TOGG SUV: Τα 10 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Τουρκίας


Το τουρκικό EV διαθέτει αμέριστη κρατική υποστήριξη, εμπνέει αισιοδοξία για «επέλαση» στην Ευρώπη, αλλά αναμένεται να έχει «αλμυρή» τιμή και δέχεται κριτική για «αξιοποίησή» του εν όψει των προεδρικών εκλογών του 2023.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: TOGG/ΑΡΧΕΙΟ
  • 1/11/2022

H Τουρκία δηλώνει αποφασισμένη να γεμίσει την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου με το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκεύασε, το TOGG SUV.

Στα εγκαίνια του εργοστασίου της TOGG, στην περιφέρεια Gemlik της Προύσας, ο πρόεδρος της χώρας, Recep Tayyip Erdogan, έφτασε οδηγώντας ο ίδιος το C-SUV και γιόρτασε την έναρξη της μαζικής παραγωγής του εργοστασίου. Στόχος είναι η παραγωγή 17.000-18.000 αντιγράφων το 2023, με προοπτική τα επόμενα χρόνια να μπορέσει το εργοστάσιο να φτάσει στα όρια των δυνατοτήτων του, που είναι 175.000 αυτοκίνητα ετησίως.

Η πορεία για την κατασκευή του πέρασε από αρκετά στάδια, ωστόσο τα 10 βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν το όλο project έχουν αρκετό ενδιαφέρον.

1) Πρώτο ηλεκτρικό, όχι πρώτο αυτοκίνητο

Αν και επικρατεί η εντύπωση ότι το TOGG είναι το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάζει η Τουρκία, αυτό δεν ισχύει. Το 1961, Τούρκοι μηχανικοί κατασκεύασαν τέσσερα αυτοκίνητα με το όνομα Devrim. Η διαφορά, πάντως, είναι ότι σε αντίθεση με το TOGG, τα πρωτότυπα που παρουσιάστηκαν τότε δεν έφτασαν ποτέ στη γραμμή της παραγωγής. To σημείο που ενώνει τα δύο εγχειρήματα είναι ότι παρουσιάστηκαν από τον εκάστοτε πρόεδρο της Τουρκίας, την Ημέρα της Δημοκρατίας της γειτονικής χώρας.

2) Δυνατότητα «ανεξαρτητοποίησης»

Η TOGG ουσιαστικά αποτελεί κοινοπραξία πέντε μεγάλων εταιριών της χώρας (Anadolu, BMC, Kok, Turkcell και Zorlu). Ιδρύθηκε το 2018 με στόχο να συμβάλει ώστε η Τουρκία να μην εξαρτάται αποκλειστικά από τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες. Άλλωστε, αρκετές εξ’ αυτών, όπως οι Ford, Toyota και Mercedes, διαθέτουν εργοστάσια στην τουρκική επικράτεια.

3) Κρατική εξασφάλιση

Η δημιουργία αυτοκινητοβιομηχανίας δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, ακόμα και αν είναι κρατική. Ωστόσο, ο Τούρκος πρόεδρος φρόντισε να δημιουργήσει όλες τις προϋποθέσεις για να πετύχει το πλάνο του. Φοροελαφρύνσεις, δωρεάν παραχώρηση της έκτασης κατασκευής του εργοστασίου παραγωγής, χαμηλό κόστος δανεισμού και δέσμευση της τουρκικής κυβέρνησης ότι μέχρι το 2035 θα αγοράζει 30.000 αντίγραφα το χρόνο!

4) Τουρκική σχεδίαση και συναρμολόγηση

Το TOGG SUV είναι τουρκικό αυτοκίνητο, ωστόσο η σχεδίαση και η συναρμολόγησή του είναι αποκλειστικά τουρκική. Μπαταρίες, ηλεκτροκινητήρες και ορισμένα ηλεκτρικά συστήματα εισάγονται από άλλες χώρες. Το 51% των υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του είναι τουρκικής προέλευσης, με τους γείτονες να στοχεύουν στην αύξηση του ποσοστού στο 65% τα επόμενα χρόνια. Ο Erdogan, πάντως, δήλωσε στα εγκαίνια ότι συμφώνησε με μια από τις κορυφαίες εταιρείες στον κόσμο να κατασκευάσει εργοστάσιο μπαταριών ιόντων λιθίου στην Τουρκία, κοντά σε αυτό της TOGG. Δεν αποκάλυψε το όνομα της εταιρείας.

5) Θα το δούμε και στη χώρα μας

Η TOGG στοχεύει να έχει πανέτοιμα τα πρώτα αντίγραφα του SUV τον ερχόμενο Μάρτιο, ώστε να τα διαθέσει στην αγορά. Όχι μόνο της Τουρκίας, αλλά και της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. «Θα λένε ‘έρχονται οι τρελοί Τούρκοι’», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Τούρκος πρόεδρος.

6) «Αλμυρό» και ίσως απρόσιτο για τους Τούρκους

Την ώρα που τα πλάνα για τις εξαγωγές στο εξωτερικό είναι μεγαλεπήβολα, αμφίβολη φαντάζει η αποδοχή του TOGG SUV εντός της τουρκικής επικράτειας. Όχι λόγω της ποιότητάς του, αλλά εξαιτίας της «αλμυρής» τιμής του. Αν και η εταιρεία απέφυγε να την προσδιορίσει, πληροφορίες από τα τουρκικά ΜΜΕ εκτιμούν ότι θα κοστίζει περίπου 900.000 τουρκικές λίρες, σχεδόν 48.700 ευρώ με βάση τις τρέχουσες ισοτιμίες.

Σύμφωνα με εκτίμηση του Τούρκου δημοσιογράφου, ειδικού σε θέματα αυτοκινήτου, Emre Ozpeynirci, την οποία επικαλείται η Deutsche Welle, ο μέσος Τούρκος αγοραστής αυτοκινήτου δύσκολα διαθέτει πάνω από 500.000 τουρκικές λίρες για νέο μοντέλο.

7) Το SUV είναι μόνο η αρχή

Η TOGG δεν πρόκειται να περιοριστεί στην παραγωγή του C-SUV που μόλις ξεκίνησε. Αναμένεται να ακολουθήσει ένα coupe crossover, πιθανότατα το 2026, ένα sedan κατηγορίας C και άλλα δύο αυτοκίνητα. Για τα δύο πρώτα, η ανάπτυξή τους είναι ήδη σε εξέλιξη.

8) Ανάκαμψη της αγοράς αυτοκινήτων

Οι γείτονες αισιοδοξούν ότι με το λανσάρισμα του TOGG θα υπάρξει τόνωση της αγοράς αυτοκινήτων. Οι εγχώριες πωλήσεις του πρώτου 9μηνου του 2022 σημείωσαν πτώση 8,2% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, επηρεασμένες και από τις απώλειες 28% της τουρκικής λίρας έναντι του δολαρίου, στο ίδιο διάστημα.

9) Κριτική: Αποτελεί «πολιτικό» project

Την ώρα που ο Erdogan γιορτάζει την έναρξη μαζικής παραγωγής του TOGG SUV, οι πολιτικοί του αντίπαλοι θεωρούν ότι χρησιμοποιεί το όλο project για να εξασφαλίσει την επανεκλογή του στις προεδρικές εκλογές, που θα διεξαχθούν στις 18 Ιουνίου του 2023 και να κάνει τον κόσμο να «ξεχάσει» τον πληθωρισμό και τα γενικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει η οικονομία της χώρας.

10) Δύο εκδόσεις, 200 PS και 400 PS

Με βάση τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι τώρα, το TOGG θα είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις. Η «μικρή» θα διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα που θα αποδίδει 200 PS, θα έχει κίνηση στους πίσω τροχούς και θα επιταχύνει από 0-100 km/h σε 7,6 sec. Η «μεγάλη» έκδοση θα διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες, συνδυαστικής ισχύος 400 PS, θα είναι τετρακίνητη και θα χρειάζεται μόλις 4,8 sec. για τα 0-100 km/h. Θα υπάρχουν και δύο επιλογές μπαταριών, που θα εξασφαλίζουν αυτονομία πλέον των 300 km και 500 km, αντίστοιχα και θα έχουν δυνατότητα γρήγορης φόρτισης σε επίπεδο 80% εντός 30 λεπτών.