Αγορά μεταχειρισμένου diesel: Αξίζει ή όχι; Όσα πρέπει να γνωρίζετε


Αν σκέφτεστε να προχωρήσετε στην αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου diesel πρέπει να γνωρίζετε τι θα πρέπει να προσέξετε, ώστε να μην την πατήσετε, στο τέλος της μέρας.

  • 24/12/2021

Ανεξαρτήτως εάν κανείς βλέπει το αυτοκίνητο ως ένα απλό μεταφορικό μέσο ή αν δένεται συναισθηματικά μαζί του, αυτό δεν παύει να αποτελεί μία σημαντική επένδυση για το κάθε νοικοκυριό. Δεν είναι πολλοί αυτοί που έχουν την οικονομική επιφάνεια να αλλάζουν μοντέλα κάθε χρόνο, ενώ σχεδόν κανένας δεν θέλει να περνάει το χρόνο του στα συνεργεία, λόγω προβλημάτων που θα προκύψουν από τη χρήση. 

Το κάθε καινούριο αυτοκίνητο συνοδεύεται από εγγύηση, οπότε αυτό το άγχος δεν εισέρχεται στην όλη εξίσωση. Τι γίνεται όμως όταν το budget δεν επαρκεί και η αγορά των μεταχειρισμένων αποτελεί μονόδρομο; Εδώ θα πρέπει να προσέξετε ώστε να αποφύγετε, όσο το δυνατόν, τις όποιες κακοτοπιές. 

Θέλω diesel αλλά κάνει για εμένα;

Γενικά υπάρχει κόσμος που προβληματίζεται για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα και αυτό, δυστυχώς, ξεκινάει σε μεγάλο βαθμό από κάποια (λίγα) περιοδικά αυτοκινήτου που για τους δικούς τους λόγους (βλέπε άγνοια, σε συνδυασμό με συγκεκριμένα συμφέροντα) λοιδόρησαν και μείωσαν την αξία των πετρελαιοκινητήρων. Τα diesel, ωστόσο, δεν παύουν να αποτελούν καθόλα σύγχρονα οχήματα, με συγκεκριμένα πλεονεκτήματα που δεν μπορούν να ανταγωνιστούν οι βενζινοκινητήρες και τα υβριδικά μοντέλα. 

Εδώ αναφερόμαστε πρωτίστως στην οικονομία στη χρήση. Εάν διανύετε ετησίως πολλά χιλιόμετρα (και αρκετά από αυτά σε διαδρομές άνω της μίας ώρας) τότε η μειωμένη κατανάλωση και η χαμηλότερη τιμή του πετρελαίου θα κάνουν πραγματικά τη διαφορά στο πορτοφόλι σας. Εδώ ναι, αξίζει να δώσετε κάτι παραπάνω στην αγορά ενός diesel αυτοκινήτου, με στόχο να το εισπράξετε πολλαπλάσιο σε βάθος χρόνου.

Στον αντίποδα, εάν η καθημερινότητά σας περιορίζεται σε μικρές, αστικές διαδρομές, ίσως θα πρέπει να το ξανασκεφτείτε. Όχι γιατί το όφελος θα είναι μικρότερο αλλά πρωτίστως λόγω του τρόπου λειτουργίας των πετρελαιοκινητήρων. Περισσότερα θα βρείτε εδώ. Στην προκειμένη περίπτωση θα περιοριστούμε να πούμε ότι οι μικρές διαδρομές δεν επιτρέπουν την αναγέννηση του φίλτρου DPF, με αποτέλεσμα πιθανά να ρυπαίνετε περισσότερο και να αντιμετωπίσετε βλάβες που δεν θέλετε. Γενικά μιλώντας, οι βλάβες και οι επισκευές των πετρελαιοκινητήρων είναι σαφώς πιο κοστοβόρες από αυτές των βενζινοκινητήρων.

Περιορισμοί στη χρήση των diesel

Γενικά στην Ευρώπη υπάρχουν τουλάχιστον 250 ζώνες περιορισμένης κινητικότητας για τα αυτοκίνητα diesel. Αυτό σημαίνει ότι μοντέλα παλαιότερης τεχνολογίας δεν επιτρέπεται να εισέρχονται σε αυτές. Για τη χώρα μας, αυτό ισχύει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς οχήματα προδιαγραφών euro 4 και πίσω, δεν μπορούν να κυκλοφορούν στο κέντρο. Παρότι ένας πετρελαιοκινητήρας παράγει λιγότερο CO2 από ένα βενζινοκινητήρα, το πρόβλημα εδώ είναι στην παράλληλη εκπομπή μικροσωματιδίων.

