ΜΕΚ τέλος από το 2035; Όχι, οριστικά όχι, επίσημα όχι. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τη δέσμη μέτρων Automotive Omnibus για την αυτοκινητοβιομηχανία, που προτείνει να εφαρμοστούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση και επισημοποίησε όλες τις πληροφορίες και δηλώσεις που υπήρχαν το τελευταίο διάστημα: Η απαγόρευση πώλησης καινούριων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 - μέσω της μείωσης κατά 100% των εκπομπών ρύπων από τις εξατμίσεις - παύει να ισχύει.
Αντίθετα, «από το 2035 και μετά, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να συμμορφωθούν με τον στόχο μείωσης των εκπομπών από τις εξατμίσεις κατά 90%, ενώ το υπόλοιπο 10% των εκπομπών θα πρέπει να αντισταθμιστούν μέσω της χρήσης χάλυβα χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών που παράγεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή από συνθετικά καύσιμα (e-fuels) και βιοκαύσιμα», όπως αναφέρει η ανακοίνωση της Κομισιόν.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά και ποιες ΜΕΚ θα «επιβιώσουν»; Η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει την απάντηση: «Αυτό θα επιτρέψει στα plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV), τα οχήματα επέκτασης της αυτονομίας (REEV), τα ήπια υβριδικά οχήματα και τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης να συνεχίσουν να διαδραματίζουν ρόλο και μετά το 2035, εκτός από τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα (EV) και τα οχήματα υδρογόνου».
Αν και ο στόχος μείωσης των εκπομπών ρύπων κατά 90% μοιάζει τεράστιος και θεωρητικά αφήνει ελάχιστα περιθώρια για τις ΜΕΚ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει 3 «όπλα» στις αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να μπορέσουν να επιτύχουν το σχετικό στόχο, αλλά και τον μειωμένο στόχο για το 2030.
Αρχικά, πριν από το 2035, θα έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιούν «super credits» για μικρά οικονομικά προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Με τον τρόπο αυτό θα δοθούν κίνητρα για την ανάπτυξη στην αγορά περισσότερων μικρών μοντέλων ηλεκτρικών οχημάτων.
Επιπλέον, όσον αφορά το στόχο μείωσης εκπομπών ρύπων για το 2030, θα υπάρξει πρόσθετη ευελιξία μέσω ενός συστήματος «banking & borrowing». Ουσιαστικά πρόκειται για τη δυνατότητα που παρέχεται στους κατασκευαστές να μπορούν να υπερβούν τον στόχο σε ένα έτος, εάν η υπέρβαση αυτή αντισταθμίζεται από υπερκάλυψη του στόχου σε άλλο έτος της περιόδου 2030-2032. Αυτός ο στόχος θα είναι παρόμοιος με αυτόν που ισχύει για φέτος.
Τέλος, το Omnibus για την αυτοκινητοβιομηχανία θα μειώσει το διοικητικό φόρτο και το κόστος για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά τους σε παγκόσμιο επίπεδο και απελευθερώνοντας πόρους για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Οι επιχειρήσεις αναμένεται να εξοικονομήσουν περίπου 706 εκατ. ευρώ ετησίως, με αποτέλεσμα οι διοικητικές εξοικονομήσεις χάρη σε όλες τις γενικές διαδικασίες και τις πρωτοβουλίες απλούστευσης που έχει παρουσιάσει μέχρι στιγμής η Επιτροπή να ανέρχονται σε περίπου 14,3 δισ. ευρώ ετησίως. Μεταξύ άλλων, προτείνει να μειωθεί ο αριθμός του παράγωγου δικαίου που θα εγκριθεί κατά τα προσεχή έτη και να εξορθολογιστούν οι δοκιμές για νέα επιβατηγά ημιφορτηγά και φορτηγά.
Συν τοις άλλοις, το Omnibus εισάγει επίσης μια νέα κατηγορία οχημάτων στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Small Affordable Cars, η οποία καλύπτει ηλεκτρικά οχήματα μήκους έως 4,2 m. Αυτό θα επιτρέψει στα κράτη μέλη και τις τοπικές αρχές να αναπτύξουν στοχευμένα κίνητρα, τονώνοντας τη ζήτηση για μικρά ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην ΕΕ. Η Κομισιόν θα προσπαθήσει να παγώσει τις απαιτήσεις για 10 έτη για την κατηγορία αυτή.
Αντίθετα, όσον αφορά τα εταιρικά οχήματα, καθορίζονται υποχρεωτικοί στόχοι σε επίπεδο κρατών μελών για τη στήριξη της υιοθέτησης οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών από μεγάλες εταιρείες. Ο προτεινόμενος κανονισμός υποχρεώνει τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν ότι ένα συγκεκριμένο μερίδιο των ταξινομήσεων καινούργιων εταιρικών αυτοκινήτων και van από μεγάλες εταιρείες στην επικράτειά τους θα είναι μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών από το 2030 και μετά.
