Dante Giacosa: Ο «Αρχιτέκτονας» που εμπνεύστηκε το πρώτο Fiat Topolino πριν από 87 χρόνια


Το πνεύμα του Ρωμαίου μηχανικού-σχεδιαστή της Fiat που δημιούργησε το «σύγχρονο αυτοκίνητο», παραμένει ζωντανό 118 χρόνια μετά τη γέννηση του.

  • 1/6/2023

Μόλις πριν από λίγες ώρες η Fiat αποκάλυψε και επίσημα την πρώτη φωτογραφία του Topolino το οποίο επιστρέφει στη ζωή, αυτή τη φορά ως αμιγώς ηλεκτρικό τετράκυκλο. Πρόκειται φυσικά για τη «συνταγή» του Citroen Ami το οποίο ο όμιλος Stellantis αποφάσισε να το προσθέσει σε ακόμα μία γκάμα που βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα της, μετά την Opel και το Rocks-e.

Σχεδιαστικά δεν υπάρχουν πολλά στα οποία μπορεί να σταθεί κανείς αφού μιλάμε για το γνωστό ηλεκτρικό microcar το οποίο θα διαφέρει στα σημεία ώστε να τραβήξει -όσο είναι εφικτό- τον δικό του δρόμο. Η Fiat ωστόσο αποφάσισε να βγάλει από το μανίκι της ένα δυνατό «χαρτί» και να επαναφέρει ένα θρυλικό όνομα για την «βάπτιση» της πρότασης. 

Το Topolino (ποντικάκι) ήταν το προσωνύμιο του πρώτου Fiat 500 στην ιστορία και ουσιαστικά άνοιξε τον δρόμο για τα μικροσκοπικά οχήματα που έβαζαν σε πρώτο πλάνο την εύκολη μετακίνηση στα αστικά κέντρα και την οικονομία καυσίμου.

Ο άνθρωπος που το εμπνεύστηκε ήταν ο ιδιοφυής μηχανικός-σχεδιαστής Dante Giacosa. Γεννημένος στη Ρώμη το 1905, ο Ιταλός θα αποτελέσει ένα από τα πρόσωπα που θα επηρεάσουν σημαντικό τον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, διαμορφώνοντας σε μεγάλο βαθμό από τα τέλη της δεκαετίας του 1960, την αρχιτεκτονική του σύγχρονου αυτοκινήτου όπως τη γνωρίζουμε σήμερα.

Ολοκληρώνοντας τις σπουδές μηχανολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τορίνο, ο νεαρός Giacosa εντάχθηκε στο δυναμικό της Fiat το 1928, ενώ σε ηλικία μόλις 28 ετών η εταιρεία του εμπιστεύτηκε εξ’ ολοκλήρου το μηχανολογικό σχεδιασμό του Fiat 500 «Topolino». Παρουσιάστηκε το 1936 και εντυπωσιάζοντας με τις προδιαγραφές του έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1955, λίγο πριν ξεκινήσει η παραγωγή του πιο διάσημου δημιουργήματος του Giacosa, του θρυλικού Fiat 500 (Nuova 500)

Παρά το γεγονός ότι το Fiat 500 αποτελεί την πλέον αναγνωρίσιμη και επιτυχημένη σε εμπορικό επίπεδο δημιουργία του Dante Giacosa, η αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολο της οφείλει στον ιδιοφυή μηχανικό τη δημιουργία της σύγχρονης αρχιτεκτονικής των αυτοκινήτων που εμπνεύστηκε και παρουσίασε το 1969 η Fiat με το 128.

Ο συνδυασμός του αυτοφερόμενου αμαξώματος με τον εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα, την κίνηση εμπρός, την ανάρτηση με γόνατα Mac Pherson και τα ανισομεγέθη ημιαξόνια του Fiat 128, αποτελούν μέχρι και σήμερα τη βασική διάταξη για τα αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής και ο Dante Giacosa ήταν ο πρώτος που την εφάρμοσε με απόλυτη επιτυχία.

Η κατάκτηση του τίτλου «Car Of The Year» του 1970 από το 128, μαζί με την κατάκτηση του ίδιου τίτλου από το Fiat 124 το 1967 και του Fiat 127 το 1972, επιβεβαίωσαν μαζί με την τεράστια εμπορική επιτυχία καθολικά τις επιλογές και τη φιλοσοφία του Dante Giacosa.

Παρά το γεγονός ότι ο Giacosa τυπικά αποσύρθηκε το 1970, 42 χρόνια αφού πέρασε για πρώτη φορά την πύλη της Fiat, συνέχισε να διατηρεί στενούς δεσμούς με την εταιρεία προσφέροντας τις πολύτιμες συμβουλές του μέχρι και το τέλος της ζωής του το 1996 σε ηλικία 91 ετών

Πάντα υπέρμαχος της πρωτοπορίας τις δεκαετίες του 1980 και 1990, υποστήριξε με σθένος την εισαγωγή των υπολογιστών στη διαδικασία του σχεδιασμού. Παράλληλα, διατήρησε πάντα το πάθος του για τη δημιουργία έξυπνων και πρακτικών αυτοκινήτων που επιτρέπουν στο ευρύ κοινό να απολαμβάνει την ελευθερία της αυτοκίνησης, αποτελώντας τον πλέον συνεπή εκπρόσωπο της βασικής φιλοσοφίας της Fiat που εκφράζεται μέχρι σήμερα από την παρούσα γκάμα της μάρκας.