Στα μοντέλα τεχνολογίας Euro 5 και 6, το πρόβλημα εν πολλοίς έχει λυθεί, με τη χρήση φίλτρων κατακράτησης σωματιδίων. Κρατάμε όμως μία πισινή εάν στο μέλλον κάποιο φωτεινό μυαλό σκεφτεί να απαγορεύσει και τα Euro 5 από τα κέντρα των πόλεων… Φυσικά, αν δεν σκοπεύετε να κατέβετε Σύνταγμα με το αυτοκίνητό σας, δεν έχετε κανένα πρόβλημα. 

Μία κατηγοριοποίηση των μεταχειρισμένων

Εάν το έχετε πάρει απόφαση και η αγορά ενός μεταχειρισμένου diesel αποτελεί μονόδρομο, λογικά θα ψάχνετε σε sites μεταχειρισμένων ή σε αντίστοιχες μάντρες. Σε κάθε περίπτωση θα έχετε να κάνετε είτε με κάποιον ιδιώτη, είτε με έναν έμπορο. Για μεν τους ιδιώτες, υπάρχει περίπτωση να παζαρέψετε καλύτερα την τιμή, ενώ ταυτόχρονα γλιτώνετε και το έξτρα κέρδος του εμπόρου. Στην δεύτερη περίπτωση, μπορείτε πιθανά να δείτε περισσότερα του ενός οχήματα, είναι πολύ πιο εύκολα διαθέσιμα για κάποιο ραντεβού και ίσως ο έμπορος να δίνει μία μικρή εγγύηση και να έχει κάνει και μερικά μικρομαζέματα στο ίδιο το αυτοκίνητο (ίσως και όχι). 

Τώρα για το ίδιο το αυτοκίνητο, ένα κάποιο ρόλο παίζει η ιστορία του. Ορισμένα από αυτά πωλούνται «από πρώτο χέρι», άλλα είναι πρώην εταιρικά, ενώ αρκετά προέρχονται από εισαγωγές. Θα πρέπει να αποφύγουμε κάτι; Όχι εφόσον είμαστε σχολαστικοί και γνωρίζουμε τι θέλουμε και τι πρέπει να ψάξουμε στο όχημα που ετοιμαζόμαστε να αποκτήσουμε.

Και ξεκινάμε με το γεγονός ότι δεν πρέπει να εμπιστευόμαστε τον πωλητή, ασχέτως των λεγομένων του. Αυτός θέλει να πουλήσει κάτι και καλά κάνει. Εμείς πάλι θέλουμε να αγοράσουμε ένα αυτοκίνητο που να είναι καλό και να μην μας βγάλει προβλήματα, σε βάθος χρόνου. Άρα δεν ψωνίζουμε «γουρούνι στο σακί», απλά επειδή δείχνει καθαρό και χωρίς γρατζουνιές.

Εδώ δεν υπάρχει κάτι καινούριο. Θα ακολουθήσουν οι κλασικές συμβουλές ελέγχου ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. Και ξεκινάμε με το βιβλίο του κατασκευαστή. Εάν υπάρχει και φαίνονται όλα τα σέρβις στην ώρα τους, αυτό είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς την υπογραφή της μεταβίβασης. Στον αντίποδα, η έλλειψη ενός αρχείου συντήρησης θα πρέπει να σας προβληματίσει. 

Σε κάθε περίπτωση ένας εξωτερικός μηχανικός -που θα πληρώσετε- θα πρέπει να ελέγξει και να σας βεβαιώσει για την κατάσταση του κινητήρα, καθώς και για αυτή του αμαξώματος. Εκδορές και μικροχτυπήματα ή κάποιος αλλαγμένος προφυλακτήρας δεν είναι στοιχεία τόσο σημαντικά ώστε να σας αποθαρρύνουν. Εάν όμως το αυτοκίνητο που ετοιμάζεστε να αποκτήσετε έχει εμπλακεί στο παρελθόν σε κάποιο πιο σοβαρό ατύχημα, κάντε μεταβολή και φύγετε. 

