Δοκιμάζουμε το ταχύτατο crossover Tesla Model Y


Το Model Y του 2020 είναι το πρώτο Tesla που δεν πείθει ότι μπορεί να κάνει πράγματα με ένα καινούριο, ιδιαίτερο τρόπο. Αντιθέτως, αποτελεί μία crossover εκδοχή του Model 3 Sedan, στοχεύοντας στο μέσο χρήστη.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ANNIE WHITE (CAR AND DRIVER, USA) ΑΠΟΔΟΣΗ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΩΠΟΔΗΣ
    ΦΩΤ.: MARC URBANO.
  • 12/9/2020

Η οδήγηση ενός Tesla μπορεί να είναι αποκάλυψη. Εν μέρει, έχει να κάνει με το πώς δείχνει. Η Tesla πρωτοπόρησε στο να κατασκευάσει αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, τα οποία να μην φαίνονται σκόπιμα άσχημα. Και είναι επίσης και ο παράγοντας της απόδοσης. Όποιος έχει καθίσει πίσω από το τιμόνι ενός Tesla, με αυτούς τους παλαβούς ρυθμούς επιτάχυνσης, γνωρίζει πολύ καλά ότι αυτά δεν είναι τυχαία αυτοκίνητα. Υπάρχει επίσης η αντίληψη ότι όλοι οι άλλοι στο παιχνίδι των EV κατασκευάζουν συσκευές, ενώ η Tesla παράγει σύμβολα κύρους, κάτι το τελείως νέο.

 

Μπαίνοντας σε ένα Tesla, το μυαλό σου -εκπαιδευμένο σε μία ζωή όλο προσδοκίες- αναρωτιέται εάν το να έχεις ένα ξεχωριστό διακόπτη να ρυθμίζει τους εξωτερικούς καθρέφτες είναι πράγματι απαραίτητο ή αν θα θυμηθείς σε μία στιγμή ανάγκης που είναι τα alarm (ψιτ!, είναι από πάνω σου). Όταν όμως αρχίζεις να κινείσαι, είτε είσαι σε ένα Model S, είτε σε ένα Model 3, απολαμβάνεις την ανόθευτη χαρά που σου προσφέρει η οδήγηση ενός αυτοκινήτου που είναι γρήγορο, ήσυχο και συμπεριφέρεται καλά. Οι ηλεκτρικοί κινητήρες της Tesla είναι πραγματικά αξιομνημόνευτοι, ενώ λαμβάνοντας υπόψη όλα όσα προσφέρει η εταιρία -από το Supercharging και το Dog mode, μέχρι τις over-the-air ενημερώσεις- καταλαβαίνεις γιατί τόσοι κάτοχοι Tesla υποστηρίζουν ότι δεν θα γυρίσουν ποτέ σε άλλο κατασκευαστή. 

Και κάπου εκεί ερχόμαστε στο Model Y 

Μεταπηδώντας από το long term Model 3 που έχουμε στο Car and Driver, στο Model Y -το οποίο, παρεμπιπτόντως, μας παραχώρησε ένας ευγενικός ιδιοκτήτης και όχι η ίδια η Tesla- αλλάζει το πλαίσιο αναφοράς, κάνοντας το Υ να θυμίζει περισσότερο πλυντήριο πιάτων, από όσο είναι. Αυτό δεν είναι ένα τολμηρό, καινούριο πράγμα από την Tesla. Είναι σαν να διάβαζε κανείς το ποίημα «Esio Trot» σε ένα Model 3: Είναι ψηλότερο, μακρύτερο και πλατύτερο, αλλά ο εσωτερικός και εξωτερικός του σχεδιασμός είναι ουσιαστικά ταυτόσημος. Στο μπροστινό μέρος, αυτό δείχνει καλό. Μας αρέσει το Model 3, οπότε ένα μοντέλο που είναι σαν αυτό αλλά με ένα πιο ευρύχωρο πίσω κάθισμα -με σχεδόν πέντε επιπλέον εκατοστά αέρα για τα κεφάλια- και μεγαλύτερο πορτμπαγκάζ -που χωράει επτά αποσκευές, έναντι τεσσάρων του 3- ακούγεται καλό, έτσι δεν είναι; Στην πράξη οι διαστάσεις του Υ λειτουργούν εναντίον του.

