Άγνωστες μάρκες αυτοκινήτων ξεφυτρώνουν από παντού


Το Ιράν, η Μαδαγασκάρη και η Κένυα είναι μερικά παραδείγματα χωρών που απέκτησαν δικές τους μάρκες αυτοκινήτων και, μάλιστα, κάποιες από αυτές ετοιμάζονται να ξεκινήσουν εξαγωγές σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΤΣΙΝΗΣ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 4/2/2024

Η ευρωπαϊκή αγορά κατακλύζεται από μάρκες, που δεν τις γνωρίζαμε πριν λίγα χρόνια, όπως, για παράδειγμα, οι κινέζικες BYD, Airways, Nio, κ.λπ. Πολλές αναπτυσσόμενες χώρες στρέφονται πλέον στη δημιουργία εθνικών αυτοκινητοβιομηχανιών για να μειώσουν την εξάρτησή τους από το εξωτερικό, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό σε περιόδους κρίσεων, όπως με τον κορωνοϊό, και με τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Επίσης, οι χώρες του λεγόμενου Τρίτου Κόσμου, κυρίως από την Αφρική, βλέπουν τη λύση του «εθνικού αυτοκινήτου» ως ενός αποτελεσματικού αντιδότου στις εισαγωγές καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων, που συνιστούν οικονομική αιμορραγία και εξαγωγή πολύτιμου συναλλάγματος.

Δείτε έξι χαρακτηριστικά παραδείγματα χωρών, που απέκτησαν πρόσφατα δικές τους μάρκες αυτοκινήτων και, μάλιστα, κάποιες από αυτές ετοιμάζονται να ξεκινήσουν και τις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ και την ευρωπαϊκή ήπειρο.

Bιετνάμ, VinFast

Στο Βιετνάμ συναρμολογούνται από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 αυτοκίνητα γνωστών εταιρειών, όπως οι Toyota, Honda, Ford, Kia, Mazda, Peugeot, BMW, Mercedes, κ.λπ. Ο εγχώριος όμιλος Vingroup συνεργάστηκε με εξειδικευμένες γερμανικές και αυστριακές εταιρείες και ίδρυσε τη βιετναμέζικη μάρκα VinFast, η οποία δημιούργησε μέσα σε 19 μήνες ένα νέο εργοστάσιο για την παραγωγή δικών της αυτοκινήτων με έναρξη λειτουργίας το 2019. Η VinFast κατασκεύαζε έως το 2022 Ι.Χ. με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ από το 2023 παράγει μόνο ηλεκτροκίνητα μοντέλα. Η γκάμα της περιλαμβάνει τα SUV VF 6, VF 7, VF 8 και το πολυτελές crossover VF 9, τα οποία εξάγονται σε διάφορες χώρες, μεταξύ των οποίων και οι ΗΠΑ, ενώ διατίθενται με έως 10 χρόνια εγγύηση συνολικά για το όχημα, αλλά και για την μπαταρία του. To VF 7 είναι ηλεκτρικό, αποδίδει 204 PS και προσφέρει έως 450 km αυτονομία, ενώ το τετρακίνητο και επταθέσιο VF 9 ξεπερνά τα 5 m. σε μήκος, εφοδιάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες συνολικής απόδοσης 408 PS και η αυτονομία του αγγίζει τα 600 km.

H έλευση των βιετναμέζικων μοντέλων στην Ευρώπη έχει καθυστερήσει, ωστόσο θα τα δούμε σίγουρα το 2024 και στη Γηραιά Ήπειρο. Παράλληλα, η VinFast προσανατολίζεται και στην εγχώρια αγορά του Βιετνάμ, όπου υπάρχουν λαμπρές προοπτικές ανάπτυξης, λόγω της αύξησης του ποσοστού της μεσαίας τάξης κατά 17% κάθε χρόνο έως το 2030. Να σημειώσουμε, ότι το 2025 θα ξεκινήσει και η λειτουργία ενός εργοστασίου της VinFast στις ΗΠΑ.

