Οδηγούμε το νέο Land Rover Defender στις πιο αντίξοες συνθήκες


Ο OFF-ROAD ΘΡΥΛΟΣ ΤΗΣ LAND ROVER ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΩΣ ΕΝΑ ΕΞΕΥΓΕΝΙΣΜΕΝΟ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΟ, ΑΛΛΑ ΠΑΝΤΑ ΣΚΛΗΡΟΤΡΑΧΗΛΟ - SUV.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: DAVE VANDERWERP (CAR AND DRIVER, USA) ΑΠΟΔΟΣΗ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤΟ: LAND ROVER
  • 26/7/2020

Αφήνοντας ένα σύννεφο σκόνης χιλιομέτρων πίσω του, το Land Rover Defender δεν περνάει απαρατήρητο στο αφρικανικό τοπίο. Η εταιρεία μάς έφερε εδώ, στη Ναμίμπια, αλλά συνάμα μπήκαμε στα πιο τρελά, γεμάτα τεχνικόλορ όνειρα του marketing manager της Land Rover για να βάλουμε δύσκολα στο νέο Defender διασχίζοντας 800 χιλιόμετρα μέσα από έρημο, βραχώδη περάσματα, άμμο, χαλίκι, λάσπη και κοπριά. Κι έτσι κάναμε. Α, είδαμε κι ένα κοπάδι καμηλοπαρδάλεις.

Το νέο Defender διατηρεί τα προσδιοριστικά «90» και «110» του προκατόχου του, αλλά οι αριθμοί πλέον ούτε κατά διάνοια δεν αντιστοιχίζονται στο μήκος του μεταξονίου. Τα σημερινά, μεσαίου μεγέθους SUV είναι μεγάλα και παρά το ότι ο χρόνος έχει παγώσει επάνω στο Defender για 23 χρόνια, αυτό δεν απέκτησε ανοσία στην ανάπτυξη. Σήμερα, το δίθυρο Defender 90 έχει μεταξόνιο που είναι μεγαλύτερο από ό,τι ο αριθμός 90 υπονοεί, ενώ το μεταξόνιο του τετράθυρου 110 εκτείνεται στις 119 ίντσες (3.022mm). Τουλάχιστον, το έξτρα μήκος έχει χρησιμοποιηθεί για καλό σκοπό· Τα 110 έχουν μια γενναιόδωρα ευρύχωρη δεύτερη σειρά καθισμάτων, ενώ υπάρχει διαθέσιμη και τρίτη σειρά.

Αν οι πέντε θέσεις είναι πολύ λίγες και οι επτά πάρα πολλές, η Land Rover σού επιτρέπει να μοιράσεις τη διαφορά με προαιρετικά αναδιπλούμενο εμπρός κάθισμα. Το 110 ξεκινά στην Ελλάδα από 92.400 ευρώ, ενώ το 90 θα έρθει μερικούς μήνες αργότερα και μερικές χιλιάδες ευρώ φθηνότερο. Πάμπολλα στυλιστικά στοιχεία των παλιών Defender είναι παρόντα και στο νέο. Μοιράζεται με τον πρόγονό του την ίδια χαρακτηριστική γραμμή, που ορίζει το κάτω και το επάνω μέρος του αμαξώματος, και η οροφή έχει παράθυρα-φινιστρίνια στα πίσω άκρα της. Συγχαρητήρια στη Land Rover και για τις διαθέσιμες σιδερένιες ζάντες που αναδεικνύουν το ρετρό στυλ του. Οι εκπομπές ρύπων, από την άλλη, είναι κρίσιμες στο σήμερα, οπότε οι απλές πλαϊνές γραμμές έχουν αντικατασταθεί από νέες πιο καμπύλες προς τα πίσω για τη βελτίωση της αεροδυναμικής. Αλλά τίποτα δεν το κάνει να δείχνει σκληρό και να έρχεται πιο κοντά στον πρόγονό του όσο μια γερή στρώση λάσπης.

