Οδηγούμε το πανίσχυρο Toyota GR Yaris των 261 ίππων


H Toyota κατασκεύασε μια ρουκέτα «τσέπης» αντλώντας έμπνευση από τη συμμετοχή της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ. Κυρίες και κύριοι, σας παρουσιάζουμε το κορυφαίο hot hatch στη μέχρι τώρα πορεία της ιαπωνικής φίρμας, το περίφημο GR Yaris.

  • Κείμενο: Mike Duff (Car And Driver, USA) Μετάφραση στα Ελληνικά: Γιάννης Αδάναλης
  • 18/12/2020

Το ευγενές και την ίδια στιγμή «βρώμικο» άθλημα των αγώνων ράλλυ ήταν «υπεύθυνο» για τη δημιουργία πολλών τετράτροχων ηρώων των παιδικών μας χρόνων. Αυτοκίνητα όπως το Audi Quattro, η Lancia Delta Integrale, τα Ford Sierra RS και Escort RS, το Toyota Celica GT4 και το Subaru WRX γεννήθηκαν από κατασκευαστές οι οποίοι αναγκάστηκαν να δημιουργήσουν τις πολιτικές εκδόσεις των υποψήφιων πολυπρωταθλητών τους.

Ωστόσο, όταν το 1997 η υποχρέωση που επέβαλε η διαδικασία της homologation έπαψε πια να υφίσταται, η αλυσίδα που συνέδεε τους ήρωες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ με τα αυτοκίνητα της διπλανής πόρτας έσπασε. Μέχρι και σήμερα, δηλαδή. Μπορεί το Toyota GR Yaris να μην είναι ένα street legal «WRC car», αλλά πλησιάζει επικίνδυνα στην περιγραφή αυτήν, έχοντας κατασκευαστεί από την Gazoo Racing, το αγωνιστικό τμήμα της Toyota.

Αποτελεί επί της ουσίας το πρώτο τετράτροχο που γεννήθηκε από την επιμονή του αφεντικού της Toyota, Akio Toyoda, για την επιστροφή της ιαπωνικής φίρμας στην κορυφή του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ και την άμεση σύνδεση του μηχανοκίνητου αθλητισμού με τη γραμμή παραγωγής. 

Με εξαίρεση το όνομα, το GR ελάχιστα θυμίζει το ήδη γνωστό Yaris, είτε στην ευρωπαϊκή είτε στην αμερικανική εκδοχή του. Μολονότι το μήκος του μεταξονίου είναι κοινό, το πανίσχυρο Yaris βασίζεται σε μια πλατφόρμα η οποία ζήλεψε τη φήμη του Frankenstein, συνδυάζοντας τον μπροστινό άξονα των συμβατικών εκδόσεων του ιαπωνικού supermini με τον πίσω άξονα της GA-C αρχιτεκτονικής των Corolla και C-HR.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι τα μοναδικά τμήματα που δανείζεται τo GR Yaris από τις πολιτικές εκδόσεις του αυτοκινήτου είναι τα εμπρός και πίσω φωτιστικά σώματα, οι εξωτερικοί καθρέπτες και η κεραία οροφής. Κάτω από το καπό του, ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας του 1,6 λίτρου παραπέμπει σε εκείνον που τοποθετείται στα προδιαγραφών WRC 2 Yaris, με τους 261 PS να του εξασφαλίζουν τον τίτλο του ισχυρότερου τρικύλινδρου συνόλου παραγωγής στον πλανήτη.

Η αλήθεια είναι ότι δεν έχει γίνει κάποια προσπάθεια ώστε το τρικύλινδρο σύνολο να αποκτήσει έναν πιο… εκλεπτυσμένο χαρακτήρα. Χαμηλά είναι διστακτικό και η υστέρηση είναι κάτι παραπάνω από αισθητή, ωστόσο, μόλις η πίεση υπερπλήρωσης αυξηθεί, ο κινητήρας των 261 PS αποκτά την απαιτούμενη ελαστικότητα.

Ο ήχος του είναι εκπληκτικός και, όπως οι περισσότεροι τρικύλινδροι κινητήρες, η χροιά του θυμίζει υπό πίεση -ο δείκτης του στροφόμετρου φτάνει με χαρακτηριστική ευκολία έως τις 7.200 rpm- ένα V6 μοτέρ. Τα κορυφαία rally cars εφοδιάζονται με ενεργό κεντρικό διαφορικό και σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων.

Η Toyota αποφάσισε να απλοποιήσει τις προδιαγραφές του GR επιλέγοντας ένα μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων, το οποίο διαθέτει την καλύτερη αίσθηση που έχουμε συναντήσει σε μια αρχιτεκτονική εγκάρσιας διάταξης. Η διαθέσιμη ροπή φτάνει στους πίσω τροχούς μέσω ενός ηλεκτρονικά ελεγχόμενου διαφορικού πολύδισκου συμπλέκτη το οποίο είναι τοποθετημένο στον πίσω άξονα.

Οι βασικές αρχές λειτουργίας του παραπέμπουν στο Haldex, το οποίο έχει συνδεθεί με τις προτάσεις του VW Group, ωστόσο, στην περίπτωση του GR Yaris, το βάρος του κεντρικού διαφορικού είναι σημαντικά μικρότερο και η συμμετοχή του πίσω άξονα στην κίνηση του αυτοκινήτου είναι μόνιμη.

