Δοκιμάζουμε το πολυαναμενόμενο Mazda 3 Hatchback 1.8 Skyactiv-D 116 PS


ΤΟ ΜAZDA 3 ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΠΟΥ ΚΛΕΒΕΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΚΑΙ ΣΕ ΓΕΜΙΖΕΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ.
  • 26/4/2020
Μείγμα συναισθημάτων, καλύτερα. Η λύπη για την απουσία της Mazda από τη χώρας μας τα τελευταία χρόνια (και η αντίστοιχη απουσία των μοντέλων της) συνυπάρχει με τη χαρά, την ευχαρίστηση και την ικανοποίηση που δημιουργεί η επιχειρηματική επαναδραστηριοποίησή της στην Ελλάδα. Λίγες ημέρες έπειτα από την επίσημη ανακοίνωση της αντιπροσώπευσής της και πάλι εδώ, ανοίγουμε την πόρτα για να καθίσουμε μέσα στην πρόσφατη «γενιά» του Mazda 3 Hatchback. Και αυτά που έχουμε να μάθουμε, να ανακαλύψουμε (και ως ένα βαθμό να θυμηθούμε) είναι πολλά.

Αυτό το όμορφο, πεντάθυρο όχημα προκαλεί το ενδιαφέρον. Είτε από περιέργεια, είτε από νοσταλγία, πολλοί είναι αυτοί που συνωστίζονται κοντά του  Είναι, βλέπετε, κι αυτό το ξεχωριστό χρώμα του καμπυλόσχημου αμαξώματος, με τις έντονες ακμές σε συγκεκριμένα μέρη του (κυρίως εμπρός), που το κάνει να ξεχωρίζει και να προσελκύει. Αυτό που οι άνθρωποι της ιαπωνικής εταιρείας ονομάζουν «Kodo», δηλαδή η πρακτική να εξακολουθούν να σχεδιάζουν και να διαμορφώνουν σε σημαντικό βαθμό με το χέρι τις επιφάνειες του οχήματος, δημιουργεί συναισθήματα με τρόπο που δεν συμβαίνει με τα –κατά τα άλλα ικανά– ανταγωνιστικά μοντέλα του Mazda 3.

Σχηματικά

Το αμάξωμά του δείχνει και είναι λιτό σχεδιαστικά αλλά αισθητικά είναι αρμονικό. Η μάσκα έχει περισσότερα έντονα στοιχεία ενώ τα πίσω φώτα ενσωματώνονται με μοναδικό τρόπο στο αμάξωμα, δημιουργώντας ένα ενιαίο σύνολο. Όπως έχει ανακοινωθεί, οι σχεδιαστές της Mazda θέλησαν ένα αποτέλεσμα που να κάνουν το αυτοκίνητο να δείχνει σαν να «βρίσκεται εν κινήσει» ακόμα και σταθμευμένο.

Στο εσωτερικό του, η εικόνα είναι ίδιας φιλοσοφίας. Το λιτό ταμπλώ μοιάζει να τονίζει την πολύ καλή ποιότητα των υλικών και της κατασκευής αλλά και αναδεικνύεται μέσω αυτών των στοιχείων. Ως οδηγός, βρίσκεσαι σε ένα άνετο, σχετικά σφιχτό σε αίσθηση κάθισμα έχοντας μια καλή θέση οδήγησης και ένα εργονομικά διαμορφωμένο περιβάλλον εμπρός σου. Οι λιγοστοί διακόπτες και η έγχρωμη οθόνη 8,8 ιντσών δημιουργούν ένα λιτό αλλά κομψό σύνολο το οποίο δεν διασπά την προσοχή σου στον δρόμο. 

Περί ευρυχωρίας

Οι εμπρός επιβάτες δεν θα αντιμετωπίσουν κάποιο θέμα αναφορικά με τον χώρο που έχουν στη διάθεσή τους. Όμως, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τους πίσω, όπου το ωφέλιμο μήκος δεν είναι αυτό που αναμένεις. Επίσης, το πορτμπαγκάζ είναι στον μέσο όρο μεταξύ των μοντέλων της μικρομεσαίας κατηγορίας και έχει σχετικά ψηλό κατώφλι. Βεβαίως, υπάρχει η δυνατότητα να διπλώσουν οι πλάτες του πίσω καθίσματος ώστε να αυξηθεί αντίστοιχα η μεταφορική ικανότητα του χώρου αποσκευών. Οι θήκες για μικροαντικείμενα είναι πρακτικές και κατάλληλα διαμορφωμένες και για τους πίσω επιβάτες.

Οδική συμπεριφορά

Η όψη του Mazda 3 τέταρτης «γενιάς» σε προδιαθέτει να θες να το οδηγήσεις, καθώς εκτός από αρμονία αποπνέει και δυναμισμό. Η εμπρός ανάρτησή του αποτελείται από γόνατα MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδο, ενώ πίσω υπάρχει ημιάκαμπτος άξονας. Όπως δηλώνουν στη Mazda, προσπάθησαν να κάνουν το νέο μοντέλο να είναι όσο το δυνατόν καλύτερο σε οδική συμπεριφορά. Το χαμηλά τοποθετημένο κάθισμα οδηγού, για τα δεδομένα της κατηγορίας και η ευρεία έκταση του ταμπλώ, το οποίο δείχνει ακόμα μεγαλύτερο λόγω της σχεδίασής του, ενισχύουν τη σπορτίβ εικόνα που θέλησαν να προσδώσουν στο Mazda 3.

