Έξι μοντέλα που θα τα θέλαμε και στην Ευρώπη


Οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν πάρει φωτιά στην Ευρώπη, ωστόσο στις άλλες ηπείρους κυκλοφορούν μοντέλα που θα έκαναν τη διαφορά στη Γηραιά Ήπειρο, χάρη στις λειτουργικές προδιαγραφές τους και στο προσιτό κόστος κτήσης τους.

  • ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΤΣΙΝΗ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 11/12/2022

Η αγορά του αυτοκινήτου διαφοροποιείται ριζικά από χώρα σε χώρα και από ήπειρο σε ήπειρο. Ένα μοντέλο που ενθουσιάζει τους Γάλλους και τους Έλληνες, μπορεί να αφήνει παγερά αδιάφορους τους Κινέζους και να προκαλεί απλώς χαμόγελα συγκατάβασης στους Αμερικανούς. Στην Ευρώπη είναι, για παράδειγμα, εξαιρετικά δημοφιλή τα μικρομεσαία SUV, στις ΗΠΑ λατρεύουν τα ογκώδη Pick-up, οι Κινέζοι έχουν κάνει… εικόνισμα τα σεντάν με αμαξώματα μήκους XXL (και βάλε), οι γείτονές τους Ιάπωνες υποκλίνονται στα μικροσκοπικά Kei-Cars και στη Νότια Αμερική δίνουν προτεραιότητα σε πρακτικά μοντέλα value for money, που καίνε και...οινόπνευμα.

Οι αβυσσαλέες διαφορές στις προτιμήσεις των καταναλωτών προκύπτουν, φυσικά, από την κουλτούρα και τις παραδόσεις κάθε χώρας και ηπείρου, από τα επιμέρους κίνητρα που παρέχουν οι κυβερνήσεις, αλλά και  από τις χαώδεις διαφοροποιήσεις όσον αφορά στις προδιαγραφές έγκρισης τύπου. Αυτό το βλέπουμε πολύ έντονα στην Ευρώπη, όπου ισχύουν πολύ αυστηρά κριτήρια εκπομπών ρύπων και προδιαγραφών ασφαλείας, τα οποία, μάλιστα, γίνονται ολοένα απαιτητικότερα χρόνο με τον χρόνο.

Έτσι, αποσύρονται από τη Γηραιά Ήπειρο μοντέλα και μάρκες, επειδή δεν συμφέρει οικονομικά η προσαρμογή τους στα ευρωπαϊκά στάνταρ, ενώ για τον ίδιο λόγο μένει εκτός Ευρώπης πληθώρα δημοφιλών οχημάτων που κάνουν θραύση στη Λατινική Αμερική, στην Κίνα, στην Ιαπωνία, στην Ινδία, κ.λπ. Εμείς επιλέξαμε μία εξάδα τέτοιων μοντέλων, που θα μας άρεσε να τα δούμε στους ευρωπαϊκούς δρόμους, αν πληρούσαν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφαλείας και προστασίας του περιβάλλοντος, θέτοντας ως βασικά κριτήρια την εξαιρετική εμπορική πορεία τους, την πρακτικότητά τους και τη συμφέρουσα σχέση τιμής/προϊόντος (value for money), που τα κάνει ακόμα ελκυστικότερα σε σχέση με τα πανάκριβα πλέον ευρωπαϊκά μοντέλα.

Renault Kiger, Ινδία

Πρόκειται για ένα χαριτωμένο SUV πόλης, που λανσαρίστηκε στις αρχές του 2021 στην Ινδία και αναδείχθηκε γρήγορα σε δημοφιλέστερο μοντέλο της κατηγορίας του. Διόλου περίεργο, αφού το μήκους 3,99 m μοντέλο αρέσει αισθητικά υιοθετώντας αρκετά στοιχεία του γνωστού μας Captur και διατίθεται με τιμές εκκίνησης κάτω από 4.500 € σε μία μεγάλη γκάμα εξοπλιστικών εκδόσεων. Το Kriger διαθέτε,ι παρά τις συγκρατημένες εξωτερικές διαστάσεις του, ικανοποιητική ευρυχωρία και ένα πορτμπαγκάζ με ελάχιστο όγκο 405 lt. Στο εσωτερικό του μίνι SUV υπάρχει –ανάλογα με την έκδοση- ψηφιακός πίνακας οργάνων και οθόνη αφής για το σύστημα πολυμέσων, ενώ οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν μεταξύ ενός χιλιάρη ατμοσφαιρικού βενζινοκινητήρα 72 PS και ενός υπερτροφοδοτούμενου με 100 PS. Το Kriger είναι εμπροσθοκίνητο, παράγεται με χειροκίνητο και με αυτόματο σασμάν και μετά την Ινδία θα ξεκινήσει να εξάγεται και σε άλλες αναδυόμενες αγορές της Ασίας και της Νότιας Αμερικής, δυστυχώς, όμως, δεν προβλέπεται να το δούμε στην Ευρώπη.