Ιράν, Khodro

H ιρανική αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί τον δεύτερο σημαντικότερο βιομηχανικό κλάδο της χώρας, μετά τον ενεργειακό, και διαθέτει περισσότερες από 60 μονάδες παραγωγής με άνω των 100.000 εργαζoμένων, ενώ συνεισφέρει περίπου 10% στο Α.Ε.Π. Στο Ιράν δραστηριοποιούνται γνωστοί αυτοκινητιστικοί όμιλοι, όπως η Stellantis και η Volkswagen, που συνεργάζονται με εγχώριες εταιρείες, υπάρχουν, ωστόσο, και αμιγώς ιρανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με κορυφαίες την Ιran Khodro και την SAiPA. Η ιρανική κυβέρνηση παρέχει μεγάλα κίνητρα για την ανάπτυξη εγχώριων κατασκευαστών οχημάτων και προμηθευτριών εταιρειών, για να αντιμετωπίσει το μεγάλο πρόβλημα του εμπορικού εμπάργκο από τις δυτικές χώρες. Ταυτόχρονα, επιδεικνύει και εξωστρέφεια, εξάγοντας ιρανικά αυτοκίνητα, λόγου χάριν, στη Λευκορωσία, ενώ το Ιράν ανακοίνωσε ότι θα εγκαινιάσει μία μονάδα παραγωγής οχημάτων στην Αρμενία για εξαγωγές στις χώρες της Ευρωασιατικής Οικονομικής Ένωσης, EAWU.

To εικονιζόμενο Khodro Tara Automatic νέας γενιάς θεωρείται το πιο σύγχρονο ιρανικό αυτοκίνητο, ενώ διαθέτει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με το Peugeot 301 και το Citroen C3. Το οικογενειακό σεντάν έχει 4,52 m μήκος και εφοδιάζεται με κινητήρα Peugeot χωρητικότητας 1,6 L με 115 PS ισχύ, ενώ εξελίχθηκε αυτόνομα μετά την αποχώρηση των Γάλλων από το Ιράν, εξαιτίας των αμερικανικών και των δυτικών κυρώσεων. Να σημειώσουμε ότι το 2023 λανσαρίστηκαν δύο νέες, πολυτελέστερες εκδόσεις του Khodro ?ara, με τους κωδικούς V3 και V4, που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων μεγάλη ηλιοροφή, θερμαινόμενα καθίσματα, σύστημα πρόσβασης χωρίς κλειδί, κ.λπ.

Κένυα, Mobius Motors

Η εταιρεία Mobius Motors ιδρύθηκε το 2011 και ξεκίνησε τη λειτουργία της στη Μομπάσα, για να μεταφέρει αργότερα τα τμήματα σχεδιασμού, εξέλιξης, παραγωγής και πωλήσεων στο Ναϊρόμπι. Αρχικά λανσάρισε το 2015 το SUV Mobius 2 με κατάλληλες προδιαγραφές, για να αντέχει στο κακό οδικό δίκτυο της Κένυας και με τιμές εκκίνησης από περίπου 12.000 €. Ακολούθησε τον Αύγουστο του 2021 το λανσάρισμα του πιο εξελιγμένου SUV Mobius 3 με ανάλογα χαρακτηριστικά, αλλά και υψηλότερη άνεση και πιο σύγχρονα μηχανικά μέρη. Πρόκειται για ένα πεντάθυρο SUV με αφαιρούμενη κουκούλα και είναι αισθητά ακριβότερο από το προηγούμενο μοντέλο, καθώς ξεκινά πάνω από τις 30.000 €, όσο δηλαδή κοστίζουν και τα περισσότερα εισαγόμενα μεταχειρισμένα μοντέλα ελεύθερου χρόνου στην Κένυα, εξαιτίας των υψηλών δασμών, με τους οποίους επιβαρύνονται.

Το Mobius 3 εφοδιάζεται με δίλιτρο υπερτροφοδοτούμενο ντιζελοκινητήρα 160 PS και με μετάδοση κίνησης στους τέσσερις τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου έξι σχέσεων, ενώ διατίθεται με τρία χρόνια ή 60.000 km εργοστασιακή εγγύηση. Η εταιρεία σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή της και να αρχίσει να εξάγει το SUV της σε άλλες αφρικανικές χώρες, όπως η Τανζανία και η Ουγκάντα.

Μαδαγασκάρη, Karenjy

H Mαδαγασκάρη απέκτησε την πρώτη δική της μάρκα αυτοκινήτων με την ονομασία Karenjy ήδη τη δεκαετία του 1980, μάλιστα η εταιρεία είχε λάβει μέρος το 1986 με μοντέλα της στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Τα φιλόδοξα σχέδια δεν υλοποιήθηκαν ποτέ στην πράξη και στις αρχές της δεκαετίας του 1990 σταμάτησε η λειτουργία της Karnjy, για να την επαναφέρει πριν λίγα χρόνια στη ζωή η γαλλική φίρμα Le Relais. Σε αυτό το πλαίσιο, εξελίχθηκε ένα νέο μοντέλο, το Mazana II και ξεκίνησε η παραγωγή του σε περιορισμένο αριθμό.