Το τιμόνι έχει ικανοποιητική αίσθηση αλλά αυτό που ευχαριστιέσαι περισσότερο είναι ο τρόπος λειτουργίας του κιβωτίου ταχυτήτων. Είναι ένα από τα στοιχεία για τα οποία μας είχαν λείψει τα Mazda. Η καλή οδική συμπεριφορά είναι ένας τομέας στο οποίο δίνουν μεγάλη έμφαση οι άνθρωποι της εταιρείας και από τις προτεραιότητες κατά την εξέλιξη ενός μοντέλου τους. Έτσι, τηρουμένων των αναλογιών, το Mazda 3 έχει υψηλό επίπεδο πρόσφυσης, αλλάζει γρήγορα κατεύθυνση και δεν παίρνει μεγάλη κλίση όταν στρίβεις με αυξημένη ταχύτητα. Ένα από τα θετικά στοιχεία του μοντέλου είναι ότι το επίπεδο θορύβου κατά την κίνησή του είναι σχετικά χαμηλό, παρότι έχουμε να κάνουμε με την πετρελαιοκίνητη εκδοχή του.

 

Ο κινητήρας

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
MAZDA 3 1.8 SKYACRIV-D 116 PS MANUAL

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ7

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 8

ΣΥΝΟΛΟ82

Δεν θα εντυπωσιαστείς όταν ακούσεις γι’ αυτόν. Πετρελαιοκινητήρας 1,8 λίτρων με απόδοση «μόνο» 116 PS δεν θα σε συνταράξει. Στα περίπου πέντε χρόνια που απουσίασε η Mazda από την Ελλάδα, η μέγιστη απόδοση των κινητήρων αυτών εμφανίζεται αυξημένη και έχουμε συνηθίσει σε μεγαλύτερους αριθμούς. Ωστόσο, στην περίπτωση της Mazda υπάρχει ένα ουσιαστικό στοιχείο διαφοροποίησης: η κατασκευαστική φιλοσοφία προσέγγισης και το λογότυπο «Skyactiv-D» που ακολουθεί την ένδειξη 1.8.
Ο (υπερτροφοδοτούμενος, φυσικά) πετρελαιοκινητήρας έχει δημιουργηθεί με σκοπό να είναι όσο το δυνατόν πιο οικονομικός σε κατανάλωση καυσίμου και να εκπέμπει όσο το δυνατόν λιγότερους ρύπους και διοξείδιο του άνθρακα. Συνεπώς, έχει μικρότερη σχέση συμπίεσης για diesel (14,0:1), δύο υπερτροφοδότες, σύστημα άμεσου ψεκασμού υψηλής πίεσης που μπορεί να κάνει έως και εννέα μικροψεκασμούς ανά κύκλο σε κάθε κύλινδρο, σύστημα μεταβλητού χρονισμού όλων των βαλβίδων και σύστημα μεταβλητής βύθισης των βαλβίδων εξαγωγής. Επίσης, έχει γίνει προσπάθεια να μειωθεί η θερμοκρασία και ο παραγόμενος θόρυβος κατά τη λειτουργία του. Όλα αυτά έχουν αποτέλεσμα. Χάρη στην πολύ καλή ροπή του (270 Nm/1.600-2.600 rpm), η επιτάχυνση εν κινήσει είναι ικανοποιητική και η κατανάλωση χαμηλή. Η τιμή των 5,8 l/100 km που μετρήσαμε κατά τη δοκιμή μας είναι χαρακτηριστική.
 

Σαν συμπέρασμα

Η αίσθηση που μας άφησε το νέο Mazda 3 (σημ.: η τέταρτη «γενιά» του παρουσιάστηκε το 2018) είναι ότι πρόκειται για ένα ξεχωριστό και πολύ ομοιογενές αυτοκίνητο. Παραμερίζοντας τις όποιες συναισθηματικές επιρροές, θεωρείς αυτό αναλαμβάνει να σου ξανασυστήσει την ιαπωνική εταιρεία και τις κατασκευαστικές αξίες της. Μπορεί να μην δείχνει τόσο σύγχρονο εσωτερικά, με πολλές έγχρωμες οθόνες αφής (ακόμα και αυτή που έχει δεν είναι τέτοια), να μην έχει σκόπιμα κραυγαλέα σχεδίαση και κινητήρα με μεγάλη ονομαστική ισχύ. Όμως, όταν έρθει η ώρα να βγεις από αυτό και απομακρυνθείς, θα κοντοσταθείς και θα γυρίσεις να το ξανακοιτάξεις. Τότε, θα αναρωτηθείς τι ήταν αυτό που σε έκανε να το πράξεις και θα συνειδητοποιήσεις ότι η ποιότητα και η αίσθηση που σου δίνει ως αυτοκίνητο δεν είναι εύκολο να τα βρεις σε τέτοιο βαθμό σε άλλα ανταγωνιστικά μοντέλα του.
 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ MAZDA 3 1.8 SKYACRIV-D 116 PS MANUAL 2019   TIMH €   ΤΕΛΗ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ , Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Πετρέλαιο

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 85 (116)/4.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 270/1.600-2.600

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 10,3 sec, τελική 194 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5 L/100km, 131 g/km

MAZDA 3 1.8 SKYACRIV-D 116 PS MANUAL 2019

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΙΝΗΤΗΡΑ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΥΣΙΜΟΥ.

ΚΑΤΑ ΧΩΡΟΣ ΓΙΑ ΠΙΣΩ ΕΠΙΒΑΤΕΣ, ΕΛΛΕΙΨΗ ΡΟΠΗΣ ΩΣ ΤΙΣ 1.800 rpm (DIESEL), ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ (ΓΙΑ ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ).