Η Nissan υπήρξε μια από τις πιο τολμηρές και καινοτόμες μάρκες της αυτοκινητοβιομηχανίας. Από το μικρό Micra που έγινε σύμβολο αξιοπιστίας, μέχρι το Qashqai που δημιούργησε κατηγορία και το Leaf που άνοιξε τον δρόμο για την ηλεκτροκίνηση, το αποτύπωμά της στην Ευρώπη είναι ανεξίτηλο. Σήμερα όμως, απέναντι σε τεράστιες προκλήσεις, οικονομικές δυσκολίες και αδυσώπητο ανταγωνισμό, η ιστορική ιαπωνική φίρμα καλείται να αποδείξει ξανά ότι μπορεί να επιστρέψει.
Ιστορική συμβολή
Από τη δεκαετία του ’80 με το Micra, η Nissan έγινε συνώνυμο της αξιοπιστίας και των προσιτών αξιόλογων οχημάτων για εκατομμύρια Ευρωπαίους. Το οικογενειακό Primera απέδειξε ότι μπορούσε να σταθεί ισότιμα απέναντι στους καταξιωμένους Ευρωπαίους κατασκευαστές. Το Qashqai έγραψε ιστορία, δημιουργώντας την κατηγορία των compact crossover και μετατράπηκε σε σημείο αναφοράς που όλοι ακολούθησαν.
Το Leaf τόλμησε την ηλεκτροκίνηση 10 χρόνια πριν από τους υπόλοιπους, δείχνοντας ότι η μετάβαση ήταν εφικτή. Κι όμως, αυτό το καινοτομικό μοντέλο δεν αξιοποιήθηκε όπως έπρεπε. Αν η Nissan είχε επιμείνει και επενδύσει με συνέπεια στη γκάμα των EV, σήμερα θα μπορούσε να βρίσκεται στην κορυφή της ηλεκτροκίνησης.
Το GT-R αμφισβήτησε μύθους όπως Ferrari και Porsche, αποδεικνύοντας ότι η Nissan μπορούσε να σταθεί απέναντι super cars. Ακόμη και το Navara ανέδειξε ότι τα pick-up δεν είναι απλώς εργαλεία, αλλά μπορούν να συνδυάσουν σκληρή δουλειά με άνεση και οικογενειακό χαρακτήρα. Βεβαίως, σε όλα αυτά ξεχωριστή θέση έχει το Micra που επί 40 συναπτά έτη και πάνω από 6 εκατομμύρια πωλήσεις, αποτέλεσε ένα αξιόλογο μοντέλο της μικρής κατηγορίας, για λόγους που δεν χρειάζεται να εξηγήσει κανείς…
Καινοτομίες
Η Nissan δεν δίστασε ποτέ να δοκιμάσει κάτι νέο. Από το εργοστάσιο Sunderland, που από το 1986 έγινε το πιο παραγωγικό της Βρετανίας και εξελίχθηκε σε βιομηχανικό πυλώνα της βρετανικής οικονομίας, απασχολώντας δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους.
Από εκεί προήλθε το Qashqai, που άλλαξε για πάντα την αγορά, και το Leaf, που άνοιξε τον δρόμο για τα μαζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μια εποχή που οι υπόλοιποι απλώς παρακολουθούσαν.
Στη σύγχρονη εποχή, ακόμη ένα δείγμα αυτής της καινοτομίας είναι το υβριδικό σύστημα e-POWER που λανσαρίστηκε στην Ευρώπη με το Qashqai. Σε αντίθεση με τα συμβατικά υβριδικά, ο βενζινοκινητήρας δεν κινεί τους τροχούς αλλά λειτουργεί αποκλειστικά ως γεννήτρια, τροφοδοτώντας τον ηλεκτροκινητήρα που δίνει την κίνηση στο αυτοκίνητο. Έτσι ο οδηγός απολαμβάνει την αίσθηση ενός αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου, με την πρακτικότητα και την… σιγουριά ενός θερμικού κινητήρα σε ότι έχει να κάνει με την αυτονομία.
