Συνθετικά καύσιμα: Είναι η λύση για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης;


Πως θα μπορούσαν να «σωθούν» οι συμβατικοί κινητήρες. Τι είναι το πρότζεκτ Haru Oni, που έχει αναπτυχθεί από κοινού από τις Porsche, SiemensEnergy, HIF και τις Enel, ExxonMobil, Gasco και ENAP.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 13/9/2021

Ηλεκτροκίνηση, ηλεκτροδότηση, εξηλεκτρισμός. Τον τελευταίο καιρό ακούμε αυτές τις λέξεις όλο και πιο συχνά και ειδικά τα τελευταία τρία χρόνια η στροφή ακολουθεί η αυτοκινητοβιομηχανία προς την ηλεκτροκίνηση ήταν εντυπωσιακή και φαίνεται να μην έχει επιστροφή. Πως θα μπορούσαν να «σωθούν» οι αγαπημένοι μας κλασικοί κινητήρες;

Αυτές τις μέρες έχει γίνει ένα μικρό αλλά ίσως πολύ σημαντικό βήμα που θα μπορούσε να οδηγήσει στην αποφυγή της ευθανασίας των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Ο λόγος για το πρότζεκτ Haru Oni, που έχει αναπτυχθεί από κοινού από την Porsche, τη SiemensEnergy, την χιλιανή εταιρεία HIF και τις εταιρείες Enel, ExxonMobil, Gasco και ENAP, και έχει ξεκινήσει να λειτουργεί πιλοτικά στη Χιλή και αναμένεται να παράγει 130.000 λίτρα ηλεκτρονικού καυσίμου μέχρι τα μέσα του 2022.

Τα σκληρά μέτρα που έλαβε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και που έρχονται τα επόμενα χρόνια και περιλαμβάνονται στις προτάσεις της για την επίτευξη ουδετερότητας ως προς τον άνθρακα στην Γηραιά Ήπειρο το 2050, οδήγησαν τους κατασκευαστές να πάρουν σημαντικές στρατηγικές αποφάσεις για την σταδιακή ευθανασία των κινητήρων εσωτερικής καύσης που δεν θα μπορούσαμε ποτέ να φανταστούμε.

Μόλις πριν από δύο χρόνια, ούτε τα ίδια τα διοικητικά συμβούλια των μεγάλων πολυεθνικών ομίλων αυτοκινήτων θα πίστευαν ότι σήμερα θα ανακοίνωναν δημόσια το τέλος της ανάπτυξης κινητήρων εσωτερικής καύσης ή την πώληση πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων αποκλειστικά σε λίγα μόνο χρόνια.

Ο επικείμενος «θάνατος» των κινητήρων εσωτερικής καύσης ήταν κάτι που φάνηκε αναπόφευκτο, αφού οι κινητήρες ήταν σαν να καταδικάστηκαν με τους αυστηρούς κανονισμούς εκπομπών ρύπων. Δεν είναι κάτι που προκαλεί εντύπωση, αν δούμε τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που πρότεινε να επιτευχθούν κατά μέσο όρο 45,5 g/km εκπομπών CO2 έως το 2030 για όλα τα νέα αυτοκίνητα, που ισοδυναμεί με μέση κατανάλωση μικρότερη από 2 l/100 km. Αν κοιτάξουμε λίγο παραπέρα, ο στόχος είναι οι μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2035. Έτσι, η μαζική και ραγδαία ανάπτυξη και εξέλιξη ηλεκτρικών οχημάτων έμοιαζε μονόδρομος για τους κατασκευαστές.

Αυτό οδήγησε εταιρείες κολοσσούς όπως η Audi, η Mercedes, η Volvo, η Renault ή η MINI να ανακοινώσουν ότι σε λιγότερο από μια δεκαετία θα παράγουν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Δεν υπάρχει εβδομάδα κατά την οποία δεν παρουσιάζεται ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, plug-in hybrid, ή υβριδικό. Στον τύπο και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, οι πληροφορίες για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα φαίνεται να έχουν αποκλείσει εντελώς τα μοντέλα με κινητήρες καύσης, αν και η πραγματικότητα είναι ότι στο επίπεδο της αγοράς, συνεχίζουν και θα συνεχίσουν για το άμεσο μέλλον να είναι τα καλύτερα σε πωλήσεις στις περισσότερες αγορές.

