Γιατί η Ε.Ε. βάζει «τρικλοποδιά» στην καθιέρωση των συνθετικών καυσίμων


Το νομοθετικό πλαίσιο που επεξεργάζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βάζει «ανέφικτους» στόχους για 100% ουδέτερο ανθρακικό αποτύπωμα των e-fuels.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 27/9/2023

Ο δρόμος για την πώληση καινούριων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης από το 2035 και μετά, περνά μέσω της αποκλειστικής χρήσης e-fuels.

Αυτή είναι η απόφαση που έχει ληφθεί από την Ε.Ε., μετά από πιέσεις της Γερμανίας, προκειμένου να μην ισχύσει στο 100% η απαγόρευση χρήσης των ΜΕΚ σε νέα αυτοκίνητα, μέσω της «απαίτησης» για μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Αυτό που απομένει είναι να καθοριστεί το νομοθετικό πλαίσιο προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή η συγκεκριμένη απόφαση. Και αυτό δεν είναι καθόλου απλό, καθώς πρέπει να ληφθούν υπόψιν αρκετές παράμετροι που αφορούν τόσο στον τρόπο παραγωγής των συνθετικών καυσίμων, όσο και στο συνολικό ανθρακικό αποτύπωμά τους αλλά και στην αποτροπή «νόθευσής» τους με συμβατικά καύσιμα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μελετά το συγκεκριμένο πλαίσιο και το Reuters είδε ένα προσχέδιο, σύμφωνα με το οποίο οι Βρυξέλλες σκοπεύουν να θέσουν τόσο αυστηρούς όρους για τη χρήση των e-fuels στα αυτοκίνητα, που ουσιαστικά «κλείνει» το σχετικό παράθυρο.

Σύμφωνα με το προσχέδιο, αναμένεται να απαιτηθεί η πλήρης ουδετερότητα στο ανθρακικό αποτύπωμα των συνθετικών καυσίμων. Το συγκεκριμένο ποσοστό (100%) είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που συνήθως ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση (70%) για τη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από την παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Τα e-fuels παράγονται δεσμεύοντας διοιξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα (ή χρησιμοποιώντας το από βιομηχανικές εγκαταστάσεις) το οποίο αναμειγνύεται με υδρογόνο κατά τη διαδικασία ηλεκτρόλυσης νερού, με ρεύμα που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Κατά την καύση τους στον κινητήρα του αυτοκινήτου απελευθερώνουν διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο «αντισταθμίζεται» με την ποσότητα του CO2 που έχουν «απορροφήσει» κατά τη διαδικασία παραγωγής τους. Μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα θετικά και τα αρνητικά των συνθετικών καυσίμων πατώντας ΕΔΩ.

Ωστόσο, ο στόχος της 100% κλιματικής ουδετερότητας που φαίνεται ότι θα αποφασισθεί, μοιάζει ανέφικτος. «Μία μείωση κατά 100% των εκπομπών είναι αδύνατη», τόνισε ο Ralf Diemer, managing director της eFuel Alliance, μιας κοινοπραξίας δεκάδων εταιρειών και ινστιτούτων που ασχολούνται με την προώθηση των e-fuels, μεταξύ των οποίων οι Porsche, Mazda, Bosch, Repsol, Exxon Mobil, Siemens Energy, Eni.

Ο Diemer επεσήμανε ότι αν συμπεριληφθούν στη συγκεκριμένη απαίτηση και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά μήκος της συνολικής εφοδιαστικής αλυσίδας - και όχι μόνο της παραγωγής - των e-fuels, αυτό θα οδηγούσε σε ουσιαστική κατάργηση κάθε νέου κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035.

Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και οι εκτιμήσεις της Aramco, που συνεργάζεται με την Stellantis και τη Renault για τη χρήση e-fuels. Πρόσφατα, μάλιστα, η Stellantis ανακοίνωσε ότι 24 από τις 28 οικογένειες κινητήρων της που βρίσκονται σε χρήση μπορούν να λειτουργήσουν και με συνθετικά καύσιμα.

Η Aramco εκτιμά ότι μπορεί να επιτύχει ανθρακική ουδετερότητα σε ποσοστό ακόμα και άνω του 70% με τη χρήση e-fuels, ωστόσο επισημαίνει ότι το υπόλοιπο 30% που «απαιτείται» περιλαμβάνει το κατασκευαστικό αποτύπωμα ανεμογεννητριών και των φωτοβολταϊκών πάνελ, των ηλεκτρολυτών που χρησιμοποιούνται στην παραγωγική διαδικασία αλλά και του δικτύου διανομής των συνθετικών καυσίμων.

Επιπλέον, άλλο ένα «εμπόδιο» αποτελεί και ο τρόπος εξασφάλισης ότι τα e-fuels δε θα αναμειγνύονται με συμβατικά καύσιμα. Με βάση το νομοθετικό σχέδιο που εξετάζεται, θα πρέπει τα οχήματα να είναι εφοδιασμένα με τους κατάλληλους αισθητήρες και το ανάλογο λογισμικό προκειμένου αφενός να ανιχνεύεται ότι τα e-fuels είναι «καθαρά» και αφετέρου, σε περίπτωση που αυτό δεν ισχύει, να μην μπορεί να μπει σε λειτουργία ο κινητήρας και το αυτοκίνητο να ακινητοποιείται.

Σύμφωνα με το προσχέδιο, οι κατασκευαστές θα πρέπει να χρησιμοποιούν τις κατάλληλες τεχνολογίες προκειμένου να ανιχνεύεται η χημική σύσταση του καυσίμου που έχει τοποθετηθεί στο ρεζερβουάρ του οχήματος, αλλά και να φροντίσουν ότι δε θα μπορεί να υπάρξει κανενός είδους παραβίασής τους.

Έτσι, ο δρόμος για την οριστικοποίηση της «επιβίωσης» των ΜΕΚ και μετά το 2035 μέσω χρήσης e-fuels είναι ακόμα μακρύς και μέχρι να καθοριστούν όλες οι λεπτομέρειες, μπορεί, να αποδειχθεί, πρακτικά αδιάβατος.

Πηγή: Reuters