Defender Yourself

Ό,τι βρίσκεται κάτω από το αμάξωμα του νέου Defender είναι ο αποχαιρετισμός στα όπλα του αυθεντικού πλαισίου τύπου σκάλα με άκαμπτο πίσω άξονα. Κτισμένο σε αυτοφερόμενο πλαίσιο, το σημερινό Defender έχει ανεξάρτητη ανάρτηση και στα δύο άκρα. Μπορεί να φοβάστε ότι τούτο το Land Rover έχει γίνει μαλθακό, όμως καλό είναι να γνωρίζετε ότι το δύο ταχυτήτων transfer case είναι στάνταρ και ότι η απόσταση του πατώματος από το έδαφος, όπως και η γωνία διαφυγής –χάρη στις ρυθμιζόμενου ύψους αεραναρτήσεις- ξεπερνούν τόσο τον πρόγονό του όσο και το Jeep Wrangler. Οι κινητήριες επιλογές είναι ένας diesel τετρακύλινδρος με ισχύ 200 ή 240 ίππους, ένας δίλιτρος turbo βενζινοκινητήρας 300PS και ένας εξακύλινδρος mild hybrid turbo βενζινοκινητήρας σε σειρά ααπόδοσης 400PS που ξεπερνά κατά πολύ τον V8 του προηγούμενου Defender, προίκα από την Buick. Στους συχνά άγριους, σαν σανίδα για πλύσιμο στο χέρι, δρόμους που βρήκαμε στο διάβα μας, η στιβαρή δομή του Defender απέδειξε την ικανότητά της. Ακόμα και με μια πλήρη κακοφωνία από κτυπήματα που περνούσε μέσα στην καμπίνα και τη μία σειρά καθισμάτων να κουδουνίζει, υπήρχε μόνον ένα μέτριο επίπεδο καταπόνησης που περνούσε από την κολόνα του τιμονιού και το κάθισμα του οδηγού.

Ο έλεγχος είναι εξαιρετικός. Σωστά ρυθμισμένη, η ανάρτηση μπορεί να απορροφά το είδος των δυσάρεστων ανωμαλιών που ξεπροβάλλουν από κακούς χωματόδρομους, ενώ ποτέ δεν την αισθάνεσαι μαλακή ή ασαφή. Και τα καθίσματα είναι αρκετά στιβαρά για άνεση όλη την ημέρα, αλλά συγχωρούν αρκετά από ένα ξαφνικό, βίαιο τράνταγμα. Μερικά από τα εύσημα για την ακαμψία πηγαίνουν στην τραβέρσα μαγνησίου που δένει το ταμπλώ. Παράλληλα, με το να μην την περικλείσει πίσω από ένα πάνελ, η Land Rover έκανε το πρωτόλειο look της ένα στοιχείο σχεδιασμού και ελευθέρωσε χώρο για γωνιές αποθήκευσης στο μπροστινό μέρος της καμπίνας.

Το ότι αντιμετωπίσαμε μερικά (κυρίως ηλεκτρολογικού χαρακτήρα) «ολισθήματα» στα αυτοκίνητα προπαραγωγής που οδηγούσαμε δεν ήταν τόσο απρόσμενο όσο ο ελέφαντας που βρήκαμε κοντά σε μια κοίτη ποταμού και ο οποίος είχε για σνακ ένα δέντρο. Οι περισσότερες από τις προειδοποιητικές λυχνίες σβήστηκαν με μια απλή επανεκκίνηση. Το υγρό πλύσης των υαλοκαθαριστήρων χύθηκε από τη δεξαμενή σε μια ιδιαίτερα απότομη κάθοδο, αλλά η Land Rover υπόσχεται ότι θα διορθώσει το πρόβλημα με ένα καλύτερο καπάκι σφράγισης.

