Κινητήρες αυτοκινήτων υπάρχουν πολλοί και ένα από τα στοιχεία που τους χαρακτηρίζει είναι ο αριθμός των κυλίνδρων. Ωστόσο, υπάρχει και ένα είδος κινητήρων που συναρπάζει και δε μοιάζει σε τίποτα με τους άλλους. Πρόκειται για τον περιστροφικό κινητήρα, γνωστό και ως Wankel, από το όνομα του Γερμανού μηχανικού - και δημιουργού του - Felix Wankel.
Ο κινητήρας Wankel είναι άμεσα συνυφασμένος με την Mazda, η οποία ανακοίνωσε ότι ο συνολικός όγκος παραγωγής οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα Wankel ξεπέρασε τις 2 εκατ. μονάδες.
Ο μικρός και θαυματουργός κινητήρας έκανε για πρώτη φορά την εμφάνισή του στο Mazda Cosmo Sport (Mazda 110S) το 1967 και έμεινε στη «ζωή» μέχρι τον Ιούνιο του 2012, όταν και ολοκληρώθηκε η παραγωγή του RX-8. Ωστόσο, 11 χρόνια μετά, τον περασμένο Ιούνιο, άρχισε και πάλι η παραγωγή του ως μέλος του κινητήριου συνόλου του νέου MX-30 e-Skyactiv R-EV και πριν από λίγες μέρες «έσπασε» το φράγμα των 2 εκατ. μονάδων.
Το MX-30 e-Skyactiv R-EV είναι το 12ο μοντέλο το οποίο διαθέτει κινητήρα Wankel. Παρουσιάστηκε στις αρχές του 2023 και η παραγωγή του ξεκίνησε στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού. Οι πωλήσεις στις ευρωπαϊκές αγορές θα ξεκινήσουν εντός του έτους.
Από το 1967 και έπειτα, η Mazda συνέχισε να εξελίσσει την απόδοση των περιστροφικών κινητήρων της βελτιώνοντας την απόδοση, την οικονομία καυσίμου και την ανθεκτικότητα και διατηρώντας τη θέση της ως η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία που παράγει μαζικά περιστροφικούς κινητήρες εδώ και πολλά χρόνια.
«Ο περιστροφικός κινητήρας είναι ένα ιδιαίτερο μέρος της ιστορίας της Mazda και αντιπροσωπεύει το ‘πάντα προκλητικό πνεύμα μας’. Ο περιστροφικός κινητήρας αγαπιέται πολύ από τους πελάτες σε όλο τον κόσμο και είμαστε ενθουσιασμένοι που θα συνεχίσουμε την παραγωγή και θα τον δούμε να επιστρέφει. Θα ήθελα να επωφεληθώ αυτής της ευκαιρίας για να ευχαριστήσω ειλικρινά όλους όσους μας στήριξαν σε αυτό το ταξίδι - ιδίως τους πολλούς πελάτες που αγόρασαν οχήματα με περιστροφικό κινητήρα, τους λάτρεις του περιστροφικού κινητήρα μας και όλους τους επιχειρηματικούς μας συνεργάτες που συμμετείχαν στην ανάπτυξη και την παραγωγή. Προχωρώντας προς τα εμπρός, θα συνεχίσουμε να μεταδίδουμε αυτό το ‘πάντα προκλητικό πνεύμα’, προσφέροντας ελκυστικά οχήματα που προσφέρουν στους πελάτες μας μια συναρπαστική εμπειρία οδήγησης ακόμη και στην εποχή της ηλεκτροκίνησης», τόνισε ο διευθυντής και Senior Managing Executive Officer της Mazda, Takeshi Mukai.
Η ιστορία του περιστροφικού κινητήρα της Mazda
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | ΛΑΝΣΑΡΙΣΜΑ ΜΟΝΤΕΛΟΥ - ΓΕΓΟΝΟΤΑ |
Ιούλιος 1961 | Έναρξη συνεργασίας με την NSU και τον Felix Wankel. |
Μάιος 1967 | Ολοκλήρωση κατασκευής περιστροφικού κινητήρα. Παρουσίαση του Mazda Cosmo Sport (Mazda 110S). |
Ιούλιος 1968 | Mazda Familia Rotary coupe (Mazda R100 coupe). |
Οκτώβριος 1969 | Mazda Luce Rotary coupe (Mazda R130 coupe). |
Μάιος 1970 | Mazda Capella Rotary series (Mazda RX-2). |
Σεπτέμβριος 1971 | Mazda Savanna (Mazda RX-3). |
Νοέμβριος 1972 | 2η γενιά Mazda Luce Rotary series (Mazda RX-4). |
Ιούνιος 1973 | Ο συνολικός όγκος παραγωγής οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα φτάνει τις 500.000. |
Φεβρουάριος 1974 | 2η γενιά Mazda Capella (Mazda RX-2). |
Απρίλιος 1974 | Mazda Rotary Pickup (REPU) στη Βόρεια Αμερική. |
Ιούλιος 1974 | Mazda Parkway Rotary 26. |
Απρίλιος 1975 | Mazda Roadpacer AP. |
Οκτώβριος 1975 | 2η γενιά Mazda Cosmo AP (Mazda RX-5). |
Οκτώβριος 1977 | 3η γενιά Mazda Luce (Mazda 929L). |
Μάρτιος 1978 | Mazda Savanna RX-7 (Mazda RX-7). |
Νοέμβριος 1978 | Ο συνολικός όγκος παραγωγής οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα φτάνει το 1 εκατομμύριο. |
Νοέμβριος 1981 | 3η γενιά Mazda Cosmo και 4η γενιά Luce Rotary series (Mazda 929). |
Οκτώβριος 1985 | 2η γενιά Mazda Savanna RX-7 (Mazda RX-7). |
Απρίλιος 1986 | Ο συνολικός όγκος παραγωγής οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα φτάνει το 1,5 εκατομμύριο. |
Σεπτέμβριος 1986 | 5η γενιά Mazda Luce (Mazda 929). |
Απρίλιος 1990 | 4η γενιά Mazda Cosmo (Eunos Cosmo), εξοπλισμένο με περιστροφικό κινητήρα με τρεις ρότορες. |
Ιούνιος 1991 | Το Mazda 787B κερδίζει το 59ο 24ωρο Le Mans. |
Δεκέμβριος 1991 | 3η γενιά Mazda RX-7 (??fini RX-7). |
Απρίλιος 2002 | Τελευταίο μοντέλο περιορισμένης έκδοσης Mazda RX-7, η σειρά Spirit R. |
Απρίλιος 2003 | Mazda RX-8. |
Νοέμβριος 2011 | Τελευταίο όχημα ειδικής έκδοσης Mazda RX-8, το Spirit R. |
Ιούνιος 2012 | Η παραγωγή του Mazda RX-8 τελειώνει. |
Ιούνιος 2023 | Ξεκινά η παραγωγή του Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV. |
Οκτώβριος 2023 | Ο συνολικός όγκος παραγωγής οχημάτων με περιστροφικό κινητήρα φτάνει τα 2 εκατομμύρια. |
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η ιστορία του Mazda RX-7 και το άδοξο τέλος του Wankel
Mazda: Κινητήρας Wankel με 3 ηλεκτροκινητήρες που παραπέμπει στο RX-VISION (photos-video)