Γιατί δεν βλέπουμε πια αναδυόμενους προβολείς στα αυτοκίνητα


Στην εποχή μας οι αναδυόμενοι προβολείς έχουν εξαφανιστεί από την αυτοκινητοβιομηχανία, ωστόσο τη δεκαετία του '80 ήταν ένα από τα πιο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των σπορ αυτοκινήτων. Τι τους οδήγησε στον «αφανισμό»;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ, Wikicommons
  • 25/7/2023

Κάποια από τα πιο όμορφα κι εμβληματικά supercars και σπορ αυτοκίνητα που έχουν δημιουργηθεί στην ιστορία της αυτοκίνησης, από τη δεκαετία του '70 μέχρι κι εκείνη του '90, μοιράζονται ένα κοινό σχεδιαστικό χαρακτηριστικό: τους αναδυόμενους προβολείς.

Πολλά είναι τα μοντέλα που χρησιμοποίησαν τους συγκεκριμένους προβολείς, όπως για παράδειγμα η Ferrari Testarossa, η Lamborghini Countach, η BMW M1, η Lotus Esprit, η Porsche 944, το Mazda MX-5 κι άλλα, όμως η άφιξη της νέας χιλιετίας του 2000 έφερε τον αφανισμό τους.

Το ταξίδι τους ξεκίνησε το 1935, όταν η Cord 810 έφερε για πρώτη φορά αυτήν την τεχνολογία στον κόσμο της αυτοκίνησης, και μάλιστα οι προβολείς του λειτουργούσαν μηχανικά, με μανιβέλα. Ακολούθησε κι η Alfa Romeo 8C 2900 A, η οποία έμεινε στην ιστορία για το χαρακτηριστικό επίμηκες μπροστινό της μέρος.

Τα αναδυόμενα φωτιστικά σώματα προσέφεραν μία πολύ ιδιαίτερη εμφάνιση στο αμάξωμα του εκάστοτε μοντέλου, παρέχοντας αεροδυναμική υπεροχή. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες τα χρησιμοποιούσαν τόσο για να προσδώσουν στα οχήματά τους μια πιο καινοτόμα αισθητική, αλλά και για να αποφύγουν τη διατάραξη της ροής του αέρα στο μπροστινό μέρος.

Η εταιρεία που έφερε την επανάσταση στον συγκεκριμένο τομέα ήταν η General Motors, η οποία κατάφερε να δημιουργήσει αναδυόμενους προβολείς που λειτουργούσαν με ηλεκτρικό, κι όχι με χειροκίνητο τρόπο. Μάλιστα, το 1938 Buick Y-Job επρόκειτο για το πρώτο concept car που εμφανίστηκε ποτέ στην ιστορία του αυτοκινήτου, το οποίο έφερε κι άλλα ρηξικέλευθα μέρη, όπως για παράδειγμα τα ηλεκτρικά του παράθυρα κι η αναδιπλούμενη μαλακή του οροφή.

Τόσο στην Ευρώπη, όσο και στις ΗΠΑ, οι κανονισμοί που αφορούσαν το ύψος και το μέγεθος των φωτιστικών σωμάτων ήταν αρκετά αυστηροί. Έτσι, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν ακόμα περισσότερο τους αναδυόμενους προβολείς, ως έναν τρόπο να βελτιώσουν την αεροδυναμική των οχημάτων, κάνοντάς τα, όχι μόνο πιο ελκυστικά, αλλά πολύ πιο αποδοτικά.

Γιατί όμως εξαφανίστηκαν οι αναδυόμενοι προβολείς;

Ένας από τους λόγους που ώθησε τις εταιρείες στο να σταματήσουν να εξοπλίζουν τα μοντέλα τους με αυτού του είδους φωτιστικά σώματα, ήταν η ασφάλεια. Η αποτυχία του συστήματος σε συνθήκες με μειωμένη ορατότητα, θα άφηνε τον οδηγό χωρίς φως στο δρόμο, κάτι που θα ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο.

Από το 2000 κι έπειτα, οι κανονισμοί γύρω από την ασφάλεια άρχισαν να γίνονται ολοένα και πιο αυστηροί, ειδικά ως προς την ασφάλεια των πεζών, αφού εκείνοι θα ήταν οι πρώτοι που θα βρισκόταν σε μειονεκτική θέση. Η δημιουργία ασφαλών συστημάτων έγινε όλο και πιο δύσκολη, κι έτσι οι περισσότερες προσπάθειες για αντίστοιχα συστήματα, εγκαταλείφθηκαν.

Το τελευταίο μοντέλο παραγωγής που κυκλοφόρησε, φέροντας αναδυόμενους προβολείς, ήταν η Chevrolet Corvette C5, η οποία βρισκόταν στους καταλόγους της εταιρείας από το 1997 έως και το 2004. Τα τελευταία χρόνια, η Ares Panther, εμπνευσμένη από την De Tomaso Pantera, είναι εκείνη που συνεχίζει να έχει αυτό το είδος προβολέων στο μπροστινό της μέρος, χωρίς όμως να καταφέρνει να περάσει ποτέ στην παραγωγή.