Οδηγούμε το Zeekr X στη Σουηδία


Δυναμικό σε σχεδίαση, καλοφτιαγμένο και κυρίως με κορυφαίες τεχνολογίες το ηλεκτρικό C-SUV που έρχεται για να κατακτήσει την ευρωπαϊκή αγορά.

  • ΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ, ΦΩΤ.: ZEEKR
  • 5/10/2023

Η Zeekr συστήθηκε στο Ευρωπαϊκό κοινό με ένα εντυπωσιακό σε διαστάσεις και επιδόσεις ηλεκτρικό σεντάν, το 001 το οποίο απέσπασε πολύ θετικές κριτικές από τον ειδικό Τύπο και τώρα εισέρχεται στην κατηγορία εκείνη που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο αγοραστικό ενδιαφέρον με το ολοκαίνουργιο X, ένα αμιγώς ηλεκτρικό C-SUV. Στα άμεσα σχέδιά της για την Ευρώπη και το λανσάρισμα του 009 που ανήκει στην MPV κατηγορία.

Σε ότι αφορά την εταιρεία που ιδρύθηκε μόλις το 2021 και ήδη έχει διαθέσει περισσότερα από 100.000 αυτοκίνητα, αποτελεί το premium παρακλάδι του ομίλου Geely, όπως αυτοπροσδιορίζεται, δίνοντας έμφαση στην καινοτομία και ίσως να γνωρίζετε ότι επικεφαλής για την Ευρωπαϊκή αγορά είναι ο κ. Σπύρος Φωτεινός, ένα πεπειραμένο στέλεχος, που προέρχεται από τον όμιλο Toyota.

Η Zeekr, που ανήκει στο ίδιο group με τις Volvo και Polestar, αξιοποιεί την πλατφόρμα SEA του Geely για τα ηλεκτρικά οχήματα, όπως και το κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας, όπου βρίσκεται και το κέντρο σχεδίασης των προϊόντων της. Το ευρωπαϊκό επιχειρηματικό πλάνο λανσαρίσματος προβλέπει έναρξη πωλήσεων από τις αγορές της Σουηδίας και της Ολλανδίας, όπως και ισχύει, ενώ θα ακολουθήσουν οι χώρες της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης και λίγο αργότερα (πιθανόν από το 2025) της Νότιας Ευρώπης, χωρίς να ακόμη να μπορεί να διευκρινιστεί το πότε και με πιο σχήμα η Zeekr θα έρθει στην Ελλάδα…

Βασικός παίκτης

Το X είναι το μοντέλο πάνω στο οποίο η Zeekr στηρίζει πολλά για την επιτυχία της, καθώς εντάσσεται στην πιο δημοφιλή κατηγορία της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας αγοράς. Αυτή των ηλεκτρικών C-SUV. Αντιπαραθέτει την τεχνογνωσία του κινέζικου Ομίλου στην ηλεκτροκίνηση (όσο περίεργο και να φανεί σε κάποιους, οι Κινέζοι εδώ βρίσκονται ένα βήμα μπροστά σε σχέση με τους ευρωπαίους κατασκευαστές), τον δυναμικό σχεδιασμό, ένα καλαίσθητο minimal εσωτερικό και φυσικά τις μοντέρνες τεχνολογικές εφαρμογές, είτε μιλάμε για τα συστήματα κίνησης, είτε για το λογισμικό που είναι δικό της.

Με μήκος που φθάνει τα 4,432 m το X είναι ένα αυτοκίνητο που μπορεί να κινηθεί με ευελιξία στις αστικές διαδρομές, έχοντας παράλληλα πολύ άνετους χώρους στην καμπίνα (μεταξόνιο στα 2.750 m) και έναν αποθηκευτικό χώρο της τάξης των 362 lt στο πίσω μέρος, που δεν ξεπερνά το μέσο όρο της κατηγορίας.

Το μοντέλο της Zeekr αξιοποιεί την πλατφόρμα SEA, όπως και το μεγαλύτερο 001, αλλά και το «ομόσταυλο» Volvo EX30, που έχει σχεδιαστεί για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα με ότι πλεονεκτήματα συνεπάγεται κάτι τέτοιο για την διαχείριση του συνολικού βάρους, τη λειτουργικότητα και την ασφάλεια.

Σε θέματα αισθητικής, η επίδραση του ευρωπαϊκού τμήματος σχεδίασης είναι καταλυτική, καθώς το Χ διαθέτει τον δικό του χαρακτήρα, με ένα εντυπωσιακό αμάξωμα εξωτερικά που χαρακτηρίζεται από τις μοντέρνες γραμμές από όποια πλευρά και εάν το κοιτάξεις, ενώ τα μικρά φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω δίνουν την εντύπωση ενός μεγαλύτερων διαστάσεων SUV.

