Euro 7: Έντονες αντιδράσεις για το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων


Ο ACEA και η Ford υποστηρίζουν ότι δεν αποκλείεται να καθυστερήσει η μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων, ενώ δε λείπουν και όσοι ζητούν άμεση εφαρμογή του Euro 7.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 11/11/2022

Η ανακοίνωση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή των προτάσεών της για το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7/VII δεν έτυχε «θερμής» υποδοχής από τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Οι αντιδράσεις, άλλωστε, ήταν δεδομένες εδώ και καιρό. Ο ACEA είχε τονίσει ότι είναι προτιμότερο να ανανεωθεί ο στόλος των παλιών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση με νέα αυτοκίνητα που πληρούν τις τρέχουσες προδιαγραφές Euro 6, παρά να υιοθετηθούν αυστηρότερα μέτρα που δε θα βελτιώσουν, παρά ελάχιστα, την ατμοσφαιρική ρύπανση. Μάλιστα, ο CEO της Stellantis, Carlos Tavares, έφτασε στο σημείο να ζητήσει την κατάργηση του προτύπου Euro 7, πριν καλά-καλά γνωστοποιηθεί τι ακριβώς θα περιλαμβάνει.

Ο ACEA δεν άργησε να εκδηλώσει τη διαφωνία του με τα ανακοινωθέντα μέτρα. «Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) εκφράζει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για νέα πρότυπα εκπομπών ρύπων για αυτοκίνητα και vans (Euro 7) και φορτηγά και λεωφορεία (Euro VII)», αναφέρεται σε ανακοίνωση που εκδόθηκε.

Υπενθυμίζει την πάγια θέση του για την αποτελεσματικότητα των κανόνων του υπάρχοντος προτύπου Euro 6 και προειδοποιεί ότι με βάση τα προβλεπόμενα από το Euro 7, θα αυξηθεί πολύ το κόστος των οχημάτων, ενώ θα επιβραδύνει τη μετάβαση στα οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων.

«Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει με μεγάλη σοβαρότητα τον ρόλο της να μειώσει τόσο τις εκπομπές CO2 όσο και τις συνολικότερες εκπομπές ρύπων. Πράγματι, πέρυσι κάναμε μια πολύ εποικοδομητική πρόταση για ένα νέο Euro 7 που θα έφερνε σημαντική μείωση των ρύπων, βελτιώνοντας έτσι την ποιότητα του αέρα», εξήγησε ο Oliver Zipse, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ACEA, αλλά και της BMW. «Δυστυχώς, το περιβαλλοντικό όφελος της πρότασης της Επιτροπής είναι πολύ περιορισμένο, ενώ αυξάνει σημαντικά το κόστος των οχημάτων. Εστιάζει σε ακραίες συνθήκες οδήγησης που δεν έχουν σχεδόν καμία σχέση με την πραγματική ζωή», ξεκαθάρισε.

Ο ACEA επισημαίνει ότι το πρότυπο Euro VII είναι πολύ σκληρό για τα βαρέα οχήματα, καθώς παραβλέπει εντελώς την ταχέως επιταχυνόμενη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών και αγνοεί την επίδραση των μελλοντικών στόχων CO2 για βαρέα επαγγελματικά οχήματα. «Για να συμμορφωθούν με το Euro VII, οι κατασκευαστές φορτηγών θα πρέπει να αφαιρέσουν σημαντικούς μηχανικούς και οικονομικούς πόρους που προορίζονται για ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία και κυψέλες καυσίμου και να τους διαθέσουν ξανά στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτό θα επηρεάσει σοβαρά τη μετάβασή μας σε οχήματα μηδενικών εκπομπών. Δεν είναι καλό για το κλίμα, δεν είναι καλό για την υγεία των ανθρώπων και δεν είναι καλό για τη βιομηχανία», δήλωσε ο Martin Lundstedt, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Volvo και Πρόεδρος του Συμβουλίου Εμπορικών Οχημάτων της ACEA.

«Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να επικεντρωθούν σε μέτρα που επιταχύνουν την ανανέωση του στόλου, δίνοντας προτεραιότητα στις επενδύσεις σε οχήματα μηδενικών εκπομπών, τα οποία θα έχουν πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο τόσο στην ποιότητα του αέρα όσο και στις μειωμένες εκπομπές CO2», πρόσθεσε ο Lundstedt.

Επιπλέον, ο ACEA εκτιμά ότι το νομοθετικό πακέτο Euro 7/VII πιθανότατα δεν θα είναι έτοιμο πριν από τα μέσα του 2024, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη τη μακρά λίστα πρόσθετων δοκιμών που καλύπτει. «Οι προτεινόμενες ημερομηνίες υλοποίησης - Ιούλιος 2025 για αυτοκίνητα και vans και Ιούλιος 2027 για βαρέα οχήματα - δεν είναι ρεαλιστικές, δεδομένου του τεράστιου αριθμού μοντέλων και παραλλαγών οχημάτων που πρέπει να αναπτυχθούν, να κατασκευαστούν, να δοκιμαστούν και να εγκριθούν προηγουμένως. Ως εκ τούτου, το Euro 7/VII κινδυνεύει να είναι πολύ περίπλοκο και δαπανηρό».

Για άλλη μια φορά στρέφει το ενδιαφέρον στις εκπομπές μη καυσαερίων, που προέρχονται από τα φρένα και την τριβή των ελαστικών των οχημάτων και υποστηρίζει ότι τα μικροσωματίδια που παράγονται από αυτές τις δύο «πηγές» θα ξεπεράσουν τις εκπομπές από τα καυσαέρια.

Αντιδράσεις… και προς τις κατευθύνσεις

Η Ford επεσήμανε ότι οι προτάσεις για το Euro 7 «μπορεί να υπονομεύσουν τη μεγάλη πρόοδο που έχει κάνει η Ευρώπη στη στροφή προς την ηλεκτρική κινητικότητα. Δεν πρέπει να εκτρέπουμε πόρους στην τεχνολογία του χθες, αλλά να επενδύσουμε σε μηδενικές εκπομπές ρύπων».

Η γερμανική ένωση αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA) θεωρεί ότι θα είναι «πολύ δύσκολο» να εφαρμοστούν τα νέα πρότυπα στις προβλεπόμενες ημερομηνίες.

Από την άλλη, δεν έλειψαν και οι νουθεσίες για διαμόρφωση των προϋποθέσεων άμεσης εφαρμογής του προτύπου. Η Ένωση Ευρωπαίων Προμηθευτών (CLEPA) ανέφερε ότι η πρόταση αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό βήμα προόδου, αλλά προειδοποίησε ότι οι τεχνικές λεπτομέρειες πρέπει να οριστικοποιηθούν το συντομότερο δυνατό για να επιτραπεί η ανάπτυξη και η δοκιμή τεχνολογιών.

Τέλος, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών συστημάτων που περιορίζουν τις εκπομπές καυσαερίων (AECC), προέτρεψε επίσης να περάσει γρήγορα το τελικό πακέτο. «Θα ήταν λυπηρό εάν οι καθυστερήσεις στη διαδικασία υιοθέτησης οδηγήσουν σε καθυστερήσεις στην εφαρμογή των νέων προτύπων και στη συμβολή τους στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα».