Ξεχάστε τα φθηνά αυτοκίνητα – Eυρωπαϊκή υποχρέωση βάζει «φωτιά» στις τιμές των ΙΧ


Ακόμα ένα βήμα πιο κοντά στον «θάνατο» των φθηνών αυτοκινήτων. Σε αδιέξοδο οι κατασκευαστές που είτε θα ανεβάσουν περισσότερο τις τιμές, είτε θα αφαιρέσουν τα προσιτά μοντέλα από τη γκάμα τους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 28/2/2023

Οι τιμές των αυτοκινήτων αυξάνονται με εντυπωσιακούς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια. Εκτός από τη δεδομένη τάση των αυτοκινητοβιομηχανιών να τις ανεβάζουν, υπήρξαν τα τελευταία χρόνια μια σειρά από παράγοντες που οδήγησαν σε αυτή την εξέλιξη.

Η έλλειψη ημιαγωγών, η πανδημία Covid-19 που έφερε παύση παραγωγής και, άρα, μείωση προσφοράς, το ολοένα και αυξανόμενο κόστος των πρώτων υλών, με τον πόλεμο στην Ουκρανία να παίζει σημαντικό ρόλο και το κλείσιμο της «στρόφιγγας» φυσικού αερίου από τη Ρωσία είναι τα πιο εξέχουσα «μέλη» της σχετικής λίστας.

Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα προστέθηκαν άλλοι δύο, διά χειρός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για τον πρώτο έχει προκληθεί μεγάλη αντίδραση εδώ και αρκετούς μήνες. Πρόκειται για το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7, που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από τον Ιούλιο του 2025.

Η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι η ανάγκη «συμμόρφωσης» θα προσθέσει κατά μέσο όρο 304 ευρώ στις τιμές των επιβατικών αυτοκινήτων. Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποστηρίζουν ότι αυτό το ποσό δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και ότι η άνοδος της τιμής μπορεί να φτάνει ακόμα και τα 1.000 ευρώ, ανάλογα τη μάρκα και το μοντέλο. Επιπλέον, δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο παύσης παραγωγής κάποιων μοντέλων, καθώς δε θα υπάρχει το επιθυμητό περιθώριο κέρδους χωρίς να απαιτείται «αβάσταχτη» για τους καταναλωτές αύξηση τιμής.

Ο δεύτερος παράγοντας, επίσης καθοριστικός, αφορά την εφαρμογή των νέων κανόνων για τη βελτίωση της ασφάλειας που προσφέρουν τα οχήματα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε το 2019 νέα χαρακτηριστικά στους Γενικούς Κανονισμούς Ασφάλειας για τα νέα οχήματα. Αυτοί άρχισαν να εφαρμόζονται πρώτα στους νέους τύπους οχημάτων από τις 6 Ιουλίου 2022, ενώ από τις 7 Ιουλίου 2024 θα επεκταθεί σε όλα τα νέα οχήματα.

Τα απαιτούμενα συστήματα ασφάλειας που πρέπει να διαθέτουν όλα τα νέα οχήματα συμπεριλαμβάνουν, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, «ευφυές σύστημα ελέγχου της ταχύτητας, ανίχνευση οπισθοπορείας με κάμερα ή αισθητήρες, προειδοποίηση προσοχής σε περίπτωση υπνηλίας ή διάσπασης της προσοχής του οδηγού, καταγραφείς δεδομένων συμβάντος, σήμα στάσης έκτακτης ανάγκης, αλλά και πρόσθετα χαρακτηριστικά, όπως συστήματα παραμονής στη λωρίδα κυκλοφορίας και αυτόματη πέδηση».

Και αν τα πιο σύγχρονα μοντέλα συμμορφώνονται ήδη με αυτές τις προδιαγραφές, υπάρχουν πολλά άλλα, κυρίως με χαμηλότερη τιμή, που δεν διαθέτουν τα περισσότερα από τα προαναφερθέντα συστήματα ασφάλειας. Έτσι, από το καλοκαίρι του 2024 οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έχουν δύο επιλογές: Είτε να τα «εκσυγχρονίσουν», με αναπόφευκτη αύξηση στην τιμή τους είτε να βάλουν τέλος στην παραγωγή τους.

Αμφότερες οι επιλογές έχουν τις δυσκολίες τους. Η αύξηση τιμής μπορεί να επηρεάσει τις πωλήσεις, ενώ η «εξαφάνισή» τους να φέρει σημαντική μείωση στα έσοδα...