Αυτά είναι τα επτά πιο σημαντικά βραβεία αυτοκινήτων


Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι διαγωνισμοί βράβευσης αυτοκινήτων, ποιοι ψηφίζουν για την ανάδειξη των νικητών και πόσο καθοριστική είναι μία διάκριση για την εμπορική πορεία ενός νέου μοντέλου;

  • ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΤΣΙΝΗ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 1/4/2023

Μπορεί να μην τους έχουμε καταμετρήσει, είμαστε, ωστόσο, βέβαιοι ότι ο αριθμός των ετήσιων διαγωνισμών για την ανάδειξη των καλύτερων αυτοκινήτων κάθε χρονιάς κινείται τουλάχιστον σε τετραψήφια επίπεδα. Η γκάμα των βραβεύσεων είναι τεράστια και περιλαμβάνει από κλασικές ψηφοφορίες, όπως, λόγου χάριν, για το καλύτερο νέο μοντέλο ή για το πιο «πράσινο» αυτοκίνητο έως το ιδανικότερο όχημα για leasing ή το πιο καλοφτιαγμένο και ανθεκτικό μεταχειρισμένο Ι.Χ.

Διαγωνισμούς τέτοιου είδους κάνουν πάμπολλα μέσα ενημέρωσης –όχι μόνον του ειδικού Τύπου–, ινστιτούτα, λέσχες αυτοκινήτων, καταναλωτικές ενώσεις, κ.λπ., οπότε ο μέσος φίλος της αυτοκίνησης χάνει στην κυριολεξία τον μπούσουλα από τον τεράστιο αριθμό των βραβείων.

Ανταποκρίνονται, όμως, αυτά τα βραβεία στην πραγματικότητα και απονέμονται όντως στα καλύτερα αυτοκίνητα ή μήπως πρόκειται για διαγωνισμούς με υπόγειες διασυνδέσεις μεταξύ των εκλεκτόρων και των εταιρειών αυτοκινήτου; Πόσο επηρεάζει, εξάλλου, η βράβευση ενός νέου μοντέλου τον μέσο καταναλωτή και σε τι βαθμό συμβάλλει στην εμπορική του πορεία;

Οι απαντήσεις δεν είναι απλές, ωστόσο είναι προφανές ότι μία επιτροπή με μέλη από πολλά και διαφορετικά μέσα ενημέρωσης παρέχει περισσότερα εχέγγυα αντικειμενικότητας σε σχέση με τη μονομερή εκπροσώπηση ενός μέσου, οπότε θεωρούνται τα βραβεία της υψηλότερου κύρους. Έτσι, έχουν μεγάλη απήχηση στο αγοραστικό κοινό, γι’ αυτό και βλέπουμε τις εταιρείες αυτοκινήτων να διαφημίζουν τις επιτυχίες τους σε τέτοιους θεσμούς.

Το Car and Driver επέλεξε με βάση το κύρος, τη γενική αποδοχή, αλλά και την πολλαπλότητα των κριτηρίων επτά τέτοιους διεθνείς θεσμούς και έναν ελληνικό, περιγράφοντας τα ειδικότερα χαρακτηριστικά τους και τους μηχανισμούς ανάδειξης των νικητήριων αυτοκινήτων.

Car of the Year

Το «Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» συμπληρώνει έξι δεκαετίες ζωής και η επιτροπή του απαρτίζεται από 61 μέλη, τα οποία προέρχονται από 23 χώρες και αποτελούν αναγνωρισμένους και μάχιμους δημοσιογράφους αυτοκινήτου. Υπάρχει μόνο ένας νικητής ανεξαρτήτως κατηγορίας και η βράβευση στον συγκεκριμένο διαγωνισμό ισοδυναμεί συνήθως με διαβατήριο επιτυχίας για ένα νέο μοντέλο. Οι πέντε ευρωπαϊκές χώρες με τη μεγαλύτερη αγορά και παραγωγή αυτοκινήτων, δηλαδή η Γαλλία, η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία, η Ιταλία και η Ισπανία, εκπροσωπούνται με έξι δημοσιογράφους αυτοκινήτων η καθεμία και οι υπόλοιπες χώρες αναλογικά με λιγότερους. Η Ελλάδα εκπροσωπείται σταθερά από το 1982 στο Car of the Year, αρχικά με τον Κώστα Καββαθά και ακολούθως με τον Στράτη Χατζηπαναγιώτου και την Ελένη Ξενάκη.

