσω της έγχρωμης οθόνης αφής που βρίσκεται στο κέντρο της κονσόλας και των διακοπτών στο τιμόνι. Σε ό,τι αφορά στους τελευταίος, ο αριθμός τους έχει μειωθεί στους 45 από τους 78 που υπήρχαν στο προηγούμενο μοντέλο. Όπως ανακοινώθηκε, μεγάλη σημασία έχει δοθεί στην αίσθηση αφής που δίνουν και στην πρακτικότητά του. 

Η ποιότητα των υλικών και της συναρμογής είναι βελτιωμένες σε σχέση με πριν. Σύμφωνα με τη φιλοσοφία τής Lexus όσοι μεταφέρονται σε ένα μοντέλο της πρέπει να έχουν την αίσθηση ότι είναι φιλοξενούμενοι και όχι απλώς επιβάτες. Έτσι έχει υιοθετηθεί η έννοια του «ανοιχτού χώρου» στη διαμόρφωση και τη σχεδίαση του εσωτερικού, για να νοιώθουν όσο το δυνατόν πιο ευρύχωρα.

Ανάρτηση, εξοπλισμός

Το καινούργιο NX έχει επανασχεδιασμένη και διαφορετικά ρυθμισμένη ανάρτηση σε σχέση με αυτή της προηγούμενης γενιάς του. Εμπρός, αποτελείται από γόνατα MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδο. Πίσω, υπάρχει διάταξη πολλαπλών συνδέσμων και αντιστρεπτική ράβδος, επίσης.

Όπως δηλώνουν τα στελέχη της Lexus, η ανάρτηση έχει ρυθμιστεί ώστε να προσφέρει καλύτερη οδική συμπεριφορά και να είναι πιο σφιχτή σε σχέση με πριν. Σε συνδυασμό και με το πιο δύσκαμπτο πλαίσιο του οχήματος, ήθελαν να δώσουν στο καινούργιο μοντέλο μια περισσότερο δυναμική συμπεριφορά στον δρόμο, χωρίς όμως να αλλάξει την παρεχόμενη άνεση για τους επιβαίνοντες σε αυτό.

Το σύστημα διεύθυνσης έχει κατά 20% πιο «κοντή» κρεμαγέρα σε σχέση με πριν ώστε να είναι πιο άμεσο και με καλύτερη αίσθηση για τον οδηγό. Τέλος, το σύστημα πέδησης βελτιώθηκε ώστε να είναι πιο ανθεκτικό και αποτελεσματικό, συγκριτικά  

Το νέο μοντέλο έχει ένα καινούργιο σύστημα πολυμέσων και ενημερωδιασκέδασης το οποίο είναι κατά 2,4 φορές πιο γρήγορο από πριν, σύμφωνα με την εταιρεία. Η κεντρικά τοποθετημένη οθόνη αφής είναι 9,8 ιντσών στις πιο προσιτές εκδόσεις και 14,0 ιντσών στις ακριβότερες. Στον εξοπλισμό του περιλαμβάνεται πλέον και η υπηρεσία φωνητικών εντολών και διευκόλυνσης του οδηγού «Hey Lexus», ενώ είναι διαθέσιμη η εφαρμογή «Lexus Link app» μέσω της οποίας αυτός μπορεί να ενημερώνεται στο κινητό τηλέφωνό του για την κατάσταση του οχήματος και να έχει τις πληροφορίες που τον ενδιαφέρουν κάθε φορά.

Τέλος, το καινούργιο NX που θα διατίθεται στην ευρωπαϊκή αγορά θα έχει στον βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεών του την τρίτη γενιά τού «Lexus Safety System Plus» το οποίο διαθέτει πληθώρα συστημάτων ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, καθώς και υποβοήθησης του οδηγού στο έργο του. Στην Ελλάδα, οι τιμές πώλησής του ξεκινούν από τα 51.900 ευρώ για το NX 350h DYNAMIC FWD και από τα 63.900 ευρώ για το NX 450h Plus με τη μεγαλύτερη μπαταρία και κρίνονται ανταγωνιστικές για τα δεδομένα αυτής της κατηγορίας.

Αναλυτικά οι τιμές

ΝΧ 350h

  • DYNAMIC FWD – 51.900
  • DYNAMIC – 53.900,
  • BUSINESS S/R – 57.600
  • LUXURY – 63.900
  • LUXURY L P/R – 66.900
  • LUXURY L P/R – 70.900
  • RAPTURE P/R – 76.700
  • F SPORT P/R – 77.700

ΝΧ 450h

  • EXECUTIVE – 63.900
  • LUXURY S/R – 67.900
  • LUXURY L S/R – 70.900
  • LUXURY L S/R -74.500
  • RAPTURE S/R – 78.100

Μπορείτε να βρείτε τον αναλυτικό τιμοκατάλογο της Lexus πατώντας ΕΔΩ