Στα ιδιαίτερα γνωρίσματα η έλλειψη πλαισίων και χειρολαβών στις πόρτες, οι μικροί εξωτερικοί καθρέπτες, αλλά και οι εμπρός και πίσω προφυλακτήρες που είναι σχεδιασμένοι έτσι ώστε να συμβάλουν στην δημιουργία ενός χαμηλού αεροδυναμικού συντελεστή (Cd 0,28).

Tο εσωτερικό είναι απέριττο και με ελάχιστους φυσικούς διακόπτες όπως ακριβώς συμβαίνει στα σύγχρονα ηλεκτρικά οχήματα. Όλες οι λειτουργίες ελέγχονται από την μεγάλη κεντρική οθόνη HD των 14,6’’, ενώ ο οδηγός έχει στην διάθεσή του έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 8,8’’ με τις ενδείξεις να μπορούν να απεικονισθούν και στο επαυξημένης πραγματικότητας head-up display. Το ψηφιακό πιλοτήριο του Χ υποστηρίζεται από τεχνολογία 5G και με τον πανίσχυρο επεξεργαστή Qualcomm 8155, εξασφαλίζοντας γρήγορη απόκριση και λειτουργικότητα στα συστήματα συνδεσιμότητας, αλλά και ταχύτητα στις over-the-air ενημερώσεις.

Το σύστημα infotainment μπορεί να δεχθεί φωνητικές εντολές (Zeekr Voice Assistant) με τεχνολογία ΑΙ προκειμένου ο οδηγός να μην αποσπά την προσοχή του από το τιμόνι, προκειμένου να ρυθμίσει τον κλιματισμό ή το σύστημα πλοήγησης, ενώ το υψηλής πιστότητας ηχοσύστημα Υamaha surround με 13 ηχεία, προσφέρει έλεγχο μέσω χειρονομιών.

Η καμπίνα του Zeekr έχει την λογική ενός σύγχρονου lounge. Όταν είναι σταθμευμένο, μέσω προκαθορισμένων λειτουργιών άνεσης, μπορείτε να επιλέξετε ιδανική θέση των καθισμάτων για να απολαύσετε τη μουσική σας (Theater Mode), να εξασφαλίσετε την ιδανική θερμοκρασία στο εσωτερικό για το κατοικίδιό σας (Pet Mode), αλλά και να πληροφορήσετε τους περαστικούς μέσω ειδικής ένδειξης ότι αυτό είναι άνετο και ασφαλή!

Υπάρχει επίσης και η επιλογή, Life Detection, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να προστατεύει τα παιδιά ή τα κατοικίδια σε περίπτωση που κάποιος αφηρημένος οδηγός τα αφήσει κλειδωμένα στο εσωτερικό. Εάν συμβεί κάτι τέτοιο, το σύστημα θα ειδοποιήσει τον οδηγό εμφανίζοντας μια προειδοποίηση στην οθόνη ενδείξεων στην κολόνα Β.

Διαθέσιμο και ένα ακόμη σύστημα προστασίας του αυτοκινήτου, το Sentinel Mode, όπου όταν το όχημα είναι σταθμευμένο και κλειδωμένο, μπορεί να καταγράψει σε βίντεο μια ύποπτη δραστηριότητα εάν εντοπιστεί, με τον οδηγό να είναι ο μοναδικός που έχει πρόσβαση στην αποθηκευμένη σε USB εγγραφή.

Αξίζει να τονισθεί η λειτουργία μασάζ των καθισμάτων και το κατασκευασμένο από βιώσιμα υλικά εσωτερικό του Χ.

Home made

Το Χ ενσωματώνει υψηλής τεχνολογίας ηλεκτροκινητήρες που έχει κατασκευάσει η ίδια η Zeekr, προκειμένου να προσφέρει επιδόσεις και αυτονομία.

Στην 2WD έκδοση που η Zeekr ονομάζει Long Range το μοτέρ είναι τοποθετημένο στον πίσω άξονα και αποδίδει 272 HP (200 kW)  και 343 Nm ροπής, προσφέροντας επιτάχυνση σε 5,6 sec και αυτονομία που μπορεί να φθάσει τα 440 km (WLTP) με τυποποιημένη κατανάλωση από 16,4-18,3 kWh/100km.

Το Χ στην έκδοση Privilege διαθέτει έναν ακόμη ηλεκτροκινητήρα στο εμπρός μέρος, προσφέροντας συνδυαστική ισχύ 428 HP(315 kWh) και 543 Nm ροπής και βελτιστοποιημένες επιδόσεις (0-100 km/h σε 3,8 sec), προσομοιώνοντας με αυτόν τον τρόπο ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα τετρακίνησης. Προκειμένου να επιτυγχάνεται η καλύτερη δυνατή εξοικονόμηση ενέργειας, το Χ μπορεί σε μόλις 0,4 sec να μεταφέρει όλη την ροπή στον πίσω άξονα προς όφελος της αυτονομίας που μπορεί να φθάσει τα 400 km.