Παρότι το Υ και το 3 μοιράζονται κινητήρες και μπαταρίες, ο λιγότερο ραφιναρισμένος οδηγικός χαρακτήρας του πρώτου είναι άμεσα διακριτός σε όποιον έχει οδηγήσει το δεύτερο. Υπάρχουν περισσότερες κλίσεις στις στροφές, ενώ στα μαλακά σου μόρια μπορείς να ανιχνεύσεις μία ελαφρά ελαστικότητα στο αυτοφερόμενο όταν το σασί στρεσάρεται στις στροφές ή σε κακούς δρόμους. Το γρήγορο τιμόνι κάνει το Model Y να δείχνει νευρικό, σε σχέση με το 3, ενώ οι προαιρετικοί τροχοί των 20 ιντσών του οχήματος της δοκιμής, δίχως αμφιβολία, βοηθούν στο να κοπανάει η ανάρτηση περνώντας επάνω από τους αρμούς διαστολής των δρόμων.

Διαπιστώσαμε επίσης αρκετή από αυτή την παράξενη μουρμούρα του ηλεκτροκινητήρα, που συνοδεύει τη φάση της επιτάχυνσης, καθώς και έναν ελαφρά διαφορετικό τόνο που έρχεται με το αναγεννητικό φρενάρισμα. Κατά την κύλιση ακούγεται το ίδιο, πάντως. Τα καλά νέα είναι ότι μπορείς εύκολα να εξαφανίσεις αυτούς τους ήχους με το στάνταρ ηχοσύστημα των 14 ηχείων.

To αξίας 57.190 δολαρίων (50.900 ευρώ) Model Y που οδηγήσαμε έχει το ίδιο σύστημα κίνησης, με δύο κινητήρες και τετρακίνηση, όπως το long term Model 3, αλλά προσφέρει συνδυαστικά 384 ίππους και 510 Nm σε αυτή την υλοποίηση. Οι 75,0 κιλοβατώρες ωφέλιμης ενέργειας από την μπαταρία παρέχουν μία εκτιμώμενη από την ΕΡΑ αυτονομία της τάξης των 508 χιλιομέτρων αλλά θα το μετανιώσετε εάν δεν επιλέξετε την πιο ισχυρή έκδοση Performance όταν προσπαθήσετε να απογειώσετε τα 1.989 κιλά του Υ. Αυτό το σφίξιμο στο στομάχι που προκαλείται από τη χαμηλά παραγόμενη ροπή που συνδέεται με τα υπόλοιπα Tesla, εδώ λείπει.

Το Model Υ έχει υψηλότερου προφίλ ελαστικά από το 3, τα οποία βοηθούν στο θέμα της αυτονομίας (μακρύτερη μετάδοση), αυτά όμως λειτουργούν σαν τσιμεντένια παπούτσια στις χαμηλές ταχύτητες. Η επιτάχυνση από στάση μέχρι τα 50-65 km/h κάνει τον κινητήρα να δείχνει βαρύς. Αυτό δεν σημαίνει ότι το Υ δεν είναι γρήγορο. Ολοκληρώνει το 0-97 km/h σε 4,4 sec -0,4 sec πιο αργά από το Model 3- και επιταχύνει από τα 48 στα 80 km/h (30-50 mph) στα εντυπωσιακά 1,7 sec. Στο ένα τέταρτο του μιλίου, μία υπόθεση 12,7 δευτερολέπτων, το Υ συνεχίζει να είναι πιο αργό κατά 0,4 sec από το 3. Κανένας δεν πρόκειται να δημιουργήσει βίντεο αντιδράσεων στο YouTube για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, τουλάχιστον όχι κάποιος που θα μαζέψει πολλές προβολές.