Το e-Pedal, το ProPILOT και η τετραδιεύθυνση HICAS σε GT-R και Skyline είναι επίσης χαρακτηριστικά παραδείγματα της διάθεσης της Nissan να μετατρέπει την τεχνολογία σε καθημερινή εμπειρία για τον οδηγό.
Προκλήσεις και αστοχίες
Η πορεία δεν υπήρξε ανέφελη. Η Nissan άφησε κενά σε βασικές κατηγορίες, περιορίστηκε σε μικρή γκάμα και συχνά έδειχνε αναποφασιστικότητα ως προς την ταυτότητά της. Τα διοικητικά σκάνδαλα με τον Carlos Ghosn στο επίκεντρο τραυμάτισαν σοβαρά την εικόνα της και έπληξαν την αξιοπιστία της. Παρά τα όσα του καταλογίζονται, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Ghosn ήταν εκείνος που επανέφερε τη Nissan στην κερδοφορία μέσα από στρατηγικές συμμαχίες.
Από μερίδιο αγοράς 3-4% τη δεκαετία του 2010, σήμερα η Nissan έχει πέσει κάτω από το 2% στην Ευρώπη. Η απώλεια δυναμικής άφησε χώρο σε ανταγωνιστές που κινήθηκαν πιο γρήγορα και πιο επιθετικά.
Σαν να μην έφτανε αυτό, τα οικονομικά αποτελέσματα του 2024 κατέγραψαν ζημίες ύψους 4,5 δισ. δολαρίων, σηματοδοτώντας μια από τις πιο δύσκολες στιγμές της εταιρείας. Ο νέος CEO, Ivan Espinosa, που ανέλαβε καθήκοντα τον Απρίλιο του 2025, παραδέχθηκε ότι τα αίτια του προβλήματος ξεκίνησαν από το 2015, όταν η Nissan επιχείρησε μια υπεραισιόδοξη πρόβλεψη για τις παγκόσμιες πωλήσεις της που ποτέ δεν επιβεβαιώθηκαν.
Ο Espinosa παρουσίασε ένα ριζικό σχέδιο αναδιάρθρωσης με τρεις άξονες, α) μείωση κόστους, β) νέα στρατηγική προϊόντων και αγορών, καθώς και γ) επιλεκτικές συνεργασίες. Όπως τόνισε, «δεν μπορούμε να βασιζόμαστε σε κανέναν άλλο, πρέπει να σταθούμε στα πόδια μας». Στο πλαίσιο αυτού του σχεδίου ανακοινώθηκε και το κλείσιμο του ιστορικού εργοστασίου Oppama στην Ιαπωνία, το οποίο λειτουργεί από το 1961 και απασχολεί 2.400 εργαζομένους. Η παύση των εργασιών θα ολοκληρωθεί το 2028 και εντάσσεται στον σχεδιασμό μείωσης των εργοστασίων παγκοσμίως από 17 σε 10. Μια επώδυνη, αλλά αναγκαία απόφαση για τη βιωσιμότητα της εταιρείας.
Στρατηγική και παρόν
Το Micra EV που οδηγήσαμε πολύ πρόσφατα, δείχνει ότι η Nissan δεν εγκαταλείπει την Ευρώπη. Ωστόσο, το τοπίο έχει αλλάξει ριζικά. Οι Ευρωπαίοι κολοσσοί Volkswagen, Renault και Stellantis έχουν πλέον πλήρη γκάμα ηλεκτρικών. Οι Κορεάτες Hyundai και Kia κερδίζουν έδαφος με τεχνολογικά προηγμένα και σχεδιαστικά ελκυστικά μοντέλα. Και οι Κινέζοι, με μάρκες όπως οι BYD, MG, Nio και XPeng, μπαίνουν δυναμικά, με μεγάλη γκάμα ηλεκτρικών και επιθετική τιμολογιακή πολιτική που πιέζει όλους τους παραδοσιακούς παίκτες. Σε αυτό το σκηνικό, μια εταιρεία με περιορισμένη γκάμα όπως η Nissan βρίσκεται υπό ασφυκτική πίεση.