AUTOBEST

Ο συγκεκριμένος θεσμός ξεκίνησε το 2000 με πρωτοβουλία πέντε δημοσιογράφων αυτοκινήτου από τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία, τη Σλοβακία, την Κροατία, τη Σερβία και τον Κύπριο Πέτρο Σουτζή. Στην πορεία αναπτύχθηκε και πέραν της Νοτιανατολικής Ευρώπης, οπότε τώρα πλέον απαρτίζεται από 31 δημοσιογράφους, οι οποίοι εκπροσωπούν ισάριθμες ευρωπαϊκές χώρες. Το 2018 εντάχθηκε στον διαγωνισμό AUTOBEST ο δημοσιογράφος Γιάννης Σταυρόπουλος, γνωστός και από τον χώρο των αγώνων αυτοκινήτου, όπου έχει διαπρέψει ως συνοδηγός. Το βραβείο AUTOBEST έχουν κατακτήσει μέχρι σήμερα δημοφιλή μικρά και μικρομεσαία μοντέλα μαζικής παραγωγής, που απευθύνονται σε ένα ευρύτατο αγοραστικό κοινό, λόγω των προσιτών τιμών τους. Απονέμονται, επίσης, διακρίσεις για την καλύτερη μάρκα της χρονιάς, για το ελκυστικότερο ντιζάιν, για το μοντέλο value for money, για εξαιρετικές επιδόσεις στους τομείς της οδικής ασφάλειας, των μηχανοκίνητων σπορ και της προστασίας του περιβάλλοντος, ενώ βραβεύεται κάθε χρόνο και μία εξέχουσα προσωπικότητα από τον χώρο της αυτοκίνησης.

WORLD CAR AWARDS

O θεσμός του «Παγκόσμιου Αυτοκινήτου της Χρονιάς» κλείνει του χρόνου δύο δεκαετίες και σε αυτόν συμμετέχουν πάνω από 100 δημοσιογράφοι από όλον τον πλανήτη. Η ραχοκοκαλιά της επιτροπής προέρχεται από τις ΗΠΑ με 24 συμμετέχοντες δημοσιογράφους, ενώ με επτά μέλη εκπροσωπούνται καθεμία από τις Ινδία, Κίνα, Ιαπωνία και Αγγλία. Tα γαλανόλευκα χρώματα αντιπροσωπεύει ο δημοσιογράφος Mιχάλης Γεωργιάδης. Τα μέλη της επιτροπής ψηφίζουν το «World Car of the Year» (Παγκόσμιο Αυτοκίνητο της Χρονιάς), ενώ απονέμουν αντίστοιχες διακρίσεις για το πολυτελέστερο, το περισσότερο σπορ, το καλύτερο ηλεκτροκίνητο μοντέλο, το αυτοκίνητο με τον ελκυστικότερο σχεδιασμό και το καλύτερο αυτοκίνητο πόλης. Να σημειώσουμε, ότι η επιτροπή για το βραβείο σχεδιασμού απαρτίζεται από επτά κορυφαίους ντιζάινερ και όχι από δημοσιογράφους του ειδικού Τύπου.

J.D. Power and Associates

Mπορεί να μην είναι τόσο γνωστό στη χώρα μας, ωστόσο το συγκεκριμένο βραβείο της εταιρείας μάρκετινγκ J.D. Power Associates που αφορά στο αυτοκίνητο θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά στον κόσμο, καθώς οι νικητές προκύπτουν με βάση τις εμπειρίες ενός πολύ μεγάλου αριθμού καταναλωτών. Οι τελευταίοι πρέπει να έχουν οδηγήσει επιβεβαιωμένα ένα μοντέλο για τουλάχιστον 90 ημέρες και καλούνται να εκφράσουν την άποψή τους για τον κινητήρα, το σασμάν, την άνεση και την αίσθηση οδήγησης, τα επίπεδα ασφαλείας, την ορατότητα κ.λπ. Απονέμονται βραβεία για πολλές επιμέρους κατηγορίες μοντέλων (μεγάλα και μικρά SUV, compact σπορ, πολυμορφικά κ.λπ.), ενώ υπάρχει και ειδική κατηγορία για τα ποιοτικότερα και περισσότερο αξιόπιστα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.

