Test Drive: DS3 Performance 208 PS


Το DS3 Performance έρχεται να αποτελέσει μια πιο «πολιτισμένη» εκδοχή του θέματος «Γαλλικό GTI». Στην πράξη όμως αποδεικνύεται η πιο σκληροπυρηνική βόμβα αδρεναλίνης στην αγορά. Μπερδευτήκατε; Το ίδιο και εμείς.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 31/5/2018

Για τους Γάλλους κατασκευαστές, η κατηγορία των μικρών GTI ήταν -και παραμένει- ένα παιχνίδι εντός έδρας. Γενιές και γενιές νέων οδηγών στην χώρα μας μεγάλωσαν πίσω από το τιμόνι μιας μικρής «γαλλικής βόμβας», από τις εποχές των υπέροχων 205 GTI, μέχρι την εποποιία των... Σαξόραλων που έμαθαν τους Έλληνες  τι σημαίνει γρήγορη οδήγηση (και στενές σχέσεις με τους ανά την επικράτεια λαμαρινάδες...).

Σήμερα που οι σφετεριστές έχουν πληθύνει και σοβαρέψει (βλέπε Polo GTI, το κρυπτο-WRC Yaris GRMN και το νέο Fiesta ST), οι Γάλλοι -και δη το γκρουπ PSA- επιμένουν να δηλώνουν το «παρών» χωρίς φόβο αλλά με αρκετό πάθος. Ένα πάθος που στην περίπτωση του 208 GTI by Peugeot Sport βρίσκει ακριβώς την φλέβα της κατηγορίας, και που με την άφιξη του «αδελφού» DS3 Performance δίνει και μία δεύτερη εναλλακτική, σε ένα πιο premium πακέτο μιας πιο προχωρημένης σχεδιαστικής προσέγγισης.

Το DS3, μετά και την ανανέωσή του, παραμένει η πιο ευτυχής στιγμή της μάρκας πολυτελείας της Citroen σε ό,τι αφορά τα οδηγικά του χαρακτηριστικά. Εξ αρχής υπήρξε το πιο ευρωπαϊκά εστιασμένο όχημα της νεοσύστατης εταιρίας, και έτσι παραμένει 7 χρόνια μετά την παρουσίασή του, ακόμα και στις βασικές του εκδοχές. Στην έκδοση Performance τα πράγματα έχουν πλέον σοβαρέψει αρκετά, με την εταιρία να θέλει να δώσει μια πιο «πολιτισμένη» συνέχεια στο προηγούμενο και πιο hardcore DS3 Racing που είχε έντονη την αύρα από την τότε συμμετοχή της εταιρίας στο WRC. Η οπτική διαφοροποίηση αφορά κυρίως την χαμηλότερη μάσκα με τις μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα, την πίσω αεροτομή και τον διαχύτη με την διπλή απόληξη της εξάτμισης, το χαμηλότερο κατά 15 χιλιοστά αμάξωμα και πάνω απ’ όλα την επιλογή των ελαστικών διαστάσεων 205/40-R18! Η συγκεκριμένη επιλογή (στην οποία θα αναφερθούμε και πιο κάτω) είναι τμήμα της σπορ  ιεροτελεστίας στο Performance, με τις υπόλοιπες αλλαγές να περιλαμβάνουν διαφορετικό σετ αμορτισέρ-ελατηρίων, την υιοθέτηση ενός μπλοκέ διαφορικού τύπου Torsen στον εμπρός άξονα και αύξηση των μετατροχίων κατά 26 και 14 χιλιοστά εμπρός και πίσω αντίστοιχα.