Παρά αυτή την ασταμάτητη τάση, φαίνεται ότι οι κινητήρες καύσης θα έχουν ακόμα μεγάλη διάρκεια ζωής, χάρη στα συνθετικά καύσιμα ή τα ηλεκτρονικά καύσιμα, για τα οποία έχουμε ήδη μιλήσει σε βάθος ως μελλοντικά σχέδια, αλλά τώρα έχει γίνει ένα πολύ σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Γιατί στη Χιλή;

Η Χιλή έχει θέσει φιλόδοξους στόχους στο πλαίσιο της εθνικής της στρατηγικής Green Hydrogen Strategy για το υδρογόνο. Οραματίζεται μια ηλεκτρολυτική ισχύ 5 gigawatt (GW) έως το 2025, η οποία θα αυξηθεί στα 25 GW το 2030. Ο στόχος είναι να παραχθεί το φθηνότερο υδρογόνο στον κόσμο και να γίνει η χώρα ένας από τους κύριους εξαγωγείς πράσινου υδρογόνου και των παραγώγων του.

Στο σημείο όπου βρίσκεται το εργοστάσιο, οι συνθήκες ανέμου και ήλιου σημαίνουν ότι απαιτείται τέσσερις φορές λιγότερη ενέργεια από άλλες τοποθεσίες για την παραγωγή του ηλεκτρονικού καυσίμου. Είναι σε μία πολύ μακρινή γωνία του πλανήτη, στην επαρχία Magallanes της Χιλής, στη Χιλιανή Παταγονία, από όπου φαίνεται ότι έρχεται η σωτηρία των αυτοκινήτων με καύσιμα.
 

Ο όμιλος εταιρειών που ξεκινούν αυτό το έργο επέλεξαν αυτή την τοποθεσία επειδή έχει τέλειες συνθήκες ανέμου. Μέσω της ηλεκτρόλυσης, το νερό χωρίζεται σε οξυγόνο και υδρογόνο χρησιμοποιώντας την αιολική ενέργεια. Το CO2 στη συνέχεια φιλτράρεται από τον αέρα και συνδυάζεται με υδρογόνο για να παράγει συνθετική μεθανόλη, η οποία με τη σειρά της γίνεται ηλεκτρονικό καύσιμο.

Το πιλοτικό εργοστάσιο θα παράγει περίπου 130.000 λίτρα ηλεκτρονικών καυσίμων το επόμενο έτος και αργότερα θα επεκτείνει τη χωρητικότητά του σε 55 εκατομμύρια λίτρα σε ένα πρώτο στάδιο το 2024 και σε περίπου 550 εκατομμύρια λίτρα το 2026.

Η εταιρεία της Χιλής που συμμετέχει στο έργο, HIF (Highly Innovative Fuels), έχει ήδη λάβει τις απαραίτητες περιβαλλοντικές άδειες και η Siemens Energy έχει ξεκινήσει τις προκαταρκτικές εργασίες για την επόμενη σημαντική εμπορική φάση.

Το project Haru Oni ??και το ενδιαφέρον της Porsche για την των κινητήρων καύσης

Το 70% των Porsche που κατασκευάστηκαν μέχρι σήμερα εξακολουθεί να βρίσκεται στους δρόμους. Αυτό το ποσοστό είναι σημαντικά υψηλότερο από οποιοδήποτε άλλο εμπορικό σήμα, πράγμα που σημαίνει ότι η Porsche έχει σημαντική ευθύνη να διατηρήσει αυτή την κληρονομιά και ότι τα αυτοκίνητά της θα μπορούν να συνεχίσουν να κυκλοφορούν.