Red Dot Design Award

To Red Dot Design έχει καθιερωθεί ως ένας από τους σημαντικότερους διαγωνισμούς σχεδιασμού στον κόσμο και το αυτοκίνητο περιλαμβάνεται στα βραβεία για προϊόντα βιομηχανικού σχεδιασμού. Η κορυφαία διάκριση είναι το «Red Dot Best of the Best», η οποία μπορεί να απονεμηθεί και σε περισσότερα από ένα μοντέλο. Εδώ πρέπει να διευκρινίσουμε, ότι τα κριτήρια της επιτροπής των ειδικών περιλαμβάνουν τόσο τον εξωτερικό, όσο και τον εσωτερικό σχεδιασμό ενός οχήματος, όπως, επίσης, το ντιζάιν και τη χρηστικότητα των σύγχρονων συστημάτων πολυμέσων και επικοινωνίας ενός αυτοκινήτου.

Women’s World Car of the Year

Πρόκειται για τον μοναδικό διαγωνισμό αυτοκινήτου, στον οποίο συμμετέχουν αποκλειστικά γυναίκες από τις πέντε ηπείρους, ενώ ξεκίνησε το 2009 με πρωτοβουλία της Νεοζηλανδής δημοσιογράφου του ειδικού Τύπου, Sandy Myhre. Η αξιολόγηση των αυτοκινήτων γίνεται με τα κριτήρια ενός τυπικού καταναλωτή ανεξαρτήτως φύλου, δηλαδή την ασφάλεια, την ποιότητα, την τιμή αγοράς, τον σχεδιασμό, την ευκολία οδήγησης, το οικολογικό αποτύπωμα κ.λπ. Στην επιτροπή ανήκουν 60 γυναίκες δημοσιογράφοι αυτοκινήτου, καθεμία από τις οποίες προέρχεται από διαφορετική χώρα, ενώ την Ελλάδα εκπροσωπεί η Μυρτώ Σταθάκη που διαδέχθηκε την αδικοχαμένη συνάδελφό της Αριάδνη Γερασιμίδου. Κάθε χρόνο απονέμεται ένα κορυφαίο βραβείο (Supreme Winner) και άλλα 6 στις κατηγορίες Best Urban Car (αυτοκίνητα πόλης), Best Family SUV (οικογενειακά SUV), Βest Large SUV (μεγάλα SUV), Best Family Car (οικογενειακά μοντέλα), Best Performance Car (σπορ, υψηλών επιδόσεων) και Best 4X4 (τετρακίνητα).

Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ελλάδα

O ελληνικός θεσμός του Αυτοκινήτου της Χρονιάς ξεκίνησε το ταξίδι του το 2006 και σήμερα απαρτίζεται από 25 δημοσιογράφους του ειδικού Τύπου, οι οποίοι εργάζονται σε δεκάδες μεγάλα μέσα ενημέρωσης της χώρας μας. Κάθε χρόνο ψηφίζεται μόνο ένας νικητής, που ανακηρύσσεται «Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ελλάδα» σε μία εορταστική εκδήλωση με τη συμμετοχή σημαντικών ανθρώπων από τον χώρο της αυτοκίνησης στη χώρα μας. Να σημειώσουμε ότι μεταξύ των 25 εκλεκτόρων υπάρχουν τρεις δημοσιογράφοι του περιοδικού Car and Driver, ο Νίκος Λουπάκης, ο Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος και ο υπογράφων, ενώ κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης για την απονομή παρουσιάζονται αναλυτικά οι βαθμολογίες κάθε μέλους της επιτροπής, για λόγους απόλυτης διαφάνειας.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο τεύχος 393 του περιοδικού Car and Driver