Σοκαριστικό! Σε αυτούς τους δρόμους γίνονται τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία


Άνδρες ή γυναίκες προκαλούν τα περισσότερα δυστυχήματα; Πεζοί, ποδηλάτες ή επιβαίνοντες κινδυνεύουν περισσότερο; Τι ρόλο παίζει το οδικό δίκτυο; Όλες οι απαντήσεις.

  • 22/2/2023

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τα προκαταρκτικά αριθμητικά στοιχεία για τους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα το 2022. Ο συνολικός αριθμός αυξήθηκε κατά 3% σε σχέση με το 2021, ωστόσο παραμένει μικρότερος, κατά 10%, σε σχέση με τους προ πανδημίας θανάτους στους δρόμους (2019).

Πηγή: CARE (βάση δεδομένων της ΕΕ για τα τροχαία ατυχήματα) Με πράσινο χρώμα: αριθμός θανάτων Με μπλε χρώμα: στόχος της ΕΕ για το 2030
Πηγή: CARE (βάση δεδομένων της ΕΕ για τα τροχαία ατυχήματα)
Με πράσινο χρώμα: αριθμός θανάτων
Με μπλε χρώμα: στόχος της ΕΕ για το 2030

Πέρυσι περίπου 20.600 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η μικρή άνοδος συγκριτικά με ένα χρόνο νωρίτερα οφείλεται στην ανάκαμψη των επιπέδων κυκλοφορίας μετά την πανδημία.

Ωστόσο, βρισκόμαστε σε επίπεδα μικρότερα κατά 2.000 θανάτους σε σύγκριση με το 2019. Ο στόχος της ΕΕ και του ΟΗΕ είναι να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030.

Αντικρουόμενες τάσεις μεταξύ των κρατών μελών

Το σημαντικό που προκύπτει είναι ότι πολλά από τα οφέλη που επιτεύχθηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19 (συμπεριλαμβανομένης της μείωσης κατά 17% μεταξύ 2019 και 2020) έχουν διατηρηθεί.

Ωστόσο, η πρόοδος ήταν άνιση μεταξύ των κρατών-μελών. Οι μεγαλύτερες μειώσεις σε θανάτους, που υπερβαίνουν το 30%, καταγράφηκαν στη Λιθουανία και την Πολωνία, ενώ στη Δανία σημειώθηκε επίσης μείωση κατά 23%. Αντιθέτως, κατά την τελευταία τριετία, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σε χώρες όπως η Ιρλανδία, η Ισπανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ολλανδία και η Σουηδία παρέμεινε σχετικά σταθερός ή αυξήθηκε.

Θάνατοι από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων, ανά χώρα της ΕΕ το 2022 - Πηγή: ΕΕ
Θάνατοι από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων, ανά χώρα της ΕΕ το 2022 - Πηγή: ΕΕ

Η συνολική κατάταξη των χωρών, όσον αφορά τα ποσοστά θανάτων δεν έχει αλλάξει σημαντικά από την περίοδο πριν από την πανδημία, με τους ασφαλέστερους δρόμους να εντοπίζονται στη Σουηδία (21 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων) και στη Δανία (26 ανά εκατομμύριο), ενώ η Ρουμανία (86 ανά εκατομμύριο) και η Βουλγαρία (78 ανά εκατομμύριο) κατέγραψαν τα υψηλότερα ποσοστά το 2022. Στην Ελλάδα ο αντίστοιχος αριθμός είναι 58 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων. Ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν 46 θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων.

Περιοχές ατυχημάτων και ομάδες πληθυσμού που επηρεάζονται περισσότερο

Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία για το 2021 (δεν υπάρχουν ακόμη διαθέσιμα αναλυτικά στοιχεία για το 2022) σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, το 52% των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα σημειώθηκε σε αγροτικές οδούς, έναντι 39% στις αστικές περιοχές και 9% σε αυτοκινητοδρόμους.

Οι άνδρες ευθύνονταν για το 78% των σχετικών θανάτων. Επιπλέον, οι επιβαίνοντες σε αυτοκίνητα (οδηγοί και επιβάτες) αντιπροσώπευαν το 45% του συνόλου των ανθρώπων που έχαναν τη ζωή τους από τροχαία. Οι πεζοί αντιπροσώπευαν το 18%, οι χρήστες μηχανοκίνητων δίκυκλων (μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα) το 19% και οι ποδηλάτες το 9%.