Κάτι που κάνουν συχνά οι έμποροι αλλά μπορεί να το πετύχετε και σε ιδιώτες, είναι να γυρίζουν τα χιλιόμετρα στα κοντέρ των προς πώληση οχημάτων. Ένα αυτοκίνητο με 300.000 χιλιόμετρα είναι λιγότερο θελκτικό από ένα άλλο με 120.000 χιλιόμετρα… Ευτυχώς, τα περισσότερα μοντέλα των τελευταίων 15 ετών έχουν κεντρικές μονάδες που δεν μπορούν (ή είναι αρκετά δύσκολο) να παραποιηθούν. Ασχέτως του τι λέει ο πίνακας των οργάνων, εάν το συνδέσετε με το διαγνωστικό όχημα ενός συνεργείου, θα μπορέσετε να μάθετε την αλήθεια. 

Ειδικά για τα μοντέλα που έρχονται από το εξωτερικό, υπάρχει επίσης μία μικρή πιθανότητα να παρουσιάζουν σημάδια διάβρωσης από κάτω, λόγω των αλάτων που ρίχνουν κυρίως στις βόρειες χώρες, το χειμώνα. Και αυτό θέλει μία μικρή προσοχή, εφόσον ετοιμάζεστε να αποκτήσετε ένα αυτοκίνητο εισαγωγής. 

Τι μπορώ να ελέγξω, ως ιδιώτης, στο αυτοκίνητο που με ενδιαφέρει;

Με κίνδυνο να γίνουμε κουραστικοί, θα επιμείνουμε ότι για την αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου θα πρέπει να συμβουλευτείτε οπωσδήποτε τη γνώμη ενός έμπειρου μηχανικού, που θα ελέγξει την κατάστασή του. Παρόλα αυτά, υπάρχουν ορισμένα στοιχεία που και εσείς οι ίδιοι μπορείτε να εντοπίσετε σε ένα πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο, χωρίς να είσαστε ειδικοί. 

Έλεγχος της εξάτμισης: Ένα πετρελαιοκίνητο όχημα παράγει γενικά περισσότερη κάπνα στα καυσαέριά του από ότι ένα βενζινοκίνητο. Η εξάτμισή του είναι λογικό να περιέχει μία μικρή ποσότητα αιθάλης. Εάν ωστόσο δείτε υπερβολική συγκέντρωση αιθάλης εκεί, ίσως να υπάρχει πρόβλημα με την καύση του κινητήρα ή το σύστημα εξαγωγής καυσαερίων.

Βάλτε μπροστά το αυτοκίνητο: Το πετρέλαιο είναι γενικά πιο παχύρευστο από τη βενζίνη, ειδικά σε κρύα περιβάλλοντα. Εάν η έναυση του κινητήρα παίρνει περισσότερο χρόνο από το κανονικό, ίσως να υπάρχει κάποιο πρόβλημα. 

Κοιτάξτε τα υγρά του κινητήρα: Δείτε μέσα στο ψυγείο. Τα υγρά του θα πρέπει να είναι καθαρά, χωρίς χρωματικές αλλαγές ή κηλίδες ελαίου. Ελέγξτε επίσης τα λάδια του κινητήρα. Εάν διακρίνετε κάποια γαλακτώδη ουσία σε αυτά ή εάν υπάρχουν διαρροές σε φλάντζες ή στο κάτω μέρος του μοτέρ, μείνετε καλύτερα μακριά. Εάν δεν γνωρίζετε πώς να ελέγξετε τα υγρά του κινητήρα, στο caranddriver.gr σας έχουμε ετοιμάσει ένα επεξηγηματικό βίντεο με την όλη διαδικασία. 

Διαβάστε ακόμα:

Αύξηση φορολογίας των diesel στη χώρα μας προτείνει ο ΟΟΣΑ

Κάντε το μια βόλτα: Τσεκάρετε εάν παίρνει εύκολα μπροστά, εάν ανάβουν τίποτα λαμπάκια στον πίνακα οργάνων, καθώς και εάν ακούτε παράξενους θορύβους. Εάν βγάζει πολύ καπνό συνεχώς ή παρατηρήσετε λευκό καπνό, πάλι θα πρέπει να το αποφύγετε. Ρίξτε μια ματιά επίσης σε ελαστικά και αναρτήσεις, γιατί και αυτά με τη σειρά τους κοστίζουν χρήματα, εφόσον πρέπει να αλλαχτούν.