EKO Acropolis Rally 2021: Η ιστορία του «παγκόσμιου» Ακρόπολις


Το Διεθνές Ράλλυ Ακρόπολις διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 1953 και αποτέλεσε αναπόσπαστο μέρος του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ από την εναρκτήρια σαιζόν του 1973 έως και το 2013. Το Ακρόπολις θεωρείται ένα από τα πιο δύσκολα ράλλυ, καθώς διεξάγεται σε δύσβατους και βραχώδεις ορεινούς δρόμους στην Κεντρική Ελλάδα και συνδυάζει ζέστη και σκόνη.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ-ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΩΤΟΦΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 7/9/2021

Όλα ξεκίνησαν το 1951, όταν η Ελληνική Λέσχη Περιηγήσεων και Αυτοκινήτου (ΕΛΠΑ) διοργάνωσε το Ράλλυ ΕΛΠΑ ως εθνική διοργάνωση. Πρώτος νικητής ήταν ο Πέτρος Περατικός με Fiat 1400. Ο αγώνας μετονομάστηκε σε «Ακρόπολις» από το 1953, χρονιά κατά την οποία ο Νίκος Παπαμιχαήλ κέρδισε με μια Jaguar XK 120.

Στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα

Το 1956, το ράλλυ συναριθμήθηκε στους αγώνες του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλλυ και ο πρώτος διεθνής νικητής ήταν ο Γερμανός Walter Schock το 1956 με μια Mercedes-Benz 300 SL. Ο Schock θριάμβευσε άλλη μία φορά, το 1960, και έγινε ο πρώτος δύο φορές νικητής του αγώνα.

Από το 1969, το ράλλυ αποτελούσε μέρος του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών, αρχικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο το 1969 και στη συνέχεια ως Διεθνές Πρωτάθλημα Κατασκευαστών (IMC) από το 1970 έως το 1972. Ο νικητής του αγώνα του 1969 ήταν ο Pauli Toivonen με μια Porsche 911 S. Τα επόμενα χρόνια, οι νικητές ήταν οι Jean-Luc Therier και Ove Andersson με Alpine-Renault A110 και Hakan Lindberg με Fiat 124 Sport Spider.

Η εποχή του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος

Το 1973 δημιουργήθηκε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ και το 21ο Ράλλυ Ακρόπολις ήταν μέρος του ημερολογίου του, ως ο έκτος γύρος στο πρόγραμμα των 13 αγώνων. 

Αφού έγινε αναπόσπαστο μέρος του WRC, το Ράλλυ Ακρόπολις παρέμεινε μέρος του πρωταθλήματος για τα επόμενα σαράντα χρόνια με τρεις μόνον εξαιρέσεις. Το 1974, η διοργάνωση ακυρώθηκε λόγω πετρελαϊκής κρίσης. Το 1995, το ράλλυ αποτέλεσε μέρος του πρωταθλήματος 2,0 λιτρων αντί του WRC. Η διοργάνωση ακυρώθηκε άλλη μία φορά, το 2010.

Η εποχή του Walter Röhrl και της Ford

Ο πρώτος νικητής του Ακρόπολις επί εποχής Παγκοσμίου Πρωταθλήματος ήταν ο Jean-Luc Therier με την Alpine-Renault A110 1800. Ο Walter Röhrl πέτυχε την πρώτη από τις τρεις νίκες του το 1975, οδηγώντας την Opel Ascona 1.9 SR. Η επόμενη νίκη του ήρθε το 1978 με Fiat 131 Abarth, ενώ περίμενε πέντε χρόνια για την τρίτη του νίκη, θριαμβεύοντας το 1983 με μια Lancia 037 Rally.

Ωστόσο, ήδη είχε ξεκινήσει να ανατέλλει το «άστρο» της Ford, η οποία στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και στις αρχές του 1980 πανηγύρισε τρεις νίκες, με τους Bjorn Waldegard (1977 και 1979 και Ari Vatanen 1980 και 1981), με το εντυπωσιακό Escort RS 1800.