Ωστόσο, στις αστικές περιοχές, η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική, καθώς οι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου (πεζοί, ποδηλάτες και χρήστες μηχανοκίνητων δίκυκλων) αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 70% των συνολικών θανάτων. Στους αστικούς ιστούς, οι θάνατοι των χρηστών σημειώνονται ως επί το πλείστον σε ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται αυτοκίνητα και φορτηγά και, ως εκ τούτου, αναδεικνύουν την ανάγκη βελτίωσης της προστασίας των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.

Ανησυχία για τους ποδηλάτες

Αν και το αυξημένο ποσοστό χρήσης ποδηλάτων στο μείγμα κινητικότητας σε πολλά κράτη μέλη είναι εξαιρετικά ευπρόσδεκτο, μια σοβαρή αιτία ανησυχίας είναι η τάση στον αριθμό των ποδηλατών που χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ.

Αυτή είναι η μόνη ομάδα χρηστών του οδικού δικτύου στην οποία δεν καταγράφηκε σημαντική μείωση των θανάτων κατά την τελευταία δεκαετία, γεγονός που οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη έλλειψη καλά εξοπλισμένων υποδομών. Το 2022, για παράδειγμα, τα προκαταρκτικά αριθμητικά στοιχεία από τη Γαλλία δείχνουν αύξηση κατά 30% των θανάτων ποδηλατών σε σύγκριση με το 2019.

Ποσοστό ανά εκατομμύριο πληθυσμού

% μεταβολή 2022 σε σχέση με:

 

2019

2020

2021

2022

2021

2019

Μέσος όρος 2017-2019

ΕΕ-27

51

42

45

46

3 %

-10 %

-11 %

Βέλγιο

56

43

45

52

16 %

-7 %

-3 %

Βουλγαρία

90

67

81

78

-5 %

-15 %

-17 %

Τσεχία

58

48

50

50

-1 %

-15 %

-15 %

Δανία

34

28

22

26

18 %

-23 %

-15 %

Γερμανία

37

33

31

34

9 %

-8 %

-12 %

Εσθονία

39

44

41

38

-9 %

-4 %

-10 %

Ιρλανδία

29

30

27

31

14 %

11 %

9 %

Ελλάδα

64

54

57

58

1 %

-11 %

-13 %

Ισπανία

37

29

32

36

12 %

-2 %

-5 %

Γαλλία

50

39

45

49

11 %

0 %

-2 %

Κροατία

73

58

72

71

-6 %

-7 %

-13 %

Ιταλία

53

40

49

53

9 %

-2 %

-5 %

Κύπρος

59

54

50

42

-16 %

-27 %

-26 %

Λετονία

69

73

78

60

-24 %

-15 %

-19 %

Λιθουανία

67

63

53

43

-19 %

-35 %

-35 %

Λουξεμβούργο

36

42

38

40

8 %

18 %

-6 %

Ουγγαρία

62

47

56

56

-1 %

-10 %

-13 %

Μάλτα

32

21

17

50

189 %

63 %

47 %

Ολλανδία

34

30

29

35

20 %

4 %

7 %

Αυστρία

47

39

41

41

2 %

-11 %

-11 %

Πολωνία

77

66

59

51

-14 %

-34 %

-33 %

Πορτογαλία

67

52

54

63

16 %

-5 %

-2 %

Ρουμανία

96

85

92

86

-8 %

-12 %

-14 %

Σλοβενία

49

38

54

40

-25 %

-17 %

-14 %

Σλοβακία

50

45

45

46

0 %

-8 %

-8 %

Φινλανδία

38

40

41

34

-16 %

-10 %

-18 %

Σουηδία

22

20

20

21

5 %

0 %

-17 %

Ελβετία

22

26

23

31

35 %

44 %

25 %

Νορβηγία

20

17

15

23

55 %

15 %

16 %

Ισλανδία

17

22

24

24

0 %

50 %

-33 %

Πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή