Τέλος η κρίση των ημιαγωγών στην αυτοκινητοβιομηχανία! Τι δείχνουν οι αριθμοί


Εμφανίστηκε μαζί με την πανδημία και έφερε τα πάνω-κάτω στην παραγωγή των αυτοκινήτων. Πλέον, είμαστε μια ανάσα από την επιστροφή στην κανονικότητα αλλά αρκετά μακριά από τους μεγάλους στόχους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ, S&P Global Mobility
  • 19/7/2023

Η πανδημία του Covid-19 επηρέασε σημαντικά την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, προκαλώντας σοβαρές αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα. Πολλές ήταν οι ελλείψεις που δημιουργήθηκαν, με κυριότερη εκείνη των ημιαγωγών, έχοντας ως αποτέλεσμα παύσεις και καθυστερήσεις στην παραγωγή των οχημάτων παγκοσμίως, αυξάνοντας κατά πολύ τους χρόνους αναμονής από την παραγγελία μέχρι την παραλαβή ενός καινούργιου αυτοκινήτου, κι αναγκάζοντας πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες να περιορίσουν την παραγωγή στα εργοστάσιά τους.

Το συγκεκριμένο φαινόμενο έκανε την εμφάνισή του με το ξέσπασμα της πανδημίας, το 2020, ενώ το 2021 βρέθηκε στο απόγειό του. Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγε η S&P Global Mobility, αμερικανική εταιρεία που ασχολείται με την ανάλυση δεδομένων και στατιστικών, το 2021 περισσότερο από 9,5 εκατ. οχήματα δεν κατάφεραν να εξέλθουν από τη γραμμή παραγωγής των κατασκευαστών, εξαιτίας της έλλειψης ημιαγωγών.

Το τρίτο τρίμηνο εκείνου του έτους σημείωσε τη χειρότερη επίδοση, με 3,5 εκατ. οχήματα να μην κατασκευάζονται. Μέσα στο 2022, το πρόβλημα φάνηκε να υποχωρεί, χωρίς όμως να εξαφανίζεται, παρουσιάζοντας συνολική απώλεια 3 εκατ. οχημάτων.

Σύμφωνα με την ίδια εταιρεία, η εικόνα του πρώτου εξαμήνου του 2023 δείχνει αρκετά ενθαρρυντική, αφού μόλις 524.000 μονάδες έχουν σταματήσει να παράγονται εξαιτείας της έλλειψης. Φυσικά, αυτό δε σημαίνει ότι τα νούμερα είναι ίδια με εκείνα της προ-κρίσης εποχής, όμως η κατάσταση έχει βελτιωθεί σημαντικά στον συγκεκριμένο τομέα.

«Είμαστε σε μια θέση που η αυτοκινητοβιομηχανία έχει προσαρμοστεί στο περιορισμένο απόθεμα, κι οι πιθανότητες να 'χτυπηθούμε' από κάποια μεγάλη διαταραχή είναι μικρότερες» είπε ο Mark Fulthorpe, εκτελεστικός διευθυντής της παγκόσμιας παραγωγής οχήματων της S&P Global Mobility. «Με τα τρέχοντα επίπεδα αποθεμάτων ημιαγωγών, υπολογίζουμε ότι περίπου 22 εκατ. οχήματα μπορούν να παραχθούν ανά τρίμηνο.

«Η παραγωγή το 2023 έχει βελτιωθεί, αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες κι οι προμηθευτές έχουν προσαρμοστεί στην τρέχουσα κατάσταση κι οι πωλήσεις του 2023 αυξάνονται, όπως κι ο αριθμός των οχημάτων που έχει στο απόθεμά της η κάθε εταιρεία.»

Η S&P αναφέρει επίσης ότι παρόλο που όλα δείχνουν ότι η κρίση των ημιαγωγών φτάνει σταδιακά στο τέλος της, ο στόχος της παραγωγής 100 εκατ. οχημάτων παγκοσμίως σε ετήσια βάση αναμένεται να καθυστερήσει κατά μία ολόκληρη δεκαετία.

Συγκρίνοντας τα σχετικά στοιχεία, η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία έσπασε κάθε ρεκόρ το 2018, παράγοντας συνολικά 93,8 εκατ. αυτοκίνητα. Τότε, υπολογίστηκε ότι ο στόχος των 100 εκατ. μπορεί να επιτευχθεί μέχρι το 2022, όμως η πανδημία άλλαξε τα δεδομένα. Οι νέες προβλέψεις εκτιμούν ότι η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία δε θα ανακάμψει πλήρως -στα επίπεδα του 2018- πριν το 2028, ενώ ο στόχος των 100 εκατ. θα επιτευχθεί μετά το 2030.