Μπαταρία 69 kWh και 19 ADAS

Η μπαταρία του ιόντων-λιθίου έχει ονομαστική ενεργειακή χωρητικότητα 69 kWh και είναι τοποθετημένη κάτω από το δάπεδο προκειμένου να επιτυγχάνεται καλύτερο κέντρο βάρους (απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος στα 17 cm) και περιλαμβάνει κελιά NMC της CALT για βέλτιστη ενεργειακή πυκνότητα και αξιοπιστία. Άλλωστε υποστηρίζεται από 8ετή εγγύηση ή 200.000 km, ενώ στο τέλος της ζωής της μπορεί να ανακυκλωθεί σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Η απόδοση της μπαταρίας, συνεπικουρείται από την αντλία θερμότητας που ενσωματώνεται στο σύστημα κλιματισμού.

Σε ότι αφορά τη φόρτιση, με τον στάνταρ φορτιστή 22kW AC, ένας πλήρης κύκλος φόρτισης δεν θα ξεπεράσει τις τέσσερις ώρες σε οικιακό περιβάλλον, ενώ σε δημόσιο δίκτυο προσφέρεται η δυνατότητα φόρτισης με 150kW DC σε μόλις 30 min για την ανάκτηση του 80% της ενέργειας της μπαταρίας.

Σε θέματα ασφαλείας το Χ εξοπλίζεται με επτά αερόσακους όπως και με μια σουίτα 19 προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, όπως Adaptive Cruise Control, Highway Assist, Front and Rear Collision Mitigation Support, Lane Keep Assist, Evasive Maneuver Assist, Front and Rear Cross Traffic Alert και Door Open Warning.

Εντυπώσεις

Μία πρώτη επαφή με τον νέο Χ της Zeekr είχαμε στους δρόμους πέριξ της Στοκχόλμης σε αυτοκινητόδρομο όσο και σε επαρχιακό δίκτυο, με τα χαμηλά όρια ταχύτητας. Αυτό που μένει από την οδηγική εμπειρία είναι πώς πρόκειται για ένα C-SUV που έρχεται να παίξει στα ίσια με τα κορυφαία αυτοκίνητα του είδους ανεξαρτήτως κατασκευαστή. Η Zeekr το αναφέρει ως πολυτελές, αλλά αμφιβάλλουμε εάν αυτή η έννοια έχει πλέον νόημα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης…

Εμείς θα το χαρακτηρίζαμε ως ένα άψογο σε υλοποίηση με καλής ποιότητας υλικά στο εσωτερικό, καλοσχεδιασμένο και υψηλής τεχνολογίας όχημα, που μπορεί να είναι προϊόν μιας νεοσύστατης εταιρείας, ωστόσο έχοντας το κατασκευαστικό background της Geely (βλέπε Volvo), ξεκαθαρίζει τις όποιες… αμφιβολίες.

Η ποιότητα κύλισης είναι αυτό που θα εκτιμήσεις στο Χ, καθώς μπορείς να κινηθείς στον αυτοκινητόδρομο εντελώς αθόρυβα χάρη στο αεροδυναμικό αμάξωμά του. Από εκεί και ύστερα μια πλειάδα συστημάτων στο εσωτερικό φροντίζουν την άνεση και την ασφάλεια των επιβατών δημιουργώντας ένα πραγματικά μοντέρνο και πολιτισμένο περιβάλλον. Η ανάρτηση του Χ (εμπρός γόνατα McPherson, πίσω 5 συνδέσμων), έχει μαλακή ρύθμιση (σ.σ. κανένα από τα αυτοκίνητα που ήταν διαθέσιμα για δοκιμή δεν είχε Ευρωπαϊκό set-up), με αποτέλεσμα τα εξαιρετικά επίπεδα άνεσης, αλλά και τις τάσεις πλεύσης του αμαξώματος υπό πίεση. Τυπική ενός ηλεκτρικού οχήματος η αίσθηση του σύστημα διεύθυνσης και πέδησης…

Συμπερασματικά, η Zeekr μια νεοσύστατη εταιρεία, αξιοποιώντας το τεχνολογικό οπλοστάσιο της Geely έρχεται να τοποθετηθεί στην παγκόσμια αγορά με εξειδικευμένα προϊόντα στοχεύοντας σε αγοραστές που επιζητούν να βρίσκονται στο επίκεντρο της τεχνολογίας, με καλοφτιαγμένα αυτοκίνητα σε ένα ανταγωνιστικό πακέτο αγοράς.

Σε ότι αφορά τις τιμές πώλησης για την αγορά της Σουηδίας έχουν οριστεί στα €44.990 για την Long Range έκδοση (RWD) και τα €49.450 για την Privilege (4WD).