Μια Hi-tech ανακαίνιση

Μέσα και έξω το τετρακίνητο Defender έρχεται έμφορτο με τεχνολογία. Μια πληθώρα από κάμερες επιτρέπει την κατ’ επιλογή θέαση για εντός ή εκτός δρόμου κίνηση, ακόμα και για την πρόσδεση ρυμουλκούμενου. Επιπλέον, υπάρχει κάμερα για την απεικόνιση του εσωτερικού καθρέπτη και υπερηχητικοί αισθητήρες στη βάση των πλευρικών καθρεπτών που μετρούν το βάθος του νερού σε ένα υδάτινο κώλυμα. Επιπλέον, η ηλεκτρική αρχιτεκτονική του Defender είναι νέα για την εταιρεία και μπορεί να αναβαθμιστεί Over-the-Air (OTA). Δύο ξεχωριστά μόντεμ εξασφαλίζουν ότι το λογισμικό μπορεί να μεταφορτωθεί χωρίς να επηρεαστεί η ροή μουσικής ή τα δεδομένα που μεταδίδονται σε συσκευές συνδεδεμένες με Wi-Fi. Η ηλεκτρονική «ανακαίνιση» περιλαμβάνει ένα νέο σύστημα ψυχαγωγίας που βασίζεται στην πλατφόρμα QNX της Blackberry και φαίνεται να ανταποκρίνεται στην υπόσχεση για ταχύτερη εκτέλεση εντολών και μια πιο απλή διάρθρωση των πολλών λειτουργιών του αυτοκινήτου.

Η Land Rover το αποκαλεί Pivi Pro, το οποίο ακούγεται παρόμοιο, αλλά δεν είναι καθόλου ίδιο με το «Pivot», έναν ελιγμό πoυ κάναμε κρεμασμένοι ανάποδα από τον πίσω γάντζο συγκράτησης του Defender όταν κληθήκαμε σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης να αναλάβουμε δράση εκεί έξω, στη μεγάλη ανοιχτοσύνη της αφρικανικής υπαίθρου. Τουλάχιστον μας έδωσε έναν λόγο να χρησιμοποιήσουμε το φτυάρι που είχαμε στις ράγιες οροφής. Αυτό μας θυμίζει ότι τα αυτοκίνητά μας είχαν επίσης την προαιρετική πτυσσόμενη σκάλα, ώστε να φτάνεις στην οροφή σε χρόνο μηδέν. Διατίθεται σε μοντέλα εξοπλισμένα με το πακέτο Explorer, το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις προαναφερθείσες ράγιες οροφής, ένα αδιάβροχο κουτί που κρέμεται στη δεξιά πλευρά και υπερυψωμένη εισαγωγή αέρα τύπου αναπνευστήρα στην κολόνα Α.

Αλλά, από την άλλη, κάποια στοιχεία εκσυγχρονισμού τού Defender δεν είναι ευπρόσδεκτα. Το πεντάλ φρένου είναι τόσο ελαφρύ και ελλιπούς αίσθησης -είναι σύστημα brake-by-wire-, που είναι δύσκολο να το διαχειριστείς. Το γκάζι έχει το αντίθετο πρόβλημα: η νωθρή απόκριση στα εξακύλινδρα μοντέλα είναι σε αντίθεση με την ηλεκτρική υποβοήθηση του βενζινοκινητήρα σε χαμηλές ταχύτητες. Υπάρχουν και άλλα οχήματα με ανάλογη μικροϋβριδική λειτουργία, παρ’ όλο που το πρόβλημα του Defender είναι η απροθυμία τού κιβωτίου ταχυτήτων να κατεβάσει σχέσεις. Επιπρόσθετα, το σύστημα ελέγχου ευστάθειας επιτρέπει κάποιο παιχνίδισμα, αλλά ακόμα και στην πιο soft ρύθμισή του, καταστέλλει γρήγορα το ντριφτ που χρειάζεται μερικές φορές όταν είσαι εκτός δρόμου.

Ενώ οι λάτρεις του Defender ίσως εξισώνουν την έλλειψη άνεσης με την ικανότητα και η νέα έκδοση έχει ουσιαστικές off-road ικανότητες, είναι πολύ πιθανό ότι θα ευχαριστήσει περισσότερο αυτούς που δεν θα αφήσουν ποτέ τους τον δρόμο. Αυτοί είναι οι περισσότεροι οδηγοί. Θα το αγοράσουν, επειδή είναι πιο κουλ από το Land Rover Discovery, όπως και από οτιδήποτε είναι παρκαρισμένο δίπλα του και επειδή ενθαρρύνει τη φαντασίωση ενός μακρινού ταξιδιού. Αυτό μας αρέσει ως μια επιτυχημένη πράξη εξισορρόπησης για την αναβίωση του Defender.