 

Το εσωτερικό

Στο σαλόνι η πιο χαρακτηριστική διαφοροποίηση σε σχέση με την υπόλοιπη γκάμα, πέρα από κάποια διακοσμητικά στο ταμπλό εντοπίζεται στα εξαιρετικά μπάκετ καθίσματα. Αρκετά φαρδιά και με καλή στήριξη αποτελούν ένα από τα κομβικά σημεία στην σπορ διάσταση του αυτοκινήτου. Από την άλλη όμως είναι αρκετά ευμεγέθη και με μεγάλο φάρδος, κάτι που σημαίνει ότι οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι ακόμα πιο περιορισμένοι από τους ήδη μικρούς του απλού DS3 ενώ και η πρόσβασή τους εκεί είναι λίγο πιο δυσχερής. Παρά τα εξαιρετικά καθίσματα, η θέση οδήγησης δεν είναι αντίστοιχη των σπορ προθέσεων της έκδοσης με το τιμόνι να βρίσκεται τοποθετημένο σε κάπως άβολη θέση, χωρίς να δημιουργεί μία άμεση σύνδεση με τον οδηγό.

Ο εξοπλισμός είναι πλήρης για τα δεδομένα αυτής της κατηγορίας, αν και σ' αυτά τα χρήματα υπάρχουν αυτοκίνητα με πολύ πιο σύγχρονα συστήματα για την άνεση και την πληροφόρηση του οδηγού. Ενστάσεις υπάρχουν και για την γενικότερη αξιοποίηση των χώρων στο σαλόνι (λείπει για παράδειγμα μία ή και περισσότερες κανονικές ποτηροθήκες) ενώ και το σύστημα infotainment, αν και πλήρες από άποψη δυνατοτήτων, έχει αρχίσει να δείχνει κάπως την ηλικία του τόσο στα γραφικά όσο και στις κινήσεις που απαιτούνται για να γίνουν οι όποιες ρυθμίσεις.

 

Κινητήρας

Εκεί που πραγματικά το συγκεκριμένο DS3 τιμά την ένδειξη «Performance» είναι στον κινητήρα. Πρόκειται όπως και στο 208 για τον εξαιρετικό 1.6 ΤΗP που αποδίδει 208 άλογα και 300 Nm ροπής. Στην πράξη το συγκεκριμένο μοτέρ αποδεικνύει για άλλη μια φορά ότι είναι ίσως το κορυφαίο στην κατηγορία του, και αν αγνοήσεις το γεγονός ότι χρειάζεται να περάσει τις 2.000 rpm. για να «αρπάξει», στην συνέχεια εντυπωσιάζει με τις δυναμικά γεμάτες μεσαίες στροφές του και την ακατάβλητη διάθεσή του να κινηθεί έως τον κόφτη.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση τον βοηθά αρκετά και η σφιχτή κλιμάκωση του κιβωτίου και ένας επιλογέας που παρά τις μεγάλες διαδρομές του, κουμπώνει θετικά και άμεσα στις γρήγορες αλλαγές. Όσο για την κατανάλωση, αυτή κυμαίνεται ανάλογα τα κέφια και την διαδρομή. Μπορείς να δεις τιμές γύρω και κάτω από τα 8 λίτρα σε χαλαρή βόλτα ή να εκτοξεύσεις τον δείκτη (και την αδρεναλίνη σου) και κοντά στα 11 λίτρα αν βρεθείς σε ορεινή διαδρομή με καλή άσφαλτο και μπόλικο κέφι για οδήγηση.

 

Ναι μεν, αλλά...

Οδηγώντας το DS Performance σύντομα ανακαλύπτεις ότι έχεις να κάνεις με ένα αυτοκίνητο που είναι γεμάτο καλές προθέσεις και έντονο συναίσθημα το οποίο όμως χρειάζεται αρκετή υπομονή και μία διαφορετική προσέγγιση για να τα φέρει στην επιφάνεια. Το πρώτο πάντως πράγμα που έρχεται στην επιφάνεια είναι η χαρακτηριστική αδυναμία της ανάρτησης να απορροφήσει τις ανωμαλίες της ασφάλτου, κάτι που κάνει το DS χωρίς λόγο σκληρό και σε αρκετές περιπτώσεις -ιδίως στα ταξίδια- έως και κουραστικό. Η σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης αλλά -κυρίως- η επιλογή στο σετάρισμα  ζάντας-ελαστικού είναι οι κυριότεροι λόγοι που το γρήγορο DS3 δείχνει αρκετά νευρικό στις αντιδράσεις του, ενώ σε γλιστερά κομμάτια το εμπρός μέρος δεν φαίνεται να επωφελείται σημαντικά από το Torsen, με την υποστροφή να έρχεται νωρίς.