Ενίσχυση για κατασκευή μπαταριών
Η Επιτροπή υποστηρίζει τον στόχο της για κλιματική ουδετερότητα το αργότερο έως το 2050 και δεσμεύεται ότι όλες οι πολιτικές θα παραμείνουν συνεπείς με αυτό το επίπεδο φιλοδοξίας. Έτσι, μένει πιστή στις απόψεις της για μετάβαση στην καθαρή κινητικότητα, μέσω της ηλεκτροκίνησης, αλλά παρουσίασε «ένα φιλόδοξο αλλά και ρεαλιστικό πλαίσιο πολιτικής για τη διασφάλιση της κλιματικής ουδετερότητας και της στρατηγικής ανεξαρτησίας έως το 2050, παρέχοντας παράλληλα μεγαλύτερη ευελιξία στους κατασκευαστές».
Σε αυτό το πλαίσιο, μέσα από το πρόγραμμα Battery Booster θα χρηματοδοτήσει με 1,8 δις ευρώ τη διαδικασία ανάπτυξης μιας αλυσίδας αξίας μπαταριών αποκλειστικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στόχος η κατασκευή μπαταριών στην ΕΕ από ευρωπαϊκές εταιρείες κατασκευής κυψελών συσσωρευτών, οι οποίες θα μπορούν να λαμβάνουν άτοκα δάνεια ύψους 1,5 δις ευρώ για αυτό το σκοπό.
Ξεκάθαρες οι προδιαγραφές εκπομπών ρύπων και κατανάλωσης
Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει νέους κανόνες επισήμανσης των αυτοκινήτων, μέσω των οποίων οι καταναλωτές θα είναι καλά ενημερωμένοι πριν αγοράσουν καινούργια και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και ημιφορτηγά με σαφείς πληροφορίες σχετικά με την εξοικονόμηση καυσίμου και τις εκπομπές CO2, την αυτονομία και την κατανάλωση των EV, αλλά και σχετικά με το αν το αυτοκίνητο κατασκευάζεται στην ΕΕ. Οι ετικέτες που ενημερώνουν τους καταναλωτές σχετικά με το CO2 και την ενεργειακή απόδοση του οχήματος θα εμφανίζονται τόσο στους εκθεσιακούς χώρους όσο και στο διαδίκτυο και θα εναρμονίζονται πλέον σε επίπεδο ΕΕ, με βάση τον σχεδιασμό των γνωστών ενεργειακών ετικετών της ΕΕ, οι οποίες αναγνωρίζονται ευρέως από το κοινό.
Van και βαρέα φορτηγά
Τέλος, όσον αφορά τα van, παρέχεται πρόσθετη ευελιξία για την κατηγορία ημιφορτηγών, όπου η υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων ήταν διαρθρωτικά δυσκολότερη, με μείωση του στόχου εκπομπών CO2 των van για το 2030 από 50% σε 40%. Η Επιτροπή προτείνει επίσης στοχευμένη τροποποίηση των προτύπων εκπομπών CO2 για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα με ευελιξία που διευκολύνει τη συμμόρφωση με τους στόχους για το 2030.
Η Κομισιόν υποστηρίζει ότι το Automotive Omnibus θα εξοικονομήσει 2,1 δισ. ευρώ στους κατασκευαστές οχημάτων σε διάστημα τριών ετών, απελευθερώνοντας πόρους για καινοτομία και νέα ηλεκτρικά μοντέλα, ενισχύοντας την ανάπτυξη του κλάδου.
«Καινοτομία. Καθαρή κινητικότητα. Ανταγωνιστικότητα. Φέτος, αυτές ήταν οι κορυφαίες προτεραιότητες στους εντατικούς διαλόγους μας με τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών και τα ενδιαφερόμενα μέρη. Και σήμερα, απευθυνόμαστε σε όλους μαζί. Καθώς η τεχνολογία μετασχηματίζει ταχέως την κινητικότητα και η γεωπολιτική αναδιαμορφώνει τον παγκόσμιο ανταγωνισμό, η Ευρώπη παραμένει στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας καθαρής μετάβασης», τόνισε η πρόεδρος της Κομισιόν, Ursula von der Leyen.
Η επόμενη μέρα
Επισημαίνεται ότι οι συγκεκριμένες ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποτελούν προτάσεις και όχι οριστικές αποφάσεις. Η Κομισιόν θα παρουσιάσει το λεπτομερές της σχέδιο για την αυτοκινητοβιομηχανία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο τον επόμενο χρόνο. Τόσο οι χώρες των μελών της ΕΕ όσο και τα δύο συγκεκριμένα θεσμικά όργανα θα πρέπει να εγκρίνουν τις προτάσεις, ώστε να αποτελέσουν οριστικές αποφάσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
ACEA: Οι 5 προτάσεις των κατασκευαστών για την επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης
Η Kia «απέναντι» στον ACEA: «Η διατήρηση των ΜΕΚ και μετά το 2035 θα μας κοστίσει μια περιουσία»
Νέο Hyundai Bayon: Σημαντική αλλαγή στους κινητήρες - Η τιμή στην Ιταλία






ΔΗΜΟΦΙΛΗ





_77761_475605_type13129.jpg)