Η επόμενη μέρα
Η Nissan διαθέτει ακόμη ισχυρά πλεονεκτήματα που δεν πρέπει να υποτιμηθούν. Το εργοστάσιο Sunderland παραμένει στρατηγικό «χαρτί» και μπορεί να εξελιχθεί σε κόμβο ηλεκτροκίνησης για όλη την Ευρώπη, ενισχύοντας παράλληλα τη βρετανική βιομηχανία μετά το Brexit. Η συμμαχία με τη Renault και την Ampere εξασφαλίζει πρόσβαση σε νέες πλατφόρμες και τεχνολογίες που μειώνουν το κόστος ανάπτυξης και επιταχύνουν την ανανέωση της γκάμας. Το δίκτυο αντιπροσώπων στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι ισχυρό και αναγνωρίσιμο. Πολύ περισσότερο, το brand…
Αυτό που λείπει είναι ένα ξεκάθαρο και ρεαλιστικό πλάνο προϊόντων, μια γκάμα που θα ισορροπεί ανάμεσα σε ηλεκτρικά και θερμικά μοντέλα, αφού η αγορά δεν είναι ενιαία και εκατομμύρια οδηγοί εξακολουθούν να αναζητούν προσιτά βενζινοκίνητα και υβριδικά. Επιστροφή στα επαγγελματικά με νέο Navara, σε μια κατηγορία που αναπτύσσεται δυναμικά στην Ευρώπη και μπορεί να προσφέρει ξανά όγκο πωλήσεων και κύρος. Νέες στρατηγικές συνεργασίες που θα δώσουν εύρος και βάθος στη γκάμα. Και, πάνω απ’ όλα, νέα μοντέλα με προσωπικότητα, ικανά να επαναφέρουν τη Nissan στην καρδιά των οδηγών.
Στην ελληνική αγορά, η εικόνα είναι χαρακτηριστική. Παρά τις δυσκολίες, η Nissan παραμένει σταθερά στις πιο δημοφιλείς μάρκες, στηριγμένη σχεδόν αποκλειστικά σε δύο μοντέλα, το Juke και το Qashqai. Δύο προτάσεις που καλύπτουν το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς και κρατούν ζωντανή την παρουσία της, ωστόσο λείπει ένα θερμικό Micra…
Η Nissan αξίζει να μείνει
Η ιστορία αποδεικνύει ότι η Nissan ποτέ δεν φοβήθηκε να καινοτομήσει ή να τολμήσει. Με το Qashqai δημιούργησε κατηγορία. Με το Leaf έφερε το πρώτο μαζικό ηλεκτρικό. Με το GT-R αμφισβήτησε τα ισχυρότερα supercars. Με το e-POWER απέδειξε ότι μπορεί να προσφέρει λύσεις που απαντούν στις ανάγκες της εποχής.
Σήμερα χρειάζεται ξανά αυτό το πνεύμα, αλλά με ρεαλισμό και πειθαρχία. Ο Espinosa έχει μπροστά του μια εξαιρετικά δύσκολη αποστολή, και η απόφαση για το κλείσιμο ιστορικών εργοστασίων δείχνει τη σοβαρότητα της κατάστασης. Όμως ταυτόχρονα αποκαλύπτει και την αποφασιστικότητα.
Ναι, έγιναν λάθη. Οι αστοχίες στη γκάμα και τα διοικητικά σκάνδαλα έδειξαν πόσο εύκολα χάνεται η δυναμική. Αλλά απέδειξαν και κάτι ακόμη. Ότι η Nissan ξέρει να επιστρέφει. Και αυτή η επιστροφή δεν είναι μόνο αναγκαία για την ίδια, αλλά και για την ταυτότητα της ευρωπαϊκής αυτοκίνησης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
10+2 πράγματα που μάθαμε για το νέο Nissan Micra
Η Nissan πρωτοπορεί: Τεχνολογία ψυχρού ψεκασμού εδρών βαλβίδων στον νέο κινητήρα e-Power (photos)
Nissan: Με αυτό το μοντέλο οι Ιάπωνες θέλουν να προσελκύσουν τις γυναίκες οδηγούς