Marcello Gandini: Τα «διαμάντια» που εμπνεύστηκε ο μεγάλος Ιταλός σχεδιαστής


Στις 26 Αυγούστου ένας από τους κορυφαίους σχεδιαστές αυτοκινήτων γίνεται 85 ετών και με αυτή την αφορμή θυμόμαστε τις δημιουργίες του που έγραψαν ιστορία και ενέπνευσαν τις επόμενες γενιές των designers.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 26/8/2023

Ένας από τους πιο επιδραστικούς σχεδιαστές στην ιστορία της αυτοκίνησης γίνεται σήμερα 85 ετών και με αυτή την αφορμή θυμόμαστε μερικά από τα «διαμάντια» που εμπνεύστηκε και τα οποία ακόμα και σήμερα, αρκετές δεκαετίες μετά την παρουσίασή τους, αποτελούν «case studies».

Αναφερόμαστε στο Marcello Gandini ο οποίος γεννήθηκε το 1938, την ίδια χρονιά που είδαν για πρώτη φορά το φως του ήλιου ακόμα δύο λαμπροί Ιταλοί σχεδιαστές, ο Giorgetto Giugiaro και o Leonardo Fioravanti. Η εκτόξευση του Gandini ήρθε μέσα από τον οίκο Bertone. Εκεί βρήκε το κατάλληλο περιβάλλον για να ξεδιπλώσει το μοναδικό του σχεδιαστικό ταλέντο.

Συνεργάστηκε στενά με τον Nuccio Bertone και μαζί βάδισαν σε ένα μονοπάτι που οδήγησε σε πρωτοποριακά σχέδια που ενέπνευσαν τις επόμενες γενιές των designers.

Ο Gandini είναι χωρίς αμφιβολία ένας από τους σημαντικότερους σχεδιαστές του περασμένου αιώνα και αναμενόμενα μπήκε στη λίστα με τους 25 που το 1999 διεκδίκησαν το βραβείο «Car Designer of the Century» και το οποίο κατέληξε στα χέρια του συμπατριώτη του Giugiaro.

LAMBORGHINI MIURA – 1960

Ένα από τα μοντέλα που άλλαξαν δραστικά τον κόσμο του αυτοκινήτου. Η διθέσια Miura είχε εξοπλιστεί με έναν κεντρικά τοποθετημένο V12 κινητήρα και συνδυαζόταν με ένα πρωτοποριακό σε σχεδίαση αμάξωμα, θέτοντας νέα στάνταρ στην έννοια σπορ αυτοκίνητο. Στο ντεμπούτο της ήταν το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο με τελική ταχύτητα 280 km/h και επιτάχυνση 0-100 km/h σε 6.7 sec. Ο σχεδιασμός με τις περίφημες «βλεφαρίδες» στα μπροστινά φωτιστικά σώματα την έκανε ανάρπαστη.

ALFA ROMEO CARABO – 1968

Ένα άκρως φουτουριστικό πρωτότυπο που σχεδίασε το studio Bertone το 1968 και βασίστηκε στη 33 Stradale, ένα εμβληματικό μοντέλο που παραμένει από το 1967 μέχρι και σήμερα σημείο αναφοράς για την υψηλή αισθητική του και την άψογη ισορροπία των όγκων που διαθέτει. Η 33 Stradale και η Carabo δεν θα μπορούσαν να είναι πιο διαφορετικές. Η μία όλο ένταση και όγκους και η άλλη γεμάτη ευθείες και γωνίες αναζητώντας την αισθητική του μέλλοντος. Το όνομα Carabo είναι εμπνευσμένο από το Carabus auratus, ένα είδος σκαραβαίου με εντυπωσιακό «μεταλλικό» χρώμα. Σε αυτό βασίστηκε και το πρωτότυπο με το ιδιαίτερο πράσινο.

LANCIA STRATOS ZERO - 1970

Παρουσιάστηκε το 1970 στην έκθεση αυτοκινήτου του Τορίνο και τράβηξε σαν μαγνήτης τις εντυπώσεις με την σφηνοειδή σχεδίαση που δημιούργησε τη δική της «σχολή». Η εικόνα της θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «διαστημική» και στο κέντρο της υπήρχε ένας V4 με χωρητικότητα 1,6 lt που είχε «μετακομίσει» από την Fulvia. Το πρωτότυπο αποτέλεσε τη βάση (αν και σχεδιαστικά δεν υπήρχαν πολλά κοινά σημεία) για τη δημιουργία του αγωνιστικού που έγραψε ιστορία στα Ράλλυ. Με τρεις νίκες στη σειρά στο θρυλικό Monte Carlo Rally, τρία Παγκόσμια Πρωταθλήματα Κατασκευαστών το 19741975 και 1976, αλλά και την κατάκτηση του FIA Rally Drivers World Cup, ο θρύλος της Stratos παραμένει μέχρι και σήμερα ζωντανός σε επίπεδο φιλοσοφίας και αισθητικής.

LAMBORGHINI COUNTACH– 1974

Ακόμα ένα «κόσμημα» που συνδέθηκε με το όνομα του Ιταλού σχεδιαστή και μαζί με την Miura αποτελούν τη... ραχοκοκαλιά της κληρονομιάς της Lamborghini. Με την Countach ο Gandini ξεπέρασε τα σχεδιαστικά όρια και προκάλεσε θαυμασμό ακόμα και στον απαιτητικό Ferruccio Lamborghini. Ένα επιφώνημα θαυμασμού ήταν αρκετό για να προέλθει η ονομασία της, με την ιστορία να βγαίνει στο φως από τα χείλη του δοκιμαστή οδηγού Valentino Balboni. Η Countach, με τη σφηνοειδή γραμμή και τις scissors πόρτες καθόρισε το πρότυπο των supercars, ενώ ως γνήσια star εμφανίστηκε και στη μεγάλη οθόνη.