Αυτό που δεν είναι μόνιμο είναι το ποσοστό της διαθέσιμης ροπής που αναλογεί στους πίσω τροχούς, κάτι που επιτυγχάνεται με τη σύμπλεξη ή τη μερική αποσύμπλεξη του συμπλέκτη στο κεντρικό διαφορικό του αυτοκινήτου. Υπάρχουν τρία προγράμματα λειτουργίας.

Επιλέγοντας το «Normal», το 60% της διαθέσιμης ροπής καταλήγει στους μπροστινούς τροχούς, στο πρόγραμμα «Sport» οι ισορροπίες αλλάζουν, μιας και τη μερίδα του λέοντος (βλέπε 70%) την έχει ο πίσω άξονας, ενώ επιλέγοντας το Track εξασφαλίζεις την ισόποση κατανομή της ροπής 50/50. Σημειώστε ότι με το πακέτο Circuit, το GR Yaris αποκτά δύο διαφορικά περιορισμένης ολίσθησης τύπου Torsen -ένα σε κάθε άξονα-, σφυρήλατες ζάντες 18 ιντσών με ελαστικά Michelin Pilot Sport 4S, καθώς και ακόμη πιο επιθετικό setup αναρτήσεων.

Πάντως, ακόμη και με το Circuit Pack, το GR δεν κινδυνεύει να στιγματιστεί από το πλεόνασμα δυναμισμού και επιθετικότητας. Το τιμόνι είναι βαρύτερο σε σχέση με τα γενναιόδωρα σε υποβοήθηση συστήματα διεύθυνσης των συμβατικών προτάσεων της Toyota, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι στο GR θα παρατηρήσεις τις νευρικές αντιδράσεις του πλαισίου που συνήθως οι μηχανικοί επιστρατεύουν ώστε να διαμορφώσουν έναν ενθουσιώδη χαρακτήρα.

Όσο για την κρεμαγιέρα, διαθέτει μια αναλογικότητα στη μεταφορά των εντολών του οδηγού στην άσφαλτο, γεγονός, που με τη σειρά του, ενισχύει την ακρίβεια και επιτρέπει στο σύστημα τετρακίνησης να αναδείξει τις δεξιότητές του.

Στο πρόγραμμα Normal, το GR δίνει την αίσθηση ενός εξαιρετικά ευέλικτου hot hatch, το οποίο θα ανοίξει ελαφρώς την τροχιά του και θα επιστρέψει στην ιδανική γραμμή υποχωρώντας από το γκάζι χωρίς να απωλέσει τον έλεγχο της κατάστασης. Η ανάρτηση είναι σκληρή όχι, όμως, στον βαθμό που θα μπορούσες να τη χαρακτηρίσει κανείς οδυνηρή.

Το GR δεν διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ ή οποιοδήποτε πρόγραμμα οδήγησης πλην των επιλογών που σου δίνει για την κατανομή της ροπής το σύστημα τετρακίνησης. Στις χαμηλές ταχύτητες κίνησης, τα σκληρότερα ελατήρια του Circuit Pack μεγεθύνουν τις ατέλειες της ασφάλτου, ωστόσο, μόλις η ταχύτητα και τα φορτία που καλείται να διαχειριστεί το GR Yaris αυξηθούν, το πλαίσιο γίνεται περισσότερο διαλλακτικό και αποτελεσματικό στην απόσβεση των κακοτεχνιών του οδοστρώματος, προσαρμόζοντας αδιαμαρτύρητα ακόμη και τη γεωμετρία της ανάρτησης.

Παρά τις θεμελιώδεις διαφορές από την ευρωπαϊκή εκδοχή τού Toyota Yaris, το GR προσφέρει παραπλήσια αίσθηση στο αριστερό του κάθισμα. Τα όργανα ελέγχου, οι διακόπτες και τα σκληρά-σκουρόχρωμα πλαστικά αποτελούν κοινό τόπο για όλες τις εκδόσεις του ιαπωνικού supermini. Ο εξοπλισμός, πάντως, κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα, περιλαμβάνοντας μια οθόνη αφής οκτώ ιντσών, ενεργό cruise control, προβολείς LED και σπορ καθίσματα.

Ο χώρος στην πίσω σειρά καθισμάτων είναι αισθητά μικρότερος σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις του Yaris και η πρόσβαση σε αυτήν είναι περιορισμένη, εξαιτίας του μικρού ανοίγματος των θυρών και του κεντρικού τούνελ που έχει δημιουργηθεί για το σύστημα τετρακίνησης.

Και κάτι πολύ περίεργο: σε αντίθεση με την πολιτική έκδοση του αυτοκινήτου, το GR δεν διαθέτει πίσω υαλοκαθαριστήρα.

Αυτό είναι κάτι που θα περίμενες από ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, ωστόσο, δεν παύει να αποτελεί ένα εξαιρετικά χρήσιμο στοιχείο εξοπλισμού, ιδίως όταν η επίμονη βροχή της Μ. Βρετανίας ξεκινήσει να πέφτει.

Διαβάστε ακόμα:

Mega Test: To νέο Toyota Yaris απέναντι στον ανταγωνισμό

Συγκρίνουμε το Audi A3 με την BMW Σειρά 1 και τη Mercedes A-Class