Ηοnda N-Box, Iαπωνία

Οι Ιάπωνες έχουν αναπτύξει μία σχεδόν ερωτική σχέση με τα μικροσκοπικά Kei-Cars, που γεννήθηκαν μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο ως μία προσιτή λύση για την προώθηση της αυτοκίνησης στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ήλιου.  Σήμερα τα μπονσάι της ασφάλτου,   με μάξιμουμ μήκος 3,40 m και ανώτατη χωρητικότητα κινητήρα τα 660 cc,  απολαμβάνουν μία σειρά από προνόμια (μειωμένοι φόροι και διόδια, δεν απαιτείται ιδιωτικός χώρος στάθμευσης για να πάρουν άδεια κυκλοφορίας στις ιαπωνικές πόλεις), που τα κάνουν ιδιαίτερα δημοφιλή στην πατρίδα τους. Να σημειώσουμε ότι διαθέτουν πολυτελή εξοπλισμό και ότι αυτήν τη στιγμή κυκλοφορούν στους ιαπωνικούς δρόμους πάνω από 30 εκατ. Kei-Cars, με το 90% από αυτά να είναι αυτόματα. Δημοφιλέστερο εκπρόσωπο του είδους αποτελεί το Honda N-Box, με χαρακτηριστικό σχήμα κουτιού για ιδανική εκμετάλλευση κάθε εκατοστού, από το οποίο πουλήθηκαν το 2019 πάνω από 253.000 τεμάχια. Το μοτοράκι του αποδίδει 64 PS, που επιτρέπουν μία τελική ταχύτητα της τάξης των 140 km/h,   ενώ το πεντάθυρο μοντέλο κυκλοφορεί ως εμπροσθοκίνητο και τετρακίνητο! Η εξαγωγή του Honda N-Box και των υπόλοιπων Kei-Cars στην Ευρώπη είναι απαγορευτική, επειδή κανένα από τα συγκεκριμένα μοντέλα δεν θα μπορούσε να πιάσει τα στάνταρ της ευρωπαϊκής νομοθεσίας σχετικά με τις εκπομπές ρύπων και τα επίπεδα παθητικής ασφαλείας.

Lada Niva, Ρωσία

To Lada Niva αποτελεί ένα τετρακίνητο μοντέλο με σχετικά περιορισμένο, αλλά ιδιαίτερα φανατικό, αγοραστικό κοινό με αιχμή του δόρατος τους κυνηγούς, τους αγρότες και τους λάτρεις των hardcore χωμάτινων διαδρομών. Το ρωσικό τετρακίνητο όχημα παραμένει πιστό στο αρχικό του DNA, καθώς ακόμα και το μοντέλο τελευταίας γενιάς αρκείται σε έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα 1,7 lt με 83 PS, αλλά αποζημιώνει με ένα σύστημα 4Χ4 που δεν σηκώνει ποτέ και πουθενά λευκή σημαία. Σε αυτά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά θα πρέπει σίγουρα να προσθέσουμε την τιμή αγοράς του, που κυμαινόταν μέχρι να αποσυρθεί από τη Δυτική Ευρώπη γύρω στις 15.000 € και απάλυνε τον πόνο από την υψηλή κατανάλωση βενζίνης (περίπου 10 lt αμόλυβδης ανά 100 km.). Η τσιμπημένη κατανάλωση καυσίμου και η αδυναμία εκπλήρωσης των νέων ορίων εκπομπών ρύπων ανάγκασαν τη Lada να κλείσει τις αντιπροσωπείες της στην επικράτεια της ΕE, ενώ το Niva δέχτηκε το τελικό πλήγμα από τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας, οπότε έκλεισε και το κανάλι των πωλήσεών του μέσω ανεξάρτητων εμπόρων σε επιλεγμένες ευρωπαϊκές χώρες. Αρνητική για την πορεία της Lada –και του Niva, βεβαίως– ήταν η απόφαση της Renault να παραχωρήσει στο ρωσικό κράτος τον Μάρτιο του 2020 αντί ενός ρουβλιού το μερίδιο που κατείχε στην αυτοκινητοβιομηχανία Avtovaz, λόγω της εισβολής στην Ουκρανία. Ωστόσο, οι Γάλλοι άφησαν ένα παράθυρο ανοιχτό, διατηρώντας οψιόν επαναγοράς του ποσοστού τους στην Avtovaz για την επόμενη εξαετία.

