H Nissan αποχωρεί από την αγορά της Ρωσίας με ζημιά 706 εκατ. ευρώ


Οριστική η αποχώρηση της ιαπωνικής εταιρίας από την Ρωσία, αν και διατηρεί τη δυνατότητα να επιστρέψει εντός των επόμενων 6 ετών.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 11/10/2022

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία προκαλεί αλυσιδωτές αντιδράσεις και εξελίξεις, που «αγγίζουν» και τον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η Nissan έγινε η τελευταία εταιρία που ανακοίνωσε την Τρίτη (11/10) ότι αποχωρεί από την αγορά της Ρωσίας.

Είχε προηγηθεί η αποχώρηση της Volvo και της Daimler Trucks, ενώ και η Toyota αποφάσισε πριν από λίγες μέρες να παύσει οριστικά τη λειτουργία του εργοστασίου της στη Ρωσία. Κινήσεις, ωστόσο, που λειτούργησαν ευεργετικά για τη ρωσική AvtoVAZ (κατασκευαστής Lada), η οποία έκλεισε το Σεπτέμβριο με μεγάλη άνοδο στις πωλήσεις.

Η Nissan είχε αναστείλει την παραγωγή στο εργοστάσιό της στην Αγία Πετρούπολη τον Μάρτιο, λόγω προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Οι εργασίες επρόκειτο να ξαναρχίσουν τον Σεπτέμβριο, αλλά τον περασμένο μήνα έγινε ανακοίνωση για παράταση της αναστολής έως το τέλος του 2022. Αυτό δεν θα ισχύει πλέον, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία αποφάσισε τώρα να αποχωρήσει εντελώς από τη ρωσική αγορά.

Όλες οι τοπικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της Nissan Manufacturing Russia LLC (NMGR) θα πωληθούν στην ρωσική, κρατική, NAMI, το Κεντρικό Ινστιτούτο Έρευνας και Ανάπτυξης Αυτοκινήτων και Κινητήρα (Central Research and Development Automobile and Engine Institute). Όσο για το αντίτιμο, αυτό θα είναι μόλις 1 ευρώ, σύμφωνα με το Reuters!

Η συμφωνία πώλησης δεν περιλαμβάνει μόνο τις εγκαταστάσεις παραγωγής και Έρευνας και Εξέλιξης στην Αγία Πετρούπολη, αλλά και το κέντρο πωλήσεων και μάρκετινγκ στη Μόσχα. Αυτά θα έχουν διαφορετικό όνομα με τη νέα ιδιοκτησία. Η πώληση αναμένεται να επισημοποιηθεί τις επόμενες εβδομάδες μετά από εγκρίσεις από τις αρμόδιες αρχές.

Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι οι όροι της πώλησης θα δώσουν στη Nissan τη δυνατότητα να εξαγοράσει την οντότητα και τις δραστηριότητές της εντός των επόμενων έξι ετών. Η κίνηση αυτή «ακολουθεί» την αντίστοιχη ενέργεια της Renault, η οποία πούλησε το μερίδιο 67,7% της AvtoVAZ στη NAMI τον Μάιο. Η γαλλική εταιρεία - και ισχυρός σύμμαχος της Nissan εδώ και 20 χρόνια - έχει επίσης τη δυνατότητα να εξαγοράσει το μερίδιο στα επόμενα έξι χρόνια.

Η Nissan ανακοίνωσε ότι οι εργαζόμενοι θα λάβουν αποζημίωση ίση με τους μισθούς ενός έτους και εκτιμά ότι η κίνησή της αυτή θα επιφέρει ζημιές ύψους περίπου 706 εκατ. ευρώ, αλλά διατήρησε την πρόβλεψή της για κέρδη για το οικονομικό έτος που έληξε τον Μάρτιο. Η Renault, η οποία κατέχει το 43% της Nissan, εκτίμησε ότι η απόφαση του Ιάπωνα συνεργάτη της θα οδηγήσει σε πλήγμα 331 εκατ. ευρώ στα καθαρά της έσοδα για το δεύτερο εξάμηνο του 2022.

Οσο για τον τρίτο συνεργάτη της συμμαχίας, τη Mitsubishi, εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο να αποχωρήσει από τη Ρωσία, σύμφωνα με την εφημερίδα Nikkei. Ένας εκπρόσωπος της Mitsubishi, ωστόσο, ξεκαθάρισε ότι τίποτα δεν έχει αποφασιστεί.

«Εκ μέρους της Nissan, ευχαριστώ τους Ρώσους συναδέλφους μας για τη συμβολή τους στην επιχείρηση εδώ και πολλά χρόνια. Αν και δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να δραστηριοποιούμαστε στην αγορά, βρήκαμε την καλύτερη δυνατή λύση για τη στήριξη των ανθρώπων μας», τόνισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Makoto Uchida.