ACEA: «Επίθεση» στην Ευρωπαϊκή Ένωση και για το Euro VII!


ΕΕ και αυτοκινητοβιομηχανία έχουν τον ίδιο στόχο (μηδενικές εκπομπές ρύπων και ουδέτερο ανθρακικό αποτύπωμα) αλλά διαφορετικό οδικό χάρτη.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 31/1/2023

Είναι γνωστό ότι ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) δεν έχει δει… με καλό μάτι το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων στο οποίο κατέληξε η Ευρωπαϊκή Ένωση, τόσο για τα επιβατικά οχήματα και ελαφριά επαγγελματικά (Euro 7) όσο και για τα βαρέα φορτηγά και λεωφορεία (Euro VII).

Πάγια θέση του ACEA είναι ότι δε χρειαζόταν να θεσπιστεί νέο πρότυπο, ιδίως από τη στιγμή που το 2035 είναι κοντά, όταν και θα απαγορευθεί, ουσιαστικά, η πώληση νέων, μη ηλεκτρικών, αυτοκινήτων. Επιπλέον, θεωρεί ότι οι πόροι που θα πρέπει να διαθέσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για να «προσαρμόσουν» τους θερμικούς κινητήρες στις νέες προδιαγραφές, θα «λείψουν» από την εξέλιξη προς την ηλεκτροκίνηση.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και το μήνυμα που έστειλε ο Martin Lundstedt, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου Επαγγελματικών Οχημάτων του ACEA και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Volvo, εκτιμώντας ότι το Euro VII θα μπορούσε να επιβραδύνει τη μετάβαση στις μεταφορές μηδενικών εκπομπών ρύπων και στην κλιματική ουδετερότητα.

Αναλυτικά το μήνυμά του:

«Βρισκόμαστε στο δρόμο προς την ταχεία απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα των οδικών μεταφορών στην Ευρώπη, τη μεγαλύτερη μεταμόρφωσή τους μέχρι σήμερα και μια τεχνολογική καμπή στην ιστορία τους. Όλο και περισσότεροι στόλοι αμιγώς ηλεκτρικών φορτηγών κυκλοφορούν τώρα στους αυτοκινητόδρομους της Ευρώπης. Οι επιβάτες ταξιδεύουν στις πόλεις μας με ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ αστικά εργοτάξια με μηχανήματα μηδενικών εκπομπών λειτουργούν σχεδόν σε απόλυτη σιωπή. Βρισκόμαστε σε καλό δρόμο ώστε η Ευρώπη να είναι η πρώτη και μοναδική περιοχή στον κόσμο που θα είναι πλήρως απαλλαγμένη από ορυκτά μέχρι το 2040.

Όμως, η φιλοδοξία μας και αυτή η εξέλιξη βρίσκονται τώρα σε πολιτικό κενό με την πρόταση Euro VII για νέα πρότυπα εκπομπών ρύπων για φορτηγά και λεωφορεία. Ως ηγέτης ενός παγκόσμιου κατασκευαστή φορτηγών και λεωφορείων (σ.σ. Volvo) - και ως εκπρόσωπος της βιομηχανίας επαγγελματικών οχημάτων της ΕΕ στον ρόλο μου ως Προέδρου της ACEA - ανησυχώ βαθιά.

Ας δούμε γιατί πιστεύουμε ότι το Euro VII, στην τρέχουσα μορφή του, θα επιβραδύνει πραγματικά τη μετάβαση στις μεταφορές μηδενικών εκπομπών ρύπων και την κλιματική ουδετερότητα.

Ως έχει σήμερα, η πρόταση παραβλέπει εντελώς την ταχέως επιταχυνόμενη στροφή προς τα οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων και αγνοεί την επίδραση των μελλοντικών στόχων CO2 για τα βαρέα οχήματα. Πρόσφατες μελέτες, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη τις προοπτικές απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα του κλάδου μας, έδειξαν ότι το Euro VII θα προσφέρει μόνο πολύ οριακά πρόσθετα οφέλη στην ποιότητα του αέρα.

Το Euro VII θέτει σημαντικά εμπόδια στους κατασκευαστές και τους συνεργάτες μας στην εφοδιαστική αλυσίδα, ώστε να συνεχίσουν την ταχεία στροφή τους προς τις μηδενικές εκπομπές. Για να συμμορφωθούν με την πρόταση, οι κατασκευαστές φορτηγών θα αναγκαστούν να μεταφέρουν σημαντικούς μηχανικούς και οικονομικούς πόρους από ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία και κυψέλες καυσίμου πίσω στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Όχι μόνο θα μπει φρένο στον ταχέως εξελισσόμενο οδικό μας χάρτη ηλεκτροκίνησης, αλλά θα τον έβαζε ενδεχομένως σε ταχύτητα όπισθεν. Δεν είναι καλό για τη βιομηχανία, δεν είναι καλό για το κλίμα και σίγουρα δεν είναι καλό για την υγεία και την ευημερία των ανθρώπων.

Στην αιτιολόγησή της για την πρόταση Euro VII, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δηλώνει ότι μόνο 1 στα 10 από όλα τα νέα φορτηγά θα έχει μηδενικές εκπομπές έως το 2030 και πως ούτε καν κάθε δεύτερο νέο φορτηγό θα είναι ηλεκτρικό με μπαταρία ή κυψέλες καυσίμου έως το 2040. Ωστόσο, όσοι είμαστε στον κλάδο, στοχεύουμε πολύ υψηλότερα.

Στον Όμιλο Volvo δεσμευόμαστε να μηδενίσουμε τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου σε φορτηγά, λεωφορεία, εξοπλισμό κατασκευής και ναυτιλιακές λύσεις μέχρι το 2040. Περνάμε ήδη από τα λόγια στη δράση με τη σειρά παραγωγής ηλεκτρικών φορτηγών, λεωφορείων και μηχανημάτων κατασκευής. Στην πραγματικότητα, όλοι οι κατασκευαστές φορτηγών υπό την ομπρέλα του ACEA έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η ουδετερότητα άνθρακα έως το 2050 συνεπάγεται ότι έως το 2040 όλα τα νέα επαγγελματικά οχήματα που πωλούνται πρέπει να είναι απαλλαγμένα από ορυκτά και οι νέες τεχνολογίες κινητήρων μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να γίνουν η ραχοκοκαλιά των οδικών εμπορευματικών μεταφορών.

Πάντα ίσχυε ότι η τεχνολογία - είτε μιλάμε για ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία, ηλεκτρικά με κυψέλες καυσίμου είτε για φορτηγά που κινούνται με υδρογόνο - είναι μόνο ένα μέρος της λύσης για την παροχή βιώσιμων μεταφορών. Η συνεκτική πολιτική είναι το άλλο. Η βιώσιμη μετάβασή μας, και η ταχύτητά της, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε ένα αρθρωμένο πλαίσιο πολιτικής που περιλαμβάνει τη σωστή υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού καυσίμων, υποστηρικτικούς και καλά συγχρονισμένους κανονισμούς οχημάτων και έναν ολοκληρωμένο μηχανισμό τιμολόγησης άνθρακα.

Χρειαζόμαστε μια βελτιστοποιημένη, ολιστική προσέγγιση για τη μαζική μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές που επιχειρεί η βιομηχανία μας. Τα πρότυπα Euro VII και CO2 για βαρέα επαγγελματικά οχήματα δεν μπορούν να εξεταστούν μεμονωμένα το ένα από το άλλο. Πράγματι, το πρότυπο CO2 για φορτηγά θα απαιτήσει τεράστιες επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση, η οποία με τη σειρά της θα αντιμετωπίσει επίσης τις εκπομπές σωματιδίων και οξειδίων του αζώτου.

Την ώρα που άλλες περιοχές παρέχουν τεράστια κίνητρα για να υποστηρίξουν τη μετάβαση, η Ευρώπη προσπαθεί να ρυθμίσει την πορεία της προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, και αυτό δεν γίνεται καν με εναρμονισμένο τρόπο στην ΕΕ.

Το Euro VII έρχεται σε μια εποχή που μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ θεσπίζουν ένα πλαίσιο πολιτικής που στοχεύει στην επιτάχυνση της μετάβασης σε εναλλακτικές λύσεις χωρίς ορυκτά, δημιουργώντας ένα ελκυστικό επενδυτικό περιβάλλον. Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) στις ΗΠΑ δημιουργεί τεράστια κίνητρα για την εστίαση σε οχήματα με ηλεκτρική μπαταρία και υδρογόνο.

Οι κατασκευαστές φορτηγών του ACEA είναι πραγματικά παγκόσμιες εταιρείες με τις βάσεις τους στην Ευρώπη. Θέλουμε η Ευρώπη να ηγηθεί της μετάβασης.

Λοιπόν, ποιος είναι ο δρόμος προς τα εμπρός;

Το καθαρό μέλλον μας, με μηδενικές εκπομπές, βρίσκεται σε μια λεπτή ισορροπία - και η θετική δυναμική της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ σταματάει - ενώ οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρόκειται να συζητήσουν μια πρόταση που απειλεί να μας αφήσει χωρίς μια αποτελεσματική πολιτική προσέγγιση που θα επικεντρώνεται στην απαλλαγή από τις οδικές μεταφορές με ανθρακικό αποτύπωμα.

Τώρα εναπόκειται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη-μέλη να καθορίσουν τις θέσεις τους σχετικά με την πρόταση Euro VII. Έχουν την ευκαιρία να υποστηρίξουν τους κατασκευαστές φορτηγών της Ευρώπης στην εφαρμογή ενός πλαισίου πολιτικής που βοηθά εμάς και τους πελάτες μας να επιταχύνουμε τη μετάβασή μας, εστιάζοντας στην ταχεία ανανέωση του στόλου και δίνοντας προτεραιότητα στις επενδύσεις σε οχήματα μηδενικών εκπομπών, τα οποία θα έχουν πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο τόσο στην ποιότητα του αέρα όσο και εκπομπές CO2. Πιστεύουμε ότι θα εξασφαλίσουν μια ισορροπημένη προσέγγιση, υποστηρίζοντας τον τομέα των μεταφορών στον δρόμο προς οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Οι αποφάσεις που θα ληφθούν θα έχουν αντίκτυπο. Ας βεβαιωθούμε ότι είναι θετικά για την Ευρώπη».