ΒΥD Dolphin, Κίνα

To ΒΥD Dolphin παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον, τόσο μεγάλο, μάλιστα, ώστε να θεωρείται πλέον πιθανό  να κυκλοφορήσει το προσεχές διάστημα και στην Ευρώπη. Το αμιγώς ηλεκτροκίνητο κόμπακτ μοντέλο κοστίζει στην πατρίδα του –μετά την αφαίρεση των σχετικών κρατικών επιδοτήσεων– μόλις 14.000 €. Πρόκειται για μία εξαιρετικά συμφέρουσα περίπτωση, καθώς το BYD Dolphin βασίζεται σε μία εντελώς καινούργια πλατφόρμα αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα, ενώ χρησιμοποιεί δίκτυο υψηλής τάσης 800 Volt, όπως, για παράδειγμα, η Porsche Taycan. Το μοντέρνο όχημα εφοδιάζεται στη βασική έκδοση με μπαταρία χωρητικότητας 31 kWh και ηλεκτροκινητήρα 95 PS, που επιτρέπουν μία σχετικά ικανοποιητική αυτονομία 300 km. Τα πράγματα βελτιώνονται στη δυνατότερη έκδοση με ηλεκτροκινητήρα 177 PS, μπαταρία 45 kWh, πάνω από 400 km αυτονομία και 160 km/h ανώτατη ταχύτητα, αντί 150 km/h της πιο αδύναμης εκδοχής.

Volkswagen Gol, Βραζιλία

Το όνομα Gol (σημαίνει στα πορτογαλικά και στα ισπανικά… .γκολ) προϊδεάζει από μόνο του θετικά, όμως επιβεβαιώνεται και στην πράξη, αφού το λατινοαμερικάνικο supermini με τις γερμανικές καταβολές σκόραρε συνεχώς από το 1987 έως το 2013 κατέχοντας αδιαλείπτως τα σκήπτρα των πωλήσεων στη Βραζιλία, όπου και παράγεται. Οι σχεδιαστικές ομοιότητες του VW Gol με το ομογάλακτο Polo δεν είναι τυχαίες, αφού ο εμπνευστής του, Φίλιπ Σμιντ, ανήκε στο γκρουπ των ντιζάινερ του τελευταίου. Το Gol ξεκίνησε την πορεία του ως ένα απλό τρίθυρο μοντελάκι και στην πορεία δημιουργήθηκε μία πλήρης οικογένεια με πεντάθυρη έκδοση, στέισον βάγκον με την ονομασία Parati, ως pick up VW Saveiro και, φυσικά, και σε τετράθυρη σεντάν εκδοχή (Voyage). H VW Βραζιλίας έκανε πέρυσι τα αποκαλυπτήρια του Gol νέας γενιάς με αναβαθμισμένο και πιο ευρύχωρο σαλόνι, σύγχρονους κινητήρες 1.0 και 1.6 lt βενζίνης, αλλά και αιθανόλης (δηλαδή οινοπνεύματος) από ζαχαροκάλαμο και με τιμές εκκίνησης από περίπου 10.000 € για τη βασική τρίθυρη έκδοση.

Fiat Cronos, Αργεντινή

Το Fiat Cronos αποτελεί τον ορισμό της oικογενειακής μπερλίνας value for money, αφού οι τιμές του ξεκινούν από περίπου 12.000 €. Το δημοφιλές σεντάν παράγεται στην Αργεντινή και ανανεώθηκε φέτος το καλοκαίρι, οπότε προστέθηκε στους δύο ήδη υπάρχοντες κινητήρες των 1,3 και 1,8 lt, με 101 και 135 PS, αντίστοιχα, ένας μικρότερος χιλιάρης 71 PS. Στα βασικά όπλα του Cronos, που έκανε το 2021 την έκπληξη και εκτόπισε από την κορυφή των πωλήσεων στην Αργεντινή το γνωστό pick up Toyota Hilux, περιλαμβάνονται, χωρίς αμφιβολία, ο μοντέρνος σχεδιασμός του, οι πρακτικοί χώροι του τετράμετρου αμαξώματος και μία μεγάλη γκάμα εξοπλισμού. Να σημειώσουμε  ότι και εδώ έχουμε εκδόσεις βενζίνης και αιθανόλης.