Αττική Οδός: Αλλάζουν τα πάντα για τα διόδια - Στα 3,25€ η διέλευση τις ώρες αιχμής


Η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού φέρνει μεγάλες αλλαγές που επηρεάζουν - αρχικά θετικά και στη συνέχεια αρνητικά - τους οδηγούς.

  • 14/6/2023

Τα νέα δεδομένα που θα ισχύουν για τα διόδια της Αττικής Οδού περιγράφονται στη νέα σύμβαση παραχώρησης για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευσή της για 25 χρόνια.

Η ισχύουσα σύμβαση ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2024, με το ΤΑΙΠΕΔ να ανακοινώνει παράταση ως τις 17 Ιουλίου για την προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών, έπειτα από σχετικό αίτημα της πλειονότητας των 8 προεπιλεγέντων επενδυτών.

Εδώ και μήνες είχε γίνει γνωστό ότι για την πρώτη πενταετία της νέας σύμβασης, το αντίτιμο για τα ΙΧ θα μειωθεί στα 2,50 ευρώ από 2,80 που είναι σήμερα. Ωστόσο, δινόταν η ευκαιρία στην εταιρεία που θα αναλάβει τη διαχείριση της Αττικής Οδού να αναπροσαρμόσει το ποσό μετά το κλείσιμο της πενταετίας.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του newmoney.gr, η συγκεκριμένη αύξηση, μετά τα πρώτα 5 χρόνια, θα ανέρχεται στο 30% για τις ώρες αιχμής (από τις 07:00 ως τις 09:00 και από τις 16:00 έως τις 18:00), με το αντίτιμο να ανεβαίνει στα 3,25 ευρώ. Βασική προϋπόθεση αποτελεί η αισθητή μείωση της τιμής στις υπόλοιπες ώρες, προκειμένου ο μέσος όρος να μην ξεπερνά τα 2,50 ευρώ.

Η επιβολή της συγκεκριμένης αύξησης θα είναι εφικτή όταν η μέση ωριαία ταχύτητα των οχημάτων στις συγκεκριμένες χρονικές περιόδους - και τουλάχιστον για 2 ώρες - είναι μικρότερη των 45 km/h. Ωστόσο αυτό θα πρέπει να ισχύει για διάστημα 30 ημερών και για 6 σερί μήνες, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι καλοκαιρινοί, σε τουλάχιστον 3 από 4 συγκεκριμένα τμήματα του οδικού άξονα. Τα τμήματα αυτά που επιλέγονται είναι τα πιο επιβαρυμένα από πλευράς κυκλοφορίας και εμφανίζουν συχνά μεγάλες καθυστερήσεις (όπως για παράδειγμα ο κόμβος της Μεταμόρφωσης και οι σήραγγες Βριλησσίων και Δουκίσσης Πλακεντίας).

Επιπλέον, με βάση τις ίδιες πληροφορίες, θα υπάρξουν ακριβότερα διόδια για τα φορτηγά παλιότερης τεχνολογίας με υψηλές εκπομπές ρύπων και φθηνότερα για όσα πληρούν τις προδιαγραφές του προτύπου Euro 6 (κάτι που ήδη ισχύει στην Εγνατία Οδό). Συν τοις άλλοις, για πρώτη φορά θα προβλέπεται είσπραξη εσόδων υπέρ του δημοσίου σε ποσοστό 7,5% των μικτών εσόδων της Αττικής Οδού.

Στη νέα σύμβαση παραχώρησης υπάρχουν ρήτρες που φτάνουν ακόμα και τα 20 εκατ. ευρώ ανά όχημα, σε περίπτωση που μείνει εγκλωβισμένο για πάνω από 24 ώρες στον αυτοκινητόδρομο.

Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψιν τον εγκλωβισμό εκατοντάδων αυτοκινήτων στην Αττική Οδό το Φεβρουάριο του 2022 εξαιτίας της χιονόπτωσης, αυστηροποιούνται οι χρόνοι ανταπόκρισης σε αντίστοιχα συμβάντα. Για το 90% των περιπτώσεων, απαιτείται χρόνος «αντίδρασης» μικρότερος των 10 λεπτών, ενώ για περιπτώσεις αποχιονισμού, στο 80% των συμβάντων θα πρέπει να είναι λιγότερος από 30 λεπτά.

Άλλη μια αλλαγή στη νέα σύμβαση αφορά τους δείκτες απόδοσης. Τα 70 χλμ της Αττικής Οδού «χωρίζονται» σε 70 τμήματα του 1 χλμ και σε καθένα από αυτά θα εφαρμόζονται 20 δείκτες απόδοσης για να αξιολογηθεί το έργο του παραχωρησιούχου στους τομείς της λειτουργίας και της συντήρησης. Αν η βαθμολόγηση υπολείπεται του στόχου που θα έχει τεθεί, θα υπάρχουν ρήτρες.

Σε περίπτωση που η βαθμολογία ξεπεράσει το 95, τότε όχι μόνο δεν υπάρχει ρήτρα αλλά προκύπτει δικαίωμα αναπροσαρμογής του διοδίου. Το πρόστιμο που θα καταβάλλει για χαμηλότερη βαθμολογία ποικίλει ανάλογα της βαθμολόγησης και υπολογίζεται σε ποσοστό επί των εσόδων του προηγούμενου ημερολογιακού έτους.

Τέλος, υπάρχουν πληροφορίες βάσει των οποίων μπορεί να συμπεριληφθούν στη νέα σύμβαση παραχώρησης και οδικά τμήματα μήκους περίπου 10 χλμ, τα οποία αν και δεν ανήκουν στο κύριο έργο, λειτουργούνται από την υπάρχουσα σύμβαση χωρίς να συντηρούνται (όπως για παράδειγμα το κομμάτι προς το εμπορικό κέντρο McArthourGlen, ο κόμβος της Κατεχάκη με την σήραγγα προς Αθήνα κλπ).

Υπενθυμίζεται ότι μέχρι τις 17 Ιουλίου θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές οικονομικές προτάσεις τα ακόλουθα επενδυτικά σχήματα (με αλφαβητική σειρά):

1) ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.

2) INC S.p.A. (GRUPPO FININC)

3) Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. - ΑΒΑΞ Α.Ε. - ADRIAN INFRASTRUCTURE

4) Ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. - FS ARK HOLDCO S.a.r.l.

5) Ένωση προσώπων BRISA - AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. - RUBICONE BIDCO S.A.

6) Ένωση προσώπων CORE INFRASTRUCTURE FUND III SCS (VAUBAN) - DIF INFRA 6 PARTICIPATIONS 5 B.V. - EGIS PROJECTS S.A.

7) Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. - FINCOP INFRASTRUCTURE LTD

8) Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. - VINCI CONCESSIONS S.A.S. - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. - MOBILITY PARTNER S.A.S.

Πηγή: newmoney.gr