Σε γενικές γραμμές ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να οδηγήσεις σβέλτα το DS3 Performance είναι να εκμεταλλεύεσαι στο έπακρο τον εξαιρετικό κινητήρα στις ευθείες, να φρενάρεις δυνατά εμπιστευόμενος τα ικανά σε απόδοση και διάρκεια φρένα πριν την στροφή, και να ακολουθείς έναν πιο «φυλαγμένο» ρυθμό μέσα στην καμπή, επιλέγοντας να «πυροβολήσεις» μόλις οι τροχοί αρχίσουν να ισιώνουν και πάλι. Σε καλό οδόστρωμα τα πράγματα είναι σαφώς πιο ισορροπημένα, με το πλαίσιο να δείχνει το γαλλικό του ταμπεραμέντο και το τιμόνι με την επαρκή αίσθηση να δημιουργεί ένα σύνολο με ακαριαίες αντιδράσεις, θυμίζοντας παλαιότερες εποχές των γαλλικών GTI. Υπό πίεση  είναι σαφώς πιο απόλυτο από όλο τον ανταγωνισμό (του 208 συμπεριλαμβανομένου) και δεν συγχωρεί εύκολα, απαιτώντας από τον οδηγό γνώση και αυτοσυγκράτηση και, κυρίως, εμπιστοσύνη στα ηλεκτρονικά που πολλές φορές -και δη, στην  γλιστερή ελληνική άσφαλτο - θα σώσουν τα προσχήματα.

 

Eν κατακλείδι

Το DS3 Performance είναι ένα από εκείνα τα αυτοκίνητα που θέλεις πολύ να λατρέψεις όμως κάποια εμφανή εμπόδια σε αφήνουν με μία γεύση ανεκπλήρωτου πόθου. Η γαλλική ψυχή υπάρχει, τα «γαλόνια» από την εμπλοκή στο WRC είναι εμφανή, όμως κάπου στις αναλογίες της συνταγής οι μηχανικοί της Citroen δεν βρήκαν την σωστή δοσολογία ανάμεσα στο σπορ ζητούμενο και στην καθημερινή χρηστικότητα. Αναίτια σφιχτό στην καθημερινή χρήση και με πρακτικά προβλήματα που χρήζουν επανεξέτασης δύσκολα μπορεί να φέρει την ζυγαριά σε ένα θετικό πρόσημο ο εξαιρετικός κινητήρας και η αδιαμφισβήτητη σπορ σπίθα που υπάρχει στο στήσιμό του. Την χαριστική βολή δίνει η τιμή των 33.000 ευρώ που όχι μόνο το φέρνει σε δυσχερή θέση απέναντι στον καλύτερο εσωτερικό ανταγωνισμό (βλέπε το εξαιρετικό από κάθε άποψη Peugeot 208 των 27.500 ευρώ) ή στο Polo GTI των 21.500 ευρώ και το απόλυτο Fiesta ST των 20 χιλιάδων και κάτι, ευρώ. Αλλά παράλληλα το τοποθετεί απέναντι σε μεγαλύτερα και πιο ολοκληρωμένα σπορ hatchbacks όπου προφανώς δεν έχει κάποιο συγκριτικό πλεονέκτημα. Το μόνο που μένει είναι το exclusive του ονόματος DS που όπως διαπιστώνουμε κάθε φορά έχει αποκτήσει την δική του δυναμική στον Έλληνα καταναλωτή, το ξεχωριστό της αισθητικής του, καθώς και το εκπληκτικό μοτέρ στα 1.600 cc (σοβαρό εμπορικό πλεονέκτημα το τελευταίο) για ένα αυτοκίνητο που απαιτεί ανθρώπους με άποψη και ικανά χέρια για να απολαύσουν τον ούτως ή άλλως ιδιαίτερο  και ακραία hardcore χαρακτήρα του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