Alpine A110: 60 χρόνια γεμάτα με στυλ και πρωτοπορία


Στις έξι δεκαετίες που μεσολάβησαν από την πρώτη γνωριμία, η θρυλική πλέον Alpine A110, έχει γράψει με χρυσά γράμματα το όνομά της τόσο στον χώρο του αυτοκινήτου όσο και σε αυτόν του μηχανοκίνητου αθλητισμού. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: ALPINE MEDIA
  • 21/10/2022

Η εταιρεία Alpine «γεννήθηκε» το 1955 στη Γαλλία και μέχρι την παρουσίαση της εμβληματικής A110 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1962, είχε κάνει ήδη το όνομά της γνωστό στη σκηνή της αυτοκινητοβιομηχανίας, και όχι μόνο.

Η Alpine έλαβε μέρος σε πολλά ράλλυ και αγώνες αντοχής σημειώνοντας σημαντικές διακρίσεις,ωστόσο η  A110 Berlinette "Tour de France" ήταν αυτή που έκλεψε τις εντυπώσει στο ντεμπούτο της, και όχι αδίκως.

Πρωτοπορία και ονειρικός σχεδιασμός από το 1962

Όλα της τα στοιχεία θύμιζαν ένα όχημα κατασκευασμένο αποκλειστικά για πίστα: Το χαμηλωμένο αμάξωμα με ύψος μόλις 1,12 m, ο αεροδυναμικός σχεδιασμός, αλλά και οι καλυμμένοι με plexiglass προβολείς της, πρόδιδαν τη χρήση και την καταγωγή της.

Την «καρδιά» της επιμελήθηκαν οι σχεδιαστές και προγραμματιστές της Alpine, Amedee Gordini και Marc Mignotet, οι οποίοι της προσέφεραν έναν κινητήρα με στοιχεία από το Renault 8 και αργότερα το Renault 16. Το αποτέλεσμα ήταν η άκρως «πισταδόρικη» A110 να αποδίδει από 47 έως 140 PS, και 202 PS για την έκδοση ράλλυ, με τον κινητήρα να τοποθετείται στο πίσω μέρος.

Με το βάρος του αρχικού μοντέλου να ανέρχεται στα 575 kg, η Alpine A110 αποτελούσε ένα εξαιρετικά ελαφρύ όχημα, γεγονός που όφειλε στο πλαστικό του αμάξωμα. Αργότερα, το βάρος αυξήθηκε στα 730 kg, όμως ακόμα κι έτσι, η A110 παρέμενε ένα από τα πιο ελαφριά αυτοκίνητα της εποχής της.

Alpine A110, Ράλλυ Monte Carlo, 1973
Alpine A110, Ράλλυ Monte Carlo, 1973

Το χαμηλό της βάρος, μαζί με τον εξαιρετικό έλεγχο που προσέφερε στον οδηγό, ήταν τα «κλειδιά» για μία τόσο επιτυχημένη πορεία στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπου και η A110 διέπρεπε για χρόνια: Εκτός από νίκες σε εθνικό επίπεδο, το μοντέλο κατέγραψε νίκη στο παγκόσμιο πρωτάθλημα κατασκευαστών το 1971, αλλά και τον πρώτο της τίτλο στο πρωτάθλημα του WRC το 1973. Οι οδηγοί της «κλείδωσαν» μία τριπλή νίκη στο ράλλυ του Monte Carlo και τις δύο αυτές χρονιές, κάνοντας το κατόρθωμα αυτό ακόμα πιο εντυπωσιακό.

Η Alpine κατασκεύασε συνολικά 7.489 μονάδες του θρυλικού της μοντέλου, τα περισσότερα στο εθνικό αγωνιστικό χρώμα της Γαλλίας, το οποίο άλλωστε χρησιμοποιεί η Alpine μέχρι και σήμερα στα αγωνιστικά της, το μπλε. Το τελευταίο όχημα κατασκευάστηκε τον Ιούλιο του 1977, με την εταιρεία να περιμένει σχεδόν 40 χρόνια πριν επαναφέρει την A110 στη γραμμή παραγωγής της.

Η επιστροφή: Μία νέα γενιά

Το 2016, η Alpine παρουσίασε στο ράλλυ του Monte Carlo ένα concept car που θα επανέφερε την A110 στο προσκήνιο και θα προϊδέαζε το κοινό για ό,τι έπρεπε να αναμένει. Η Alpine Vision ήταν ο προάγγελος της νέας γενιάς της A110, που παρουσιάστηκε ένα χρόνο μετά, στην έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης.

Η νέα έκδοση της A110 ήταν ένα «πάντρεμα» ιστορίας και σύγχρονου σχεδιασμού, αλλά και ταχύτητας, καθώς αποτέλεσε την πιο γρήγορη και ισχυρή έκδοση του μοντέλου που είχε κατασκευαστεί ποτέ, με 255 PS για το βασικό μοντέλο και 304 PS για τις πιο ισχυρές εκδοχές, την A110 GT και την A110 S.

Όσον αφορά για το βάρος της, η νέα A110 ζύγιζε 1.177 - 1.194 kg, ανάλογα με την έκδοση, παραμένοντας ένα από τα πιο ελαφριά μοντέλα της κατηγορίας.

Alpine A110 E-ternite: Μια ματιά στο μέλλον του ηλεκτρισμού

Η Alpine αποφάσισε πριν λίγους μήνες, τον Ιούλιο του 2022, να συνδέσει το εμβληματικό της παρελθόν με το ηλεκτρικό της μέλλον, δημιουργώντας την Alpine A110 E-ternite, ένα πλήρως ηλεκτρικό όχημα με εξαιρετικές επιδόσεις και αυξημένη αυτονομία.

Η A110 E-ternite αποδίδει 245 PS ιπποδύναμης και έχει τελική ταχύτητα που αγγίζει τα 250 km/h, ενώ κάνει τα 0-100 km/h σε μόλις 4,5 sec. Η πλαστική οροφή της είναι αποσπώμενη και πρόκειται για ένα πλήρως ηλεκτρικό sportscar. Φέρει μπαταρία χωρητικότητας 60 kWh που προσφέρει 420 km αυτονομίας, ενώ το καινοτόμο σύστημα μετάδοσης διοχετεύει την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα στους κινητήριους τροχούς.

Η κατανομή του βάρους και η ισορροπία του μοντέλου αποτελούν και σε αυτήν την έκδοση του μοντέλου πρωταρχικό μέλημα της εταιρείας, κι έτσι η Alpine έχει τοποθετήσει 4 μπαταρίες στο μπροστινό, και 8 στο πίσω μέρος, προκειμένου να εξασφαλίσει τη βέλτιστη κατανομή βάρους και κατ' επέκταση τη μέγιστη ευκινησία.