Ετοιμάζεται η ηλεκτρική κινέζικη απόβαση στην Ευρώπη!


Την πρώτη δεκαετία του 2000 πολλοί Κινέζοι κατασκευαστές τόλμησαν μία «απόβαση» στην Ευρώπη, με αρνητικά όμως αποτελέσματα. Τώρα, όπως φαίνεται, οι συνθήκες είναι πιο ώριμες.

  • Μιχάλης Κατωπόδης
  • 15/6/2020

Για το μέσο χρήστη, η κινέζικη αγορά αυτοκινήτων αποτελεί μία πραγματικά αχαρτογράφητη περιοχή. Υπάρχουν εταιρίες άγνωστες ως λέξεις και αντίστοιχα μοντέλα που δεν θα μπορούσε να γνωρίζει την ύπαρξή τους. Αυτό όμως, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι οι Κινέζοι έχουν μείνει πίσω.  Μπορεί πριν από 15 χρόνια, στην πρώτη τους απόπειρα να εισέλθουν στην Ευρωπαϊκή αγορά να απέτυχαν. Έμαθαν όμως το μάθημά τους και δείχνουν έτοιμες να ξαναπροσπαθήσουν.

Αυτή τη στιγμή υπάρχει μία σειρά παραγόντων που δρουν ευνοϊκά, ευθυγραμμίζοντας τα άστρα για εταιρίες όπως η BYD, BAIC, SAIC και Aiways. Κατ΄ αρχήν, εδώ και αρκετά χρόνια όλοι αυτοί δούλεψαν σκληρά για να αποκτήσουν τεχνογνωσία επάνω στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Επίσης, πολλές από αυτές τις εταιρίες συνεργάστηκαν ή αγόρασαν στο παρελθόν ευρωπαϊκές εταιρίες αυτοκινήτων, αποκτώντας έτσι την κατάλληλη κουλτούρα.

Τώρα, με τους αυστηρούς περιορισμούς των εκπομπών ρύπων και με πολλές κυβερνήσεις να προσφέρουν σημαντικές ενισχύσεις για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, η ώρα δείχνει σωστή για μία ακόμα προσπάθεια εισόδου στην Ευρώπη. Εντός των προηγούμενων μηνών όχι μία αλλά δύο Κινέζικές εταιρίες ανακοίνωσαν την έλευσή τους στη γηραιά ήπειρο. Πρόκειται για τις Aiways και BYD. Η πρώτη έχει ήδη παρουσία σε Γερμανία και Νορβηγία, ενώ ετοιμάζεται να εισέλθει επίσης σε Δανία, Γαλλία, Ολλανδία και Ελβετία. Όπως υποστηρίζουν οι ιθύνοντες της φίρμας, «Κατασκευάζουμε ένα αυτοκίνητο σαν το Audi e-tron , αλλά στην μισή τιμή». Η δεύτερη, BYD, είναι πολύ μεγαλύτερη ως όνομα και δυνατότητες. Ξεκινάει από τη Νορβηγία και σιγά σιγά θα απλωθεί και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές.

Η λίστα των Κινέζικων αυτοκινητοβιομηχανιών, ωστόσο, δεν τελειώνει εδώ. Σύμφωνα με αναλυτές, υπάρχει ένα παράθυρο πέντε ετών -μέχρι το 2025, όπου θα αλλάξουν οι νόρμες για το CO2- εντός του οποίου ευνοούνται τρίτοι κατασκευαστές να εισέλθουν στην ευρωπαϊκή αγορά, πριν κλείσει και πάλι. Και πολλοί ετοιμάζονται να αδράξουν την ευκαιρία, ενώ άλλοι το έχουν ήδη κάνει.

Η MG, η οποία ανήκει πλέον στην Κινέζικη SAIC Motor, έχει καταφέρει με το ηλεκτρικό SUV ZS EV να πετύχει μερίδιο 2% από τη συνολική αγορά στην Ευρώπη, το πρώτο τρίμηνο του έτους, διαθέτοντάς το σε 5 συνολικά χώρες. Μάλιστα στην Αγγλία είναι το τρίτο σε πωλήσεις, πίσω από τα Tesla Model 3 και Nissan Leaf. «Εάν δεν υπήρχε ο παράγοντας της ηλεκτροκίνησης θα ήταν πολύ, πολύ πιο δύσκολο να επιτύχουμε κάτι τέτοιο», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Daniel Gregorious, Marketing Manager της εταιρίας σε συνέντευξή του στο Automotive News Europe.

Η BYD, με τη σειρά της, ετοιμάζεται να εισέλθει με το Tang SUV. Η Byton, μία νέα startup, προγραμματίζει εντός του 2021 να κυκλοφορήσει το M-Byte crossover σε επιλεγμένες χώρες, ενώ και η BAIC έχει αναφέρει ότι επιθυμεί να εισάγει την Arcfox, θυγατρική της με ηλεκτρικά οχήματα. Εάν δεν υπήρχε το όλο θέμα της πανδημίας, μάλιστα, θα είχαμε γνωρίσει ήδη τη Nio στην Ευρώπη, μία εταιρία κατασκευής πολυτελών ηλεκτρικών SUV.

Πριν από μερικά χρόνια, όσες εταιρίες δοκίμασαν την τύχη τους εδώ, δεν τα κατάφεραν. Φτηνές κατασκευές, σχεδιαστικά αντίγραφα ευρωπαϊκών μοντέλων, με αστεία χαρακτηριστικά ασφαλείας και ακόμα πιο αστεία αξιοπιστία και υποστήριξη. Αυτό όμως δεν ισχύει πια. Το μάθημα το έμαθαν όλοι. Και τα νέα βήματα εισόδου δείχνουν πολύ πιο προσεκτικά και μελετημένα.

Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε εάν σε 5-10 χρόνια από σήμερα τα μισά ηλεκτρικά οχήματα της αγοράς θα είναι Κινέζικα, λόγω κόστους. Θεωρούμε πως δεν θα γίνει κάτι τέτοιο, για πολλούς και διάφορους λόγους. Όπως όμως κάποτε κοροϊδεύαμε τους «Κορεάτες» οι οποίοι τελικά στάθηκαν στα πόδια τους, έτσι και τώρα, οι Κινέζικες εταιρίες αυτοκινήτου έχουν τη μεγάλη τους ευκαιρία να ορθοποδήσουν στην Ευρώπη. Με δεδομένη, δε, την ειδική σχέση της χώρας μας με την Κίνα, ευχόμαστε με κάποιο τρόπο να καταφέρουμε να μπούμε και εμείς στο χάρτη της παραγωγής αυτοκινήτων, έστω και από την πίσω πόρτα.