Η «βασίλισσα» με το Quattro

Το 1982, η Michele Mouton κέρδισε το Ράλλυ Ακρόπολις με ένα Audi Quattro, ξεκινώντας την εποχή των τετρακίνητων αυτοκινήτων. Ήταν η δεύτερη νίκη της εκείνην τη χρονιά μετά από αυτή στην Πορτογαλία. Αργότερα στη σαιζόν, κέρδισε στη Βραζιλία και τερμάτισε δεύτερη στην κατάταξη του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος.

Στην εποχή του Group B, νικητές στην Ελλάδα ήταν οι Walter Röhrl το 1983 με Lancia 037 Rally, Stig Blomqvist με Audi Quattro A2 το 1984, Timo Salonen και Juha Kankkunen, αμφότεροι με Peugeot 205 Turbo 16 E2 το 1985 και το 1986, αντίστοιχα.

Οι τρεις νίκες των Biasion και Sainz

Στην εποχή του Group A, που ξεκίνησε το 1987, ο πρώτος νικητής ήταν ο Markku Alen με μια Lancia Delta HF 4WD. Στη συνέχεια, ο Miki Biasion σημείωσε δύο διαδοχικές νίκες με μια Lancia Delta Integrale το 1988 και το 1989. Η τρίτη του νίκη ήρθε το 1993 στο τιμόνι ενός Ford Escort RS Cosworth. 

Ο Carlos Sainz ξεκίνησε το δικό του σερί νικών το 1990 με την Toyota Celica GT-Four. Επέστρεψε και πάλι στην πρώτη θέση το 1994, οδηγώντας ένα Subaru Impreza 555. Η τρίτη του νίκη επετεύχθη με το τρίτο διαφορετικό αυτοκίνητο το 1997, με ένα Ford Escort WRC.

Το 1995, ο αγώνας ήταν μέρος του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος δίλιτρων αυτοκινήτων και νικητές αναδείχθηκαν οι Άρης Βωβός – Κώστας Στεφανής με Lancia Delta HF Integrale.

Colin McRae, ο «βασιλιάς» του Ακρόπολις

Αν υπάρχει, πάντως, ένας οδηγός που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «βασιλιάς» του Ράλλυ Ακρόπολις, αδιαμφισβήτητα αυτός ήταν ο Colin McRae. Ο Σκωτσέζος σημείωσε την πρώτη του νίκη το 1996 με Subaru Impreza 555 και επανέλαβε τον θρίαμβό του το 1998 με το Impreza S4 WRC ’98. Η τριετία 2000-2002 ήταν περίοδος απόλυτης κυριαρχίας του McRae με διαδοχικές νίκες, αυτήν τη φορά οδηγώντας το Ford Focus RS. Ο Richard Burns χάρισε μία ακόμα νίκη στη  Subaru World Rally Team το 1999.

Γαλλοφινλανδική υπόθεση

Ο Εσθονός Markko Martin συνέχισε το νικηφόρο σερί της Ford το 2003, στη συνέχεια ο Petter Solberg χάρισε μία ακόμα νίκη στη Subaru το 2004 και στη συνέχεια ο Sebastien Loeb θριάμβευσε για πρώτη φορά το 2005, οδηγώντας μια Citroen Xsara WRC. 

Η επόμενη νίκη του Loeb ήρθε το 2008 με το Citroen C4 WRC. Στην τρίτη νίκη το, το 2012, ο Αλσατός οδηγούσε ένα τρίτο διαφορετικό αγωνιστικό της γαλλικής εταιρείας, το DS3 WRC. Εκτός από τον Loeb, οι άλλοι νικητές εκείνη την περίοδο ήταν ο Marcus Gronholm το 2006 και το 2007 με Ford Focus RS WRC,ο  Mikko Hirvonen το 2009 με Ford Focus RS WRC και ο Sebastien Ogier το 2011 με Citroen DS3 WRC. Ο Jari-Matti Latvala ήταν ο τελευταίος νικητής του Ακρόπολις σε επίπεδο WRC, το 2013, με το Volkswagen Polo R.