Πόσο κοντά στην πραγματικότητα είναι οι εκπομπές CO2 που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές


Η μέτρηση των εκπομπών CO2 στα αυτοκίνητα γίνεται σε εργαστηριακό περιβάλλον και όχι στον δρόμο, όπου οι τιμές είναι υψηλότερες. Πόσο αξιόπιστα είναι τα δεδομένα;

  • 23/1/2024

Το διοξείδιο του άνθρακα από τις μεταφορές εξακολουθεί να ευθύνεται για το ένα τέταρτο περίπου των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην ΕΕ, και περισσότερο το μισό της ποσότητας αυτής προέρχεται από τα αυτοκίνητα. Στην προσπάθεια για επίτευξη ουδέτερου ισοζυγίου άνθρακα έως το 2050, η ΕΕ έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για τη μείωση της ρύπανσης από τα αυτοκίνητα.

Ένας βασικός στόχος είναι όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που θα διατίθενται στην αγορά της ΕΕ από το 2035 να είναι μηδενικών εκπομπών. Σε έκθεσή του που θα δημοσιευθεί τις επόμενες ημέρες, το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο παρουσιάζει τα πρώτα στοιχεία σχετικά με την εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕ που στοχεύει στη μείωση των εκπομπών CO2 στα καινούργια αυτοκίνητα.

Ο κανονισμός της ΕΕ ορίζει πρότυπα επιδόσεων για τις εκπομπές από τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα και αποτελεί το βασικό νομοθετικό εργαλείο για τη μείωση των εκπομπών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Προβλέπει ότι οι κατασκευαστές οφείλουν να παράγουν οχήματα χαμηλών εκπομπών που καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, οχήματα μηδενικών εκπομπών, όπως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, και αυτοκίνητα που συνδυάζουν τις δύο τεχνολογίες, όπως υβριδικά με ρευματολήπτη. Τους επιβάλλει επίσης την υποχρέωση να δηλώνουν στο πιστοποιητικό συμμόρφωσης τις εκπομπές κάθε μοντέλου, πριν από την πρώτη ταξινόμηση του οχήματος.

Η μέτρηση των εκπομπών των αυτοκινήτων γίνεται σε τυποποιημένες εργαστηριακές συνθήκες και όχι στον δρόμο, καθιστώντας εφικτή τη σύγκριση των εκπομπών CO2 μεταξύ διαφορετικών μοντέλων. Ωστόσο, οι εκπομπές που μετρώνται σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης είναι συνήθως υψηλότερες από εκείνες που μετρώνται στο εργαστήριο. Ο κανονισμός της ΕΕ, που εγκρίθηκε το 2009, υπέστη ουσιαστικές τροποποιήσεις το 2019, σε συνέχεια του σκανδάλου «ντίζελγκεϊτ».

Διασφαλίζει το τρέχον σύστημα της ΕΕ την αντιστοιχία μεταξύ των μετρήσεων των εκπομπών CO2 από τα καινούργια οχήματα υπό εργαστηριακές συνθήκες και των στοιχείων που παρουσιάζουν οι κατασκευαστές; Είναι αξιόπιστα τα δεδομένα σχετικά με τις εκπομπές CO2 από τα καινούργια οχήματα; Συμβάλλει πράγματι ο κανονισμός της ΕΕ στη μείωση των πραγματικών εκπομπών CO2; Βρίσκεται σε καλό δρόμο η ΕΕ όσον αφορά την επίτευξη του στόχου της για μηδενικές εκπομπές;

Αυτά είναι ορισμένα από τα ερωτήματα στα οποία θα επιχειρήσει να απαντήσει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο στη σχετική έκθεσή του, η οποία θα δημοσιευθεί την Τετάρτη 24 Ιανουαρίου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Formula 1: Τι αλλάζει στις εκπομπές ρύπων έως το 2030 (vid)

Στο «κυνήγι» των ρύπων - Πώς φτάσαμε από το Euro 1 στο Euro 7

Κι όμως το ηλεκτρικό Hummer έχει υψηλότερες εκπομπές CO2 από ένα βενζινοκίνητο sedan