Έτσι ο δρόμος της ανάπτυξης συνθετικών ηλεκτρονικών καυσίμων για τα νέα αλλά και τα παλαιότερα 911, φαίνεται υψίστης σημασίας για την Porsche, ο οποίος και θα επιτρέψει σε αυτά τα αυτοκίνητα να συνεχίσουν να κυκλοφορούν. Η Porsche 911 δεν χρειάζεται να υποκύψει στην ηλεκτροκίνηση. Τουλάχιστον ακόμα.

«Το εμβληματικό μας μοντέλο, η 911, είναι ιδιαίτερα κατάλληλο για χρήση ηλεκτρονικών καυσίμων», δήλωσε χθες ο Michael Steiner, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της PorscheAG ως επικεφαλής της Έρευνας και Ανάπτυξης κατά τη διάρκεια ενός κύκλου ερωτήσεων που ακολούθησαν τα εγκαίνια στη Χιλή του πρότζεκτ Haru Oni.

Σε αυτή τη συνάντηση με τον Τύπο, ο Στάινερ διαβεβαίωσε ότι «η ποιότητα του καυσίμου που παράγεται πρέπει να είναι η ίδια με αυτή των καυσίμων που διατίθενται σήμερα στα βενζινάδικα.»

Μάλιστα, η Porsche βρίσκεται ήδη σε φάση δοκιμών με ηλεκτρονικά καύσιμα, τα οποία θα χρησιμοποιήσει στα δικά της οχήματα με κινητήρα καύσης.

Το πρωτάθλημα Porsche Mobil 1 Supercup θα είναι το πρώτο αγωνιστικό event όπου δοκιμάζονται τα ηλεκτρονικά καύσιμα. Αυτό δείχνει και τη σημασία που δίνει η Porsche στο όλο εγχείρημα.

«Τα ανανεώσιμα καύσιμα, των οποίων οι πρώτες δοκιμές είναι πολύ επιτυχημένες, θα επιτρέψουν τη μείωση των εκπομπών CO2 στους κινητήρες καύσης έως και 90 τοις εκατό. Μεταξύ άλλων, θα χρησιμοποιήσουμε το πρώτο καύσιμο από τη Χιλή στα αγωνιστικά αυτοκίνητα της Porsche στο Mobil 1 Supercup από το 2022».

Θα είναι επομένως ένας τύπος καυσίμου που θα δοκιμαστεί πρώτα σε υψηλό ανταγωνισμό, ένα ιδανικό περιβάλλον δοκιμών πριν πάρει τη θέση του στους κινητήρες των αυτοκινήτων της γερμανικής εταιρείας.

Υπό αυτή την έννοια, και με βάση τις δηλώσεις ορισμένων κυβερνήσεων που έχουν ήδη ανακοινώσει συγκεκριμένες ημερομηνίες για την απαγόρευση των κινητήρων καύσης υπέρ των ηλεκτρικών μηχανοκίνητων οχημάτων, ο Steiner ήταν επίσης σαφής: «έχουμε μια επένδυση 8 εκατομμυρίων ευρώ. Δεν θα έκαναν αυτή τη συνεισφορά αν η γερμανική κυβέρνηση σκόπευε να απαγορεύσει τους κινητήρες καύσης».

Οι σύντομες και άμεσες προθεσμίες που σημειώθηκαν στην ανάπτυξη και τη διάθεση στην αγορά σημαντικών ποσοτήτων ηλεκτρονικού καυσίμου, μας οδηγούν να σκεφτούμε ότι ένα αυτοκίνητο όπως η Porsche 911 μπορεί να μην χρειαστεί ποτέ να υποκύψει στην ηλεκτροκίνηση και μπορεί να γίνει «καθαρό» με χρήση του κινητήρα εσωτερικής καύσης του.

Υπάρχει ακόμα ελπίδα ότι αυτό το εναλλακτικό καύσιμο θα είναι ένα ακόμη κεφάλαιο στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας και ίσως μπορούμε να συνεχίσουμε να απολαμβάνουμε τη μοναδική απόλαυση της οδήγησης ενός κλασικού αυτοκινήτου.