Ποια ιστορία κρύβει αυτή η Maserati 450S;


Ένα τιμόνι από τη Maserati 250F του 1957 με την οποία έτρεξε ο Juan-Manuel Fangio και η επιθυμία να τιμήσει τη μνήμη του πατέρα του, έκαναν τον Paul Martin να δημιουργήσει από την αρχή αυτό το ξεχωριστό αυτοκίνητο.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: A. J. BAIME, ΑΠΟΔΟΣΗ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΠΗΓΗ: ROAD AND TRACK
  • 15/11/2021

Πριν από περίπου τρία χρόνια, ο Peter Martin, ένας πασίγνωστος οδηγός αγώνων και μανιώδης συλλέκτης της Maserati, άφησε τον μάταιο κόσμο μας. Ταυτόχρονα, άφησε στη οικογένειά του και την περιουσία του, όπως και τη συλλογή αυτοκινήτων και αντικειμένων της ιταλικής εταιρείας.

Μεταξύ αυτών ήταν και το αυθεντικό τιμόνι της Maserati 250F με την οποία ο Juan-Manuel Fangio συμμετείχε στη Formula 1 το 1957 (ασπρόμαυρη φωτογραφία). Το τιμόνι το είχε δωρίσει ο ίδιος ο κορυφαίος Αργεντινός πιλότος στον Peter Martin και ο δεύτερος το είχε ως ένα από τα πολυτιμότερα αντικείμενα της ιδιοκτησίας του.

Ο Paul Martin, ο γιος του θανόντος ο οποίος εργάζεται ως σκηνογράφος στο Hollywood, βρέθηκε να το έχει στην κατοχή και δεν ήξερε πώς να το αξιοποιήσει. «Τι να το κάνω;» αναρωτιόταν για καιρό, μέχρι που την απάντηση και τη λύση την έδωσε ο συναισθηματισμός του, αλλά και τα στοιχεία που αποτελούσαν τη συλλογή. Θα δημιουργούσε ένα αυτοκίνητο στο οποίο θα τοποθετούσε το τιμόνι για να τιμήσει με αυτόν τον τρόπο τη μνήμη του πατέρα του. Φυσικά, αυτό δεν θα μπορούσε να κάτι άλλο παρά μια Maserati. Συγκεκριμένα, μια 450S.

Ο Paul Martin θυμήθηκε ότι ο αείμνηστος γονιός του στις αρχές της δεκαετίας του 1970 είχε στείλει από την Αγγλία στην Ιταλία, στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, έξι φορτηγά για να μαζέψουν και να διασώσουν αυθεντικά υλικά και εξαρτήματα της Maserati τα οποία προορίζονταν να καταστραφούν. Όλα αυτά περιήλθαν στην ιδιοκτησία του πατέρα του ο οποίος τα διατήρησε σε αποθήκη. 

Εκεί προσέτρεξε ο Paul ψάχνοντας να βρει κάτι που να τον βοηθήσει να πραγματοποιήσει τον στόχο τον οποίο είχε θέσει. Και το βρήκε! Αυτό δεν ήταν άλλο από τα αυθεντικά σχέδια της 450S την οποία δημιούργησε το 1957 η Maserati για να συμμετέχει στους αγώνες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Sportscar. Συνολικά, κατασκευάστηκαν μόλις εννιά οχήματα και ένα από αυτά το οδήγησε και ο Fangio στον αγώνα «1.000 km του Buenos Aires» που έγινε εκείνη τη χρονιά.

Ο Paul Martin κατάλαβε αμέσως τι έπρεπε να κάνει. Θα δημιουργούσε μια πιστή ρεπλίκα της Maserati 450S χρησιμοποιώντας τα αυθεντικά υλικά που είχε στη διάθεσή του! Όμως το πρόβλημα ήταν ποιος θα αναλάμβανε να υλοποιήσει το όραμά του. Αφενός δεν γνώριζε κάποιον που να μπορεί να φέρει εις πέρας την εργασία όσο καλύτερα γινόταν και αφετέρου είχε ξεσπάσει η πανδημία του νέου κορωνοϊού, η οποία περιόριζε τις μετακινήσεις για να μεταβαίνει και να ψάχνει να βρει τους ανθρώπους που θα δημιουργούσαν το αυτοκίνητο.

Τελικά, η λύση ήρθε από τη πατρίδα τού Juan-Manuel Fangio, από τη Αργεντινή. Ο Paul θυμάται σχετικά: «Βρήκα μια απίστευτη ομάδα ανθρώπων στο Buenos Aires. Επικοινώνησα μαζί τους, τους είπα τι ήθελα και ανταποκρίθηκαν. Τους έστειλα το τιμόνι και τα σχέδια και σε 18 μήνες κατασκευάσαμε δύο Maserati. Δεν μιλάω ισπανικά και αυτοί δεν μιλούν αγγλικά, συνεπώς η συνεννόησή μας γινόταν μέσω της εφαρμογής WhatsApp και με τη χρήση της Μετάφρασης Google!»

Με οδηγό τα αρχικά σχέδια και περίπου 9.000 φωτογραφίες που απεικόνιζαν την 450S, η ομάδα των Αργεντινών κατάφερε να κατασκευάσει δύο πιστά αντίγραφα του σωληνωτού πλαισίου που είχε το αυτοκίνητο, όπως και του αμαξώματός της. 

Ο Paul ζήτησε και κατασκευάστηκαν δύο οχήματα. Αυτό στο οποίο υπάρχει το τιμόνι τού Fangio το βλέπουμε στις φωτογραφίες. Ο κινητήρας του είναι ένας αυθεντικός V8 κινητήρα 4,9 λίτρων από την Ghibli του 1968, ο οποίος έχει μεγαλύτερη χωρητικότητα από αυτή των 4,5 λίτρων που είχε ο V8 τής αυθεντικής 450S.

Πλέον, οι δύο ρεπλίκες της Maserati 450S βρίσκονται στις ΗΠΑ, στην ιδιοκτησία τού Paul Martin. Ο ίδιος οδηγεί, ενίοτε, το αυτοκίνητο που έχει το τιμόνι της 250F του Juan-Manuel Fangio και κάθε φορά που το κάνει νοιώθει πιο κοντά τον πατέρα του, όπως λέει.

Στο παρακάτω βίντεο μπορούμε να δούμε σε πλάνα εποχής τον Αργεντινό πιλότο να κάνει δοκιμές με τη Maserati 250F του 1957 στην πίστα Autodromo di Modena, στην οποία πραγματοποιήθηκε το ιταλικό Grand Prix Formula 1 εκείνης της χρονιάς.