To Μazana II είναι ένα τετράθυρο SUV με ανοιχτό χώρο φόρτωσης, που παραπέμπει σε Pick up, διαθέτει απλώς μηχανκά μέρη για μεγαλύτερη αντοχή και εύκολη και φθηνή επισκευή και κοστίζει στη Μαδαγασκάρη γύρω στις 21.500 €. Η κατασκευάστρια εταιρεία Le Relais στοχεύει σε μία ετήσια παραγωγή μόλις 200 οχημάτων, τα οποία δεν είναι τόσο λίγα για μια από τις φτωχότερες χώρες του πλανήτη, που εισάγει μερικές χιλιάδες αυτοκίνητα τον χρόνο.

Mαρόκο, Νeo Motors

Στο Μαρόκο δραστηριοποιούνται ήδη αρκετές εταιρείες αυτοκινήτου, όπως ο όμιλος Stellantis και Renault, με γραμμές παραγωγής δικών τους μοντέλων. Μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικό αφιέρωμα για τον τρόπο με τους οποίους κατάφερε το Μαρόκο να γίνει το νέο «Sucess Story» της αυτοκινητοβιομηχανίας πατώντας ΕΔΩ.

Πρόσφατα, παρουσιάστηκε το πρώτο αυτοκίνητο, σχεδιασμένο και εξελιγμένο στο Μαρόκο, που είναι το μοντέλο Neo 3 Portes της εταιρείας Neo Motors. Η παραγωγή του μήκους 3,9 m SUV ξεκινά το 2024, με όλα τα μέρη και τα εξαρτήματα του αυτοκινήτου να κατασκευάζονται στο Μαρόκο από τη Neo Motors και από δεκάδες άλλους ντόπιους προμηθευτές. Το τρίθυρο SUV απευθύνεται αρχικά στην αγορά του Μαρόκου, όπου οι τιμές του θα ξεκινούν από περίπου 17.000 €, ενώ θα εφοδιάζεται με κινητήρες βενζίνης του ομίλου Stellantis, που αποδίδουν 82 και 115 PS.

Λόγω κλίματος και τουριστικού ενδιαφέροντος, μπορεί, επίσης, να αφαιρεθεί το πίσω τμήμα της οροφής και να μετατραπεί το αμάξωμα από υαλοβάμβακα, που είναι πλήρως ανακυκλώσιμος, σε «ημικαμπριολέ». Τα σχέδια της Neo Motors είναι φιλόδοξα, αφού μετά την πρώτη τριετία σκοπεύει να λανσάρει το SUV της και ως ηλεκτροκίνητο, ενώ στο απώτερο μέλλον θα παρουσιάσει και μοντέλα υδρογόνου με ενεργειακές κυψέλες καυσίμου.  

Toυρκία, Togg

Η Τουρκία ανήκει στους υπολογίσιμους παίκτες μεταξύ των χωρών που κατασκευάζουν αυτοκίνητα, ωστόσο μέχρι πριν λίγα χρόνια δεν διέθετε ούτε μία δική της μάρκα. Τα πράγματα άλλαξαν με την Togg, που ιδρύθηκε το 2018 κατόπιν πρωτοβουλίας του ιδίου του προέδρου της χώρας, Ταγίπ Ερντογάν, που ανέδειξε τη δημιουργία τουρκικής αυτοκινητοβιομηχανίας σε εθνική υπόθεση. Η Togg κολύμπησε από την αρχή στα βαθιά, αφού θα κατασκευάζει μόνο ηλεκτροκίνητα μοντέλα, αρχής γενομένης από το SUV T10X σε εκδόσεις 160 και 218 PS και με αυτονομίες, που ξεπερνούν τα 500 km.

Οι τιμές του Togg T10X, το οποίο σχεδιάστηκε από τον ιταλικό οίκο Pininfarina, ξεκινούν από περίπου 47.000 € και οι χρόνοι αναμονής είναι μεγάλοι, αφού η παραγωγή του 2023 δεν ξεπέρασε τις 28.000 μονάδες. Η μεγάλη εγχώρια ζήτηση θα καθυστερήσει τις εξαγωγές του τουρκικού SUV σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και παραδοσιακές δυνάμεις της αυτοκίνησης, όπως η Γερμανία. Να σημειώσουμε, επίσης, ότι η Togg θα λανσάρει τα επόμενα χρόνια άλλα τέσσερα νέα ηλεκτροκίνητα σε δημοφιλείς κατηγορίες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Tata Nano: Το αυτοκίνητο των 1.500 ευρώ που απέτυχε παταγωδώς

Οι αποτυχημένοι νικητές του διαγωνισμού «European Car of the Year»

Dacia Duster: Απ' την παταγώδη αποτυχία των '80s στην κορυφή των πωλήσεων σήμερα