Στην 321 χιλιομέτρων (200 μιλίων) δοκιμαστική διαδρομή στον αυτοκινητόδρομο, με 120 km/h, το Υ επιτυγχάνει μία ρεαλιστική αυτονομία των 354 χιλιομέτρων, μόλις 16 λιγότερα από το Model 3. Η δέσμευση της φίρμας για τη δημιουργία του δικτύου φόρτισης (στις ΗΠΑ) σημαίνει ότι το να αγοράσεις το Tesla ως το μοναδικό σου αυτοκίνητο αποτελεί μία ρεαλιστική πρόταση. Η εταιρία αναφέρει ότι το Model Y μπορεί να ανακτήσει 254 χιλιόμετρα αυτονομίας με μία φόρτιση μόλις 15 λεπτών σε ένα Supercharger. Αυτό ακόμα δεν συγκρίνεται με τα λιγότερα από 5 λεπτά που θέλει για να γεμίσει πλήρως ένα ρεζερβουάρ σε ένα πρατήριο υγρών καυσίμων, η Tesla όμως ολοένα και πλησιάζει. Λέγοντας αυτό, οι σταθμοί Supercharger εξακολουθούν να μην διαθέτουν καλό καφέ και ιδιαίτερες λιχουδιές.

Το Model Y συνοδεύεται από ένα χαρακτηριστικό που περιμένουμε από όλα τα Tesla: Κακή εφαρμογή και φινίρισμα. Παρατηρούμε ασυνεχή κενά μεταξύ των τμημάτων του αμαξώματος – χωρίς όμως να είναι τα πάντα τοποθετημένα στραβά. Υπάρχει ένα χαρακτηριστικό εφέ φλοιού πορτοκαλιού στη βαφή, ενώ φαινόντουσαν και κάποια σκασίματα σε αυτή, από το εργοστάσιο, σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου. Μερικά καλώδια κρέμονται χύμα κάτω από το ταμπλό, στα πόδια του επιβάτη. Η Tesla τοποθέτησε το αυτοκόλλητο με τις πιέσεις των ελαστικών στο άνοιγμα της πόρτας με τέτοιο τρόπο που η άσπρη του επιφάνεια ξεπροβάλλει μέσα από το κενό του μπροστινού φτερού και του πάνελ της πόρτας. Και μία σειρά από επίμονους τριγμούς και κουδουνίσματα από το πίσω κάθισμα και το διαμέρισμα των αποσκευών έκαναν τον ιδιοκτήτη να στείλει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο πίσω στην Tesla για επισκευή. Η εταιρία λέει ότι το κουδούνισμα αποτελεί γνωστό πρόβλημα δίχως λύση, οπότε τη λύση την έδωσε ο ίδιος ο ιδιοκτήτης. Αναδίπλωσε ελαφρά ένα τμήμα του πίσω καθίσματος ώστε να σταματήσουν οι πλάτες να τρίβονται μεταξύ τους.

Η Tesla έχει αναπτυχθεί επιχειρηματικά πουλώντας θελκτικά EV σε τιμές πολυτελείας. Το Model Y όμως, που υπολείπεται σε ανέσεις για την τιμή του, κάνει ξεκάθαρο ότι η Tesla δεν αναζητά να καινοτομήσει εδώ. Η εταιρία πήρε ένα από τα βασικά της οχήματα -το οικονομικότερο από αυτά- και δημιούργησε μία εναλλακτική του, όπως ακριβώς κάνουν και τόσοι άλλοι κατασκευαστές με τα δικά τους EV. Και όμως, η εκτίμηση του κοινού στα Tesla είναι τόσο βαθιά που αυτό το ηλεκτρικό crossover θα πουλήσει σίγουρα σαν τρελό. Δεν υπάρχει τίποτα τρομερά λάθος με το Model Y. Δεν μπορούμε όμως και να ισχυριστούμε ότι η Tesla σκόραρε με αυτό. Η εταιρία, γνωστή για το επιθετικό παιχνίδι της, εδώ πήγε εκ του ασφαλούς. Και το αποτέλεσμα δεν έκανε τη διαφορά στα μάτια μας.