Γιατί θα αυξάνονται οι τιμές των μεταχειρισμένων ως το 2023;


Η έλλειψη καινούργιων αυτοκινήτων στην παγκόσμια αγορά είχε ως αποτέλεσμα τη στροφή των υποψήφιων αγοραστών στα μεταχειρισμένα, σε μεγαλύτερο βαθμό από πριν. Αυτό, όμως, έχει και το ανάλογο κόστος.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 5/1/2022

Η μακρόχρονη (όπως αποδεικνύεται) και συνεχιζόμενη έλλειψη ημιαγωγών εξαιτίας της πανδημίας του νέου κορωνοϊού, ως γνωστόν, έχει δημιουργήσει πρόβλημα και στην κατασκευή καινούργιων οχημάτων.

Η ζήτηση είναι μεγαλύτερη από την παραγωγή και οι υποψήφιοι αγοραστές (λογικά και αναμενόμενα) έχουν στραφεί στην αγορά των μεταχειρισμένων οχημάτων για να καλύψουν τις μεταφορικές ανάγκες τους, καθώς ο χρόνος αναμονής για καινούργιο μοντέλο συχνά ξεπερνά τους έξι ή και τους οκτώ μήνες.

Βάσει των στοιχείων πωλήσεων στην Ευρώπη, πέρυσι παρατηρήθηκε μια σημαντική αύξηση στις πωλήσεις μεταχειρισμένων οχημάτων, ιδίως από τον Νοέμβριο και έπειτα. Οι αναλυτές της αγοράς αυτοκινήτου προβλέπουν ότι η τάση αυτή θα παραμείνει ανοδική καθόλη τη διάρκεια της νέας χρονιάς και μάλιστα με έναν σημαντικό παράγοντα για την τσέπη του υποψήφιου αγοραστή. Την αύξηση της τιμής πώλησής τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, για παράδειγμα οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στη Γερμανία το 2021 αυξήθηκαν κατά 5%-15% (αναλόγως της κατηγορίας των οχημάτων), σε σχέση με αυτές του 2020. Δίνοντας ένα ακόμα παράδειγμα, πέρυσι, στην Ισπανία σημειώθηκε μια στατιστική αναλογία 1/2,8 μεταξύ καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων. Δηλαδή για κάθε ένα νέο όχημα πουλήθηκαν 2,8 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην εκεί αγορά.

Όπως είναι φυσικό, από τους κανόνες λειτουργίας της αγοράς γενικότερα, η κατάσταση αυτή αύξησε από αισθητά έως σημαντικά τις τιμές πώλησης των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, συγκριτικά με ό,τι ίσχυε γι’ αυτά το 2020. Μάλιστα, έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο ένα καλά εξοπλισμένο και καλοδιατηρημένο μεταχειρισμένο όχημα να κοστολογείται σχεδόν σαν να είναι καινούργιο.

Το μεγάλο πλεονέκτημα ενός αυτοκινήτου «από δεύτερο χέρι» αφορά στο ότι είναι άμεσα διαθέσιμο και ο υποψήφιος αγοραστής δεν αναγκάζεται να περιμένει. Εφόσον, όπως λέμε, «ο χρόνος είναι χρήμα» η φράση αποκτά πραγματικά νόημα στην προκειμένη περίπτωση. Η εκτίμηση των αναλυτών της αγοράς αυτοκινήτου ότι οι τιμές των μεταχειρισμένων οχημάτων θα παραμείνουν σχετικά υψηλές καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς –και πιθανόν να αυξηθούν περισσότερο εντός αυτής– στηρίζεται και σε ακόμα δύο παράγοντες.

Ο πρώτος έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων επίσης θα αυξάνονται, καθώς θα συνεχίζεται το φαινόμενο της μειωμένης παραγωγής τους μέχρι να εξομαλυνθεί ο ρυθμός και ο όγκος κατασκευής τσιπ και η προμήθεια των αυτοκινητοβιομηχανιών με αυτά. Εκτιμάται ότι αυτό αναμένεται να συμβεί μετά το πρώτο τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα ενδείξεις και τον προγραμματισμό που έχουν ανακοινώσει οι εταιρείες παραγωγής τους.

Ο δεύτερος παράγοντας αφορά ότι εντός του 2022 θα παρατηρηθεί σχετική μείωση στον προσφερόμενο αριθμό και των μεταχειρισμένων οχημάτων, τουλάχιστον αυτών που αξίζει κάποιος να πληρώσει για να τα αποκτήσει. Αυτό επειδή τόσο οι αντιπροσωπείες δεν θα έχουν πολλά διαθέσιμα πλέον, όσο και λόγω ότι οι λοιπές εταιρείες (μεταφορών, παροχής υπηρεσιών, ενοικιάσεως αυτοκινήτων κ.λπ.) θα διατηρήσουν τους υπάρχοντες στόλους οχημάτων τους και δεν θα τους ανανεώσουν με τον ίδιο ρυθμό που το έκαναν στο παρελθόν.